tubeless issue

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Marsman
Posts: 114
Joined: 23 Sep 2018 02:48

tubeless issue

Post by Marsman » 14 May 2019 19:40

de meest recente Africa Twin staat op spaakwielen en heeft dus binnenbanden nodig. Nu wil ik niet mopperen, maar ik heb daar een probleem mee.
Laatst had ik een lekke band en moest ik daarmee noodgedwongen naar de dealer omdat er tubeless buitenbanden (Continental) op de velgen liggen. Schitterende banden overigens, ware het niet dat je die zelf niet van de velg krijgt omdat een tubelesskarkas nu eenmaal veel stijver is dan dat van een tube-type.
Bij een bandenwissel vorig jaar heeft mijn bandenboer een productjeuhhh in mijn binnenbanden gefoefeld dat lekrijden zou verhinderen. Het vulcaniseert de binnenband zo goed als onmiddellijk van zodra de indringer verwijderd wordt en nadien ga je bij een benzinestation langs alwaar je de druk weer op peil brengt zodat je weer verder kan. Tenminste, dat is de theorie. Tot mijn groot verdriet heb ik dus mogen ondervinden dat dit fabeltje alleen maar bestaat in je wildste dromen want het helpt geen zak.

Ik herinner me echter dat ik vorig jaar al eens was uitgekomen op een website zoals deze:
https://www.youtube.com/watch?v=ikKeVNBAmQQ

Mijn vraag aan de experten hier in de zaal (Raketman, Muug ea.): doen of afblijven?
Het lijkt me bijzonder handig om een tubelessband ter plekke te kunnen repareren als je lek rijdt (ik spreek uit ondervinding :lipsrsealed2: ). Gewoon een wiek erin, enkele gasbommetjes bijvullen en: ROULEZ. Maar met een binnenband blijf je simpelweg staan en is het over en out.

Dus heren: laat jullie maar eens goed gaan :grin:
lou tems passo
passo lou ben

User avatar
't spook
Posts: 270
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: tubeless issue

Post by 't spook » 14 May 2019 20:22

AT geen tubeless banden?
dan geen AT
wiekskes rule
:roll:
:? KMK :roll:

Drummer
Posts: 658
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: tubeless issue

Post by Drummer » 14 May 2019 21:09

8-) 8-) 8-)


Ze hebben tegenwoordig voor de AT toch velgen waar ge geen binnenband moet insteken :whistling:

Ze kosten wel wat, maar daarmee is je probleem toch opgelost.

Heb ze trouwens zien staan bij Felix en Jos.


Oh ja, heb ook altijd wiekskes bij. Super handig als ge onderweg een nageltje bent tegengekomen :mrgreen:

Stefke
Posts: 1571
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: tubeless issue

Post by Stefke » 14 May 2019 22:07

Marsman wrote:
14 May 2019 19:40
Mijn vraag aan de experten hier in de zaal (Raketman, Muug ea.): doen of afblijven?
Dus heren: laat jullie maar eens goed gaan :grin:
Ik ben een expert in twijfelen... :roll:
maar ik zou het toch doen... :mrgreen:
Niet geschoten is altijd mis... 8-)
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000... 2018: ??? 2019: 15000

User avatar
Marsman
Posts: 114
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: tubeless issue

Post by Marsman » 14 May 2019 23:04

Drummer wrote:
14 May 2019 21:09
8-) 8-) 8-)


Ze hebben tegenwoordig voor de AT toch velgen waar ge geen binnenband moet insteken :whistling:

Ze kosten wel wat, maar daarmee is je probleem toch opgelost.
Oh ja, heb ook altijd wiekskes bij. Super handig als ge onderweg een nageltje bent tegengekomen :mrgreen:
Kijk, de motor is voor mij niet meer dan een hobby en ik zou dat zo willen houden: het mag uiteraard iets kosten, maar een geldverslindende machine mag het zeker niet worden :pillepalle:
En daarbij, ik krijg dat nooit uitgelegd aan the one who has to be obeid... :mrgreen: :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Stefke
Posts: 1571
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: tubeless issue

Post by Stefke » 14 May 2019 23:10

Marsman wrote:
14 May 2019 23:04
maar een geldverslindende machine mag het zeker niet worden :pillepalle:
maar een auto/moto is per definitie een geldverslindende machine... :roll:
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000... 2018: ??? 2019: 15000

User avatar
Marsman
Posts: 114
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: tubeless issue

Post by Marsman » 15 May 2019 00:00

Stefke wrote:
14 May 2019 23:10
Marsman wrote:
14 May 2019 23:04
maar een geldverslindende machine mag het zeker niet worden :pillepalle:
maar een auto/moto is per definitie een geldverslindende machine... :roll:
juist. Maar er zijn grenzen :peepwall:
lou tems passo
passo lou ben

User avatar
Raketman
Posts: 793
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: tubeless issue

Post by Raketman » 17 May 2019 20:43

Op't werk gebruiken we rubberen liners om spaakwielen te monteren met tubeless banden. Die zijn verkrijgbaar per velgmaat, en als ik mij niet vergis wordt dat gemaakt door Dunlop. Ik heb dat enkel al gemonteerd op 16 & 18 inch wielen, geen idee eigenlijk of dat verkrijgbaar is voor nen 21 inch. Is te vergelijken met een velglint maar dan vele malen dikker, breder en steviger. Daar zit dan ook het ventiel in. Het is wel redelijk delicaat om te monteren, er mag geen enkel vouwke of knikske inzitten of ze lopen leeg.

Ik weet niet welke banden ge gebruikt op uwen AT, maar ik heb de Pirelli's van de oude KTM Adventure (Scorpion AT) en die duw ik met de voet van de velgrand af. Niet echt een probleem om nen andere binnenband te steken...Verder kunt ge de kans op lekrijden ook sterk verminderen door dikkere binnenbanden te steken. Standaard is dat 1,2mm of iets daaromtrent, ik heb er steken van 3,8mm dik. Een week of 2 geleden een dikke vijs uit mijn achterband getrokken, maar lek was hij niet 8-) . Allez, niet dat een dikkere binnenband garantie is om niet meer lek te rijden hé, maar ik ben ervan overtuigd dat het veel scheelt.
Nil volentibus arduum

Stefke
Posts: 1571
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: tubeless issue

Post by Stefke » 17 May 2019 21:17

Raketman wrote:
17 May 2019 20:43
ik heb er steken van 3,8mm dik.
:shock: :pillepalle:
die kunt ge haast als buitenband gebruiken!
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000... 2018: ??? 2019: 15000

User avatar
Marsman
Posts: 114
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: tubeless issue

Post by Marsman » 25 May 2019 15:42

Raketman wrote:
17 May 2019 20:43
Op't werk gebruiken we rubberen liners om spaakwielen te monteren met tubeless banden. Die zijn verkrijgbaar per velgmaat, en als ik mij niet vergis wordt dat gemaakt door Dunlop. Ik heb dat enkel al gemonteerd op 16 & 18 inch wielen, geen idee eigenlijk of dat verkrijgbaar is voor nen 21 inch. Is te vergelijken met een velglint maar dan vele malen dikker, breder en steviger. Daar zit dan ook het ventiel in. Het is wel redelijk delicaat om te monteren, er mag geen enkel vouwke of knikske inzitten of ze lopen leeg.

Ik weet niet welke banden ge gebruikt op uwen AT, maar ik heb de Pirelli's van de oude KTM Adventure (Scorpion AT) en die duw ik met de voet van de velgrand af. Niet echt een probleem om nen andere binnenband te steken...Verder kunt ge de kans op lekrijden ook sterk verminderen door dikkere binnenbanden te steken. Standaard is dat 1,2mm of iets daaromtrent, ik heb er steken van 3,8mm dik. Een week of 2 geleden een dikke vijs uit mijn achterband getrokken, maar lek was hij niet 8-) . Allez, niet dat een dikkere binnenband garantie is om niet meer lek te rijden hé, maar ik ben ervan overtuigd dat het veel scheelt.
voila: dit is een reactie zoals ik ze verwachtte. Merci Raketman :thumbsup: :thumbsup:

Bijkomende vraag: waar vind ik zulke dikke binnenbanden en/of zulke liners?
De velgen van de AT zijn 90/90 21" vooraan en 150/70 18" achteraan en ik heb nu Conti Trail Attack 2 (hetgeen tubeless banden zijn)
lou tems passo
passo lou ben

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest