Basics allroad....

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Basics allroad....

Post by zappa »

Toen we in januari een paardje op training hadden in het o zo schone (geweest) Willebringen, zag je overal de "veld" wegjes gebetonneerd worden :o :o :cry: :cry: Een gemeen fenomeen, overal waar je in 't landschap keek zag je de paaltjes klaar gezet, voor het gieten van beton, denk niet dat daar in de buurt nog onverharde wegen gaan over zijn?

Niet te geloven hoeveel geld ze daar wel voor hebben?

D'r zijn maar twee opties : terug keren in de tijd, toen er nog geen ruilverkaveling en betondumping was of verhuizen? :wall:
sig nature

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Basics allroad....

Post by Mario »

F M wrote: 03 Mar 2018 22:27 Endurofun? Pvdc is daar ongetwijfeld laaiend enthousiast over...
:lol:
en Peter maakt het nog grappiger door de ironie (of is het sarcasme ? :peepwall: ) niet te snappen ondanks de natuurlijk betreurenswaardige afloop

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

Hierachter zijn er spijtig ook meer en meer verbodsplaten bij gekomen ,als ik me aan de regels zou houden mag ik eigenlijk negens meer over de hoofdwegen door de bossen en al zeker niet meer over de kleine en zeer kleine wegeltjes in de bossen.Maar een euro uitgeven aan zo een cursus allroad zou ikzelf zeker niet doen :whistling: , (kan je je vanzelfs zelf aanleren ) als ik op het onverhard rij pas ik dikwijls toe wat ik mezelf op het crossterrein aangeleerd heb in den tijd en hou in de gedachte dat het geen wedstrijd is allroad rijden , 'k heb me zo met die gedachte met den allroad eigenlijk altijd al goed geamuseerd ,men zegt wel best nooit alleen,maar de meeste kmters heb ik toch alleen wel afgelegd op het onverhard. :ricky:
Die kempenritjes vond ik wel plezant om te rijden, eigenlijk toch elke keer zonder dat we iemand onder de moto vandaan moesten halen,'t was plezant om te doen, maar 'k moet dringend is teug wat gaan oefenen ,'t is al weer een tijdje geleden dat ik mijne moto nog is buiten gelaten heb :? :grin:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Basics allroad....

Post by OzzePaa »

bompa wrote: 07 Mar 2018 16:22 ..... maar 'k moet dringend is teug wat gaan oefenen ,'t is al weer een tijdje geleden dat ik mijne moto nog is buiten gelaten heb :? :grin:
Ah, maar dat kan geregeld worden hé Bompa :thumbsup: Als ge zover zijt, doen één van dees wel eens een niet te geweldig lang toerke met wat baantjes zonder baanbedekking :!: :ricky:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

OzzePaa wrote: 08 Mar 2018 19:40
bompa wrote: 07 Mar 2018 16:22 ..... maar 'k moet dringend is teug wat gaan oefenen ,'t is al weer een tijdje geleden dat ik mijne moto nog is buiten gelaten heb :? :grin:
Ah, maar dat kan geregeld worden hé Bompa :thumbsup: Als ge zover zijt, doen één van dees wel eens een niet te geweldig lang toerke met wat baantjes zonder baanbedekking :!: :ricky:
Ok ik zal mijne moto van de week is in orde zetten , dan staat hij klaar en ik ook ,en dan kan het behalve donderdags :thumbsup: ,'k moet eigenlijk meer tijd maken om toerkes met de moto te rijden :ricky:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Basics allroad....

Post by laouen »

Koeno wrote: 06 Mar 2018 08:57 ik ben bang om zo'n mensen te ontmoeten,
net zoals jullie, en Muug en andere heersers der motorfietsen...
Ik voel mij dan telkens weer als een Leek, een wannabee avontuurder...
een dromer, maar geen doen-er...

Klinkt belachelijk, maar kei-harde realiteit...
:shock:

absoluut niks mis met een dromer/niet-doener zijn, maar schrik om "zo'n mensen" te ontmoeten?
Omdat ge u dan een leek/would-be avonturier/minder voelt? :pillepalle:

Dan wordt het tijd dat ge wel ne keer wat 'avonturiers' ontmoet, want die denken doorgaans ook dat ze maar prutsers zijn hoor. Er is altijd ergens wel iemand die nog straffere stoten uithaalt. Het enige verschil is dat de ene mens droomt en de andere droomt en dan aan de hele wereld verkondigt dat ze die droom gaan waarmaken waardoor je voor genoeg sociale druk zorgt zodat je niet meer terug kan :lol:
Dat is/was bij ons de grootste stap: luidop zeggen dat we naar Centraal-Azië gingen. Daarna kregen we constant van iedereen de vraag hoe het zat met de voorbereidingen en konden we gewoon niet anders :? :lol: Uiteindelijk zijn we daar zelfs niet geraakt :oops: :lol:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug »

laouen wrote: 24 Mar 2018 18:29... Centraal-Azië ......Uiteindelijk zijn we daar zelfs niet geraakt :oops: :lol:
tutut, ge zijt nog onderweg....in stukskes... 8-)

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Basics allroad....

Post by den Bullet »


User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug »

mensen toch ge moet dat voorwiel zien....
één keer mee op uw doos gaan en 't is rats om zeep....
duidelijk 't werk van ene met tijd teveel :pillepalle:
wel respect voor zijn vastberadenheid

Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Basics allroad....

Post by zappa »

en schoon dat dat is :stars:
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

Dan ziet die 2 track van de Yamaha WR er toch iets gebruiksvriendelijker uit
Image

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

'k had het er 2 x opstaan. :)
Last edited by bompa on 29 Apr 2018 13:20, edited 1 time in total.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

Muug wrote: 27 Apr 2018 16:24 mensen toch ge moet dat voorwiel zien....
één keer mee op uw doos gaan en 't is rats om zeep....


Image
Of met uw voet tussen de ketting :)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Basics allroad....

Post by Blackbert »

Combineer de techniek van de WR met een 950/990 en je hebt iets dat echt werkt ...
(er zit wel wat draai-, slijp- las- en freeswerk in, maar da's een detail ;) )



Heel het verhaal van die moto staat ergens op advrider.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basics allroad....

Post by Koeno »

Ik zal nog wa moeten oefenen...
Speciaal muziekske op gezet,
omdat ge anders al mijn domme commentaren moest aanhoren...
Enkele opmerkingen waren:
- Ik was beter te voet gekomen, was even rap en minder vermoeiend.
- Ik em precies geen wielen meer
- Godverdommestevlammeste (omdat ik van mijn stepke schoot en met scheenbeen tegen cilinder ramde)

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

Koeno wrote: 01 May 2018 22:22 Ik zal nog wa moeten oefenen...
Speciaal muziekske op gezet,
omdat ge anders al mijn domme commentaren moest aanhoren...
Enkele opmerkingen waren:
- Ik was beter te voet gekomen, was even rap en minder vermoeiend.
- Ik em precies geen wielen meer
- Godverdommestevlammeste (omdat ik van mijn stepke schoot en met scheenbeen tegen cilinder ramde)
Ziet er plezant uit, maar op ongeveer op 0,31 voor zo een plassen zou ik zelf toch oppassen, ofwel zou ik er over rijden(er niet door), ofwel er naast want ze kunnen toch wel dieper zijn dan je denkt en dan lig je er naast, ik plaats maar hoe ik het daar zou doen, voor de rest niks mis mee he :thumbsup:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basics allroad....

Post by Koeno »

Terecht punt om meer naast de plas te rijden. Al was het soms moeilijk om naast de plas te geraken.
Wat bedoel je juist met "erover"?

Maar wat ik mij afvraag: gaan ervaren mensen met een allroad hier dan zoveel sneller door?
bij mij was het echt traag en soms zelfs voetjes aan de grond.

maar kheb mij geamuseerd en 't was vrij veilig... :p

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug »

plassen....
Loopt er een horizontaal paadje of spoor naast, en je wilt proper blijven, rij er dan naast. Ook de minste kans op verrassingen. De slimste weg dus.
Moet je er écht doorheen, kies dan resoluut het diepste punt, zodat je banden niet nog dieper kunnen wegglijden. Ken je de plas van eerdere ontmoetingen dan ga je weten wat de beste/leukste snelheid is. Indien niet, dan moet je snappen dat die plas plots wel enkele tientallen centimeters dieper kan zijn dan je op het eerste zicht dacht. Maar ja. té rap en je hebt iets voor, en té traag en je geraakt er misschien niet door.... :whistling:
De meest gevaarlijke piste is recht op 't randje van de plas rijden, want goe mogelijk dat uw banden hop de plas in schuiven, en dan is iedereen heel vuil.
Kortom, plassen, er zijn er geen twee gelijk.

('k heb het filmpje trouwens niet bekeken.... 16 minuten is wat lang om hier op 't werk te bekijken)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Basics allroad....

Post by Blackbert »

Erover rijden: recht staan, naar achter met die kont, kot open net voor de plas.
Voorwiel gaat 'erover', veel minder golf. Een redelijke beginsnelheid is wel aangewezen.
Wat ook wel eens leuk is, zo'n tsunami binnenkrijgen omdat het ineens toch 20cm diep is.

Met een beetje serieuze banden: heel wat sneller ja. Met een motooke van 130kg en serieuze bandjes: heel wat heel wat sneller.En erdoor, niet jezelf in de problemen werken tussen wal en schip. Vuil worden is deel van de fun, poetsen ook. Voordeel van iets sneller rijden: minder gewiebel, makkelijker rechtdoor. Rechtstaan helpt ook, maar flikker dan eerst de rubbers van die stepjes.

't Was plezant, wat al het belangrijkst is. De rest komt wel.
grease up your baby for a ball on the hill

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

Koeno wrote: 02 May 2018 13:14 Terecht punt om meer naast de plas te rijden. Al was het soms moeilijk om naast de plas te geraken.
Wat bedoel je juist met "erover"?

Maar wat ik mij afvraag: gaan ervaren mensen met een allroad hier dan zoveel sneller door?
bij mij was het echt traag en soms zelfs voetjes aan de grond.

maar kheb mij geamuseerd en 't was vrij veilig... :p
Als je er niet meer naast kan dan erover met dat voorste wiel ,gelijk Blackbert al zegde ,rechtstaan en in een keer achteruit hangen en eventjes vol gas voorwiel houd zich licht en gaat erover dat achterwiel komt wel achterna en dan ben je erover, maar ik zou dat toch oefenen aan een ondieper gat, volgens ik op dat filmpje zie gelijk in het begin sneller moet dat zeker niet gaan, moet zeker veilig en plezant blijven, anders moet je met een enduro rijden . maar ik heb wel een paar stukjes gezien waar je beter met je voeten op de steunen gebleven had dan heb je de moto beter onder controle , maar ik weet het wel doet soms vies :? :grin: ik heb soms tegenwoordig ook wel stukjes dat ik mijn voeten al is plaats , maar ik moet dringend terug gaan oefenen dat ik het terug wat gewoon zal worden :grin: Maar het aller belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft en meer met dat niet zijn.

Post Reply