rijden in de regen

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: rijden in de regen

Post by Droopy »

Ik begin me stilletjes aan af te vragen hoe dat voelt : rijden als het niet regent of als de baan droog ligt.... :?

Het voordeel is wel dat ik de laatste weken een stuk meer vertrouwen heb gekregen tijdens het rijden in de regen. :)

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: rijden in de regen

Post by Stefke »

Droopy wrote: Het voordeel is wel dat ik de laatste weken een stuk meer vertrouwen heb gekregen tijdens het rijden in de regen. :)
:mrgreen:
Vanmiddag ook nog een ervaring opgedaan. In onweersbui/hoosbui op de A12 met ruim 80 per uur een plas ingedoken. De A12 stond blank over een afstand van 20 meter en ongeveer 20 cm diep maar dat was helemaal niet zichtbaar... :o Dat was best heftig temeer daar de rode auto die mij inhaalde het zelfde probleem had. In een seconde naar 30 per uur ofzo en totaal geen zicht...overal water en geen idee hebben of ik nu reed of tegen de grond lag. Bij het uitkomen van de plas bleek ik op 10 cm naast die rode auto te rijden... :shock: Soms moet je ook gewoon geluk hebben... :roll:

TRooPER
Posts: 1975
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: rijden in de regen

Post by TRooPER »

Stefke wrote:
Droopy wrote: Het voordeel is wel dat ik de laatste weken een stuk meer vertrouwen heb gekregen tijdens het rijden in de regen. :)
:mrgreen:
Vanmiddag ook nog een ervaring opgedaan. In onweersbui/hoosbui op de A12 met ruim 80 per uur een plas ingedoken. De A12 stond blank over een afstand van 20 meter en ongeveer 20 cm diep maar dat was helemaal niet zichtbaar... :o Dat was best heftig temeer daar de rode auto die mij inhaalde het zelfde probleem had. In een seconde naar 30 per uur ofzo en totaal geen zicht...overal water en geen idee hebben of ik nu reed of tegen de grond lag. Bij het uitkomen van de plas bleek ik op 10 cm naast die rode auto te rijden... :shock: Soms moet je ook gewoon geluk hebben... :roll:
dat is pas multitasken, douchen en met de moto rijden/glijden
:peepwall:

:thumbsup:

en wat is dan de reflex als ge zo een lange plas induikt: lichtjes gas ophouden en stuur niet te strak vasthouden en hopen dat de zon schijnt iets verder
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: rijden in de regen

Post by Muug »

TRooPER wrote: en wat is dan de reflex als ge zo een lange plas induikt:
tanden poetsen natuurlijk :grin:

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: rijden in de regen

Post by Stefke »

Muug wrote:
TRooPER wrote: en wat is dan de reflex als ge zo een lange plas induikt:
tanden poetsen natuurlijk :grin:
't was toch eerder efkes billen dichtknijpen... :roll:

User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: rijden in de regen

Post by Droopy »

:!: Note to myself : investeren in waterdichte zomerhandschoenen. :?

Het is niet echt plezant om 's avonds te vertrekken met lederen handschoenen die nog nat zijn van de middagrit. :cry:

Edit : :idea: of investeren in handkappen :?:

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: rijden in de regen

Post by zappa »

Droopy wrote::!: Note to myself : investeren in waterdichte zomerhandschoenen. :?

Het is niet echt plezant om 's avonds te vertrekken met lederen handschoenen die nog nat zijn van de middagrit. :cry:

Edit : :idea: of investeren in handkappen :?:
handkappen, houden uw hand & schoenen niet droog hoor :shock: ge zit wat uit de wind en zelfmoord insecten pletten tegen de handkap... maar als't nat is is 't nat ook achter de handkap :mrgreen: Of bedoel je van die stuurmoffen, waar je je handen kan insteken, die aan 't stuur blijven hangen?

Sealskinz waterdichte handschoenen in je huidige handschoenen?
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: rijden in de regen

Post by Stefke »

Droopy wrote: Het is niet echt plezant om 's avonds te vertrekken met lederen handschoenen die nog nat zijn van de middagrit. :cry:
Moet ge 's morgens eens vertrekken met de spullen van de dag ervoor... :mrgreen:
2 paar botten, 4 paar handschoenen, broek jas, bivakmuts en helm, alles is doorweekt... :roll:

Maar we klagen niet, een onuitstaanbaar buromanneke op de werkvloer heeft nieuwe richtlijnen bedacht ivm met de uitrusting van de instructeurs. Te kiezen uit een bepaald aanbod van Richa... :w00t: . Mét garantie van 2 jaar op alles. Behalve op de waterdichtheid van jassen en broeken... :w00t: :wall: :wall: :furious3: :furious3: :furious3:

User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: rijden in de regen

Post by Droopy »

zappa wrote:
handkappen, houden uw hand & schoenen niet droog hoor :shock:
:? :(
zappa wrote: ... Of bedoel je van die stuurmoffen, waar je je handen kan insteken, die aan 't stuur blijven hangen?
Neen, geen moffen maar zoiets met led lampjes : http://www.racing-planet.co.uk/handguar ... 6LviriLSUk :)



Stefke wrote:Moet ge 's morgens eens vertrekken met de spullen van de dag ervoor... :mrgreen:
2 paar botten, 4 paar handschoenen, broek jas, bivakmuts en helm, alles is doorweekt... :roll:
En na een tijdje ook nog lekker muffig zeker. :lol:
Stefke wrote:Maar we klagen niet, een onuitstaanbaar buromanneke op de werkvloer heeft nieuwe richtlijnen bedacht ivm met de uitrusting van de instructeurs. Te kiezen uit een bepaald aanbod van Richa... :w00t: . Mét garantie van 2 jaar op alles. Behalve op de waterdichtheid van jassen en broeken... :w00t: :wall: :wall: :furious3: :furious3: :furious3:
Richa en waterdicht... uit eigen ervaring weet ik dat die twee niet echt samengaan... Mijn jas was al na een jaar niet meer waterdicht, mijn broek valt nog mee maar bij erge regen stop ik toch even om nog een regenbroek aan te trekken en rara van welk merk zijn mijn zomerhandschoenen... :grin:
Succes met uw nieuwe uitrusting (of neem dat bureaumanneke eens mee op de moto als het goed aan het regenen is, ervaring is meestal de beste leerschool. :devil:

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: rijden in de regen

Post by Drummer »

8-) 8-) 8-)

Ik heb gisteren ook nog eens deftig door de regen gereden. eerst de file op de E19 tussen mechelen en rumst en daarna de E19 richting Brecht, vollen bak plensen en opspattend water.

Mijn Richa C Chance pak begint zijn waterdichtheid ook stillekes te verliezen, ondertussen bijna 5jr in gebruik en toch een dikke 100.000km mee op de moto gezeten. Dus ondanks dat sommige dit merk vervloeken ;) vind ik dit nog steeds een goed pak.

maar nu toch stillekens eens gaan uitkijken voor een nieuw.

grtz Drummer

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: rijden in de regen

Post by pingu »

Droopy wrote:
Stefke wrote:Moet ge 's morgens eens vertrekken met de spullen van de dag ervoor... :mrgreen:
2 paar botten, 4 paar handschoenen, broek jas, bivakmuts en helm, alles is doorweekt... :roll:
En na een tijdje ook nog lekker muffig zeker. :lol:
Stefke wrote:Maar we klagen niet, een onuitstaanbaar buromanneke op de werkvloer heeft nieuwe richtlijnen bedacht ivm met de uitrusting van de instructeurs. Te kiezen uit een bepaald aanbod van Richa... :w00t: . Mét garantie van 2 jaar op alles. Behalve op de waterdichtheid van jassen en broeken... :w00t: :wall: :wall: :furious3: :furious3: :furious3:
Richa en waterdicht... uit eigen ervaring weet ik dat die twee niet echt samengaan... Mijn jas was al na een jaar niet meer waterdicht, mijn broek valt nog mee maar bij erge regen stop ik toch even om nog een regenbroek aan te trekken en rara van welk merk zijn mijn zomerhandschoenen... :grin:
Mijn ervaring is dat waterdicht en handschoenen tout-court niet samengaan. Richa, Alpinestars, ... allemaal Goretex trouwens. Na een uur door de regen rijden zijn die nat vanbinnen. Ok de eerste 6 maand misschien niet, maar daarna...

Als ik dat vergelijk met mijn Goretex pak van Hein-Gericke: da's na 4j dag-in-dag-uit gebruik nog altijd perfect waterdicht. Wat ik van mijn eerste Richa vest inderdaad niet kan zeggen, die was na amper 1j al zo lek als een zeef (de broek, door Richa nochtans met de naam "Monsoon" bedacht, is nooit echt helemaal waterdicht geweest :( ).

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: rijden in de regen

Post by pingu »

Drummer wrote:Mijn Richa C Chance pak begint zijn waterdichtheid ook stillekes te verliezen, ondertussen bijna 5jr in gebruik en toch een dikke 100.000km mee op de moto gezeten. Dus ondanks dat sommige dit merk vervloeken ;) vind ik dit nog steeds een goed pak.

maar nu toch stillekens eens gaan uitkijken voor een nieuw.

grtz Drummer
Elke keer ik bij Joma in Aartselaar kom, kom ik in de verleiding om zo'n C-Change pak aan te schaffen. Het klinkt allemaal ook heel mooi. Maar zo'n pak kost evenveel als een degelijk Goretex pak, waarvan ik zeker weet dat het 100% waterdicht is. Mijn eerste ervaring met Richa (met toegegeven, een pak uit een prijsklasse lager) was allesbehalve waterdicht, dus dat houdt me voorlopig toch tegen...

Zou jij je houdige C-Change vervangen door opnieuw zo'n pak? Of toch Goretex? Met ruim 4j op de teller begint mijn huidige Hein-Gericke combi nl. op sleet te raken...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: rijden in de regen

Post by Tom Thumper »

pingu wrote:
Mijn ervaring is dat waterdicht en handschoenen tout-court niet samengaan. Richa, Alpinestars, ... allemaal Goretex trouwens. Na een uur door de regen rijden zijn die nat vanbinnen. Ok de eerste 6 maand misschien niet, maar daarna...
Mijn winterhandschoenen van IXS, goedkoop, Gore-text en waterdicht! Al jaren. Wel een maatje te groot gekocht en als er water langs de mouw binnenloopt is het natuurlijk ook om zeep maar als ik de mouw van mijn regenjas over de handschoen krijg, dan werkt dat perfect.

Ik heb trouwens ook héél goede ervaringen met Richa en wtaerdicht zijn. Mijn eerste pak van richa, een jaar of 4 volledig waterdicht gebleven. Nu mijn nieuw pak maar dat heb ik nog maar een jaar.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: rijden in de regen

Post by F M »

Tom Thumper wrote:... Gore-text en waterdicht!
Gore tekst? Mag dat wel op een forum ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: rijden in de regen

Post by Tom Thumper »

F M wrote:
Tom Thumper wrote:... Gore-text en waterdicht!
Gore tekst? Mag dat wel op een forum ?
Dat was wel al om 8u38 deze morgen, mijn hersenen waren nog aan het opwarmen...
Me gusta la moto, me gustas tu.

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: rijden in de regen

Post by Drummer »

pingu wrote: Zou jij je houdige C-Change vervangen door opnieuw zo'n pak? Of toch Goretex? Met ruim 4j op de teller begint mijn huidige Hein-Gericke combi nl. op sleet te raken...

De kans is heel groot dat ik opnieuw zo een C Chanche pak aanschaf.
Ben er altijd tevreden van geweest.
Alhoewel ik ook eens ga kijken naar Rukka

Grtz Drummer

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: rijden in de regen

Post by zappa »

Drummer wrote:l ik ook eens ga kijken naar Rukka

Grtz Drummer
voor de prijs van een Rukka heb je al een klein tweedehands autoke, dan zit je zeker droog én warm :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: rijden in de regen

Post by OzzePaa »

Op de FJR (met V-Stream-vitrien) blijf ik zonder het eerste kwartier zondermeer droog ... Alst dan nog regent : plastieken regenfrakske met kap (die onder mijnen helm gaat) dat ik ooit op een beurs gekregen heb, over de jas en plastieken overhandschoenen (wel wreed ambetant om te rijden). De onderste ledematen, inclusief ertussen bungelende onderdelen worden dan nog nat :mrgreen: , maar daar kan ik mee leven.
Gertruud zet me rapper in de week, maar dan ben ik ook rapper droog op één keer de hoosbui over is :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
wolfrider
Posts: 32
Joined: 28 Aug 2015 10:42
Location: kempen

Re: rijden in de regen

Post by wolfrider »

Ik heb een paar jaar geleden een c-change jas van richa gekocht
Niet tevreden van qua waterdichtheid.Zakken lopen ook steeds vol met water...
Al terug binnen gedaan bij Joma, maar niks opgelost.....
Duurste jas die ik ooit kocht, maar ook de slechtste.
Stof van de jas voelt ook niet aangenaam aan om te dragen.
Kocht in de uitverkoop een Richa van ...... 49 € bij joma, en die is wel perfekt waterdicht :lol:

Post Reply