Wegkapiteins

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Wegkapiteins

Post by Stefke »

Afgelopen zondag dus met MFL-aktie "maneuvers for life" in groep naar Boom gereden. Zo'n 80 a 90 moto's denk ik. Die groep werd eerst begeleidt door de politie en daarna zou de begeleiding overgenomen worden door wegkapiteins. Ik heb het al niet zo echt begrepen op het gegeven wegkapitein, maar wat ik daar nu gezien heb tart gewoon elke verbeelding. Gewoonweg weerzinwekkend. Mijn idee dat wegkapitein zijn iets is voor gefrustreerde motards die eigenlijk graag zwaantje zouden geworden zijn is er alleen maar sterker op geworden. Ik heb wel spijt dat ik eea niet op film heb want het is nauwelijks te geloven. Bijna allemaal dikke BMW-fietsen, sommige zelfs met extra stroboscoop lampjes en andere kerstverlichting, iedereen voorzien van een C3 bordje en een wegkapitein-hesje. Rijvaardigheden toch niet van het beste niveau. Maar dan moest het nog komen. Op de N16 alle moto's op het rechtse vak, 2 kapiteins achteraan, ééntje op rechtse strook en eentje op de linkse strook om er voor te zorgen dat er zeker geen auto's voorbij kunnen... Geen idee waarom... :dontknow: Maar daarachter wel een tros gefrustreerde automobilsten die ook maar 70 moeten rijden en dus niet voorbij kunnen. De groep valt natuurlijk uiteen aan de lichten en 20 moto's staan voor het licht. Vooraan op het linkse vak een kapitein, rechts dus 20 moto's met als laatste een wegkapitein. Op het linkse vak ook een rij auto's achter de eerste kapitein. Licht op groen, de linkse eerste kapitein blijft staan, de moto's recht kunnen verder. De automobilsten worden dus tegengehouden, ergernis en geclaxonneer tot gevolg. En zo ging dat verder. En dan in Puurs de A12 oprijden... haha, staat er een kapitein (in den donkere...)stil :w00t: :o :shock: :shock: :pillepalle: in't midden op de A12 met 4 pinkers op zodat de moto's makkelijk de A12 op kunnen... ik denk wat doet die idioot daar, kijk in mijn spiegel en zie de A12-automobilisten vol in de remmen gaan omdat er een moto stilstaat net voor de oprit... :wall: :wall: Echt waar manmanmanman, heb ik dat nu goed gezien...? Wat verder op de parallelweg houdt een kapitein ook een oprit geblokkeerd...geen idee waarom want daar rijden geen moto's en die automobilisten kunnen pas 200m verder echt de A12 oprijden... :dontknow: Maar het zal wel een kick geven om met een c3 bordje in uw motobotten en wat stroboscoopjes op de moto zo hier en daar wat auto's tegen te houden... :veryangry: Echt waar, afschaffen die wegkapiteins... :furious3:

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Wegkapiteins

Post by Raketman »

Nodeloos te zeggen dat ik het 100% met u eens ben :lipsrsealed2: ...Het oude gezegde "geef de aap een pet" gaat in de meeste van die gevallen volledig op. Als ik hesjes zie met het opschrift "wegkapitein" dan is mijn eerste reflex om zo rap mogelijk de andere richting te kiezen dan waar die mannen naartoe gaan. Wat meteen de hoofdreden is dat ik niet mee gereden ben naar Boom, want dan kom ik daar toch maar zo opgefokt als iets toe. 'k Is mij allang de moeite niet meer om mij daardoor nog te laten ergeren.
Nil volentibus arduum

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Wegkapiteins

Post by zappa »

Doet me denken aan zatte nonkels op trouwfeesten, die de polonaise in goede banen gaan leiden. :mrgreen:

Soms vraag ik me af als ik van die fietsende okra 's zie, onder begeleiding van gemachtigde toezichters, - kijk mij eens, km's in de omtrek geen voertuig, behalve die ene bus, die ik kan doen stoppen - pepe's, dat is het enige moment dat ik t spijtig vind dat ik niet met een tram rij. ( denk soms dat die achterna op café zitten stoefen, gemachtigden onder elkaar, van hoeveel van wat ze kunnen doen stoppen hebben ) maar soms denk ik dan, ga ik later ook zo met de fiets in groep de buschauffeurkes gaan pesten, maar nee, dank zij u weet ik het nu, op mijn scooter of dikke arley loud pipes seef lijfs, onder begeleiding van een wegkapitein heerlijk de andere weggebruikers het leven zuur maken, zalig vooruitzicht :lol: :lol:
sig nature

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Wegkapiteins

Post by Drummer »

8-) 8-) 8-)


@ Stefke,

Ik moet nu even mijn woorden goed wikken en wegen, want ik ben zelf ook wegkapitein, maar NIET van het soort zoals jij hierboven beschrijft. Laat me raden, de meeste droegen oranje hesjes, sommige met opschrift "Road Captain" want dat klinkt stoerder ;)

Wij hebben toestanden zoals hierboven helaas zelf ook al gezien, en betreuren dat zoiets op die manier word gedaan.
De Mobiele Seingevers waar ik deel vanuit maak, werken bij een begeleiding altijd met PMR Communicatie en een voorrijder. Zodat we allemaal weten wat er gebeurt, dat indien nodig er vooraan kan gestopt worden om de groep samen te houden enzovoort. En we maken duidelijke afspraken met organisatie en indien mogelijk met de Politie om samen te kunnen werken. Dat doen we zelfs regelmatig.

