defensief rijden
Re: defensief rijden
dus moet ge mikken op de deur van den otto die in de file achter die met de cameraspiegels staat...
tricky zelle
tricky zelle
KMK
- duibhce Kaelann
- Posts: 2914
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: defensief rijden
Nu gaade geen spiegels nie meer kunnen inkloppen als zo ne pezewever weer een idioot manoever heeft gedaan. Dat de carrosiers nog niet in opstand gekomen zijn...
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: defensief rijden
en ge wordt zelfs gefilmd van zeven kanten en dertien auto's als ge dat doet !duibhce Kaelann wrote: ↑27 Mar 2019 18:41 Nu gaade geen spiegels nie meer kunnen inkloppen als zo ne pezewever weer een idioot manoever heeft gedaan. Dat de carrosiers nog niet in opstand gekomen zijn...
Re: defensief rijden
Awel zie vandaag eentje voorbij gereden in de file. Een Volvo zonder buitenspiegels, gewoon een cameraatje een klaar. Ik zag wel aan de binnenkant een spiegel hangen, voor mij helaas te klein om te zien of de chauffeur mij gezien heeft.... Nope, die camera's niks voor mij...Stefke wrote: ↑25 Mar 2019 22:50 Bon, ik rij wel eens tussen de files. Ik kijk dan ook regelmatig in de spiegels van de auto's die ik voorbij rij. Zo kan ik toch al zien of de chauffeur mij gezien heeft. Soms wel, meestal niet. Wegens veel te druk bezig met schminken, whatsappen, krant lezen!!!, en nog zo van die dingen...
Maar vandaag reed ik ik een audi e-tron voorbij... en die had helemaal geen spiegels maar kleine cameraatjes. Allemaal vooruitgang en veiligheid naar het schijnt. Maar je kan als motorrijden wel geen hol meer zien van de bestuurder... En wat gaat dat geven op vrachtwagens???
Re: defensief rijden
vraagje: wat zijn 1000 automobilisten met aan hun voeten een blok beton op de bodem van de zee?
antwoord: een goed begin
Van het goede weer geprofiteerd om toch maar efkes den brommer buiten te halen om naar Leuven te rijden en een kommiske te doen (langs een omweg uiteraard ). Op die 47km die ik gedaan heb, had ik wel 6 keer onder nen otto kunnen steken (waarvan 3 Strictly Useless Vehicles) omwille van enkele afgestompte geesten die denken dat hun werkelijk ALLES gepermitteerd is omdat ze in een mobiel kotteke zitten.
Veel plezier heb ik bijgevolg niet aan mijn uitstap gehad
antwoord: een goed begin
Van het goede weer geprofiteerd om toch maar efkes den brommer buiten te halen om naar Leuven te rijden en een kommiske te doen (langs een omweg uiteraard ). Op die 47km die ik gedaan heb, had ik wel 6 keer onder nen otto kunnen steken (waarvan 3 Strictly Useless Vehicles) omwille van enkele afgestompte geesten die denken dat hun werkelijk ALLES gepermitteerd is omdat ze in een mobiel kotteke zitten.
Veel plezier heb ik bijgevolg niet aan mijn uitstap gehad
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: defensief rijden
Mocht het aan mij liggen moeten ze morgen dashcam verplichten, echter zonder de beelden te mogen delen op sociale media of zo, enkel als bewijslast bij ongeval of bvb totaal ongepast rijgedrag, beelden die door verzekering maatschappijen, politie of rechtbank mogen gebruikt worden als bewijslast.
Hoeveel betwistingen zouden er niet uit de weg geruimd worden wanneer iedereen een dashcam heeft, wegpiraten zouden misschien ook 2 keer nadenken voor ze bvb meerdere "brake checks" doen. Heb ik 2 X meegemaakt met aanrijding tot gevolg, 1 ste maal is het zelfs tot een proces gekomen omdat ze beweerde dat ik haar opzettelijk aangereden had terwijl haar motor zogezegd sputterde waardoor ze snelheid minderde, getuige verklaarde echter dat het wel degelijk brake checks waren waardoor ik het proces gewonnen heb, 2de maal was die zeer agressieve chauffeur éénmaal uitgestapt een brave minzame man die onmiddellijk verklaard heeft dat hij mij gecoupeerd en gebrake checkt heeft, de agent zei nog dat dit de 1ste maal was in 20 jaar dienst dat hij 2 100% overeenkomende verklaringen mocht noteren in zo'n situatie... Met dashcam zou bvb het 1ste ongeval nooit tot een proces gekomen zijn.
Ik begrijp nog steeds niet waarom verzekeringsmaatschappijen geen vragende partij zijn om dashcam's te verplichten, tenzij ze vrezen dat minder ongevallen en minder betwistingen zou kunnen leiden tot goedkopere verzekeringen.....
Groetjes,
Jopet
Last edited by Jopet on 21 Dec 2019 22:20, edited 2 times in total.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
Hmmja, moderne berlines uit de midden en hogere klasse hebben al (soms meerdere) cameras aan boord, voor o.a. rijstrookassistentie, verkeerdborden herkenning, automatische noodremsysteem voor (druk GSM-ende ) plots overstekende voetgangers, etc. Dus zo moeilijk kan dat niet zijn om die beelden tijdelijk op te slaan in de "zwarte doos" van de auto. Alwaar die dan na een ongeval kunnen uitgelezen worden.
Re: defensief rijden
wat in godsnaam is "breakchecken"?
En neen, ik ga het eens niet opzoeken op Google.
En neen, ik ga het eens niet opzoeken op Google.
Re: defensief rijden
Azo van die grapjessen die voor de lol op hunne rem gaan staan...gewoon om u te pesten of omdat ze menen u een lesje te moeten leren, of omdat ge te traag reed, etc etc. Die gaan er dan van uit dat gij toch altijd in fout zijt als ge in hun gat zou knallen.
Is gewoon ne vorm van verkeersagressie.
In onze Toyota zit zo'n dashcam in, en ik heb zo thuis al eens een paar zotte toeren van andere chauffeurs kunnen laten zien ...
Is gewoon ne vorm van verkeersagressie.
In onze Toyota zit zo'n dashcam in, en ik heb zo thuis al eens een paar zotte toeren van andere chauffeurs kunnen laten zien ...
Nil volentibus arduum
Re: defensief rijden
Dat is sinds ik met mijn Insignia brake rij dat ik de 2 door elkaar haal....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
Juist Raketman, er is inderdaad altijd wel een voorgeschiedenis....
Die agressieve/minzame man was hier in Brugge, ik reed rechts aan de max snelheid van 50, zoals je ziet op foto moet je als je links rijdt ook links afslaan, een beetje voorbij de afslag wordt het rechter vak busbaan (let op verkeerssituatie is nu anders) dus schuif ik op naar links, die man kwam aan hoge snelheid af en wilde rechtdoor rijden, maar ik zei in mijn eigen ofwel ga je nu in je remmen ofwel rij je maar onder mijn oplegger, hij koos er voor om te remmen, een eind verder op de ring steekt hij voorbij, coupeert mij en doet een brake check ( op vraag van Muug nu wel juist geschreven ) met aanrijding tot gevolg.... Maar hij had eerlijk verklaard aan de agent wat hij allemaal gedaan had en dus was er geen discussie over fout.
Situatie 2 : in een langzame bocht op de E42 van Bergen richting Doornik rijdt een auto +/- 80 kml/u, ik steek voorbij (wat daar zeker mag), maar ze blijft ter hoogte van de laatste as van mijn oplegger hangen aan dezelfde snelheid als ik, ik steek mijn pinker naar rechts uit maar ze wil niet vertragen, dus na een kilometer of zo te blijven hangen rij ik gestaag beetje per beetje meer naar rechts tot ze uiteindelijk toch mij laat passeren, onmiddellijk daarna steekt ze voorbij om dan te remmen en aan 70 te rijden, ik rem af en wanneer het linker vak vrij is ging ik naar links, wanneer ik toen links reed versnelde ze en als ik terug rechts reed remde ze weer af naar 70, dat spelletje herhaalde zo'n 3 keer en die laatste keer remde ze wat harder af met aanrijding tot gevolg, gelukkig had ik een getuige met alle gevolg nadien voor haar, ingedeukte koffer en verzekering omhoog.....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
volgens de wegcode hangt ge hier toch... geluk dat hier geen getuigen van zijn...Jopet wrote: ↑21 Dec 2019 22:50 Situatie 2 : in een langzame bocht op de E42 van Bergen richting Doornik rijdt een auto +/- 80 kml/u, ik steek voorbij (wat daar zeker mag), maar ze blijft ter hoogte van de laatste as van mijn oplegger hangen aan dezelfde snelheid als ik, ik steek mijn pinker naar rechts uit maar ze wil niet vertragen, dus na een kilometer of zo te blijven hangen rij ik gestaag beetje per beetje meer naar rechts tot ze uiteindelijk toch mij laat passeren
Re: defensief rijden
@ Muug & Marsman
Dit is nochtans een veel gebruikt woord, ik had het dan misschien wel verkeerd geschreven maar wanneer je op Youtube eens de termen "brake check, brake checks, brake checking, brake checked enz intypt vind je 100den voorbeelden van mensen die hun en andermans leven op het spel zetten
Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT