rijden in de regen

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: rijden in de regen

Post by F M »

Morgen vertrekken we naar Duitsland. Volgens de weerberichten kunnen we morgen nog eens goed oefenen. :evil:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: rijden in de regen

Post by Harald »

Rijden in de regen ....
ik doe dat ni graag in den Belgique
Dat voelt koud en kil aan, ge ziet ni goed door al die nattigheid op uw scherm.
Men ziet u niet goed (wat ik soms kan beamen als ik zelf in de auto in de regen rijd)
Er worden volgens mij ook meer "onveilige" maneuvers gemaakt, al dan niet bewust/noodzakelijk tussen het drukkere verkeer tijdens zo'n regendagen

Geef mij maar een rustig land zoals Zweden, als het daar regent kunt ge toch nog rustig tuffen, en vergeet ge de kou.

Eigenlijk nog nooit last gehad van gladheid in de regen, maar ik pas mij dan aan. Ik hou nl van veel reserve :mrgreen:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: rijden in de regen

Post by OzzePaa »

F M wrote:Morgen vertrekken we naar Duitsland. Volgens de weerberichten kunnen we morgen nog eens goed oefenen. :evil:
Des te plezanter zullen de droge dagen nadien zijn, Frans ;) Ammezeerd-ulle :!: :ricky:

Voor mij is regenrijden op zich niet zoooooo'n probleem, alst maar genen helen dag is :mrgreen:
Zoals anderen al schreven wordt de rijstijl wel wat aangepast :ugeek:

Zondag zal het inallegeval hoogstwaarschijnlijk geen isuue zijn op mijn ritje naar 's lands zuidelijke contreiën voor een bezoekske aant (naar beweerd wordt) schoonste uitzicht van't land : Frahan :!: 8-) :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: rijden in de regen

Post by KlaasN »

Tegenwoordig kan je alleen maar in de regen rijden.
Gisteren van A'pen naar Bxl, nat bij aankomst en op de terugweg.... weer nat. :devil:
Naar mijn gevoel heb je op de motor een beter zicht dan met de auto...

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: rijden in de regen

Post by Muug »

Gisteren met mijn 160pk-sterke rode poes ook twee keer door de regen mogen rijden: binnenbaantjes en autostrades. Gelukkig is dat een braaf poezeke, laat zich heel lief berijden. Zonder TCS, ABS, wheelie-control en ride-by-wire, gewoon met het polske. :thumbsup:

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: rijden in de regen

Post by zappa »

KlaasN wrote:Tegenwoordig kan je alleen maar in de regen rijden.
Gisteren van A'pen naar Bxl, nat bij aankomst en op de terugweg.... weer nat. :devil:
Naar mijn gevoel heb je op de motor een beter zicht dan met de auto...

misschien nieuwe ruitenwissers steken op je auto ? :mrgreen:
sig nature

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: rijden in de regen

Post by KlaasN »

Dat is een top idee :furious3:

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: rijden in de regen

Post by F M »

Het ging redelijk goed deze voormiddag. Deze namiddag daarentegen lukte het rijden in de regen helemaal niet meer.






Want het was droog :rayof:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: rijden in de regen

Post by zappa »

F M wrote:Het ging redelijk goed deze voormiddag. Deze namiddag daarentegen lukte het rijden in de regen helemaal niet meer.






Want het was droog :rayof:

bandenwissel ? :grin:
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: rijden in de regen

Post by Raketman »

Vraagske : liggen op die KTM nog de OEM banden ?
Nil volentibus arduum

User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: rijden in de regen

Post by Droopy »

Ik begin me stilletjes aan af te vragen hoe dat voelt : rijden als het niet regent of als de baan droog ligt.... :?

Het voordeel is wel dat ik de laatste weken een stuk meer vertrouwen heb gekregen tijdens het rijden in de regen. :)

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: rijden in de regen

Post by Stefke »

Droopy wrote: Het voordeel is wel dat ik de laatste weken een stuk meer vertrouwen heb gekregen tijdens het rijden in de regen. :)
:mrgreen:
Vanmiddag ook nog een ervaring opgedaan. In onweersbui/hoosbui op de A12 met ruim 80 per uur een plas ingedoken. De A12 stond blank over een afstand van 20 meter en ongeveer 20 cm diep maar dat was helemaal niet zichtbaar... :o Dat was best heftig temeer daar de rode auto die mij inhaalde het zelfde probleem had. In een seconde naar 30 per uur ofzo en totaal geen zicht...overal water en geen idee hebben of ik nu reed of tegen de grond lag. Bij het uitkomen van de plas bleek ik op 10 cm naast die rode auto te rijden... :shock: Soms moet je ook gewoon geluk hebben... :roll:

TRooPER
Posts: 1975
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: rijden in de regen

Post by TRooPER »

Stefke wrote:
Droopy wrote: Het voordeel is wel dat ik de laatste weken een stuk meer vertrouwen heb gekregen tijdens het rijden in de regen. :)
:mrgreen:
Vanmiddag ook nog een ervaring opgedaan. In onweersbui/hoosbui op de A12 met ruim 80 per uur een plas ingedoken. De A12 stond blank over een afstand van 20 meter en ongeveer 20 cm diep maar dat was helemaal niet zichtbaar... :o Dat was best heftig temeer daar de rode auto die mij inhaalde het zelfde probleem had. In een seconde naar 30 per uur ofzo en totaal geen zicht...overal water en geen idee hebben of ik nu reed of tegen de grond lag. Bij het uitkomen van de plas bleek ik op 10 cm naast die rode auto te rijden... :shock: Soms moet je ook gewoon geluk hebben... :roll:
dat is pas multitasken, douchen en met de moto rijden/glijden
:peepwall:

:thumbsup:

en wat is dan de reflex als ge zo een lange plas induikt: lichtjes gas ophouden en stuur niet te strak vasthouden en hopen dat de zon schijnt iets verder
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: rijden in de regen

Post by Muug »

TRooPER wrote: en wat is dan de reflex als ge zo een lange plas induikt:
tanden poetsen natuurlijk :grin:

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: rijden in de regen

Post by Stefke »

Muug wrote:
TRooPER wrote: en wat is dan de reflex als ge zo een lange plas induikt:
tanden poetsen natuurlijk :grin:
't was toch eerder efkes billen dichtknijpen... :roll:

User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: rijden in de regen

Post by Droopy »

:!: Note to myself : investeren in waterdichte zomerhandschoenen. :?

Het is niet echt plezant om 's avonds te vertrekken met lederen handschoenen die nog nat zijn van de middagrit. :cry:

Edit : :idea: of investeren in handkappen :?:

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: rijden in de regen

Post by zappa »

Droopy wrote::!: Note to myself : investeren in waterdichte zomerhandschoenen. :?

Het is niet echt plezant om 's avonds te vertrekken met lederen handschoenen die nog nat zijn van de middagrit. :cry:

Edit : :idea: of investeren in handkappen :?:
handkappen, houden uw hand & schoenen niet droog hoor :shock: ge zit wat uit de wind en zelfmoord insecten pletten tegen de handkap... maar als't nat is is 't nat ook achter de handkap :mrgreen: Of bedoel je van die stuurmoffen, waar je je handen kan insteken, die aan 't stuur blijven hangen?

Sealskinz waterdichte handschoenen in je huidige handschoenen?
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: rijden in de regen

Post by Stefke »

Droopy wrote: Het is niet echt plezant om 's avonds te vertrekken met lederen handschoenen die nog nat zijn van de middagrit. :cry:
Moet ge 's morgens eens vertrekken met de spullen van de dag ervoor... :mrgreen:
2 paar botten, 4 paar handschoenen, broek jas, bivakmuts en helm, alles is doorweekt... :roll:

Maar we klagen niet, een onuitstaanbaar buromanneke op de werkvloer heeft nieuwe richtlijnen bedacht ivm met de uitrusting van de instructeurs. Te kiezen uit een bepaald aanbod van Richa... :w00t: . Mét garantie van 2 jaar op alles. Behalve op de waterdichtheid van jassen en broeken... :w00t: :wall: :wall: :furious3: :furious3: :furious3:

User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: rijden in de regen

Post by Droopy »

zappa wrote:
handkappen, houden uw hand & schoenen niet droog hoor :shock:
:? :(
zappa wrote: ... Of bedoel je van die stuurmoffen, waar je je handen kan insteken, die aan 't stuur blijven hangen?
Neen, geen moffen maar zoiets met led lampjes : http://www.racing-planet.co.uk/handguar ... 6LviriLSUk :)



Stefke wrote:Moet ge 's morgens eens vertrekken met de spullen van de dag ervoor... :mrgreen:
2 paar botten, 4 paar handschoenen, broek jas, bivakmuts en helm, alles is doorweekt... :roll:
En na een tijdje ook nog lekker muffig zeker. :lol:
Stefke wrote:Maar we klagen niet, een onuitstaanbaar buromanneke op de werkvloer heeft nieuwe richtlijnen bedacht ivm met de uitrusting van de instructeurs. Te kiezen uit een bepaald aanbod van Richa... :w00t: . Mét garantie van 2 jaar op alles. Behalve op de waterdichtheid van jassen en broeken... :w00t: :wall: :wall: :furious3: :furious3: :furious3:
Richa en waterdicht... uit eigen ervaring weet ik dat die twee niet echt samengaan... Mijn jas was al na een jaar niet meer waterdicht, mijn broek valt nog mee maar bij erge regen stop ik toch even om nog een regenbroek aan te trekken en rara van welk merk zijn mijn zomerhandschoenen... :grin:
Succes met uw nieuwe uitrusting (of neem dat bureaumanneke eens mee op de moto als het goed aan het regenen is, ervaring is meestal de beste leerschool. :devil:

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: rijden in de regen

Post by Drummer »

8-) 8-) 8-)

Ik heb gisteren ook nog eens deftig door de regen gereden. eerst de file op de E19 tussen mechelen en rumst en daarna de E19 richting Brecht, vollen bak plensen en opspattend water.

Mijn Richa C Chance pak begint zijn waterdichtheid ook stillekes te verliezen, ondertussen bijna 5jr in gebruik en toch een dikke 100.000km mee op de moto gezeten. Dus ondanks dat sommige dit merk vervloeken ;) vind ik dit nog steeds een goed pak.

maar nu toch stillekens eens gaan uitkijken voor een nieuw.

grtz Drummer

Post Reply