Basics allroad....

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Koeno

Basics allroad....

Post by Koeno » 28 Apr 2017 09:48

Ik rijd met een veredelde allroad.
éénmaal heb ik een modderbaantje gehad waar ik plots dwars stond geparkeerd, en de motor zo stond ingegraven dat ik hem kon laten rechtstaan.
andermaal was het een droog veldbaantje dat eigenlijk weinig problemen gaf...

Nu zou ik graag wat meer zelfvertrouwen kweken, dus inschrijven voor een cursus zit er al zeker aan te komen...
Maar khad toch enkele vragen, en bij deze:

Nu gaat iedereen rechtstaan bij baantjes naast de baan, mijn vraag: waarom?

Wanneer recht staan?
Wanneer naar voor leunen (druk op voorwiel?)
Wanneer naar achter leunen (druk op achterwiel?)
Hoe bocht nemen? Flauwe bochten lukken mij, maar daar stopt het ver?
Hoe schakelen? Ik heb niet het gevoel dat ik makkelijk kan schakelen/ontkoppelen?
- Things should be made as simple as possible... But not simpler. -

zappa

Re: Basics allroad....

Post by zappa » 28 Apr 2017 10:30

eerste super tip : ga nooit alleen, maak dat je met 2 bent !

Recht staan op de steps, is om je zwaartepunt lager dan je gewicht op 't zadel te verplaatsen naar al je gewicht zo laag mogelijk op de steps. hoog liggend gewicht is minder handelbaar en als't begint te kantelen, moeilijker onder controle te houden.
bovendien kan je de moto tussen je benen laten "bewegen" over putten en bobbels.

Naar achter in diepe modder, zeer los zand (daar in combinatie met dikke trot gas, hoe gasser hoe stabieler)

Een cursus zal zeker beter zijn om een basis te hebben waar je kan op terug vallen (sorry voor dit woord :mrgreen: )

En bij een goede les gever... lezen tussen de regels... :mrgreen:

Als je een FB account heb, kan ik een groep laten zien die veel met allroads gaan rijden, soms beginner, meestal gevorderd.
sig nature

Muug

Post by Muug » 28 Apr 2017 10:53

Koeno,

ik wil je gerust eens een halve dag of een dag eens een basis-opleiding geven, zoals we ze gaven ten tijde van vzw Goed Motorrijden.
Maar dan moet ik eerst zelf nen all-road hebben.

Zappa heeft wel al wat info gegeven.
- rechtopstaan doen we vooral wanneer zitten begint pijn te doen. :mrgreen: Neen, echt, dat meen ik. De vering op onze KTM Adventure 950 is zo goed dat ik meestal kan blijven zitten terwijl mensen op een GS of een Terra moeten gaan rechtstaan. Ik verwijs daarbij naar mijn Marokko-reisverslag.
- als je rechtop staat zal je héél rap snappen wanneer je naar voor of naar achter moet. Want anders lig je van je moto. :mrgreen: Dus : wil je gasgeven dan ga je een halve seconde ervoor naar voren hangen en ga je afremmen op de moto dan ga je een halve seconde eerder naar achteren.
- schakelen is wat oefenen, maar wie regelmatig offroad rijdt, past de positie van het schakelpedaal aan. Of leert schakelen zonder koppeling.
- bij 't nemen van bochten geeft het altijd een goed gevoel om meer gewicht op het buitenbeen te zetten. Je gaat minder het gevoel hebben van naar binnen te vallen. En verder is het extreem belangrijk om met je TWEE ogen te kijken in de richting waar je naar toe wilt. Je zal dan je hoofd verdraaien, en je schouders, je bovenlichaam, en zelfs je heupen. De moto zal daardoor zo mak als een lammetje de richting uitgaan die jij wilt.

Blackbert

Post by Blackbert » 28 Apr 2017 13:08

Helemaal just allemaal.
Druk op de buitenste step in bochten geldt niet alleen offroad. Het zorgt altijd voor betere grip, doordat je het raakvlak van de band tegen de grond duwt. Op straat hebben modale motards zoals wij daar niet zo veel nut van. Op 't onverhard kan het wel het verschil zijn tussen blijven rijden of gaan liggen, omdat de banden gemakkelijker gaan schuiven.
Banden zoals een Anakee kunnen het wel aan op een gravelbaantje, maar zijn niets waard als 't vettig wordt. Ga je noppen zoeken voor uw 19 en 17 duims velgen, dan komt daar altijd de TKC80 op de proppen. Die trekt het ook niet in de modder (of op nat asfalt).
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper

Post by Tom Thumper » 28 Apr 2017 13:58

Veel is al gezegd maar heel erg basis en net waar veel mensen de mist in gaan is het ver kijken. Als je naar die streep modder voor uw voorwiel gaat kijken, dan beland je gegarandeerd in die streep modder. Dat kan plezant zijn maar door de streep modder rijden is nog plezanter. Dus ver voorbij die streep kijken, helpt al heel erg.

Ik heb een hele reeks cursussen gevolgd maar de meest leerzame is volgens mij nog steeds die van Centrum voor Motorbeheersing in Tongeren: http://motorbeheersing.com/basis-off-road/ Als ik hun programma bekijk is dat in grote lijnen nog steeds hetzelfde dan enkele jaren geleden en geeft het nog steeds een goeie basis.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Blackbert

Post by Blackbert » 28 Apr 2017 15:23

Tom Thumper wrote:
28 Apr 2017 13:58
Ik heb een hele reeks cursussen gevolgd maar de meest leerzame is volgens mij nog steeds die van Centrum voor Motorbeheersing in Tongeren: http://motorbeheersing.com/basis-off-road/ Als ik hun programma bekijk is dat in grote lijnen nog steeds hetzelfde dan enkele jaren geleden en geeft het nog steeds een goeie basis.
Ha, daar ben ik ook begonnen. Was inderdaad zeer leerzaam.
Zoals remmen in de bergafgravel tot nadat de boel blokkeert.
Eerste gedacht: :pillepalle:
Na een paar keer: :ricky:
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno

Post by Koeno » 28 Apr 2017 15:40

Blackbert wrote:
28 Apr 2017 15:23
Da kan bij mijn varadero niet, abs voor&achter en niet uit te schakelen...
geweldig groot nadeel offroad voor zover ik begrijp...

vanavond eens op al de rest antwoorden ;)

Tom Thumper

Post by Tom Thumper » 28 Apr 2017 17:08

Koeno wrote:
28 Apr 2017 15:40
Blackbert wrote:
28 Apr 2017 15:23
Da kan bij mijn varadero niet, abs voor&achter en niet uit te schakelen...
geweldig groot nadeel offroad voor zover ik begrijp...

vanavond eens op al de rest antwoorden ;)
Heeft de Varadero niet gewoon een zekering die je kan uittrekken om het systeem uit te schakelen? Drastisch maar efficient! Een groter scala aan mogelijkheden vind je hier: http://www.xrv.org.uk/forums/varadero/9 ... n-off.html
Me gusta la moto, me gustas tu.

Koeno

Post by Koeno » 28 Apr 2017 21:44

Ffkes samengevat reageren op belangrijke tips:

1. Niet alleen gaan als beginner: heb ik hardhandig geleerd toen ik vast zat in de modder: doe ik dus niet snel meer...
2. Staan = gewicht lager = motor meer laten bewegen
3. schakelen = oefenen = misschien gemakkelijkste op de baan te oefenen
4. met goede vering moet ge niet gaan staan (varadero heeft binnenkort volledig ander vering maar ik vermoed niet dat die daarom op niveau van nen ktm 990 geraakt).
5. Muug wilt priveles geven :rayof: Zou ik nog nen beginner mogen meenemen dan? Kameraad die overstap van Z750 naar 1200gsa gemaakt heeft?
6. Ver vooruit kijken, en kijken naar waar ge wilt (klinkt een beetje zoals op de baan rijden ;) )

Muug

Post by Muug » 29 Apr 2017 17:44

Ggen probleem. Tot ne man of vier is wel tof. Ik stel voor dat ge mijne naft en spagetti betaald. 😊

Post Reply