defensief rijden
Re: defensief rijden
Hier een voorbeeld van een "slimme motorrijder" die een brake check doet met een auto....
https://www.youtube.com/watch?v=f8E34jm2BHk
https://www.youtube.com/watch?v=f8E34jm2BHk
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
Tjah ... wel een raar moment om uw "brakes" te "checken" natuurlijk. Een "gatplakker" (of bumperklever mocht Muug daar nog nooit van gehoord hebben ) daarmee uw ongenoegen omtrent zijn weggedrag willen duidelijk maken zou misschien een eerlijker uitleg zijn, want de vraag stelt zich immers of hier niet het vraagstuk rond "de kip of het ei" van toepassing is
Inallegeval ist eerste gevaarlijker dant weede vermits "gatplakken" pas gevolgen heeft bij "brake checken" of eender welk ander al dan niet voorwendsel van de voorganger om boenk te (moeten) stoppen. Andersom echter ister sowiezo boenkop.
Helaas moet ik toegeven dat mij in situaties waar het echt wat lang echt onnodig sloom vooruit gaat, er somstijds ook op gewezen wordt wat teveel detail van de voorganger zijn achterkant te willen bestuderen. Een reactie zoals hierboven heb ik gelukkig echter nog niet moeten incasseren.
Een veilige stopafstand aanhouden is trouwens dikwijls geen sinecure als er bij bijna wegverzadiging op meervakswegen, telkens als ge weer 21-22-23 kunt tellen, zich er ene in het zojuist door jou gecreëeerde gat nestelt
Inallegeval ist eerste gevaarlijker dant weede vermits "gatplakken" pas gevolgen heeft bij "brake checken" of eender welk ander al dan niet voorwendsel van de voorganger om boenk te (moeten) stoppen. Andersom echter ister sowiezo boenkop.
Helaas moet ik toegeven dat mij in situaties waar het echt wat lang echt onnodig sloom vooruit gaat, er somstijds ook op gewezen wordt wat teveel detail van de voorganger zijn achterkant te willen bestuderen. Een reactie zoals hierboven heb ik gelukkig echter nog niet moeten incasseren.
Een veilige stopafstand aanhouden is trouwens dikwijls geen sinecure als er bij bijna wegverzadiging op meervakswegen, telkens als ge weer 21-22-23 kunt tellen, zich er ene in het zojuist door jou gecreëeerde gat nestelt
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: defensief rijden
En zie gisteren rij ik om 20u van een kale reis naar huis (een leeg geplunderde Delhaize...). En voor mij in het midden van de éénrichtingstraat een scooter. Weliswaar zoals het daar wel hoort, tegen 25 a max 30 per uur. Bon ik sukkel daarachter met mijn bus en kom korter bij omdat de snelheid zakt naar 20km/u... Ik kan niet voorbij, snap ook niet waarom die pal in het midden blijft rijden. En zie ineens maakt de juffrouw op de scooter nogal kwade bewegingen met nog wat geclaxonneer erbij en een boze blik achterom. Misschien rij ik tekort maar ik denk dat mijn lichten vlak in haar spiegels schijnen. Wat verderop naar links en ook daar blijft ze in het midden rijden, vreemd want er ligt een spiksplinternieuw biljartvlak en veilig fietspad dat ze mag gebruiken. Ze mag ook op de rijbaan rijden maar dan moet ze zich rechts houden natuurlijk. Bon ik ben er wel klaar mee en flikker eens met de lichten maar dat resulteert alleen maar in meer stoom uit haar oren en nog minder vaart.... En zo blijft ze ook verder rijden op de gevaarlijkere hoofdweg, ondanks een fietspad... En dan helemaal top, wat verder buiten bebouwde kom blijft ze ook zo rijden, nu toch al 40km/u. En gewoon niet willen wijken en blijven gesticuleren en toeteren.
Ik had een brake-tsjek kunnen overwegen maar toen ik ze kon inhalen verdween ze wel in een megadieselroetwolk waar weinig zeeschepen tegen op kunnen... Zo ben ik dan ook weer...
Ik had ze liever aan de kant gezet om eens uit te leggen hoe ge best met zo'n scooter rijdt en wat de regeltjes zijn maar dat had geen enkele zin gehad.
Ik had een brake-tsjek kunnen overwegen maar toen ik ze kon inhalen verdween ze wel in een megadieselroetwolk waar weinig zeeschepen tegen op kunnen... Zo ben ik dan ook weer...
Ik had ze liever aan de kant gezet om eens uit te leggen hoe ge best met zo'n scooter rijdt en wat de regeltjes zijn maar dat had geen enkele zin gehad.
Re: defensief rijden
Ok Zappa, vrolijk kerst
Last edited by Jopet on 24 Dec 2019 20:15, edited 1 time in total.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
Menskes, tes kerst en ik heb een week CONGEEEEEE eventjes geen situatietjeus
sig nature
Re: defensief rijden
Alles is relatief in het verkeer en gevaar kan van alle kanten komen.....
Dinsdag heb ik eerst serieus moeten remmen voor een torenvalk die zich in zijn duikvlucht serieus had mispakt aan de windstoten.
Ik vermoed dat hij op een prooi afging in de berm maar plots vloog /waaide hij richting mijn vizier. 'k Weet niet wie van ons twee het meest was geschrokken.
Een paar kilometer verder heb ik mijn reflexen weer mogen testen voor een eekhoorntje dat van links kwam en zonder kijken de weg overstak.
Het was eens wat anders dan een verstrooide/gehaaste automobilst maar ik hoop dat het niet veel gekker dan dit wordt.
Dinsdag heb ik eerst serieus moeten remmen voor een torenvalk die zich in zijn duikvlucht serieus had mispakt aan de windstoten.
Ik vermoed dat hij op een prooi afging in de berm maar plots vloog /waaide hij richting mijn vizier. 'k Weet niet wie van ons twee het meest was geschrokken.
Een paar kilometer verder heb ik mijn reflexen weer mogen testen voor een eekhoorntje dat van links kwam en zonder kijken de weg overstak.
Het was eens wat anders dan een verstrooide/gehaaste automobilst maar ik hoop dat het niet veel gekker dan dit wordt.
Re: defensief rijden
Bof, een paar weken geleden reed er op de E17 een camionetje voorbij met vlakke aanhangwagen. Vlak daarachter (+-10m... ) nog een busje. Gaan mij voorbij tegen 135 terwijl ik op de middenstrook reed tegen 110. Op dat aanhangwagentje 2 plastieken paletten van 25cm dik. Ik kijk en ik denk omg die liggen niet vast! En jawel op dat moment schuiven ze er af, zo op 15m links voor mij... Hopla, 1 palet vlak voor mij, natuurlijk blijf ik daar efkes naar kijken... om er dan toch rechts naast te sturen.... Ondertussen links naast mij een heftige crash en versplintert palet vliegt mij rond de oren...
Best spannend momentje.
Re: defensief rijden
En daarna pechstrookrijder. Ik had die eerste camionet aan de kant gezet. Die chauffeur stapt uit, komt kijken en vraagt dan aan mij waar zijn paletten naartoe zijn...? Moa ventj toch, da miendje ni! Eik ekke sjanse zeg! Ik zeg ja maar een witte camionet is er over gereden...en op dat moment passeert die gewoon tegen 120 al claxonnerend... Blijkbaar niks aan de hand dus...
Re: defensief rijden
och hier vandaag ook weeral van dadde, alhoewel ik verlof heb op den E411, 2 vakken, er is voor mij een vrachtwagen, ik geef aan lang op voorhand, dat ik naar links wil gaan, eerste auto laten passeren, komt nog een met 30m tussen, een meter of twee na de eerste ingevoegd op linker vak, gas goed ingedrukt zodat ik mee was met snelheid van voorligger. Die achter mij heeft niet moeten remmen, was nog plaats zat tussen, maar blijft gewoon flitsen met zijn faren
Eenmaal de vrachtwagen voorbij voeg ik weer in op rechter vak, komt die flitser (franse nr plaat) al trekkend met zijn lichten mij voorbij.... mijn kookpunt is vlug bereikt , ik heb nog niet gaan ontspannen in het groen, autovrij... dus ik steek mijn pinkje op "klein pietje" maar hij kan daar niet mee lachen... laat zich afzakken en als ik die voorbij rij, doet hij teken dat ik mee aan de kant moet gaan, ventje mijn frustraties van een week op het werk wil jij niet brandblussergewijs tegen uw tanden krijgen, en hij gaat kort achter onze auto hangen... blijft volgen... ik rij gewoon verder... 15 minuten later, ik neem de afrit hij volgt... AHAA ! die gaat met zijn citroen c6 ding straks eens een baantje in rijden waar hij bodemvrijheid zal mankeren en waar hij gaat blijven haperen, zeker weten maar hij moet mijn gedachten gelezen hebben en is terug van de afrit de E411 opgereden. Man dit ging eens een ontlading zijn !!!
En mocht hij daar vast hangen, ik duwde een van de in de koelbox meegebrachte chioggiabietjes in de uitlaat van zijn auto met een stok !!
Eenmaal de vrachtwagen voorbij voeg ik weer in op rechter vak, komt die flitser (franse nr plaat) al trekkend met zijn lichten mij voorbij.... mijn kookpunt is vlug bereikt , ik heb nog niet gaan ontspannen in het groen, autovrij... dus ik steek mijn pinkje op "klein pietje" maar hij kan daar niet mee lachen... laat zich afzakken en als ik die voorbij rij, doet hij teken dat ik mee aan de kant moet gaan, ventje mijn frustraties van een week op het werk wil jij niet brandblussergewijs tegen uw tanden krijgen, en hij gaat kort achter onze auto hangen... blijft volgen... ik rij gewoon verder... 15 minuten later, ik neem de afrit hij volgt... AHAA ! die gaat met zijn citroen c6 ding straks eens een baantje in rijden waar hij bodemvrijheid zal mankeren en waar hij gaat blijven haperen, zeker weten maar hij moet mijn gedachten gelezen hebben en is terug van de afrit de E411 opgereden. Man dit ging eens een ontlading zijn !!!
En mocht hij daar vast hangen, ik duwde een van de in de koelbox meegebrachte chioggiabietjes in de uitlaat van zijn auto met een stok !!
sig nature
Re: defensief rijden
Anyways, buiten dat er veel denken dat hun auto een internetcafé is en de fietsende jeugd zich nog steeds onkwetsbaar acht als ze oortjes inhebben, is er vermoedelijk ook goed nieuws. Ik heb de laatste weken toch de indruk dat men het concept 'ritsen' eindelijk begint te snappen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: defensief rijden
Een chance dat die gasten u allemaal zoeken om te kloten, zodat ik daar nooit last van heb.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1204
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: defensief rijden
Eerst zien, dan geloven.Blackbert wrote: ↑28 Dec 2019 06:24 Anyways, buiten dat er veel denken dat hun auto een internetcafé is en de fietsende jeugd zich nog steeds onkwetsbaar acht als ze oortjes inhebben, is er vermoedelijk ook goed nieuws. Ik heb de laatste weken toch de indruk dat men het concept 'ritsen' eindelijk begint te snappen.
Daar is de Vlaming effenaf te lomp voor.
Re: defensief rijden
Ritsen, breek er mijn mond niet over open.... de meeste bestuurders snappen gewoon niet wat ritsen is.
Voor de meesten is dat het verkeer op het rechter vak voorbij steken en aan de werken of versmalling invoegen op het rechter vak.
Al 100 X discussie over gehad dat ritsen zo niet werkt, steeds hoor ik dan jawel want je moet doorrijden en op het einde invoegen.
Ja inderdaad je moet op het einde invoegen maar nergens wordt gezegd dat je moet voorbijsteken tot op het einde, ritsen werkt enkel wanneer je beiden met dezelfde snelheid naar het het einde rijdt.
Ik probeer dan altijd de mensen duidelijk te maken wanneer je een rits dicht doet van een broek of jas je het toch ook tandje per tandje doet en aan dezelfde snelheid, de linker kant van je broek gaat toch geen 10 tanden overslaan om op het einde dan 9 tanden tussen de laatste 2 tanden in te voegen.
Zelf sommige wegenwerkers snappen het principe niet, op een autosnelweg kom je bijvoorbeeld al tegen dat auto's hun snelheid naar bvb 90 moeten verminderen en vrachtwagens naar 70 waardoor het principe van ritsen al niet toepasbaar is door verschil in snelheid, en wanneer na enkele 100den meters de snelheid dan bvb voor beiden op 50 gebracht is blijven de meeste automobilisten een hogere snelheid aanhouden en weer is het begin principe van het ritsen al om zeep.
Eénmaal aan de versmalling eisen de meeste invoegers ook dat je 5 auto's door laat ipv van voertuig per voertuig....
Ritsen werkt enkel wanneer elkeen op zijn baanvak blijft, beide baanvakken een gelijke snelheid aanhouden en dan op het einde voertuig per voertuig in elkaar ritsten.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Re: defensief rijden
in een rits zijn ook alle tandjes even groot....
Re: defensief rijden
Jopet, helemaal mee eens.
Raar specimen, de doorsnee bestuurder. Op de snelweg wordt er als vanouds nog overassertief gereden, op de gewestwegen slentert iedereen voort, met een veel te grote tussenafstand. Die dan eigenlijk ook weer te klein is om deftig in te voegen uit een zijweg. De derde of vierde heeft het dan meestal zitten, ik zet mij er tussen. telkens verwacht ik dan wat groot licht geflikker, maar dat komt niet ...
Tussen de ring van Geel en die van Mol zit nog een stuk gewone 2vaksweg. Aan de overgangsrotonde staan ze altijd in 1 lange rij te schuifelen, het linkse vak leeg. Ik rij die rij dan rustig voorbij om ruim voor het niet meer kan snelheid en positie gelijk te maken met die naast mij. Ik heb dan ook telkens wat volgers, en het werkt wel. dat ritske haakt ineen en we zijn weg. Andersom ook, laat er ene tussen en achter u beginnen ze hetzelfde te doen. Het werkt niet als de linkse rijders te assertief afkomen.
Laatst ook in Beringen, waar de weg van Lummen uitkomt op die van Diest. 2 lange rijen wegens verkeerslichten iets verderop. Een beetje "aandringen", en ineens vallen er gaatjes in de rij uit Diest en kunnen die uit Lummen 1 voor 1 invoegen.
Maar ga ik nog eens richting Antwerpen, daar is die Kempens-Limburgse rustige aanpak precies nog niet doorgedrongen ...
Raar specimen, de doorsnee bestuurder. Op de snelweg wordt er als vanouds nog overassertief gereden, op de gewestwegen slentert iedereen voort, met een veel te grote tussenafstand. Die dan eigenlijk ook weer te klein is om deftig in te voegen uit een zijweg. De derde of vierde heeft het dan meestal zitten, ik zet mij er tussen. telkens verwacht ik dan wat groot licht geflikker, maar dat komt niet ...
Tussen de ring van Geel en die van Mol zit nog een stuk gewone 2vaksweg. Aan de overgangsrotonde staan ze altijd in 1 lange rij te schuifelen, het linkse vak leeg. Ik rij die rij dan rustig voorbij om ruim voor het niet meer kan snelheid en positie gelijk te maken met die naast mij. Ik heb dan ook telkens wat volgers, en het werkt wel. dat ritske haakt ineen en we zijn weg. Andersom ook, laat er ene tussen en achter u beginnen ze hetzelfde te doen. Het werkt niet als de linkse rijders te assertief afkomen.
Laatst ook in Beringen, waar de weg van Lummen uitkomt op die van Diest. 2 lange rijen wegens verkeerslichten iets verderop. Een beetje "aandringen", en ineens vallen er gaatjes in de rij uit Diest en kunnen die uit Lummen 1 voor 1 invoegen.
Maar ga ik nog eens richting Antwerpen, daar is die Kempens-Limburgse rustige aanpak precies nog niet doorgedrongen ...
grease up your baby for a ball on the hill