rijden in de regen
Re: rijden in de regen
Dan zal er in die inderdaad iets 'vies' op de weg gelegen hebben waarop je onderuit gegaan bent. En dan kan ik me heel goed inbeelden dat het vertrouwen weg is. Want dan mag je je nog zo veel inprenten dat de grip van je banden meer dan genoeg is om 'normaal' op natte wegen te rijden, dan blijft toch dat gevoel dat er altijd iets onzichtbaar kan liggen dat een val kan veroorzaken.
Heel veel kilometers op natte wegen zonder voorvallen zijn volgens mij de remedie. Een weg van lange adem...
Heel veel kilometers op natte wegen zonder voorvallen zijn volgens mij de remedie. Een weg van lange adem...
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: rijden in de regen
Ik heb het geluk is gehand van een natte rit achter een lesgever te mogen hangen van in den Eifel binnendoor tot terug thuis , alles goed in de gaten gehouden en gewoon zijn spoor gevolgd ( 't spoor stond op den asfalt afgetekend )en dat ging toen toch vlotjes vooruit.Die zegde toen ook heb je een rit geplant die dag en het regent gewoon die rit rijden.
Re: rijden in de regen
Vettigheid zie je eigenlijk beter liggen als het nat is dan als het droog is zo van olie en mazout toch, maar als het lang droog geweest is en het regent dan en je komt op een asfaltbaan onder bomen waar niet veel verkeer over komt is het wel gevaarlijk , al tweemaal meegemaakt ,eenmaal als ik voorreed, die achter mij reed zag ik in mijne spiegel door den bocht schuiven
was op een klein baantje in de Ardennen na hevige regenval , en eenmaal toen ik nog seingever was ook op een klein baantje,ook na een hevige regenbui en het kleine baantje onder de bomen, ik kom naar voor gereden en vanvoor in de groep 5 voor mij tegen de vlakte
ik kon er nog tussendoor manoeuvreren , de motor verder naast de kant gezet en tevoet terug gegaan , het was daar op die plek spiegelglad,
Vroeger reden we voor de meeste kmters en als het echt regende dan vertrokken we soms met twee of drie man
en toen in de ardennen menigmaal de moto vanachter voelen slippen op die zeer kleine baantjes onder de bomen
't zijn vettige wegeltjes als het na lange tijd droog geweest is dan toch terug geregend heeft.


Vroeger reden we voor de meeste kmters en als het echt regende dan vertrokken we soms met twee of drie man
en toen in de ardennen menigmaal de moto vanachter voelen slippen op die zeer kleine baantjes onder de bomen
't zijn vettige wegeltjes als het na lange tijd droog geweest is dan toch terug geregend heeft.
Re: rijden in de regen
Ik heb niet zoveel last van de regen. Niet zo moeilijk, van de 16000km dit jaar heb ik er denk ik 12000 in de regen gereden...
Maar serieus, ik denk dat sommigen te voorzichtig en te houterig rijden waardoor de banden ook niet deftig op temperatuur komen en dus ook niet de beste grip geven. Ik probeer in de regen wel uitgesproken lijnen te rijden, dus weinig temposchommelingen en ook minieme hellingshoeken. En alles bijeen kunt ge er dan een aardig tempo op nahouden zonder problemen. Maar ik zweer wel bij de bibendum bandjes, andere merken liggen mij absoluut niet...
Toch al één keer onderuit gegaan in de regen. Op het circuit in Croix, knie aan de grond blijven rijden in de miezel was niet het beste plan. Maar dat is ook al weer 17 jaar geleden...

Maar serieus, ik denk dat sommigen te voorzichtig en te houterig rijden waardoor de banden ook niet deftig op temperatuur komen en dus ook niet de beste grip geven. Ik probeer in de regen wel uitgesproken lijnen te rijden, dus weinig temposchommelingen en ook minieme hellingshoeken. En alles bijeen kunt ge er dan een aardig tempo op nahouden zonder problemen. Maar ik zweer wel bij de bibendum bandjes, andere merken liggen mij absoluut niet...

Toch al één keer onderuit gegaan in de regen. Op het circuit in Croix, knie aan de grond blijven rijden in de miezel was niet het beste plan. Maar dat is ook al weer 17 jaar geleden...

2016: 45000
2017: 17000

-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Re: rijden in de regen
Een instructeur (werkzaam bij rijschool dirk) zei tegen mij dat natte asfalt gelijk staat aan droge kassei. Hij zei dat om me vertrouwen in te spreken maar heeft niet bepaald geholpen 

bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Re: rijden in de regen
haha, ik heb op nat asfalt toch ook al een paar keer de voetsteunen aan de grond gereden... Ik zie dat nog niet zo direct gebeuren op droge kasseien....the riding man wrote:Een instructeur (werkzaam bij rijschool dirk) zei tegen mij dat natte asfalt gelijk staat aan droge kassei.

Last edited by Stefke on 28 Apr 2016 18:22, edited 1 time in total.
2016: 45000
2017: 17000

Re: rijden in de regen
en wat is "natten" asfalt?
Is dat asfalt dat iets donkerder deruit ziet dan drogen asfalt?
of waar ge duidelijk water ziet op staan/lopen?
of....
allemaal zo relatief lijkt mij...
ik heb wel geleerd dat: ge hebt meer grip als ge denkt en zelfvertrouwen verdwijnt als ge het een tijke niet gedaan heb.
Is dat asfalt dat iets donkerder deruit ziet dan drogen asfalt?
of waar ge duidelijk water ziet op staan/lopen?
of....
allemaal zo relatief lijkt mij...
ik heb wel geleerd dat: ge hebt meer grip als ge denkt en zelfvertrouwen verdwijnt als ge het een tijke niet gedaan heb.
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Re: rijden in de regen
volgens de GOCA is dat asfalt waarvan de kleur niet verandert als je er water op giet...Koeno wrote:en wat is "natten" asfalt?
Is dat asfalt dat iets donkerder deruit ziet dan drogen asfalt?
of waar ge duidelijk water ziet op staan/lopen?
of....


2016: 45000
2017: 17000

Re: rijden in de regen
echt?Stefke wrote:volgens de GOCA is dat asfalt waarvan de kleur niet verandert als je er water op giet...![]()


Re: rijden in de regen
helaas, echt waar...Muug wrote:echt?Stefke wrote:volgens de GOCA is dat asfalt waarvan de kleur niet verandert als je er water op giet...![]()
Ik ben geheel bereid om dat te geloven hoor !

2016: 45000
2017: 17000

Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest