rijden in de regen

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

rijden in de regen

Post by the riding man »

Ik zou eens willen weten hoe groot het eventuele gripverlies in de regen is. Het zit bij mij dus echt niet goed in mijn koppeke als de weg er nat bij ligt en ik wil me daar over zetten. Heb dit al met ervaren instructeurs besproken en ze zeggen eigenlijk in grote lijnen hetzelfde: veel gaan rijden in de regen en je wordt dat wel gewoon. Maar het blijft een struikelblok voor mij. Gestaafd door het feit dat ik ook daadwerkelijk ben geschoven en gevallen (met mijn ktm duke vorig jaar) waarbij ik als enige reden kan bedenken dat de weg er vochtig bij lag (het was op dat moment gestopt met regenen en de weg was stilletjes aan aan het opdrogen maar er lagen nog veel natte plekken). En sindsdien wordt het erger en erger, hoe meer ik mezelf er probeer over te zetten, hoe erger het wordt. Dit kan ik niet oplossen door op een forum te lezen, enkel maar door te rijden. Maar ik zou wel graag objectief gezien willen weten hoe het nu eigenlijk echt zit. Want water is en blijft toch een laagje vocht dat zich tussen het rubber en de asfalt bevind en dat kan toch niet goed zijn...?
Hoeveel is het gripverlies nu echt (witte lijnen en putdeksels buiten beschouwing gelaten)?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: rijden in de regen

Post by zappa »

ik en mijn bescheiden mening vrezen dat het grotendeels tussen de oren zit.

Als ik offroad rij met m'n husaberg, dan rij ik door modder, over stenen, rotsen, rivierbeddingen, gravel waar 't water in stroompjes over gutst.
Gewoon ontspannen.

Kom ik op ineens op een asfalt, ik ga voor geen meter meer vooruit :?

Soms probeer ik mezelf te overtuigen door met m'n schoen-laars zool over het nat wegdek te schuiven, om me te vergewissen dat ik met die zool evenveel grip heb als dat het zou droog liggen? Meer misschien nog? Het droog poederzand is er niet meer?
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: rijden in de regen

Post by Tom Thumper »

Volgens mij zit het ook volledig tussen de oren. Als je op natte weg, mits deftige banden en ok vering gewoon rijdt, zo een beetje rekening houden met snelheidsbeperkingen enzo, dan blijf je mijlenver weg van wat zo op een gevarenzone zou gaan beginnen trekken.
In het slechtste geval gaat uw achterwiel zo een keertje een beetje stouwt zijn Gertje maar eigenlijk gaat er niks gebeuren dat ook maar een beetje in de gevarenzone komt te zitten, tenzij als je naar die naar plekken ga zitten kijken. Die zitten onder uw voorwiel. En waar je naar kijkt, daar ga je naar rijden, naar beneden dus. Goed vooruit kijken en niet tussen de oren kijken. Dat kan helpen, banden zijn sinds ergens eind jaren 50 meer dan goed genoeg.
Me gusta la moto, me gustas tu.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: rijden in de regen

Post by bompa »

Nog nooit over nagedacht ,den bandenboer zegde in den tijd die banden moet je steken , die zijn ook goed in de regen , dat heb ik dan maar gedaan,en van toen af zorg ik gewoonlijk dat ik banden op de moto liggen heb die ook goed zijn in de regen, en regent het als je vanzins was om die dag te gaan rijden gewoon gaan rijden.Ik heb ook ooit mannen met racers geweten die niet mee vertrokken omdat het wat regende, maar die hadden zo van die banden hier en daar een groefje in het loopvlak (race banden ) dus niet goed voor in Belgie ,want je vertrekt thuis en 80 km verder kan het beginnen regenen , ne goede band voor op droog en nat op de moto daar geraak je altijd veilig terug mee thuis
Op mijne bandit ligt de pr4 , en op de Ten.ligt de Heidenau k60. Eigenlijk nog niks met beide moto's ondervonden op de natte ondergrond, denk ook wel dat het een beetje tussen de oren zal zitten als je een goede band steken hebt .

Jopet
Posts: 815
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: rijden in de regen

Post by Jopet »

Volgens mij het belangrijkste aan een motor om in de regen te rijden is de goede staat van de banden, mits voldoende profieldiepte en een gematigde snelheid zou het niet mogen mislopen. Sommigen onder ons vervangen pas banden wanneer ze zichtbaar versleten zijn, dus wanneer de indicatoren bereikt zijn of zelfs tot er nauwelijks nog profiel is en dat is eigenlijk te laat op nat weg dek, op droog wegdek speelt de profieldiepte geen rol maar wel in de regen, hoewel wettelijk 1,6mm het minimum is wordt meestal aangeraden de banden te vervangen nog voor er maar 2mm profieldiepte meer is, hoe meer profieldiepte en meer bandengroeven hoe beter het water kan wegvloeien van onder de band....

Maar zoals de meeste hier zeggen zit het hem ook tussen de oren, ik rij winter en zomer met de motor, de enige keren dat de motor binnen blijft is bij ijzel en sneeuw, voor de rest blijf ik rijden.... Goede banden, rustig vertrekken, gematigde snelheid en niet te bruusk remmen en er kan je in principe niets gebeuren, maar het is ook een kwestie van aanvoelen, ook op het natte durf ik wel eens een beetje doortrekken als ik de baan (en dus ook de bochten) ken, als ik op onbekend terrein ben rij ik op het natte altijd veel rustiger.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: rijden in de regen

Post by Koeno »

't is ook belangrijk om weten:

zodra je spreekt over water tussen het rubber en de asfalt praat je al over aquaplaning
normaal duwt je band (met zijn groefjes) al het water weg vanonder het wiel...

je hebt (zelfs in de regen) meer grip als je zou verwachten...
Je hebt zelf ook in Schotland gereden, en daar ging het altijd vrij vlot, of het nu regen/hagel of sneeuw was...

'k denk dus dat het tussen de oren is, maar misschien kan een slipcursus ofzo helpen?

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: rijden in de regen

Post by KlaasN »

Ik rijd ook gewoon in de regen. Tot nu toe merkte ik geen wezenlijk verschil.
Bochten nemen is iets waar ik nog extra aan moet werken. Mezelf verplichten om wat meer in te kantelen. Als het regent laat ik de verplichting wat meer weg.
Ik dacht gelezen te hebben dat aquaplaning niet bestaat met een motorband. Deze band staat rond en het verschijnsel komt alleen voor bij een autoband. De groeven hebben volgens dat artikel, alleen een koelende werking.
Tja, we lezen zoveel.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: rijden in de regen

Post by pingu »

Koeno wrote:'k denk dus dat het tussen de oren is, maar misschien kan een slipcursus ofzo helpen?
:stupid: Dagje (veilig) gaan slippen gaat al veel doen om meer vertrouwen te krijgen denk ik.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: rijden in de regen

Post by Davy78 »

the riding man wrote:Hoeveel is het gripverlies nu echt (witte lijnen en putdeksels buiten beschouwing gelaten)?
Bij een normale rijstijl en proper wegdek is dat verwaarloosbaar denk ik. Maar ge kunt altijd pech hebben en ergens en wreed vettig plekske tegenkomen. Of misschien een foutje gemaakt? (teruggeschakeld in de bocht ofzo)

Ik heb zelf ook geen held in de regen. Een tijdje geleden heb ik zo es een cursus gedaan op een nat terrein. Noodstopkes geoefend etc ... was zeer leerrijk.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: rijden in de regen

Post by F M »

Ooit is er een moment geweest dat het rijden op natte wegen mij zeer goed afging. In die mate dat een toenmalige rij-instructeur die nu altijd moe is zelfs vond dat ik er nogal vandoor ging.

Maar het zit inderdaad nogal tussen de oren. Ik ben opnieuw een angsthaasje geworden. Ik zou weer eens een paar dagen na mekaar in de regen moeten rijden om weer vertrouwen op te doen. Volgende week in Duitsland misschien?

Toch maar liever niet.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Re: rijden in de regen

Post by Mick »

Ik moet er ook niet veel van weten. 'k Heb wel de indruk dat het regenwater alleen niet het probleem is, maar dat dat andere vettigheid die op/in de weg zit glibberiger maakt ofzo. Sporen van olie of brandstof, stof, zand, stuifmeel... , alles wat met water zo'n vettig 'filmke' op het wegdek vormt. Die keren dat ik mijn banden al heb voelen wegschuiven waren toch altijd op natte of vochtige wegen (en ja, ene keer lag ik ook helemaal op mijn gat), en zelfs daarna als de weg terug droog is lijkt hij er meestal gladder (vuiler?) bij te liggen dan wanneer het goed lang droog is geweest.

Op een pas gekuist testparcours met sprinklers zou ik misschien wel eens durven testen hoe ver je kan gaan, maar de openbare weg is me daar dus te smerig voor.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: rijden in de regen

Post by Davy78 »

Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat het vooral gevaarlijk is als het de eerste keer regent na een lange droge periode. (iets met olie en andere vettigheid die dan plots in grote hoeveelheden komt bovendrijven)

Trm, hebt ge enig vermoeden waarom ge toen juist zijt gevallen met de ktm?

ps: dit filmpke ooit al gezien?

https://www.youtube.com/watch?v=qgt3GVugB2A

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: rijden in de regen

Post by Muug »

Lees dit even :

http://www.goedmotorrijden.be/8-motorri ... pafstanden

Surf even naar http://www.gib-acht-im-verkehr.de/0006_ ... module.htm, download de executable en speel wat met de snelheden en ontdek de remwegen in droog en nat bij diverse snelheden.

Je zal merken dat het in de regen mogelijk is om ZEER hard te remmen, mits een goede remopbouw. Om de simpele reden dat er veel grip is. De moderne banden zijn fabuleus goed tegenwoordig, beter dan menig bestuurder. Maar het vraagt oefening en gewenning, die je trouwens ook weer snel kwijt bent.

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: rijden in de regen

Post by zappa »

Muug wrote:Lees dit even :

http://www.goedmotorrijden.be/8-motorri ... pafstanden

Surf even naar http://www.gib-acht-im-verkehr.de/0006_ ... module.htm, download de executable en speel wat met de snelheden en ontdek de remwegen in droog en nat bij diverse snelheden.

Je zal merken dat het in de regen mogelijk is om ZEER hard te remmen, mits een goede remopbouw. Om de simpele reden dat er veel grip is. De moderne banden zijn fabuleus goed tegenwoordig, beter dan menig bestuurder. Maar het vraagt oefening en gewenning, die je trouwens ook weer snel kwijt bent.
Die enen keer dat ik me gewoon snok!!BAF !! onderuit geremd heb, was in de regen met de Husaberg op echte crossbanden op de baan (redelijk nieuw asfalt) en doordat er 2 te laat zagen dat het ergens rechts af was in systeem D, en den enen kon nog net afslaan, den anderen nog net dwars over de weg gaan staan om aan te geven dat het naar rechts is.. op ongeveer 30? meter voor mij en ik aan dik 70/u. Ik schrik, rem, voel dat ik niet genoeg vertraag, er komen auto's van de tegengestelde richting, zie nergens "opening" om te ontwijken, rem wat harder en snok onderuit, zo ineens zonder waarschuwing !

Ik schuif samen mee en na een tijdje zonder m'n moto verder richting die enen die nog op de baan staat aan te geven dat het naar rechts is.... die zit me in zijn richting schuiven, en bedenkt (verdomme 30 sec te laat !!!) dat hij uit de weg moet, en rijdt ne meter of 3 vooruit, zodat ik vrij baan heb om gezellig langs te schuiven :evil:

Met erg veel dank aan mijn T8 crossbotten hun harde metalen sluitingeskes, mijn voetsteun van m'n moto, en het stuur, geen noemenswaardige schuif of schuurplekken, juist een diep zwarte blauwe plek op mijn bil, waar m'n stuur me ne serieuse tik gegeven heeft :stars:

Onlangs in Wales, ook alles uit de kast moeten halen van wat ik wist van remmen om een asfalt baantje steil naar beneden toch nog met de rubber onderaan gestopt te zijn voor het kruispunt. Het achterwiel van m'n moto ging eerst links, voorwiel andere kant op , lossen !!! die remmen, en opnieuw, terug nu in de andere richting schuiven.. zo meerdere malen, tot ik eindelijk mee mijn arm, hand, pinkt tegen een muurtje kon afremmen en tijdig stil staan. :peepwall:

Daar lag het ook nat, en modderig en groen en blaren.... waarschijnlijk had je te voet ook een paar keer ne schuiver gehad daar?

Soms heb je voor dat je met je (enduro) voelt dat het glad is, die ondergrond, zoals nat krijt, of glibberige rotsen, maar je geraakt overal over door, tot je een stuk te voet wil gaan en je geen halve meter kan stappen zonder bijna te vallen, van de gladheid ! Dan krijg ik respect voor mijne moto !!
sig nature

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

Re: rijden in de regen

Post by zwiep »

hoh, als er geen geschilderde lijnen of pekstroken zijn kan je heel hard remmen in de regen, abs fietsen zijn uitermate geschikt om dit te testen.
probleem is de pekstroken die je op natte banen niet ziet en deze zijn heel glad, daarom op onbekend terrein ook altijd een pak rustiger als het nat ligt
echter, den ene band is daar gevoeliger aan dan de andere me dunkt, de anakee 3 begon al te schuiven als em een pekstrook zag
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: rijden in de regen

Post by Muug »

zappa wrote:Die enen keer dat ik me gewoon snok!!BAF !! onderuit geremd heb
Ge zegt het ook zelf eh: "snok, BAF" is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. En gene paniek, ge moet u niet schamen, we hebben dat allemaal wel eens voor. Met de KTM ben ik ook zo al op mijn bakkes gegaan. Maar als ge dus in een reflex uw rem toesnokt dan is er niks nougabollen remkrachtopbouw en niks geen gewichtstransfert-naar-voren en dan blokkeert dat wiel ook ogenblikkelijk. En 't i dààrvoor dat ze ABS hebben uitgevonden.

Dat gezegd zijnde, de originele topic ging over gewoon rijden: dus vlotjes bochtjes pikken in de stromende regen bvb. Da's effectief gewoon rijden, rijden en rijden.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Re: rijden in de regen

Post by the riding man »

Muug wrote:
Dat gezegd zijnde, de originele topic ging over gewoon rijden: dus vlotjes bochtjes pikken in de stromende regen bvb. Da's effectief gewoon rijden, rijden en rijden.
Inderdaad zo is dat. Gewoon rijden, niks remmen, niks uitwijken, niks schakelen, niks teveel gas erop, gewoon rijden zonder onderuit te schuiven. Wel op verschillende verharde ondergronden, van gewone mooie asfalt, kapotte asfalt zoals in de ardennen vaak voorkomt, betonwegen zoals vaak tussen de velden voorkomt,... dus alle gewone verharde wegen waar je als motorrijder dus vaak over rijdt.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: rijden in de regen

Post by Koeno »

the riding man wrote:
Muug wrote:
Dat gezegd zijnde, de originele topic ging over gewoon rijden: dus vlotjes bochtjes pikken in de stromende regen bvb. Da's effectief gewoon rijden, rijden en rijden.
Inderdaad zo is dat. Gewoon rijden, niks remmen, niks uitwijken, niks schakelen, niks teveel gas erop, gewoon rijden zonder onderuit te schuiven. Wel op verschillende verharde ondergronden, van gewone mooie asfalt, kapotte asfalt zoals in de ardennen vaak voorkomt, betonwegen zoals vaak tussen de velden voorkomt,... dus alle gewone verharde wegen waar je als motorrijder dus vaak over rijdt.
Is het dan gewoon na de val met de Duke zo verslechterd?
Of ging het daarvoor ook al minder vlot?