Ik ga geen namen van verenigingen noemen die op de manier werken zoals jij hebt meegemaakt, maar op die manier M A G het voor ons ook stoppen.

Grtz Peter
Een wegkapitein die weet wat hij doet 8-)

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wegkapiteins

Post by F M »

Stefke wrote:Mijn idee dat wegkapitein zijn iets is voor gefrustreerde motards die eigenlijk graag zwaantje zouden geworden zijn
You've nailed it ! :grin:

En in een massale groep samen motorrijden, dat doe ik vanzeleven niet meer. Ik heb ooit de bikerparade naar het motosalon meegereden. Daar zie je in 10 minuten meer halsbrekende toeren en levensbedreigende situaties dan op een gans jaar solo motorrijden. :pillepalle:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wegkapiteins

Post by Muug »

Drummer wrote: Laat me raden, de meeste droegen oranje hesjes, sommige met opschrift "Road Captain" want dat klinkt stoerder ;)
Ik ga geen namen van verenigingen noemen die op de manier werken zoals jij hebt meegemaakt, maar op die manier M A G het voor ons ook stoppen.
Lol, ik had eenzelfde gedacht toen ik dat verhaal hier las. Onbegrijpelijk dat er geen zwaantjes bij waren om die "captains" in 't gareel te houden. :wall: Tuurlijk, ze kunnen niet overal tegelijk zijn, maar ene per groep bvb, zou moeten kunnen.

Op één of andere manier slagen die mannen er toch altijd weer in om over te komen als nozems. Die gasten zijn - om ze efkes over één kam te scheren - de voetbalhooligans onder de motorrijders. :devil:

Zoals steeds zal het duren tot er doden gevallen zullen zijn ...

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Wegkapiteins

Post by Drummer »

F M wrote:
Stefke wrote:Mijn idee dat wegkapitein zijn iets is voor gefrustreerde motards die eigenlijk graag zwaantje zouden geworden zijn
You've nailed it ! :grin:

. :pillepalle:
Wil jij dan zeggen dat ik een gefrustreerde motard ben :mrgreen: x 10

Ik begrijp je uitspraak wel ;) en wij hopen ook dat die "Cowboys" eens worden aangepakt.

Maar niet alle Wegkapiteins of Mobiele Seingevers zijn "Cowboys" . Er zijn er die redelijk professioneel werken 8-)

grtz Drummer

Ps: en ik heb geen stroboscopen op de moto ;)

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Wegkapiteins

Post by Tom Thumper »

Maar eigenlijk, wat is het nut van zo een wegkapitein? Voor een wedstrijd, ok, dat snap ik. De weg moet afgesloten worden om het verloop van een wedstrijd niet in het gedrang te brengen. Maar als er veel volk samen met de moto wilt rijden, dan moet je toch gewoon tanken, beschermende kledij aandoen, het verkeersreglement naleven en gaazzz geven? :dontknow: :ricky: :dontknow: :ricky:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wegkapiteins

Post by Muug »

Tom Thumper wrote:Maar eigenlijk, wat is het nut van zo een wegkapitein?
Wel, eigenlijk - volgens mij - is het een legalisering van een toentertijd steeds erger wordend fenomeen: motards die kruispunten afblokken om de moto's te kunnen laten rijden. En omdat we in een tijdperk zitten waarin toch steeds weer verkeerde signalen worden gegeven (sic) is er toen niet beslist om daartegen hard op te treden, maar integendeel zelfs om die situatie te gaan "beveiligen" door er vormingen in te geven. Met alle "mis"vormingen tot gevolg. Het zou in Nederland niet pakken volgens mij. :? Maar goed, ik herhaal, dat is mijn zeer persoonlijke visie, helemaal uit de lucht gegrepen zoals steeds. :?

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wegkapiteins

Post by F M »

@Tom: het nut: je kan een relatief grote groep motoren samen houden. Want je sluit alle kruispunten af tot de groep gepasseerd is.

Natuurlijk creëer je heel veel frustratie bij de andere weggebruikers, bij de autobestuurders in de eerste plaats.

Ik moet eerlijk bekennen, ik heb dat jaren geleden ook gedaan wanneer we één keer per jaar met de collega's van het bedrijf met de motoren op uitstap gingen. Daar vond de toenmalige organisator het ook noodzakelijk dat de groep samen bleef. Die groep bestond dan ook uit een grote verscheidenheid qua rijervaring. Van doorwinterde motards die elke dag met de motor naar het werk rijden en ook nog heel wat reizen per motor deden, tot de collega die letterlijk één keer per jaar de motor uit de stal haalde om met de collega's te gaan rijden. En de enige manier om plezier aan die motortocht te beleven, was de 'cowboy' uit te hangen: een kruispunt af te zetten, achteraan weer inpikken, de ganse groep inhalen om dan weer een kruispunt af te zetten als het jouw beurt was.

Ik ben dus zo een cowboy geweest. :peepwall:

Maar ik ben redelijk snel bekeerd; het was wel degelijk gevaarlijk, onverantwoord. De risico's die je neemt, enerzijds bij het tegenhouden van auto's die je niet zien of je niet willen gehoorzamen, anderzijds bij het ten alle prijzen zo snel mogelijk de groep weer voorbij te willen steken...

@Drummer: er zijn inderdaad organisaties waar er best begeleiding is, en het kan waarschijnlijk ook meer verantwoord gebeuren. Een opleiding is al zeker wenselijk. Maar zoals Tom stelt: bij een groep motorrijders? Die moeten zelf toch wel op een normale manier geraken waar ze willen ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Wegkapiteins

Post by Drummer »

8-) 8-) 8-)


@ FM,

De meeste begeleidingen die we doen zijn voornamelijk Fietsers. 1 van onze grootste begeleidingen elk jaar is de http://www.1000km.be
Daarnaast hebben we ook Trike en Oldtimer begeleidingen.
Als je zoals Cowboys snel terug naar voor wil geraken word het idd gevaarlijk en is het ook onverantwoord.

Een gouden regel bij ons is "Eigen veiligheid eerst"

En wat betreft die motoren, daar moet ik jullie helaas gelijk in geven. Maar die begeleidingen zijn bij ons eerder uitzondering.

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Re: Wegkapiteins

Post by Gunter »

Ik kan niet anders dan Stef groot gelijk geven, wij hielden beiden bewust een beetje afstand van de groep en wat we toen allemaal gezien hebben tartte echt alle verbeelding. Het was ook echt allemaal niet nodig...
Ze zullen niet allemaal zo zijn maar deze mannen zijn alvast slechte reclame voor de wegkapiteins die het wel goed bedoelen en het motorrijden in het algemeen.
Ik heb me zelfs bij 1 automobilist verontschuldigd voor die mannen hun gedrag :? :?

User avatar
den Bullet
Posts: 1469
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Wegkapiteins

Post by den Bullet »

Ik rij nooit meer in groep; te gevaarlijk tegenwoordig en niet interessant. Hoogstens es met de zoon. En dat zit er terug aan te komen als we de nieuwe vijzenset van de carrenage van de 900ss terugvinden :?

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Wegkapiteins

Post by Stefke »

den Bullet wrote:Ik rij nooit meer in groep; te gevaarlijk tegenwoordig en niet interessant.
jommeja, 4 man is ook ne groep hé! En dat kan toch vree plezant zijn met zo een zootje ongeregeld op stap gaan. 8-)
Maar zo 90 man daar begin ik normaal zelfs niet aan. 't was voor een goed doel en vooral om de collega's bij te staan. Ik dacht ook nog 't is okee ' t zijn al wat oudere verstandigere wegkapiteins dus dat verloopt wel gezapig maar helaas... :o

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Wegkapiteins

Post by fore »

zappa wrote:
Soms vraag ik me af als ik van die fietsende okra 's zie, onder begeleiding van gemachtigde toezichters
Ik ben zo'n 'signaal-gever' voor fietsende senioren (... sinds ik niks anders te doen heb 8-). )

Sommige senioren laat je best NIET stoppen en terug vertrekken aan kruispunten. Eer dat die terug op de fiets zitten en recht fietsen duurt euhm ... lang :w00t:
groep-grootte varieert tussen de 20 en 40 man.

Het enige advies/training die ik kreeg van de polies ... geen kruispunten met verkeerslichten afzetten ... en zelf zo een beetje zien dat ge geen zotte dingen doet ... :? Hier is uw C3-plakske en uwen armband.


we loodsen ze zo elke week, veilig, naar hun lievelings-cafe/terras ... en terug naar huis (40km)
Best plezant ... :ricky:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Wegkapiteins

Post by bompa »

Ik heb dat jaren gedaan voor de club , nog voor je les moest nemen voor wegkapitein ,wij reden soms met een 25 of meer moto's zondags uit en met 4 seingevers altijd dezelfde en wisten toch wel wat we deden , lichten zetten we toen in den tijd niet af, en als je niet de onnozele uithing en dacht ik ben het hier (ik heb een vestje aan) gelijk er nu zijn die dan wel les gevolgd hebben viel dat allemaal nog wel mee .Ik heb zo is een groep wegkapiteins bezig gezien :o die dachten toen echt dat ze politie waren.

Post Reply