trail braking

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

trail braking

Post by F M »

Ik ben op YouTube filmpjes gestoten waar rijders en instructeurs zweren op het gebruik van trail braking in bochten. Het is alvast iets wat de moto racers blijkbaar gebruiken.

Ondanks het onvoorwaardelijk gepleit ervoor, heb ik precies toch de indruk dat het iets is voor gevorderde rijders. Ik heb nog geen enkele instructeur hier deze techniek ooit zien aanprijzen, laat staan aanleren.


Hoe kijken jullie daar tegenaan?
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: trail braking

Post by Stefke »

Ach zolang daar geen prijzen of het grote geld mee te winnen zijn.... :roll:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M »

Dat is me iets te cryptisch, Stefke... :?
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: trail braking

Post by Stefke »

Zie er geen meerwaarde in voor mijzelf, dus ik blijf oldschool verder kachelen. Terugschakelen voor de bocht, liefst zonder de remmen te gebruiken, insturen en ongeveer vanaf de apex het gas erop. En mét tractiecontrole kan dat zelfs nogal euhh.... volgas zijn... 8-)

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: trail braking

Post by Raketman »

Voor een gewone straatrijder is dat totaal nutteloos. Geen enkele meerwaarde, integendeel, nog een extra iets waar ge op moet letten naast de al redelijke hoop andere dingen. Misschien leuk om mee te experimenteren als ge bochten-ABS hebt, voor in geval ge iets te hard remt op een wegdek dat toch niet was wat ge ervan dacht :lipsrsealed2: ...
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M »

Ok,

jullie bevestigen mijn mening.

Het is maar dat ik mezelf al een lomperik begon te voelen omdat ik dat niet doe, als je die gasten daarover bezig hoort.
In mijn opinie is het een techniek om sneller een bocht in te kunnen gaan, maar geen techniek om veel veiliger bochten te nemen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: trail braking

Post by duibhce Kaelann »

Met de TRX op circuit deed ik dat wel. Maar die Sumitomo remmetjes die daarop geinstalleerd waren gaven fantastisch veel feedback en waren geweldig goed te doseren.
Op straat probeer ik Stefke zijn systeem te volgen, al is dat op een dikke mono soms een iets grotere uitdaging :)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: trail braking

Post by zappa »

F M wrote: 07 May 2019 09:30
In mijn opinie is het een techniek om sneller een bocht in te kunnen gaan, maar geen techniek om veel veiliger bochten te nemen.
heb dat eens gegoegeld " spoor remmen" :mrgreen:

En ook de betekenis , als ik dat goed snap, is dat gewoon wat later beginnen remmen voor de bocht en dan in de bocht nog wat zacht blijven verder remmen?

Wat sommigen dan beweren dat het wel veilig is voor er in de (blinde) bocht iets is, stilstaand voertuig op de weg, of de bocht is toch ineens meer achter het hoekje dan je dacht, dat je al vertraagde en gemakkelijker wat meer kan remmen?

Maar dat je daar nu sneller een bocht mee in gaat?? :dontknow:
sig nature

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: trail braking

Post by Stefke »

F M wrote: 07 May 2019 09:30 Het is maar dat ik mezelf al een lomperik begon te voelen omdat ik dat niet doe, als je die gasten daarover bezig hoort.
Tja, er zal altijd wel iets zijn dat een ander net beter of straffer kan (uitleggen... :roll: ) Ik ben content met wat ik kan en niet kan wat dat motorrijden betreft. Valentino Rossi of Everts zullen we nooit worden. :roll: Wat niet wegneemt dat ik soms wel redelijk lomp kan zijn.... :ricky:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M »

Op mijn ritje gisteren heb ik eens licht zitten experimenteren. Allee, dat is toch wat ik plande.

Maar dat is dus bullshit met mijn rijstijl en mijn motor. Ik ben iemand die sowieso probeert duidelijk voor de bocht al voldoende af te remmen (whoossie...). Met het gebruik van trailbraking blijf je dus veel langer doorrijden dan me lief is, om dan net voor de bocht krachtig te remmen, en daarna in het begin van de bocht nog licht de rem erop houden. Ik zou dus veel sneller moeten aan komen rijden dan waar ik me comfortabel bij voel.

En dan heeft de RT nog zijn spectaculaire motorrem. Als ik met die motorrem erbij nog verder rem met de voorrem, dan haal ik het midden van de bocht niet eens. Dan sta ik al lang stil... :pillepalle: Zeker bij de vele lange bochten die je nu eenmaal tegenkomt.

Sorry dat ik toch eens zelf het wilde ervaren ipv de expertrijders direct te geloven. (Maar ik geloofde hen wel al, hoor :ugeek: )
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: trail braking

Post by OzzePaa »

Bwah ... de instructeurs/experts hier zullen toch wel beamen -en er is her en der ook al wel over geschreven- dat in sommige situaties bv op klein technische baantjes, superkorte draaikes, U-turns ... de achterrem gebruiken om het gas er gecontroleerd op, en de moto stabieler in het manouever te houden geen verkeerde methode is.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: trail braking

Post by Koeno »

mjah ,trail breaking doelt vooral op de voorrem.
Omdat je door de voorrem te gebruiken meer druk gaat verkrijgen op het voorwiel.
alsook door de lichte duik die de voorvork maakt de geometrie van de motor anders wordt (iets meer op de neus) waardoor je beter de bocht zou kunnen ingaan... (denk ik te begrijpen uit de uitleg op internet)

in hoeverre een normale sterveling hier nut van heeft: geen idee.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: trail braking

Post by Muug »

Koeno wrote: 13 May 2019 14:59 alsook door de lichte duik die de voorvork maakt de geometrie van de motor anders wordt (iets meer op de neus) waardoor je beter de bocht zou kunnen ingaan... (denk ik te begrijpen uit de uitleg op internet)
Als ik die techniek dus gebruik op mijn moto met een groot 21" voorwiel - waarover alle motoboekskes schrijven dat die dingen een soortement van onderstuur hebben en moeilijk de bocht ingaan - wanneer ik die messcherp en zeer kort door een venijnig en smal bochtje wil sturen aan een eigenlijk te hoge snelheid - waarbij ik dan bij voorkeur kort tegen de binnenkant blijf om te vermijden dat ik tegen een mogelijk opduikende tegenligger knal - ben ik dan geen gewone sterveling meer? :oops:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: trail braking

Post by Koeno »

Muug wrote: 13 May 2019 15:52 - ben ik dan geen gewone sterveling meer? :oops:
Om eerlijk te zijn zie ik de gemiddelde rij instructeur inderdaad niet als een typische motorrijder...
En ondanks dat gij niet meer in het dagelijkse leven een rij instructeur zijt en ik nog niet vaak met u meegereden heb, maar toch elke keer al dingen gezien waarvan ik dacht: owla....

Dus ik kan mij inbeelden dat jij deze techniek wel gebruikt/eens gebruikt/ durft gebruiken...

de enige keer dat ik mijn voorrem aanspreek in een bocht is als ik gewoon als een kalf te snel de bocht ben in gegaan...
En ondanks dat ik geen race piloot ben, krijg ik af en toe toch te horen dat ik al vrij sportief aant rond tuffen ben...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M »

Muug wrote: 13 May 2019 15:52 ...door een venijnig en smal bochtje wil sturen aan een eigenlijk te hoge snelheid - ... ben ik dan geen gewone sterveling meer? :oops:
Misschien geen gewone, maar wel een potentiële. :lipsrsealed2:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: trail braking

Post by Muug »

F M wrote: 13 May 2019 16:45
Muug wrote: 13 May 2019 15:52 ...door een venijnig en smal bochtje wil sturen aan een eigenlijk te hoge snelheid - ... ben ik dan geen gewone sterveling meer? :oops:
Misschien geen gewone, maar wel een potentiële. :lipsrsealed2:
:whip:

Ik kan u uit eigen ervaring zeggen dat de enige rijders die aan correcte, veilige snelheden rijden, de beginnende autoleerlingen zijn, omdat die nog niet geleerd hebben van vooruit te denken. Dus ipv te denken "ha maar ik geraak er nog net voorbij" of "ik kan daar nog tussen" of "die zal wel stoppen" rijden die overal heel behoedzaam.
Vijf lessessies later is dat omzeggens om zeep. :mrgreen: Neen, niet omdat ik een slecht instructeur was, maar omdat de gewenning intreedt, en de ervaring, en bepaalde inzichten. :|

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M »

Ach, ik zwans maar wat, natuurlijk.

Maar waarom voelde ik me toch aangetrokken tot deze techniek ? Omdat ik wel het standpunt kan volgen dat er toch wel bochten zijn die je verkeerd had ingeschat, die zo dichtknijpen dat tegensturen en grotere hellingshoek niet meer helpen, waar je dus wel moet remmen om het er heelhuids van af te brengen.


We proberen dat verkeerd inschatten te vermijden, maar je moet inderdaad heel heel langzaam rijden om dat nooit voor te hebben, en dan is natuurlijk het motorplezier weg. Deze techniek heeft als voordeel dat je motorfiets in principe in balans blijft omdat je al aan het remmen bent.


Maar de nadelen zijn dat je het moet inoefenen om het goed in de vingers te hebben, en zoals Raketman aangaf, dat het nog maar iets meer is waar je aandacht aan moet schenken. En je kan het draaien of keren, uiteindelijk dient het ook en vooral om sneller bochten in te kunnen gaan.

Ik zie het mij niet doen. Ik laat het over aan meer bedreven en gedreven motorrijders.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: trail braking

Post by zappa »

F M wrote: 13 May 2019 19:18




Maar de nadelen zijn dat je het moet inoefenen om het goed in de vingers te hebben

Op een autobus moet je het in de tenen hebben, of de kunstgebitjes vliegen tot tegen je voorruit :mrgreen:

In gravel gaan rijden, daar leer je wel fingerspitzengefühl met je voorrem :grin:
sig nature

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: trail braking

Post by Stefke »

F M wrote: 13 May 2019 19:18 Ach, ik zwans maar wat, natuurlijk.

Maar waarom voelde ik me toch aangetrokken tot deze techniek ? Omdat ik wel het standpunt kan volgen dat er toch wel bochten zijn die je verkeerd had ingeschat, die zo dichtknijpen dat tegensturen en grotere hellingshoek niet meer helpen, waar je dus wel moet remmen om het er heelhuids van af te brengen.
Jaja, maar dan ben je al in de fout gegaan. En dikwijls ga je dan nog eens in de fout door niet al te subtiel te remmen, dikwijs nog met de voorrem. Een beetje slecht remmen zonder ABS is dan gelijk tegen de grond gaan, heb je dan toch min of meer deftig geremd dan heeft een normale motor nog altijd de neiging zicht op te richten. Waardoor je vervolgens nog wijder de bocht uit loopt... Tenzij je misschien over bochtenABS beschikt én de ijzeren wil je niet te laten afleiden door het décor, maw blijven door je bocht kijken.
F M wrote: 13 May 2019 19:18 We proberen dat verkeerd inschatten te vermijden, maar je moet inderdaad heel heel langzaam rijden om dat nooit voor te hebben, en dan is natuurlijk het motorplezier weg.
Tja, ik ben daar niet zo akkoord mee. Traag genoeg de bocht door zodat je niet in de problemen komt. Misschien was dat wat minder motorplezier voor die bocht maar je kan wel met een gerust gemoed verder naar de volgende. Toch liever dat dan een hartoverslag en de broek vol of nog slechter, een paar maanden revalideren?
F M wrote: 13 May 2019 19:18 En je kan het draaien of keren, uiteindelijk dient het ook en vooral om sneller bochten in te kunnen gaan.
Ik zal ook dit jaar weer rond verschillende circuits rondhangen en ik zie daar ook altijd hetzelfde. Je mag nog de snelste auto hebben of de beste remtechniek op twee wiellen hebben, zolang je geen deftige rijlijnen kan rijden zal je niet de snelste zijn.
F M wrote: 13 May 2019 19:18 Ik zie het mij niet doen. Ik laat het over aan meer bedreven en gedreven motorrijders.
Strak plan, doe ik ook. :ricky:
Last edited by Stefke on 13 May 2019 23:35, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: trail braking

Post by Koeno »

mijn ervaring is meestal: als jij het gevoel hebt dat je té snel de bocht in ging...

is meestal dat beetje dieper de bocht in kijken, net dat beetje platter gaan genoeg om er toch door te komen... genoeg
da's mijn ervaring met de GS.

en als dat te kort komt... dan euhm, moet je de voorrem subtiel gebruiken :pillepalle:
of rechtop komen kei hard remmen om dan de motor toch de hoek om te gooien :lipsrsealed2:
of gewoon zorgen dat ge de boom in den bocht mist :peepwall:

ik begrijp best dat er mensen zijn (ok, ook gewone stervelingen) die deze techniek kunnen en zullen gebruiken...
maar naar mijn aanvoelen, ben je dan toch al een serieus tempo aan't rijden.
(of omgekeerd, juist boven je tempo aan't rijden? )

Post Reply