defensief rijden

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: defensief rijden

Post by 't spook »

dus moet ge mikken op de deur van den otto die in de file achter die met de cameraspiegels staat...
tricky zelle :o
:? KMK :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: defensief rijden

Post by Muug »

't spook wrote: 26 Mar 2019 22:42 dus moet ge mikken op de deur van den otto die in de file achter die met de cameraspiegels staat...
tricky zelle :o
Alleen de beste kunnen dat 8-)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: defensief rijden

Post by duibhce Kaelann »

Nu gaade geen spiegels nie meer kunnen inkloppen als zo ne pezewever weer een idioot manoever heeft gedaan. Dat de carrosiers nog niet in opstand gekomen zijn...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: defensief rijden

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 27 Mar 2019 18:41 Nu gaade geen spiegels nie meer kunnen inkloppen als zo ne pezewever weer een idioot manoever heeft gedaan. Dat de carrosiers nog niet in opstand gekomen zijn...
en ge wordt zelfs gefilmd van zeven kanten en dertien auto's als ge dat doet ! :shock:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: defensief rijden

Post by Stefke »

Muug wrote: 27 Mar 2019 21:02 en ge wordt zelfs gefilmd van zeven kanten en dertien auto's als ge dat doet ! :shock:
yep die dashcams zijn een echte pest aan't worden...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: defensief rijden

Post by F M »

Stefke wrote: 28 Mar 2019 22:52
yep die dashcams zijn een echte pest aan't worden...
Neuuuhh, een bron van vermaak op youtube ! :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: defensief rijden

Post by Stefke »

Stefke wrote: 25 Mar 2019 22:50 Bon, ik rij wel eens tussen de files. Ik kijk dan ook regelmatig in de spiegels van de auto's die ik voorbij rij. Zo kan ik toch al zien of de chauffeur mij gezien heeft. Soms wel, meestal niet. Wegens veel te druk bezig met schminken, whatsappen, krant lezen!!!, en nog zo van die dingen...
Maar vandaag reed ik ik een audi e-tron voorbij... en die had helemaal geen spiegels maar kleine cameraatjes. Allemaal vooruitgang en veiligheid naar het schijnt. Maar je kan als motorrijden wel geen hol meer zien van de bestuurder... :wall: En wat gaat dat geven op vrachtwagens??? :roll:
Awel zie vandaag eentje voorbij gereden in de file. Een Volvo zonder buitenspiegels, gewoon een cameraatje een klaar. Ik zag wel aan de binnenkant een spiegel hangen, voor mij helaas te klein om te zien of de chauffeur mij gezien heeft.... Nope, die camera's niks voor mij... :twisted:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: defensief rijden

Post by Marsman »

vraagje: wat zijn 1000 automobilisten met aan hun voeten een blok beton op de bodem van de zee?
antwoord: een goed begin :whip:


Van het goede weer geprofiteerd om toch maar efkes den brommer buiten te halen om naar Leuven te rijden en een kommiske te doen (langs een omweg uiteraard :grin: ). Op die 47km die ik gedaan heb, had ik wel 6 keer onder nen otto kunnen steken (waarvan 3 Strictly Useless Vehicles) omwille van enkele afgestompte geesten die denken dat hun werkelijk ALLES gepermitteerd is omdat ze in een mobiel kotteke zitten.

Veel plezier heb ik bijgevolg niet aan mijn uitstap gehad :lipsrsealed2: :whip: :pillepalle:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: defensief rijden

Post by Muug »

Marsman wrote: 19 Dec 2019 18:46ad ik wel 6 keer onder nen otto kunnen steken (waarvan 3 Strictly Useless Vehicles) omwille van enkele afgestompte geesten die denken dat hun werkelijk ALLES gepermitteerd is omdat ze in een mobiel kotteke zitten.
Moh, sinds wanneer zijn de rollen omgekeerd? :peepwall:
:mrgreen:

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: defensief rijden

Post by Jopet »

Stefke wrote: 28 Mar 2019 22:52 yep die dashcams zijn een echte pest aan't worden...
Mocht het aan mij liggen moeten ze morgen dashcam verplichten, echter zonder de beelden te mogen delen op sociale media of zo, enkel als bewijslast bij ongeval of bvb totaal ongepast rijgedrag, beelden die door verzekering maatschappijen, politie of rechtbank mogen gebruikt worden als bewijslast.
Hoeveel betwistingen zouden er niet uit de weg geruimd worden wanneer iedereen een dashcam heeft, wegpiraten zouden misschien ook 2 keer nadenken voor ze bvb meerdere "brake checks" doen. Heb ik 2 X meegemaakt met aanrijding tot gevolg, 1 ste maal is het zelfs tot een proces gekomen omdat ze beweerde dat ik haar opzettelijk aangereden had terwijl haar motor zogezegd sputterde waardoor ze snelheid minderde, getuige verklaarde echter dat het wel degelijk brake checks waren waardoor ik het proces gewonnen heb, 2de maal was die zeer agressieve chauffeur éénmaal uitgestapt een brave minzame man die onmiddellijk verklaard heeft dat hij mij gecoupeerd en gebrake checkt heeft, de agent zei nog dat dit de 1ste maal was in 20 jaar dienst dat hij 2 100% overeenkomende verklaringen mocht noteren in zo'n situatie... Met dashcam zou bvb het 1ste ongeval nooit tot een proces gekomen zijn.
Ik begrijp nog steeds niet waarom verzekeringsmaatschappijen geen vragende partij zijn om dashcam's te verplichten, tenzij ze vrezen dat minder ongevallen en minder betwistingen zou kunnen leiden tot goedkopere verzekeringen.....

Groetjes,
Jopet
Last edited by Jopet on 21 Dec 2019 22:20, edited 2 times in total.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: defensief rijden

Post by pingu »

Jopet wrote: 21 Dec 2019 11:27
Stefke wrote: 28 Mar 2019 22:52 yep die dashcams zijn een echte pest aan't worden...
Mocht het aan mij liggen moeten ze morgen dashcam verplichten,
Hmmja, moderne berlines uit de midden en hogere klasse hebben al (soms meerdere) cameras aan boord, voor o.a. rijstrookassistentie, verkeerdborden herkenning, automatische noodremsysteem voor (druk GSM-ende :furious3: ) plots overstekende voetgangers, etc. Dus zo moeilijk kan dat niet zijn om die beelden tijdelijk op te slaan in de "zwarte doos" van de auto. Alwaar die dan na een ongeval kunnen uitgelezen worden.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: defensief rijden

Post by Muug »

wat in godsnaam is "breakchecken"?
En neen, ik ga het eens niet opzoeken op Google.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: defensief rijden

Post by Stefke »

Muug wrote: 21 Dec 2019 20:34 wat in godsnaam is "breakchecken"?
En neen, ik ga het eens niet opzoeken op Google.
waarschijnlijk "brakecheck", ge kent dat wel, zo efkes op de rem gaan staan om die achter u wat te kloten... :roll:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: defensief rijden

Post by Raketman »

Azo van die grapjessen die voor de lol op hunne rem gaan staan...gewoon om u te pesten of omdat ze menen u een lesje te moeten leren, of omdat ge te traag reed, etc etc. Die gaan er dan van uit dat gij toch altijd in fout zijt als ge in hun gat zou knallen.
Is gewoon ne vorm van verkeersagressie.

In onze Toyota zit zo'n dashcam in, en ik heb zo thuis al eens een paar zotte toeren van andere chauffeurs kunnen laten zien :? :twisted: ...
Nil volentibus arduum

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: defensief rijden

Post by Jopet »

Muug wrote: 21 Dec 2019 20:34 wat in godsnaam is "breakchecken"?
En neen, ik ga het eens niet opzoeken op Google.
Dat is sinds ik met mijn Insignia brake rij dat ik de 2 door elkaar haal.... :w00t:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: defensief rijden

Post by Jopet »

Raketman wrote: 21 Dec 2019 21:50 Azo van die grapjessen die voor de lol op hunne rem gaan staan...gewoon om u te pesten of omdat ze menen u een lesje te moeten leren, of omdat ge te traag reed, etc etc. Die gaan er dan van uit dat gij toch altijd in fout zijt als ge in hun gat zou knallen.

Juist Raketman, er is inderdaad altijd wel een voorgeschiedenis....

Die agressieve/minzame man was hier in Brugge, ik reed rechts aan de max snelheid van 50, zoals je ziet op foto moet je als je links rijdt ook links afslaan, een beetje voorbij de afslag wordt het rechter vak busbaan (let op verkeerssituatie is nu anders) dus schuif ik op naar links, die man kwam aan hoge snelheid af en wilde rechtdoor rijden, maar ik zei in mijn eigen ofwel ga je nu in je remmen ofwel rij je maar onder mijn oplegger, hij koos er voor om te remmen, een eind verder op de ring steekt hij voorbij, coupeert mij en doet een brake check ( op vraag van Muug nu wel juist geschreven :oops: ) met aanrijding tot gevolg.... Maar hij had eerlijk verklaard aan de agent wat hij allemaal gedaan had en dus was er geen discussie over fout.

Image

Situatie 2 : in een langzame bocht op de E42 van Bergen richting Doornik rijdt een auto +/- 80 kml/u, ik steek voorbij (wat daar zeker mag), maar ze blijft ter hoogte van de laatste as van mijn oplegger hangen aan dezelfde snelheid als ik, ik steek mijn pinker naar rechts uit maar ze wil niet vertragen, dus na een kilometer of zo te blijven hangen rij ik gestaag beetje per beetje meer naar rechts tot ze uiteindelijk toch mij laat passeren, onmiddellijk daarna steekt ze voorbij om dan te remmen en aan 70 te rijden, ik rem af en wanneer het linker vak vrij is ging ik naar links, wanneer ik toen links reed versnelde ze en als ik terug rechts reed remde ze weer af naar 70, dat spelletje herhaalde zo'n 3 keer en die laatste keer remde ze wat harder af met aanrijding tot gevolg, gelukkig had ik een getuige met alle gevolg nadien voor haar, ingedeukte koffer en verzekering omhoog.....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: defensief rijden

Post by Stefke »

Jopet wrote: 21 Dec 2019 22:50 Situatie 2 : in een langzame bocht op de E42 van Bergen richting Doornik rijdt een auto +/- 80 kml/u, ik steek voorbij (wat daar zeker mag), maar ze blijft ter hoogte van de laatste as van mijn oplegger hangen aan dezelfde snelheid als ik, ik steek mijn pinker naar rechts uit maar ze wil niet vertragen, dus na een kilometer of zo te blijven hangen rij ik gestaag beetje per beetje meer naar rechts tot ze uiteindelijk toch mij laat passeren
volgens de wegcode hangt ge hier toch... geluk dat hier geen getuigen van zijn... 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: defensief rijden

Post by Muug »

Jopet wrote: 21 Dec 2019 21:55
Muug wrote: 21 Dec 2019 20:34 wat in godsnaam is "breakchecken"?
En neen, ik ga het eens niet opzoeken op Google.
Dat is sinds ik met mijn Insignia brake rij dat ik de 2 door elkaar haal.... :w00t:
:lol:
Gelijk hoe je het schrijft, ik had die term nog nooit gehoord.

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: defensief rijden

Post by Marsman »

Muug wrote: 22 Dec 2019 18:30 Gelijk hoe je het schrijft, ik had die term nog nooit gehoord.
:stupid:
:roll:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: defensief rijden

Post by Jopet »

Muug wrote: 22 Dec 2019 18:30 Gelijk hoe je het schrijft, ik had die term nog nooit gehoord.
Marsman wrote: 22 Dec 2019 19:59 :stupid:
:roll:
@ Muug & Marsman

Dit is nochtans een veel gebruikt woord, ik had het dan misschien wel verkeerd geschreven maar wanneer je op Youtube eens de termen "brake check, brake checks, brake checking, brake checked enz intypt vind je 100den voorbeelden van mensen die hun en andermans leven op het spel zetten :pillepalle: :thumbsdown:

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply