trail braking

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: trail braking

Post by OzzePaa »

Bwah ... de instructeurs/experts hier zullen toch wel beamen -en er is her en der ook al wel over geschreven- dat in sommige situaties bv op klein technische baantjes, superkorte draaikes, U-turns ... de achterrem gebruiken om het gas er gecontroleerd op, en de moto stabieler in het manouever te houden geen verkeerde methode is.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: trail braking

Post by Koeno »

mjah ,trail breaking doelt vooral op de voorrem.
Omdat je door de voorrem te gebruiken meer druk gaat verkrijgen op het voorwiel.
alsook door de lichte duik die de voorvork maakt de geometrie van de motor anders wordt (iets meer op de neus) waardoor je beter de bocht zou kunnen ingaan... (denk ik te begrijpen uit de uitleg op internet)

in hoeverre een normale sterveling hier nut van heeft: geen idee.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: trail braking

Post by Muug »

Koeno wrote: 13 May 2019 14:59 alsook door de lichte duik die de voorvork maakt de geometrie van de motor anders wordt (iets meer op de neus) waardoor je beter de bocht zou kunnen ingaan... (denk ik te begrijpen uit de uitleg op internet)
Als ik die techniek dus gebruik op mijn moto met een groot 21" voorwiel - waarover alle motoboekskes schrijven dat die dingen een soortement van onderstuur hebben en moeilijk de bocht ingaan - wanneer ik die messcherp en zeer kort door een venijnig en smal bochtje wil sturen aan een eigenlijk te hoge snelheid - waarbij ik dan bij voorkeur kort tegen de binnenkant blijf om te vermijden dat ik tegen een mogelijk opduikende tegenligger knal - ben ik dan geen gewone sterveling meer? :oops:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: trail braking

Post by Koeno »

Muug wrote: 13 May 2019 15:52 - ben ik dan geen gewone sterveling meer? :oops:
Om eerlijk te zijn zie ik de gemiddelde rij instructeur inderdaad niet als een typische motorrijder...
En ondanks dat gij niet meer in het dagelijkse leven een rij instructeur zijt en ik nog niet vaak met u meegereden heb, maar toch elke keer al dingen gezien waarvan ik dacht: owla....

Dus ik kan mij inbeelden dat jij deze techniek wel gebruikt/eens gebruikt/ durft gebruiken...

de enige keer dat ik mijn voorrem aanspreek in een bocht is als ik gewoon als een kalf te snel de bocht ben in gegaan...
En ondanks dat ik geen race piloot ben, krijg ik af en toe toch te horen dat ik al vrij sportief aant rond tuffen ben...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M »

Muug wrote: 13 May 2019 15:52 ...door een venijnig en smal bochtje wil sturen aan een eigenlijk te hoge snelheid - ... ben ik dan geen gewone sterveling meer? :oops:
Misschien geen gewone, maar wel een potentiële. :lipsrsealed2:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: trail braking

Post by Muug »

F M wrote: 13 May 2019 16:45
Muug wrote: 13 May 2019 15:52 ...door een venijnig en smal bochtje wil sturen aan een eigenlijk te hoge snelheid - ... ben ik dan geen gewone sterveling meer? :oops:
Misschien geen gewone, maar wel een potentiële. :lipsrsealed2:
:whip:

Ik kan u uit eigen ervaring zeggen dat de enige rijders die aan correcte, veilige snelheden rijden, de beginnende autoleerlingen zijn, omdat die nog niet geleerd hebben van vooruit te denken. Dus ipv te denken "ha maar ik geraak er nog net voorbij" of "ik kan daar nog tussen" of "die zal wel stoppen" rijden die overal heel behoedzaam.
Vijf lessessies later is dat omzeggens om zeep. :mrgreen: Neen, niet omdat ik een slecht instructeur was, maar omdat de gewenning intreedt, en de ervaring, en bepaalde inzichten. :|

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M »

Ach, ik zwans maar wat, natuurlijk.

Maar waarom voelde ik me toch aangetrokken tot deze techniek ? Omdat ik wel het standpunt kan volgen dat er toch wel bochten zijn die je verkeerd had ingeschat, die zo dichtknijpen dat tegensturen en grotere hellingshoek niet meer helpen, waar je dus wel moet remmen om het er heelhuids van af te brengen.


We proberen dat verkeerd inschatten te vermijden, maar je moet inderdaad heel heel langzaam rijden om dat nooit voor te hebben, en dan is natuurlijk het motorplezier weg. Deze techniek heeft als voordeel dat je motorfiets in principe in balans blijft omdat je al aan het remmen bent.


Maar de nadelen zijn dat je het moet inoefenen om het goed in de vingers te hebben, en zoals Raketman aangaf, dat het nog maar iets meer is waar je aandacht aan moet schenken. En je kan het draaien of keren, uiteindelijk dient het ook en vooral om sneller bochten in te kunnen gaan.

Ik zie het mij niet doen. Ik laat het over aan meer bedreven en gedreven motorrijders.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: trail braking

Post by zappa »

F M wrote: 13 May 2019 19:18




Maar de nadelen zijn dat je het moet inoefenen om het goed in de vingers te hebben

Op een autobus moet je het in de tenen hebben, of de kunstgebitjes vliegen tot tegen je voorruit :mrgreen:

In gravel gaan rijden, daar leer je wel fingerspitzengefühl met je voorrem :grin:
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: trail braking

Post by Stefke »

F M wrote: 13 May 2019 19:18 Ach, ik zwans maar wat, natuurlijk.

Maar waarom voelde ik me toch aangetrokken tot deze techniek ? Omdat ik wel het standpunt kan volgen dat er toch wel bochten zijn die je verkeerd had ingeschat, die zo dichtknijpen dat tegensturen en grotere hellingshoek niet meer helpen, waar je dus wel moet remmen om het er heelhuids van af te brengen.
Jaja, maar dan ben je al in de fout gegaan. En dikwijls ga je dan nog eens in de fout door niet al te subtiel te remmen, dikwijs nog met de voorrem. Een beetje slecht remmen zonder ABS is dan gelijk tegen de grond gaan, heb je dan toch min of meer deftig geremd dan heeft een normale motor nog altijd de neiging zicht op te richten. Waardoor je vervolgens nog wijder de bocht uit loopt... Tenzij je misschien over bochtenABS beschikt én de ijzeren wil je niet te laten afleiden door het décor, maw blijven door je bocht kijken.
F M wrote: 13 May 2019 19:18 We proberen dat verkeerd inschatten te vermijden, maar je moet inderdaad heel heel langzaam rijden om dat nooit voor te hebben, en dan is natuurlijk het motorplezier weg.
Tja, ik ben daar niet zo akkoord mee. Traag genoeg de bocht door zodat je niet in de problemen komt. Misschien was dat wat minder motorplezier voor die bocht maar je kan wel met een gerust gemoed verder naar de volgende. Toch liever dat dan een hartoverslag en de broek vol of nog slechter, een paar maanden revalideren?
F M wrote: 13 May 2019 19:18 En je kan het draaien of keren, uiteindelijk dient het ook en vooral om sneller bochten in te kunnen gaan.
Ik zal ook dit jaar weer rond verschillende circuits rondhangen en ik zie daar ook altijd hetzelfde. Je mag nog de snelste auto hebben of de beste remtechniek op twee wiellen hebben, zolang je geen deftige rijlijnen kan rijden zal je niet de snelste zijn.
F M wrote: 13 May 2019 19:18 Ik zie het mij niet doen. Ik laat het over aan meer bedreven en gedreven motorrijders.
Strak plan, doe ik ook. :ricky:
Last edited by Stefke on 13 May 2019 23:35, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: trail braking

Post by Koeno »

mijn ervaring is meestal: als jij het gevoel hebt dat je té snel de bocht in ging...

is meestal dat beetje dieper de bocht in kijken, net dat beetje platter gaan genoeg om er toch door te komen... genoeg
da's mijn ervaring met de GS.

en als dat te kort komt... dan euhm, moet je de voorrem subtiel gebruiken :pillepalle:
of rechtop komen kei hard remmen om dan de motor toch de hoek om te gooien :lipsrsealed2:
of gewoon zorgen dat ge de boom in den bocht mist :peepwall:

ik begrijp best dat er mensen zijn (ok, ook gewone stervelingen) die deze techniek kunnen en zullen gebruiken...
maar naar mijn aanvoelen, ben je dan toch al een serieus tempo aan't rijden.
(of omgekeerd, juist boven je tempo aan't rijden? )

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M »

Stefke wrote: 13 May 2019 22:33
F M wrote: 13 May 2019 19:18 Ach, ik zwans maar wat, natuurlijk.

Maar waarom voelde ik me toch aangetrokken tot deze techniek ? Omdat ik wel het standpunt kan volgen dat er toch wel bochten zijn die je verkeerd had ingeschat, die zo dichtknijpen dat tegensturen en grotere hellingshoek niet meer helpen, waar je dus wel moet remmen om het er heelhuids van af te brengen.
Jaja, maar dan ben je al in de fout gegaan. En dikwijls ga je dan nog eens in de fout door niet al te subtiel te remmen, dikwijs nog met de voorrem.
Inderdaad, daar ben je al in de fout gegaan. Daar heb ik het net over.
Die mannen die trail braking promoten beweren dat als je al zacht aan het remmen bent, de motor anders reageert wanneer je vervolgens harder begint te remmen. Hij zou op hellingshoek blijven en door de verminderde snelheid wordt de radius van de bocht kleiner, terwijl als je vanuit het niets begint te remmen, de motor rechtop komt en rechtdoor gaat zoals jij beschrijft.

Nu, die bewering komt duidelijk niet van mij. Ik kan niet zeggen dat dat klopt. Maar als ze gelijk hebben, zou het juiste gebruik van trail braking op zulke momenten een pluspunt zijn qua veiligheid.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: trail braking

Post by Muug »

F M wrote: 13 May 2019 23:58 Die mannen die trail braking promoten beweren dat als je al zacht aan het remmen bent, de motor anders reageert wanneer je vervolgens harder begint te remmen. Hij zou op hellingshoek blijven en door de verminderde snelheid wordt de radius van de bocht kleiner, terwijl als je vanuit het niets begint te remmen, de motor rechtop komt en rechtdoor gaat zoals jij beschrijft.
Motorfietsdynamica is extreem, extréém ingewikkeld. Er zijn mensen die heel hun leven besteden aan de wetenschap erachter.

Deze persoon bvb : https://motochassis.com/

Over die bewering ga ik mij dus niet uitspreken, té glad ijs. :lipsrsealed2: Er zijn zo enorm veel subtiliteiten bij al die krachten die samen spelen dat ge quasi onmogelijk iets eenvoudigs kunt uitleggen. De kans om iets fout uit te leggen is groter dan om het juist uit te leggen eigenlijk :mrgreen:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: trail braking

Post by bompa »

Op mijne crossmoto en enduro gebruikte ik die vroeger toch regelmatig die achterrem, om dat achterwiel zo wat in de juiste richting mee te laten glijden in een U of 90 graden bocht ,of er moest een dammeke liggen dan niet, maar of dat het zelfde is gelijk waar ze het hierover hebben weet ik niet :dontknow: ,maar op het onverhard terrein werkte het wel. :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M »

O neen, dat is het zeker niet.
Ook niet waarover OzzePaa het had.
Het gaat echt over de voorrem.
En over verharde wegen.
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: trail braking

Post by bompa »

F M wrote: 14 May 2019 13:03 O neen, dat is het zeker niet.
Ook niet waarover OzzePaa het had.
Het gaat echt over de voorrem.
En over verharde wegen.
Ok :thumbsup:

Post Reply