Basics allroad....

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2068
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Basics allroad....

Post by duibhce Kaelann » 06 Mar 2018 08:53

Koeno wrote:
Raketman wrote:
06 Mar 2018 01:56
Wie doet er nu ook ne cursus allroad met moto's die daar niet voor geschikt zijn...manman :roll:
Geen idee Image
Als je Sjaak eens wil ontmoeten en schoon verhalen horen, de kans is groot dat hij er opnieuw bij is op Discover Overland in September.

Daarnaast ga ik geen uitspraken doen over de cursussen van Endurofun, behalve dat ik er niet zal aan deelnemen. Maar als je off-road gaat rijden, zelfs wanneer het maar een initiatiecursus is, zijn valpartijen wel te verwachten. Dat hoort er nu eenmaal bij. Jezelf harder pushen dan je ervaring toelaat is nooit een goed idee. Maar dat geldt ook op circuit en op de baan.
Last edited by duibhce Kaelann on 06 Mar 2018 09:56, edited 1 time in total.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Koeno
Posts: 1399
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basics allroad....

Post by Koeno » 06 Mar 2018 08:57

ik ben bang om zo'n mensen te ontmoeten,
net zoals jullie, en Muug en andere heersers der motorfietsen...
Ik voel mij dan telkens weer als een Leek, een wannabee avontuurder...
een dromer, maar geen doen-er...

Klinkt belachelijk, maar kei-harde realiteit...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

User avatar
Muug
Posts: 6852
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug » 06 Mar 2018 12:29

Koeno wrote:
06 Mar 2018 08:57
ik ben bang om zo'n mensen te ontmoeten,
net zoals jullie, en Muug en andere heersers der motorfietsen...
Ik voel mij dan telkens weer als een Leek, een wannabee avontuurder...
een dromer, maar geen doen-er...

Klinkt belachelijk, maar kei-harde realiteit...
Alle avontuur begint met dromen :ugeek:

Trouwens, Koeno, Raketman wat kennende was dat eigenlijk sarcastisch bedoeld. ;)

Blackbert
Posts: 2202
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Basics allroad....

Post by Blackbert » 06 Mar 2018 21:08

Is een TA met TKC's een geschikte moto?

Never mind, daar heb ik dus vele lentes geleden een cursus mee gevolgd. Hier: http://motorbeheersing.com/.

Ja, Tongeren is een beetje een uithoek, maar die mens was zeer eh, beheerst, die stond meer naast zijn moto dan dat hij reed. Veel kilometers deden we ook niet, wel vaak hetzelfde stukje, met telkens wat commentaar waar op te letten of wat beter kon in de uitvoering.
Geen 'volg mij maar en trek uw plan als ge op uw doos gaat', maar gedegen uitleg en demo, daarna zelf proberen.
Ah ja, die deed dat op een GS 1150 Adv. Ook niet echt geschikt. ;)

Aanrader.
grease up your baby for a ball on the hill

Stefke
Posts: 1425
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Basics allroad....

Post by Stefke » 06 Mar 2018 21:15

Blackbert wrote:
06 Mar 2018 21:08


Ja, Tongeren is een beetje een uithoek, maar die mens was zeer eh, beheerst, die stond meer naast zijn moto dan dat hij reed.
Wie was het? Roland? Wim of Joris?
Joris en vader Roland zaten met mij in de opleiding instructeur in 1998. Vooral Joris was toch wel een talent moet ik zeggen. :shock:
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

User avatar
Raketman
Posts: 751
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Basics allroad....

Post by Raketman » 06 Mar 2018 21:30

Kunt ge allroad rijden leren ? Eigenlijk na al die jaren moet ik zeggen : geen idee. Maar ik vrees van niet. Ge moet er vooral aanleg voor hebben, en heel goed aanvoelen wat ge zelf wel en niet kunt. Ik heb altijd allroad gereden zoals ik trial reed : traag, rechtopstaand en met zoveel mogelijk controle. Azo snel ergens doorketsen is en was nooit voor mij. Ik heb daar de aanleg en de feeling niet voor om te kunnen zeggen wat nog wel en niet gecontroleerd is. Controleverlies staat helemaal bovenop mijn lijst van situaties waarin ik niet terecht wil komen. Zo ben ik ook door Marokko geraakt : de keren dat ik platging was er niks aan de hand. De weinige keren dat ik hard ging, was alles onder controle. Hetzelfde met allroadritjes die ik zelf als deelnemer meedeed : op mijn eigen tempo, dikwijls als laatste. Zelfs met de (eerste) KTM, wat dan wel als gevolg had dat ik dikwijls anderen stond op te rapen die zichzelf iets hoger ingeschat hadden :mrgreen: . Maar goed, ik ben dan ook totaal ende geheel ongevoelig voor gelijk welke vorm van peer-pressure...

Zo denk ik ook wel eens graag terug aan de keren dat we hier een paar allroadritjes georganiseerd hebben, die ik voorop reed. Mijn hoofddoel was om iedereen overal door te krijgen, desnoods stapvoets. Mogelijkheden laten om bepaalde dingen door bepaalde deelnemers te omzeilen als ze zelfs "stapvoets" het niet zagen zitten. Dat heeft behoorlijk epische beeldjes opgeleverd, van ferme madammen op Hornets die door de grootste blubber meegingen zonder één keer te vallen.

Er zijn helaas ook andere organisaties. Daar rijdt de voorrijder(instructeur :? ) een hoog tempo, en ge moet maar zien dat ge meezijt. Anders krijgt ge de stempel "sukkelaar" op uw voorhoofd. Niet te verwonderen dat er zo geregeld mensen goed tegen de grond gaan. Dat staat dan misschien wel stoer en wordt zo door de leiders van dergelijke cursussen/tochten bestempeld als "erbij horend" en "overmijdelijk", maar de deelnemers denken daar dan dikwijls stillekes volledig anders over...niet dat ze dat in de groep ook nog maar voor één millimeter zullen toegeven natuurlijk. Ik denk ondertussen ook wel dat mensen die al menig jaartje meedraaien in dit milieu ondertussen met de ogen dicht kunnen aanwijzen waar ge wel veilig en met een relatief gerust gemoed naartoe kunt gaan en waar ge moet zijn als ge graag van show, prietpraat, stoerdoenerij en veel geste geniet. Voor elk wat wils.
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 751
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Basics allroad....

Post by Raketman » 06 Mar 2018 21:33

Stefke wrote:
06 Mar 2018 21:15
Wie was het? Roland? Wim of Joris?
Joris en vader Roland zaten met mij in de opleiding instructeur in 1998. Vooral Joris was toch wel een talent moet ik zeggen. :shock:
Voor de allroad zal het geen van de drie geweest zijn, daar hadden ze iemand anders voor.
Nil volentibus arduum

Blackbert
Posts: 2202
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Basics allroad....

Post by Blackbert » 06 Mar 2018 22:36

Raketman wrote:
06 Mar 2018 21:33
Stefke wrote:
06 Mar 2018 21:15
Wie was het? Roland? Wim of Joris?
Joris en vader Roland zaten met mij in de opleiding instructeur in 1998. Vooral Joris was toch wel een talent moet ik zeggen. :shock:
Voor de allroad zal het geen van de drie geweest zijn, daar hadden ze iemand anders voor.
Man, da's geleden van toen er nog 90 mocht gereden worden en Ben Weyts een onbekende zatte toogfilosoof was.
Kweetetniemeer.
grease up your baby for a ball on the hill

den Bullet
Posts: 720
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Basics allroad....

Post by den Bullet » 07 Mar 2018 10:29

Raketman wrote:
06 Mar 2018 21:30

...

Zo denk ik ook wel eens graag terug aan de keren dat we hier een paar allroadritjes georganiseerd hebben, die ik voorop reed. Mijn hoofddoel was om iedereen overal door te krijgen, desnoods stapvoets. Mogelijkheden laten om bepaalde dingen door bepaalde deelnemers te omzeilen als ze zelfs "stapvoets" het niet zagen zitten. Dat heeft behoorlijk epische beeldjes opgeleverd, van ferme madammen op Hornets die door de grootste blubber meegingen zonder één keer te vallen.

...
Ons Monique 8-)

Image

En Boeletje onder de GS ... :oops:

Image

User avatar
Muug
Posts: 6852
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug » 07 Mar 2018 11:07

Raketman wrote:
06 Mar 2018 21:30
Zo denk ik ook wel eens graag terug aan de keren dat we hier een paar allroadritjes georganiseerd hebben, die ik voorop reed.
Tussen 2010 en 2015 zijn in onze regio redelijk veel van deze bordjes opgedoken :devil:

Image

Bovendien werden ze vern**kt door de aanleg van tweesporenbeton, zodat de dertigtonnige landbouwvoertuigen daar nog rapper dan anders kunnen rijden.
Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest