Page 4 of 4

Re: Basics allroad....

Posted: 28 Apr 2018 12:03
by bompa
Dan ziet die 2 track van de Yamaha WR er toch iets gebruiksvriendelijker uit
Image

Re: Basics allroad....

Posted: 29 Apr 2018 11:33
by bompa
'k had het er 2 x opstaan. :)

Re: Basics allroad....

Posted: 29 Apr 2018 11:35
by bompa
Muug wrote: 27 Apr 2018 16:24 mensen toch ge moet dat voorwiel zien....
één keer mee op uw doos gaan en 't is rats om zeep....


Image
Of met uw voet tussen de ketting :)

Re: Basics allroad....

Posted: 29 Apr 2018 12:15
by Blackbert
Combineer de techniek van de WR met een 950/990 en je hebt iets dat echt werkt ...
(er zit wel wat draai-, slijp- las- en freeswerk in, maar da's een detail ;) )



Heel het verhaal van die moto staat ergens op advrider.

Re: Basics allroad....

Posted: 01 May 2018 22:22
by Koeno
Ik zal nog wa moeten oefenen...
Speciaal muziekske op gezet,
omdat ge anders al mijn domme commentaren moest aanhoren...
Enkele opmerkingen waren:
- Ik was beter te voet gekomen, was even rap en minder vermoeiend.
- Ik em precies geen wielen meer
- Godverdommestevlammeste (omdat ik van mijn stepke schoot en met scheenbeen tegen cilinder ramde)

Re: Basics allroad....

Posted: 02 May 2018 12:51
by bompa
Koeno wrote: 01 May 2018 22:22 Ik zal nog wa moeten oefenen...
Speciaal muziekske op gezet,
omdat ge anders al mijn domme commentaren moest aanhoren...
Enkele opmerkingen waren:
- Ik was beter te voet gekomen, was even rap en minder vermoeiend.
- Ik em precies geen wielen meer
- Godverdommestevlammeste (omdat ik van mijn stepke schoot en met scheenbeen tegen cilinder ramde)
Ziet er plezant uit, maar op ongeveer op 0,31 voor zo een plassen zou ik zelf toch oppassen, ofwel zou ik er over rijden(er niet door), ofwel er naast want ze kunnen toch wel dieper zijn dan je denkt en dan lig je er naast, ik plaats maar hoe ik het daar zou doen, voor de rest niks mis mee he :thumbsup:

Re: Basics allroad....

Posted: 02 May 2018 13:14
by Koeno
Terecht punt om meer naast de plas te rijden. Al was het soms moeilijk om naast de plas te geraken.
Wat bedoel je juist met "erover"?

Maar wat ik mij afvraag: gaan ervaren mensen met een allroad hier dan zoveel sneller door?
bij mij was het echt traag en soms zelfs voetjes aan de grond.

maar kheb mij geamuseerd en 't was vrij veilig... :p

Re: Basics allroad....

Posted: 02 May 2018 16:10
by Muug
plassen....
Loopt er een horizontaal paadje of spoor naast, en je wilt proper blijven, rij er dan naast. Ook de minste kans op verrassingen. De slimste weg dus.
Moet je er écht doorheen, kies dan resoluut het diepste punt, zodat je banden niet nog dieper kunnen wegglijden. Ken je de plas van eerdere ontmoetingen dan ga je weten wat de beste/leukste snelheid is. Indien niet, dan moet je snappen dat die plas plots wel enkele tientallen centimeters dieper kan zijn dan je op het eerste zicht dacht. Maar ja. té rap en je hebt iets voor, en té traag en je geraakt er misschien niet door.... :whistling:
De meest gevaarlijke piste is recht op 't randje van de plas rijden, want goe mogelijk dat uw banden hop de plas in schuiven, en dan is iedereen heel vuil.
Kortom, plassen, er zijn er geen twee gelijk.

('k heb het filmpje trouwens niet bekeken.... 16 minuten is wat lang om hier op 't werk te bekijken)

Re: Basics allroad....

Posted: 02 May 2018 18:06
by Blackbert
Erover rijden: recht staan, naar achter met die kont, kot open net voor de plas.
Voorwiel gaat 'erover', veel minder golf. Een redelijke beginsnelheid is wel aangewezen.
Wat ook wel eens leuk is, zo'n tsunami binnenkrijgen omdat het ineens toch 20cm diep is.

Met een beetje serieuze banden: heel wat sneller ja. Met een motooke van 130kg en serieuze bandjes: heel wat heel wat sneller.En erdoor, niet jezelf in de problemen werken tussen wal en schip. Vuil worden is deel van de fun, poetsen ook. Voordeel van iets sneller rijden: minder gewiebel, makkelijker rechtdoor. Rechtstaan helpt ook, maar flikker dan eerst de rubbers van die stepjes.

't Was plezant, wat al het belangrijkst is. De rest komt wel.

Re: Basics allroad....

Posted: 02 May 2018 19:54
by bompa
Koeno wrote: 02 May 2018 13:14 Terecht punt om meer naast de plas te rijden. Al was het soms moeilijk om naast de plas te geraken.
Wat bedoel je juist met "erover"?

Maar wat ik mij afvraag: gaan ervaren mensen met een allroad hier dan zoveel sneller door?
bij mij was het echt traag en soms zelfs voetjes aan de grond.

maar kheb mij geamuseerd en 't was vrij veilig... :p
Als je er niet meer naast kan dan erover met dat voorste wiel ,gelijk Blackbert al zegde ,rechtstaan en in een keer achteruit hangen en eventjes vol gas voorwiel houd zich licht en gaat erover dat achterwiel komt wel achterna en dan ben je erover, maar ik zou dat toch oefenen aan een ondieper gat, volgens ik op dat filmpje zie gelijk in het begin sneller moet dat zeker niet gaan, moet zeker veilig en plezant blijven, anders moet je met een enduro rijden . maar ik heb wel een paar stukjes gezien waar je beter met je voeten op de steunen gebleven had dan heb je de moto beter onder controle , maar ik weet het wel doet soms vies :? :grin: ik heb soms tegenwoordig ook wel stukjes dat ik mijn voeten al is plaats , maar ik moet dringend terug gaan oefenen dat ik het terug wat gewoon zal worden :grin: Maar het aller belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft en meer met dat niet zijn.

Re: Basics allroad....

Posted: 02 May 2018 20:19
by Tom Thumper
Muug wrote: 02 May 2018 16:10 plassen....
Loopt er een horizontaal paadje of spoor naast, en je wilt proper blijven, rij er dan naast. Ook de minste kans op verrassingen. De slimste weg dus.
Of dat dit de slimste manier is, durf ik ten stelligste te betwijfelen, maar de meest associale is het in elk geval. De manier om de plassen groter te maken en de weg meer en meer het bos in te krijgen. Op het filmpje is een heel mooi voorbeeld te zien op 2:55 Bij elke passage van moto's mountenbikes, auto's, ... die niet vuil willen worden, wordt de plas weer wat groter. En dan verschieten dat de weg is afgesloten... :dontknow:

Re: Basics allroad....

Posted: 02 May 2018 22:00
by zappa
soms als je banden "vol" zitten met vettige klei bvb en je hebt meer een doorslippende slik als band , dan kan je beter door een plas rijden, uw banden wassen dan proper, en je hebt terug grip :mrgreen:

Re: Basics allroad....

Posted: 02 May 2018 22:11
by Muug
Tom Thumper wrote: 02 May 2018 20:19
Muug wrote: 02 May 2018 16:10 plassen....
Loopt er een horizontaal paadje of spoor naast, en je wilt proper blijven, rij er dan naast. Ook de minste kans op verrassingen. De slimste weg dus.
Of dat dit de slimste manier is, durf ik ten stelligste te betwijfelen, maar de meest associale is het in elk geval.
Ik zeg niet dat 'm een nieuw spoor moet trekken eh.

Re: Basics allroad....

Posted: 03 May 2018 08:28
by Tom Thumper
Muug wrote: 02 May 2018 22:11
Tom Thumper wrote: 02 May 2018 20:19
Muug wrote: 02 May 2018 16:10 plassen....
Loopt er een horizontaal paadje of spoor naast, en je wilt proper blijven, rij er dan naast. Ook de minste kans op verrassingen. De slimste weg dus.
Of dat dit de slimste manier is, durf ik ten stelligste te betwijfelen, maar de meest associale is het in elk geval.
Ik zeg niet dat 'm een nieuw spoor moet trekken eh.
Maar je wilt wel naast de plas rijden op een paadje of spoor naast de plas, in de praktijk betekent dat je over een nieuw padje dat zich aan het vormen is, gaat rijden. Je zult inderdaad niet de eerste zijn. Maar waarom ernaast, je kan dan altijd wegschuiven naar beneden, het pad wordt verder uitgereden, ... enige reden die ik zie is dat je niet nat of vuil wilt worden, maar dan moet je maar op de weg blijven...

Bert en Bompa beschrijven heel mooi hoe het wel moet en ja, enige snelheid is nodig, het maakt het ook allemaal veel gemakkelijker.
Wat me ook opvalt in het filmpje is dat je veel naar beneden kijkt. Je moet veel verder kijken, niet naar de plassen onder je maar naar de plek waar je naartoe wilt waardoor je ook veel minder last zal hebben van de plassen, die dingen bijten echt niet en plassen die zo diep zijn dat je luchtinlaat onder loopt zijn zeldzaam, al kan ik zelf bevestigen dat ze bestaan maar meestal op plekken of momenten waar je met een GS al lang niet meer geraakt.

Re: Basics allroad....

Posted: 03 May 2018 09:53
by Muug
Tom Thumper wrote: 03 May 2018 08:28 Maar waarom ernaast, je kan dan altijd wegschuiven naar beneden,
Klopt, en daarom gebruik ik ook de zinssnede "Loopt er een horizontaal paadje of spoor naast". Daar is over nagedacht. ;)
1) het is er al
2) het is horizontaal
:laughing:

Maar goed, dat is eigenlijk allemaal spijkers op laag water zoeken. :mrgreen: 't wordt tijd dat ik 'm ne keer op sleeptouw neem. 8-)

Re: Basics allroad....

Posted: 03 May 2018 15:56
by zwiep
tja, das hoe ik dat baantje zou rijden, maar dan wel zonder sticker van 2fast4you :-)
sinds ik eens goe op mijn gezicht gegaan ben tijdens het ontwijken van een plas, wss mijn voorwiel weggeschoven richting de plas ben ik echt ook een watje op zulke banen. meer zelfs , ik probeer die te ontwijken, en toch is er een klein beetje zin om het toch nog eens te proberen, zonder vallen liefst

Re: Basics allroad....

Posted: 04 May 2018 09:07
by Koeno
Thanks voor alle feedback!

Qua naar beneden kijken, ik denk dat het beeld wat bedriegt want camera stond niet goed afgesteld.
Al kan ik mij inbeelden dat ik wel nog verder moet kijken als ik werkelijk deed.

Naast de plassen rijden heb ik paar keer geprobeerd, een keer toch gegleden, 2de keer lig ik bijna in de berm.
Bang om vuil/nat te worden heb ik niet, we hebben een wasmasjien, hogedrukreiniger en douche (dus ikzelf, mijn kleren en de gs geraken wel terug proper).

Qua banden vind ik dat voor zo'n modderpoeltjes de Anakee2 het best nog goed gedaan hebben...

En ik vermoed dus, dat dit traject al zittend afleggen ook niet de slimste gedachte was?
(aangezien ik meermaals lees da tik mijn gewicht naar achter moest krijgen )

Re: Basics allroad....

Posted: 04 May 2018 11:44
by Wipr
[youtube]https://youtu.be/YXFXHvYwexA[/youtube]

Re: Basics allroad....

Posted: 04 May 2018 12:17
by Wipr
Koeno wrote: 06 Mar 2018 08:57 ik ben bang om zo'n mensen te ontmoeten,
net zoals jullie, en Muug en andere heersers der motorfietsen...
Ik voel mij dan telkens weer als een Leek, een wannabee avontuurder...
een dromer, maar geen doen-er...

Klinkt belachelijk, maar kei-harde realiteit...
Wat zelfvertrouwen betreft kan je meerdere kanten uit:
- je bent je bewust dat je al een motorrijder bent die nog veel te leren hebt en verder is het vallen en opstaan. Vallen overkomt de beste ook.
- je stelt je arrogant op en denkt dat je de über motard bent (ik geef het maar mee wetende dat je zo niet denkt ;) )
Meteen ook een gevaar voor al diegene die in je buurt zijn en deelnemen aan het verkeer of de rit door het bos.
- je bent onzeker en weinig zelfvertrouwen en dan kom je op hetzelfde punt als hierboven met name dat je dan ook een gevaar bent voor anderen.
- erken en herken je meerdere maar je hoeft je niet minder te voelen en stilzwijgend op te stellen. Integendeel, vraag ze om raad en de über motard, zoals je stelt, zal het niet nalaten om je tips en raad te geven in het achterhoofd houdende dat zij ook ooit hun eerste stappen hebben moeten zetten.
- Niet teveel nadenken en gewoon doen en vallen en opstaan.

Heel heel eerlijk: ik heb voor tal van hobby’s nooit enige cursus gevolgd waar ik het beter wel gedaan had. Het is nooit te laat om te leren en wie weet komt het er nog van. Straffer nog, ik denk dat voor elke nieuwigheid je wil doen in het leven, enige basisopleiding nooit een overbodige luxe is.
Buiten de 6u verplichte rijschool nooit een andere motorrijcursus gevolgd en had het beter wel gedaan (getuige de 3 motoren die rijp waren voor de sloop)
Nooit leren kitesurfen: toch alles gekocht en gewoon aan begonnen (ok, powerkiten kon ik wel) maar heel zeker niet zonder slag op stoot. Ergens in zeeland aan het verzuipen tot de talloze windsurfers me kwamen redden. Achteraf besefte ik dat de waterstand niet ideaal was om te kitesurfen, wel om te windsurfen. Conclusie: 10-tallen windsurfers, geen enkele andere kitesurfer buiten deze gek!
Wat kitesurfen betreft: Doorgebeten en uiteindelijk gewoon aan andere ervaren kitesurfers gaan vragen hoe juist dit en hoe juist dat. Sommige kleine tips die maar een paar woorden behoeven laten je het licht zien en dan lukt het ineens wel. Tips die je misschien zelfs niet te horen krijgt als je peperdure cursussen gaat volgen. Been there, done that.
Alleen gaan skiën: ik voelde me toch de über skiër die al van klein mannetje en jarenlang doorgedreven opleiding het allemaal wel kon. Een onnozel stom pistje, en een halve dag later wakker worden in een ziekenhuis in Frankrijk met een hersentrauma als gevolg.
Daarna weer gletsjers en buiten de piste gaan skiën maar.......

Om Zappa bij te treden......... zorg dat je steeds met twee bent en kijk vooral of er sporen zijn die wijzen dat er reeds met een motor is doorgereden. Een afgelegen pad en je gaat er alleen door en je valt waarbij je maar simpel je enkel zwaar verstuikt maken dat je in de miserie zit, daarbij val je nog eens op je gsm en dan kunnen de minuten en uren wel heel lang gaan duren!
Het zullen de eersten niet zijn die vermist worden na een tochtje, all by themself in welke discipline dan ook!
Gelukkig is den Belgique en dan vooral Vlaanderen een aaneenschakeling van dorpen en steden dus vinden zullen ze je wel, tenzij je daar in die diepe gracht of bosje ligt uit het zicht van de baan.

En de über motards hier zijn toch met drie richting Marokko getrokken. ze claimen wel dat het voor de gezelligheid was :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: maar de basis insteek ligt (bewust of onderbewust) toch in het feit dat je ginder in de woestenij niet alleen wil doodgaan :mrgreen: :peepwall:

Re: Basics allroad....

Posted: 04 May 2018 17:02
by bompa
Wipr wrote: 04 May 2018 12:17
Koeno wrote: 06 Mar 2018 08:57 ik ben bang om zo'n mensen te ontmoeten,


..... zorg dat je steeds met twee bent en kijk vooral of er sporen zijn die wijzen dat er reeds met een motor is doorgereden. Een afgelegen pad en je gaat er alleen door en je valt waarbij je maar simpel je enkel zwaar verstuikt maken dat je in de miserie zit, daarbij val je nog eens op je gsm en dan kunnen de minuten en uren wel heel lang gaan duren!
Het zullen de eersten niet zijn die vermist worden na een tochtje, all by themself in welke discipline dan ook!
Gelukkig is den Belgique en dan vooral Vlaanderen een aaneenschakeling van dorpen en steden dus vinden zullen ze je wel, tenzij je daar in die diepe gracht of bosje ligt uit het zicht van de baan.
Zo ne bang moet je er nu ook weer niet van hebben, gewoon je gezond verstand gebruiken en dan ben je al heel ver ;) ,gewoon een pad waar een motor ingereden heeft inrijden doe ik zelf niet :) ,, ik kijk vooral of je er in mag ,en van die sporen kunnen van enduro's zijn en die gaan wel een stuk vlotter door heel slechte wegen waar je met een allroad misschien niet zo graag wil passeren, best een rit uitstippelen en maar rijden en in gedachte houden dat het geen wedstrijd is, je rijd daar voor het plezier niet om een beker te winnen , niet alleen rijden :?: ik rij van in de jaren 70 meestal alleen door de veld en boswegen :whistling: ,een gsm was er toen in den tijd nog niet, ooit al wel wat moeten heffen en sleuren aan mijn enduro in den tijd om terug los te komen, maar het is toch altijd goed gekomen ,en heb mij hierachter en wat verder door altijd zeer goed geamuseerd "waar ik het meeste geleerd heb voor op het onverhard te rijden was in die 6 of 7 jaar op het crossterrein"