Basics allroad....

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Basics allroad....

Post by Koeno »

Ik rijd met een veredelde allroad.
éénmaal heb ik een modderbaantje gehad waar ik plots dwars stond geparkeerd, en de motor zo stond ingegraven dat ik hem kon laten rechtstaan.
andermaal was het een droog veldbaantje dat eigenlijk weinig problemen gaf...

Nu zou ik graag wat meer zelfvertrouwen kweken, dus inschrijven voor een cursus zit er al zeker aan te komen...
Maar khad toch enkele vragen, en bij deze:

Nu gaat iedereen rechtstaan bij baantjes naast de baan, mijn vraag: waarom?

Wanneer recht staan?
Wanneer naar voor leunen (druk op voorwiel?)
Wanneer naar achter leunen (druk op achterwiel?)
Hoe bocht nemen? Flauwe bochten lukken mij, maar daar stopt het ver?
Hoe schakelen? Ik heb niet het gevoel dat ik makkelijk kan schakelen/ontkoppelen?

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Basics allroad....

Post by zappa »

eerste super tip : ga nooit alleen, maak dat je met 2 bent !

Recht staan op de steps, is om je zwaartepunt lager dan je gewicht op 't zadel te verplaatsen naar al je gewicht zo laag mogelijk op de steps. hoog liggend gewicht is minder handelbaar en als't begint te kantelen, moeilijker onder controle te houden.
bovendien kan je de moto tussen je benen laten "bewegen" over putten en bobbels.

Naar achter in diepe modder, zeer los zand (daar in combinatie met dikke trot gas, hoe gasser hoe stabieler)

Een cursus zal zeker beter zijn om een basis te hebben waar je kan op terug vallen (sorry voor dit woord :mrgreen: )

En bij een goede les gever... lezen tussen de regels... :mrgreen:

Als je een FB account heb, kan ik een groep laten zien die veel met allroads gaan rijden, soms beginner, meestal gevorderd.
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug »

Koeno,

ik wil je gerust eens een halve dag of een dag eens een basis-opleiding geven, zoals we ze gaven ten tijde van vzw Goed Motorrijden.
Maar dan moet ik eerst zelf nen all-road hebben.

Zappa heeft wel al wat info gegeven.
- rechtopstaan doen we vooral wanneer zitten begint pijn te doen. :mrgreen: Neen, echt, dat meen ik. De vering op onze KTM Adventure 950 is zo goed dat ik meestal kan blijven zitten terwijl mensen op een GS of een Terra moeten gaan rechtstaan. Ik verwijs daarbij naar mijn Marokko-reisverslag.
- als je rechtop staat zal je héél rap snappen wanneer je naar voor of naar achter moet. Want anders lig je van je moto. :mrgreen: Dus : wil je gasgeven dan ga je een halve seconde ervoor naar voren hangen en ga je afremmen op de moto dan ga je een halve seconde eerder naar achteren.
- schakelen is wat oefenen, maar wie regelmatig offroad rijdt, past de positie van het schakelpedaal aan. Of leert schakelen zonder koppeling.
- bij 't nemen van bochten geeft het altijd een goed gevoel om meer gewicht op het buitenbeen te zetten. Je gaat minder het gevoel hebben van naar binnen te vallen. En verder is het extreem belangrijk om met je TWEE ogen te kijken in de richting waar je naar toe wilt. Je zal dan je hoofd verdraaien, en je schouders, je bovenlichaam, en zelfs je heupen. De moto zal daardoor zo mak als een lammetje de richting uitgaan die jij wilt.

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Basics allroad....

Post by Blackbert »

Helemaal just allemaal.
Druk op de buitenste step in bochten geldt niet alleen offroad. Het zorgt altijd voor betere grip, doordat je het raakvlak van de band tegen de grond duwt. Op straat hebben modale motards zoals wij daar niet zo veel nut van. Op 't onverhard kan het wel het verschil zijn tussen blijven rijden of gaan liggen, omdat de banden gemakkelijker gaan schuiven.
Banden zoals een Anakee kunnen het wel aan op een gravelbaantje, maar zijn niets waard als 't vettig wordt. Ga je noppen zoeken voor uw 19 en 17 duims velgen, dan komt daar altijd de TKC80 op de proppen. Die trekt het ook niet in de modder (of op nat asfalt).
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Basics allroad....

Post by Tom Thumper »

Veel is al gezegd maar heel erg basis en net waar veel mensen de mist in gaan is het ver kijken. Als je naar die streep modder voor uw voorwiel gaat kijken, dan beland je gegarandeerd in die streep modder. Dat kan plezant zijn maar door de streep modder rijden is nog plezanter. Dus ver voorbij die streep kijken, helpt al heel erg.

Ik heb een hele reeks cursussen gevolgd maar de meest leerzame is volgens mij nog steeds die van Centrum voor Motorbeheersing in Tongeren: http://motorbeheersing.com/basis-off-road/ Als ik hun programma bekijk is dat in grote lijnen nog steeds hetzelfde dan enkele jaren geleden en geeft het nog steeds een goeie basis.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Basics allroad....

Post by Blackbert »

Tom Thumper wrote: 28 Apr 2017 13:58 Ik heb een hele reeks cursussen gevolgd maar de meest leerzame is volgens mij nog steeds die van Centrum voor Motorbeheersing in Tongeren: http://motorbeheersing.com/basis-off-road/ Als ik hun programma bekijk is dat in grote lijnen nog steeds hetzelfde dan enkele jaren geleden en geeft het nog steeds een goeie basis.
Ha, daar ben ik ook begonnen. Was inderdaad zeer leerzaam.
Zoals remmen in de bergafgravel tot nadat de boel blokkeert.
Eerste gedacht: :pillepalle:
Na een paar keer: :ricky:
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basics allroad....

Post by Koeno »

Blackbert wrote: 28 Apr 2017 15:23 Zoals remmen in de bergafgravel tot nadat de boel blokkeert.
Da kan bij mijn varadero niet, abs voor&achter en niet uit te schakelen...
geweldig groot nadeel offroad voor zover ik begrijp...

vanavond eens op al de rest antwoorden ;)

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Basics allroad....

Post by Tom Thumper »

Koeno wrote: 28 Apr 2017 15:40
Blackbert wrote: 28 Apr 2017 15:23 Zoals remmen in de bergafgravel tot nadat de boel blokkeert.
Da kan bij mijn varadero niet, abs voor&achter en niet uit te schakelen...
geweldig groot nadeel offroad voor zover ik begrijp...

vanavond eens op al de rest antwoorden ;)
Heeft de Varadero niet gewoon een zekering die je kan uittrekken om het systeem uit te schakelen? Drastisch maar efficient! Een groter scala aan mogelijkheden vind je hier: http://www.xrv.org.uk/forums/varadero/9 ... n-off.html
Me gusta la moto, me gustas tu.

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basics allroad....

Post by Koeno »

Ffkes samengevat reageren op belangrijke tips:

1. Niet alleen gaan als beginner: heb ik hardhandig geleerd toen ik vast zat in de modder: doe ik dus niet snel meer...
2. Staan = gewicht lager = motor meer laten bewegen
3. schakelen = oefenen = misschien gemakkelijkste op de baan te oefenen
4. met goede vering moet ge niet gaan staan (varadero heeft binnenkort volledig ander vering maar ik vermoed niet dat die daarom op niveau van nen ktm 990 geraakt).
5. Muug wilt priveles geven :rayof: Zou ik nog nen beginner mogen meenemen dan? Kameraad die overstap van Z750 naar 1200gsa gemaakt heeft?
6. Ver vooruit kijken, en kijken naar waar ge wilt (klinkt een beetje zoals op de baan rijden ;) )

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug »

Ggen probleem. Tot ne man of vier is wel tof. Ik stel voor dat ge mijne naft en spagetti betaald. 😊

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Basics allroad....

Post by zappa »

Muug wrote: 29 Apr 2017 17:44 Ggen probleem. Tot ne man of vier is wel tof.
en één vrouw ? please ?
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug »

Aja. En tot 20 vrouwen. Maar dan zou ik ook wel graag gemasseerd worden.

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Basics allroad....

Post by zappa »

Muug wrote: 30 Apr 2017 08:24 Aja. En tot 20 vrouwen. Maar dan zou ik ook wel graag gemasseerd worden.

momenteel zou 't nogal hard aankomen, met die brace aan mijn vingers :? zal andere madammen moeten mee vragen ;)
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

Ik heb bijna altijd van in de jaren 70 alleen gereden , als ik offroad rij pas ik toch veel dingen toe die ik tijdens de cross ook deed , als ik samen rij zie ik dat ik meer zit dan anderen waar ik mee mee rij .Maar 't is altijd al goed gekomen :grin:

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Basics allroad....

Post by petervdc »

bompa wrote: 01 May 2017 20:14 Ik heb bijna altijd van in de jaren 70 alleen gereden , als ik offroad rij pas ik toch veel dingen toe die ik tijdens de cross ook deed
ja, zo ist idd veel makkelijker...
Keep going

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basics allroad....

Post by Koeno »

Zondag telefoontje gehad van de jongeman op de 1200GSa,
Die in moorsel enkele toffe baantjes gevonden had.
Gaande van gravel-baantjes die vrij gelijk liggen, met enkele bochten, naar gravel-baantjes die wat putten en bulten hebben,
naar een veldbaantje waar ik enkel met de varadero door durf rijden omdat het droog was :p

Conclusie:
1: Gravelbaantjes die gelijk liggen = Best ok, zitten of staan, maakt gene zak uit... Max 70km/u gereden, GSA vloog weg tegen 100 (puur rechtdoor natuurlijk, idioten die we zijn :D )...
2: Bochten in gravelbaantjes = bizar, weinig vertrouw in banden en weinig vertrouw in mijzelf... Enkele keren staand geprobeerd, ging goed, tot achterwiel plots wegschoof waardoor er geen vertrouwen meer was... Zittend was een nog grotere ramp waardoor ik terugschakelde naar 1e vitesse en gelijk een bomma met jicht, artritis en evenwichtstoornis derdoor ging
3: Het veldbaantje: Héél veel verschillende sporen, laaghangende takken, maximaal tegen 15km/u gereden (vermoed ik, want had geen tijd om mijn ogen van de baan te houden) maar dat ging verdorie goed met die varadero... Daar had ik (op een 'small brugje', 1m boven het water na) zeer veel vertrouwen, zowel staand als zittend rustig er door rijden, ondanks een af en toe glijdend achterwiel niet overdreven veel stress gehad...

Ik had dus ook meer plezier in dat traag "technischer" rijden, als dat gravelbaantje tegen hogere snelheid...
Gravel/losliggende steentjes zijn voor mij mentaal dus echt een grotere ramp :p

Conclusie van die dag:
Muug hebt ge al nen allroad? ;-)

Zoiezo wil ik wel eens ergens een basis trainingske meepikken, zelfs op ne varadero vermoed ik dat ik mij toch zal kunnen amuseren...
Vooral omdat ik nu "niets" kan en dus nog veel kan/wil/moet leren

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

Koeno wrote: 02 May 2017 10:24 Zondag telefoontje gehad van de jongeman op de 1200GSa,
Die in moorsel enkele toffe baantjes gevonden had.
Gaande van gravel-baantjes die vrij gelijk liggen, met enkele bochten, naar gravel-baantjes die wat putten en bulten hebben,
naar een veldbaantje waar ik enkel met de varadero door durf rijden omdat het droog was :p

Conclusie:
1: Gravelbaantjes die gelijk liggen = Best ok, zitten of staan, maakt gene zak uit... Max 70km/u gereden, GSA vloog weg tegen 100 (puur rechtdoor natuurlijk, idioten die we zijn :D )...
Altijd een ding in je achterhoofd houden , de snelheid,niet sneller rijden dan dat je in alle tijden nog kan stil geraken moest er iet voorkomen, want gas geven is niet moeilijk ,maar stoppen daarentegen op het onverhard :grin: ,

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basics allroad....

Post by Koeno »

bompa wrote: 02 May 2017 10:46 Altijd een ding in je achterhoofd houden , de snelheid,niet sneller rijden dan dat je in alle tijden nog kan stil geraken moest er iet voorkomen, want gas geven is niet moeilijk ,maar stoppen daarentegen op het onverhard :grin: ,
Goede tip, Daarom dat ik ook mijn ego perfect aan de kant kon schuiven en de GSa kon laten wegvliegen...
't was rechtdoor met goed zicht op wat er afkwam. Daarom dat ik daar wel het "lef" had om eens sneller te gaan...

GSa had zijn instellingen al op offroad gezet (wat dat juist inhoudt wist hij niet zeker, maar ik gok op géén abs achter, beperkte slip toelaten ed?)

Varadero daarentegen heeft geen instellingen behalve mijn vage hersenen die hem beheersen :p

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

Koeno wrote: 02 May 2017 10:48
bompa wrote: 02 May 2017 10:46 Altijd een ding in je achterhoofd houden , de snelheid,niet sneller rijden dan dat je in alle tijden nog kan stil geraken moest er iet voorkomen, want gas geven is niet moeilijk ,maar stoppen daarentegen op het onverhard :grin: ,
Goede tip, Daarom dat ik ook mijn ego perfect aan de kant kon schuiven en de GSa kon laten wegvliegen...
't was rechtdoor met goed zicht op wat er afkwam. Daarom dat ik daar wel het "lef" had om eens sneller te gaan...

GSa had zijn instellingen al op offroad gezet (wat dat juist inhoudt wist hij niet zeker, maar ik gok op géén abs achter, beperkte slip toelaten ed?)

Varadero daarentegen heeft geen instellingen behalve mijn vage hersenen die hem beheersen :p
Als je van de zijkanten en van voor goed zicht hebt ok, maar gelijk hierachter op het onverhard zijn veel bossen kanten en er durven nogal is singeltracks uit die kanten en bossen komen waar van alles en nog wat kan uitkomen
ruiters ,wandelaars, MTB lopers , honden ,dus is het niet echt verantwoord zo snel te rijden(allee hierachter op de meeste plaatsen toch niet)
Die zal zijn abs afgezet hebben zeker , maar dat is niet echt iemand om mee mee te rijden want heel waarschijnlijk wilde die is laten zien wat hij zo gezegd kon wetende dat je nog niet veel offroad gereden hebt , het eerste wat die voor je vertrok al had moeten uitleggen is hoe je over een put in de weg kan zonder er vanaf te vallen als je er niet meer naast kan , maar ja

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basics allroad....

Post by Koeno »

bompa wrote: 02 May 2017 11:05 Die zal zijn abs afgezet hebben zeker , maar dat is niet echt iemand om mee mee te rijden want heel waarschijnlijk wilde die is laten zien wat hij zo gezegd kon wetende dat je nog niet veel offroad gereden hebt , het eerste wat die voor je vertrok al had moeten uitleggen is hoe je over een put in de weg kan zonder er vanaf te vallen als je er niet meer naast kan , maar ja
Die jongen rijd nog maar enkele maanden op zijn GSa,
heeft zelf bitter weinig tot geen ervaring op zulke baantjes...
Hij is net iets meer durfal dan ik... Ben nogal begaan met lijf en leden (of je kan mij gewoon angsthaas noemen)

Maar je mag altijd uitleggen hoe ik over zo'n put geraak? :p

Post Reply