Ik weet dat we in schotland niet de "bakstenen uit de grond trokken", maar traag reden we ook niet.

Ik denk dat of een cursus moet helpen,
of iemand zoeken die je wat meer "push" kan geven om mee in de regen te rijden...
int begin niet te ver van huis, want als je verkrampt aan het rijden gaat wordt het vermoeiender en gevaarlijker.
En rustig aan weer opbouwen (ook al lijkt dat momenteel moelijk te gaan).

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: rijden in de regen

Post by Muug »

Koeno wrote:Ik denk dat of een cursus moet helpen,
Een goeie bochtenstage in de regen kan wel helpen.
Maar dan nog, het kan wel een jaar duren eer dat vantussen uw oren is. Been there, done that, jaren geleden met mijn VFR. Volle twaalf maand, alle vier de seizoenen met een ei gereden eer ik tussen mijn oren weer "los" was.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Re: rijden in de regen

Post by the riding man »

Koeno wrote:
Is het dan gewoon na de val met de Duke zo verslechterd?
Of ging het daarvoor ook al minder vlot?

Ik weet dat we in schotland niet de "bakstenen uit de grond trokken", maar traag reden we ook niet.

Ik denk dat of een cursus moet helpen,
of iemand zoeken die je wat meer "push" kan geven om mee in de regen te rijden...
int begin niet te ver van huis, want als je verkrampt aan het rijden gaat wordt het vermoeiender en gevaarlijker.
En rustig aan weer opbouwen (ook al lijkt dat momenteel moelijk te gaan).
Awel ik ben eigenlijk heel blij om daar eindelijk open over te praten want ik zit daar dus al heel lang mee. Voor Schotland (ondertussen ook al van 2012 geleden) had ik dat een beetje. Erg genoeg om speciaal voor de Schotlandreis bijna nieuwe banden te laten verwisselen door Michelin pilot roads 3 (toen nog niet zo heel erg lang op de markt want ze gaven nog volop kortingen op de mpr2) maar helemaal nog niet zo erg als nu. Toen kon ik mij daar nog perfect over zetten, de banden gaven me een gerust gevoel en ik probeerde daar niet teveel over na te denken en dat lukte aardig.
Daarna met mijn toenmalige ktm adventure meerdere keren geschoven, waarvan 1x ook daadwerkelijk tot een val heeft geleid. Vertrouwen zinkte weg maar ik probeerde me er telkens weer over te zetten. Dan tussendoor ook nog (uitsluitend voor woon/werk) met een scootertje gereden waarmee ik in de winter, was toen wel heel glad op de baan door sneeuw en ijzel, onderuit gegaan ben. Ik probeerde me daar niet teveel van aan te trekken want het was perfect verklaarbaar waarom ik toen viel.
En dan vorig jaar met mijn Duke de "doodsteek" gekregen, in een mooie overzichtelijk bocht, twas toen niet eens aan het regenen maar de baan was stilletjes aan aan het opdrogen, propere asfalt, geen lijnen, geen deksels, niet zot aan het doen (want door voorgaande voorvallen was ik al dubbel voorzichtig) en ineens vanuit het niets, ene moment aan het rijden en andere moment over de asfalt aan het schuiven.
Ook na dit voorval (ondertussen ook weeral bijna een jaar geleden) gewoon blijven motorrijden, motorcursus gevolgd, zelfs 3x circuit gereden en me bangelijk goed geamuseerd en mijn grenzen serieus verlegd maar op de openbare weg mezelf blijven aanmoedigen en inprenten dat een band meer grip heeft dan ik daadwerkelijk nodig heb, maar het gaat van kwaad naar erger. Enkel in de regen voor alle duidelijkheid, als de baan droog is, ben ik zo blij als een kind dat ik op de moto zit. Maar er vallen een paar druppels en ik verstijf van de schrik.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Post Reply