Vaseline

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Jopet
Posts: 317
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Vaseline

Post by Jopet » 29 Sep 2019 10:08

Ik rij al van in halverwege jaren '80 met de moto en heb nog niets iets aan de polen van de batterijen gesmeerd, rij al altijd gans het jaar door en zie (er voor mij) het nut niet van in, nu moet ik wel zeggen dat ik nog nooit een moto gekocht heb ouder dan 2 jaar (meestal nieuw) en nog nooit met een moto langer dan 5 jaar gereden heb.... maar een correct product aan smeren zal ook wel geen kwaad kunnen ;-)

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 50 & Honda MT 50 als 50cc motorfiets -
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure

User avatar
Muug
Posts: 7465
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vaseline

Post by Muug » 29 Sep 2019 11:40

duibhce Kaelann wrote:
29 Sep 2019 09:26
T was een graptje, Pol. Mijn alternatieve interpretatie van "niks gebruiken", dus ook geen :ricky:
:whistling:
aaaaaaaaaaaa nu snap ik hem :lipsrsealed2:

Blackbert
Posts: 2310
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Vaseline

Post by Blackbert » 29 Sep 2019 11:53

Afhankelijk van waar die contactpunten (accu, stekkers, zekeringen, ...) zich bevinden op de motor zal 't toch geen kwaad kunnen, zacht uitgedrukt.
Ik heb er nooit door stilgestaan, bellend naar een depaneur, maar 't heeft toch een paar keer weinig gescheeld.

Midden in Antwerpen met horten en stoten geconfronteerd, maar er toch uitgeraakt en naar huis gereden. Bleek de aansluiting voor de hoofdzekering (startmotor) te zijn die doorgerot was. Die zit vooraan onder de rechtertank, in de spray van het voorwiel. Ondanks ingevet toch kaput, dankzij ingevet had het een jaar of 8 en 80.000km geduurd.

Na de nachtshift vaststellen dat de koplamp het niet doet. Achter ook niet trouwens. Remlicht wel, en de afzonderlijk gezekerde bijverlichting voor ook. Toch maar naar huis gereden.
Bleek aan de zekeringhouder boven het balhoofd te liggen. Alle zekeringen ok, maar de klemmen waar ze inzitten lichtelijk last van corrosie. Je kan dat geheel simpel uit elkaar halen, reinigen en invetten, waarna alles weer werkt voor 100.000km. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2171
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Vaseline

Post by duibhce Kaelann » 29 Sep 2019 13:21

Muug wrote:
29 Sep 2019 11:40
aaaaaaaaaaaa nu snap ik hem :lipsrsealed2:
Er is geen groot komiek aan mij verloren gegaan :lol:
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Raketman
Posts: 823
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Vaseline

Post by Raketman » 29 Sep 2019 18:05

Zuurvrije vaseline op accu-polen is standaard practice.
Nil volentibus arduum

User avatar
tandwieleke.
Posts: 12
Joined: 31 Mar 2016 03:53

Re: Vaseline

Post by tandwieleke. » 01 Oct 2019 10:07

Dus, als ik zo doordenk, zou men ook vaseline mogen doen, op de stekkertjes van halogeen lampen? Die durven ook nogal eens oxideren.

User avatar
Marsman
Posts: 162
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Vaseline

Post by Marsman » 01 Oct 2019 11:57

In de tijd van open zuurbatterijen was het gebruik van vaseline inderdaad nuttig omdat dampen neersloegen op de positieve pool en je kreeg dan een wit-groene neerslag. Die vrat stillekesaan het lood van de pool en de aansluitingsklem weg en als je daar niet tijdig iets aan deed werd die op den duur gewoon weggevreten. Dada batterij. Die neerslag was echter makkelijk te verwijderen door er regelmatig genoeg warm water over te gieten, of.......inderdaad: insmeren met vaseline waardoor je geen last meer had van die neerslag. Echter, sinds batterijen werden uitgerust met een evacuatieslangetje werd het invetten van de polen totaal overbodig. Ondertussen zijn zuurbatterijen al verschillende jaren van het gesloten type en werd ook het slangetje overbodig.
Als je dus een batterij hebt die je nog kan bijvullen (ALLEEN MET GEDISTILLEERD WATER AUB), dan moet je dit beslist doen. In alle andere gevallen is het slechts een handig truukje van malafide mechaniekers of verkopers allerhande om je zuurverdiende centjes uit je zakken te slaan.
:)
lou tems passo
passo lou ben

User avatar
Muug
Posts: 7465
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vaseline

Post by Muug » 01 Oct 2019 12:04

Marsman wrote:
01 Oct 2019 11:57
In de tijd van open zuurbatterijen was het gebruik van vaseline inderdaad nuttig omdat dampen neersloegen op de positieve pool en je kreeg dan een wit-groene neerslag. Die vrat stillekesaan het lood van de pool en de aansluitingsklem weg en als je daar niet tijdig iets aan deed werd die op den duur gewoon weggevreten. Dada batterij. Die neerslag was echter makkelijk te verwijderen door er regelmatig genoeg warm water over te gieten, of.......inderdaad: insmeren met vaseline waardoor je geen last meer had van die neerslag. Echter, sinds batterijen werden uitgerust met een evacuatieslangetje werd het invetten van de polen totaal overbodig. Ondertussen zijn zuurbatterijen al verschillende jaren van het gesloten type en werd ook het slangetje overbodig.
Als je dus een batterij hebt die je nog kan bijvullen (ALLEEN MET GEDISTILLEERD WATER AUB), dan moet je dit beslist doen. In alle andere gevallen is het slechts een handig truukje van malafide mechaniekers of verkopers allerhande om je zuurverdiende centjes uit je zakken te slaan.
:)
Merci Marsman. :thumbsup:
Nu hebben we wel het woord van een (ex-)pro uit de autowereld tegenover dat van een pro uit de motorfietswereld. :o

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest