Steentjes in't midden van den bocht...

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Steentjes in't midden van den bocht...

Post by Koeno »

Die befaamde steentjes waren eigenlijk het begin van mijn valpartij verleden maand...
(Verkeerd kijken was het einde van die valpartij ;-) )

Maar na met verschillende mensen gesproken te hebben, hoor ik verschillende verhalen.
Verhalen die gaan tussen:

1. Proberen te ontwijken. (Tried that, failed a bit) :lipsrsealed2:
2. Los derover zonder gas te lossen.
3. Los derover en gas lossen.
4. Los derover, gas bijgeven en al driftend eruit komen. :ricky:
5. Remmen, afstappen, steentjes aan de kant vegen, beetje terug stappen met motor en door een propere bocht rijden met knie aan de grond. :mad:
6. Los derover, vallen en blijven liggen zodat anderen ook gewaarschuwd zijn. :stop:
7. naar huis gaan en wat liggen blijten in de zetel. :beer:

Ikzelf geloof niet meer in 1. (deels afhankelijk van den bocht), maar uiteindelijk gade nen onnatuurlijken bocht beginnen maken...
in 2. geloof ik het meeste, al vind ik het een vies idee.

wie helpt?

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Steentjes in't midden van den bocht...

Post by Tom Thumper »

Ik ga voor 2 op voorwaarde dat je op een normale manier niet naast de losse steentjes kan rijden.

Je rijdt over de steentjes en hebt kans grip te verliezen. Als dat gebeurt en je lost gas, ga je niet opnieuw grip hebben als je terug op het sollide asfalt komt en je blijft schuiven het wiel heeft geen traktie en het asfalt blijft den baas. Als je gas blijft geven ga je wel terug grip hebben, de paardjes van de motor zeggen wat het wiel moet doen, mooi draaien et voila, het wiel gaat terug schoon rechtdoor.

Gas geven en driftend door den bocht is natuurlijk ook een optie maar volgens mij is er toch een risico aan verbonden... de kans om effectief grip te verliezen is groter door die dot gas en de kans op terug grip te krijgen op het asfalt is kleiner omdat je gewoon veel sneller gaat.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Steentjes in't midden van den bocht...

Post by Muug »

welk scenario toepasbaar is, hangt af van hoe de steentjes erbij liggen, en van waar.

Kortom, 't hangt simpelweg van 't moment af.

Ik heb elk scenario al doorlopen.

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Steentjes in't midden van den bocht...

Post by Koeno »

Muug wrote:welk scenario toepasbaar is, hangt af van hoe de steentjes erbij liggen, en van waar.

Kortom, 't hangt simpelweg van 't moment af.

Ik heb elk scenario al doorlopen.
Nummer 5 & 6 & 7 hebt ge dus ook al gedaan? Da vind ik verbazingwekkend, of had ge door dat da zever was en hebt ge die totaal genegeerd ;-)

TRooPER
Posts: 1975
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Steentjes in't midden van den bocht...

Post by TRooPER »

scenario 8: de steentjes in het midden van de weg kruisen, door effe kortstondig de motor recht te laten komen, steentjes overrijden zonder hellingshoek en dan terug bocht nemen zo goed als kan met terug gas. op die manier een veilige weg nemen zonder continu in die rij steentjes te moeten blijven rijden en grip te blijven zoeken.
Als er steentjes in een bocht liggen, liggen ze dan ook meestal gans de bocht lang in het midden van de weg en aan de buitenkant. Daar waar de meeste auto's rijden, liggen meestal minder steentjes.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Steentjes in't midden van den bocht...

Post by pingu »

TRooPER wrote:scenario 8: de steentjes in het midden van de weg kruisen, door effe kortstondig de motor recht te laten komen, steentjes overrijden zonder hellingshoek en dan terug bocht nemen zo goed als kan met terug gas. op die manier een veilige weg nemen zonder continu in die rij steentjes te moeten blijven rijden en grip te blijven zoeken.
Als er steentjes in een bocht liggen, liggen ze dan ook meestal gans de bocht lang in het midden van de weg en aan de buitenkant. Daar waar de meeste auto's rijden, liggen meestal minder steentjes.
:stupid:
Los erover gaat volgens mij nl. alleen werken als ge geen / niet teveel hellingshoek hebt. Tenzij ontwijken kan door uwe bochtenradios nog ewa kleiner te maken (nog wat platter dus). Als ge op hellingshoek met uw voorwiel in losse steentjes raakt (= geen grip), dan helpt denk ik alleen bidden dat het niet teveel pijn gaat doen...

Disclaimer: ik heb nog geen enkele van de scenario's moeten proberen...

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Steentjes in't midden van den bocht...

Post by zappa »

banden met meer profiel, gelijk de scorpions A/T , dat scheelt ook al iets om die steentjes wat meer hun te leren voegen?

nog een scenario :

als je voorwiel schuift = gas erop aaaaaaaahhh ! als je achterwiel schuift, koppeling intrekken en laten bollen, uuuuuuulp !
Last edited by zappa on 16 Jun 2016 15:31, edited 1 time in total.
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Steentjes in't midden van den bocht...

Post by bompa »

Is het eerste waar ik gewoonlijk naar kijk of er geen rommel ligt in den bocht en waar ik er eventueel naast kan, heb mijne ktm in den tijd ook al is vanachter een stapje weten opzij zetten wegens steentjes ,maar 't kwam goed :)

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Steentjes in't midden van den bocht...

Post by Muug »

Koeno wrote:Nummer 5 & 6 & 7 hebt ge dus ook al gedaan? Da vind ik verbazingwekkend, of had ge door dat da zever was en hebt ge die totaal genegeerd ;-)
Afgezien van knietje aan de grond heb ik die al gedaan ja
en scenario 8 van Trooper ook al

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Re: Steentjes in't midden van den bocht...

Post by karel-p »

bompa wrote:Is het eerste waar ik gewoonlijk naar kijk of er geen rommel ligt in den bocht en waar ik er eventueel naast kan, heb mijne ktm in den tijd ook al is vanachter een stapje weten opzij zetten wegens steentjes ,maar 't kwam goed :)
Ja maar d'r wordt gezegd dat je rijdt waar je kijkt. Dus door de bocht kijken in plaats van naar de grond in de bocht. Maar je moet wel kijken in de bocht , naar de grond, of er steentjes liggen.
En neem maar van mij aan; met de komende rally van Ieper, dat er hier serieus wat steentjes uit de zijkanten van de bochten op de kleine baantjes belanden.
:dontknow:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Steentjes in't midden van den bocht...

Post by bompa »

karel-p wrote:
bompa wrote:Is het eerste waar ik gewoonlijk naar kijk of er geen rommel ligt in den bocht en waar ik er eventueel naast kan, heb mijne ktm in den tijd ook al is vanachter een stapje weten opzij zetten wegens steentjes ,maar 't kwam goed :)
Ja maar d'r wordt gezegd dat je rijdt waar je kijkt. Dus door de bocht kijken in plaats van naar de grond in de bocht. Maar je moet wel kijken in de bocht , naar de grond, of er steentjes liggen.
En neem maar van mij aan; met de komende rally van Ieper, dat er hier serieus wat steentjes uit de zijkanten van de bochten op de kleine baantjes belanden.
:dontknow:
Ja maar het is niet dat ik juist voor mijn voorwiel zit te kijken he, en op de moto zit van oei er kan iets op de baan liggen :grin: die steentjes zie je normaal al van redelijk wat afstand liggen , bvb in een u bocht liggen die niet in een keer op het puntje van de u alleen maar op de baan,die liggen normaal al eerder in den bocht op de baan ,in den tijd met den enduro moest ik ook wat verder kijken dan waar ik reed, en toch zeker als het snel ging ,en tegelijk ook nog kijken waar je het best kon passeren ,op het crossterrein keek ik ook verder voor me uit,dus nooit anders gedaan , en dat zit er nu nog altijd in.Maar dat wil niet zeggen dat ze me niet is kunnen verassen he. :ricky:

Post Reply