rijden in de regen

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Re: rijden in de regen

Post by Mick » 25 Apr 2016 16:28

Ik moet er ook niet veel van weten. 'k Heb wel de indruk dat het regenwater alleen niet het probleem is, maar dat dat andere vettigheid die op/in de weg zit glibberiger maakt ofzo. Sporen van olie of brandstof, stof, zand, stuifmeel... , alles wat met water zo'n vettig 'filmke' op het wegdek vormt. Die keren dat ik mijn banden al heb voelen wegschuiven waren toch altijd op natte of vochtige wegen (en ja, ene keer lag ik ook helemaal op mijn gat), en zelfs daarna als de weg terug droog is lijkt hij er meestal gladder (vuiler?) bij te liggen dan wanneer het goed lang droog is geweest.

Op een pas gekuist testparcours met sprinklers zou ik misschien wel eens durven testen hoe ver je kan gaan, maar de openbare weg is me daar dus te smerig voor.

User avatar
Davy78
Posts: 640
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: rijden in de regen

Post by Davy78 » 25 Apr 2016 17:05

Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat het vooral gevaarlijk is als het de eerste keer regent na een lange droge periode. (iets met olie en andere vettigheid die dan plots in grote hoeveelheden komt bovendrijven)

Trm, hebt ge enig vermoeden waarom ge toen juist zijt gevallen met de ktm?

ps: dit filmpke ooit al gezien?

https://www.youtube.com/watch?v=qgt3GVugB2A

User avatar
Muug
Posts: 6908
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: rijden in de regen

Post by Muug » 25 Apr 2016 20:09

Lees dit even :

http://www.goedmotorrijden.be/8-motorri ... pafstanden

Surf even naar http://www.gib-acht-im-verkehr.de/0006_ ... module.htm, download de executable en speel wat met de snelheden en ontdek de remwegen in droog en nat bij diverse snelheden.

Je zal merken dat het in de regen mogelijk is om ZEER hard te remmen, mits een goede remopbouw. Om de simpele reden dat er veel grip is. De moderne banden zijn fabuleus goed tegenwoordig, beter dan menig bestuurder. Maar het vraagt oefening en gewenning, die je trouwens ook weer snel kwijt bent.

User avatar
zappa
Posts: 3909
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: rijden in de regen

Post by zappa » 25 Apr 2016 20:52

Muug wrote:Lees dit even :

http://www.goedmotorrijden.be/8-motorri ... pafstanden

Surf even naar http://www.gib-acht-im-verkehr.de/0006_ ... module.htm, download de executable en speel wat met de snelheden en ontdek de remwegen in droog en nat bij diverse snelheden.

Je zal merken dat het in de regen mogelijk is om ZEER hard te remmen, mits een goede remopbouw. Om de simpele reden dat er veel grip is. De moderne banden zijn fabuleus goed tegenwoordig, beter dan menig bestuurder. Maar het vraagt oefening en gewenning, die je trouwens ook weer snel kwijt bent.
Die enen keer dat ik me gewoon snok!!BAF !! onderuit geremd heb, was in de regen met de Husaberg op echte crossbanden op de baan (redelijk nieuw asfalt) en doordat er 2 te laat zagen dat het ergens rechts af was in systeem D, en den enen kon nog net afslaan, den anderen nog net dwars over de weg gaan staan om aan te geven dat het naar rechts is.. op ongeveer 30? meter voor mij en ik aan dik 70/u. Ik schrik, rem, voel dat ik niet genoeg vertraag, er komen auto's van de tegengestelde richting, zie nergens "opening" om te ontwijken, rem wat harder en snok onderuit, zo ineens zonder waarschuwing !

Ik schuif samen mee en na een tijdje zonder m'n moto verder richting die enen die nog op de baan staat aan te geven dat het naar rechts is.... die zit me in zijn richting schuiven, en bedenkt (verdomme 30 sec te laat !!!) dat hij uit de weg moet, en rijdt ne meter of 3 vooruit, zodat ik vrij baan heb om gezellig langs te schuiven :evil:

Met erg veel dank aan mijn T8 crossbotten hun harde metalen sluitingeskes, mijn voetsteun van m'n moto, en het stuur, geen noemenswaardige schuif of schuurplekken, juist een diep zwarte blauwe plek op mijn bil, waar m'n stuur me ne serieuse tik gegeven heeft :stars:

Onlangs in Wales, ook alles uit de kast moeten halen van wat ik wist van remmen om een asfalt baantje steil naar beneden toch nog met de rubber onderaan gestopt te zijn voor het kruispunt. Het achterwiel van m'n moto ging eerst links, voorwiel andere kant op , lossen !!! die remmen, en opnieuw, terug nu in de andere richting schuiven.. zo meerdere malen, tot ik eindelijk mee mijn arm, hand, pinkt tegen een muurtje kon afremmen en tijdig stil staan. :peepwall:

Daar lag het ook nat, en modderig en groen en blaren.... waarschijnlijk had je te voet ook een paar keer ne schuiver gehad daar?

Soms heb je voor dat je met je (enduro) voelt dat het glad is, die ondergrond, zoals nat krijt, of glibberige rotsen, maar je geraakt overal over door, tot je een stuk te voet wil gaan en je geen halve meter kan stappen zonder bijna te vallen, van de gladheid ! Dan krijg ik respect voor mijne moto !!
sig nature

zwiep
Posts: 107
Joined: 24 Nov 2014 09:08

Re: rijden in de regen

Post by zwiep » 26 Apr 2016 09:57

hoh, als er geen geschilderde lijnen of pekstroken zijn kan je heel hard remmen in de regen, abs fietsen zijn uitermate geschikt om dit te testen.
probleem is de pekstroken die je op natte banen niet ziet en deze zijn heel glad, daarom op onbekend terrein ook altijd een pak rustiger als het nat ligt
echter, den ene band is daar gevoeliger aan dan de andere me dunkt, de anakee 3 begon al te schuiven als em een pekstrook zag
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
Muug
Posts: 6908
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: rijden in de regen

Post by Muug » 26 Apr 2016 12:49

zappa wrote:Die enen keer dat ik me gewoon snok!!BAF !! onderuit geremd heb
Ge zegt het ook zelf eh: "snok, BAF" is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. En gene paniek, ge moet u niet schamen, we hebben dat allemaal wel eens voor. Met de KTM ben ik ook zo al op mijn bakkes gegaan. Maar als ge dus in een reflex uw rem toesnokt dan is er niks nougabollen remkrachtopbouw en niks geen gewichtstransfert-naar-voren en dan blokkeert dat wiel ook ogenblikkelijk. En 't i dààrvoor dat ze ABS hebben uitgevonden.

Dat gezegd zijnde, de originele topic ging over gewoon rijden: dus vlotjes bochtjes pikken in de stromende regen bvb. Da's effectief gewoon rijden, rijden en rijden.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Re: rijden in de regen

Post by the riding man » 26 Apr 2016 14:30

Muug wrote:
Dat gezegd zijnde, de originele topic ging over gewoon rijden: dus vlotjes bochtjes pikken in de stromende regen bvb. Da's effectief gewoon rijden, rijden en rijden.
Inderdaad zo is dat. Gewoon rijden, niks remmen, niks uitwijken, niks schakelen, niks teveel gas erop, gewoon rijden zonder onderuit te schuiven. Wel op verschillende verharde ondergronden, van gewone mooie asfalt, kapotte asfalt zoals in de ardennen vaak voorkomt, betonwegen zoals vaak tussen de velden voorkomt,... dus alle gewone verharde wegen waar je als motorrijder dus vaak over rijdt.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Koeno
Posts: 1416
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: rijden in de regen

Post by Koeno » 26 Apr 2016 14:34

the riding man wrote:
Muug wrote:
Dat gezegd zijnde, de originele topic ging over gewoon rijden: dus vlotjes bochtjes pikken in de stromende regen bvb. Da's effectief gewoon rijden, rijden en rijden.
Inderdaad zo is dat. Gewoon rijden, niks remmen, niks uitwijken, niks schakelen, niks teveel gas erop, gewoon rijden zonder onderuit te schuiven. Wel op verschillende verharde ondergronden, van gewone mooie asfalt, kapotte asfalt zoals in de ardennen vaak voorkomt, betonwegen zoals vaak tussen de velden voorkomt,... dus alle gewone verharde wegen waar je als motorrijder dus vaak over rijdt.
Is het dan gewoon na de val met de Duke zo verslechterd?
Of ging het daarvoor ook al minder vlot?

Ik weet dat we in schotland niet de "bakstenen uit de grond trokken", maar traag reden we ook niet.

Ik denk dat of een cursus moet helpen,
of iemand zoeken die je wat meer "push" kan geven om mee in de regen te rijden...
int begin niet te ver van huis, want als je verkrampt aan het rijden gaat wordt het vermoeiender en gevaarlijker.
En rustig aan weer opbouwen (ook al lijkt dat momenteel moelijk te gaan).
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

User avatar
Muug
Posts: 6908
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: rijden in de regen

Post by Muug » 26 Apr 2016 14:43

Koeno wrote:Ik denk dat of een cursus moet helpen,
Een goeie bochtenstage in de regen kan wel helpen.
Maar dan nog, het kan wel een jaar duren eer dat vantussen uw oren is. Been there, done that, jaren geleden met mijn VFR. Volle twaalf maand, alle vier de seizoenen met een ei gereden eer ik tussen mijn oren weer "los" was.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Re: rijden in de regen

Post by the riding man » 26 Apr 2016 15:07

Koeno wrote:
Is het dan gewoon na de val met de Duke zo verslechterd?
Of ging het daarvoor ook al minder vlot?

Ik weet dat we in schotland niet de "bakstenen uit de grond trokken", maar traag reden we ook niet.

Ik denk dat of een cursus moet helpen,
of iemand zoeken die je wat meer "push" kan geven om mee in de regen te rijden...
int begin niet te ver van huis, want als je verkrampt aan het rijden gaat wordt het vermoeiender en gevaarlijker.
En rustig aan weer opbouwen (ook al lijkt dat momenteel moelijk te gaan).
Awel ik ben eigenlijk heel blij om daar eindelijk open over te praten want ik zit daar dus al heel lang mee. Voor Schotland (ondertussen ook al van 2012 geleden) had ik dat een beetje. Erg genoeg om speciaal voor de Schotlandreis bijna nieuwe banden te laten verwisselen door Michelin pilot roads 3 (toen nog niet zo heel erg lang op de markt want ze gaven nog volop kortingen op de mpr2) maar helemaal nog niet zo erg als nu. Toen kon ik mij daar nog perfect over zetten, de banden gaven me een gerust gevoel en ik probeerde daar niet teveel over na te denken en dat lukte aardig.
Daarna met mijn toenmalige ktm adventure meerdere keren geschoven, waarvan 1x ook daadwerkelijk tot een val heeft geleid. Vertrouwen zinkte weg maar ik probeerde me er telkens weer over te zetten. Dan tussendoor ook nog (uitsluitend voor woon/werk) met een scootertje gereden waarmee ik in de winter, was toen wel heel glad op de baan door sneeuw en ijzel, onderuit gegaan ben. Ik probeerde me daar niet teveel van aan te trekken want het was perfect verklaarbaar waarom ik toen viel.
En dan vorig jaar met mijn Duke de "doodsteek" gekregen, in een mooie overzichtelijk bocht, twas toen niet eens aan het regenen maar de baan was stilletjes aan aan het opdrogen, propere asfalt, geen lijnen, geen deksels, niet zot aan het doen (want door voorgaande voorvallen was ik al dubbel voorzichtig) en ineens vanuit het niets, ene moment aan het rijden en andere moment over de asfalt aan het schuiven.
Ook na dit voorval (ondertussen ook weeral bijna een jaar geleden) gewoon blijven motorrijden, motorcursus gevolgd, zelfs 3x circuit gereden en me bangelijk goed geamuseerd en mijn grenzen serieus verlegd maar op de openbare weg mezelf blijven aanmoedigen en inprenten dat een band meer grip heeft dan ik daadwerkelijk nodig heb, maar het gaat van kwaad naar erger. Enkel in de regen voor alle duidelijkheid, als de baan droog is, ben ik zo blij als een kind dat ik op de moto zit. Maar er vallen een paar druppels en ik verstijf van de schrik.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest