nieuwe batterij voor 990adv

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Cotthem »

Raketman wrote: 01 Apr 2020 11:45 Gedeelde stank is halve stank :mrgreen:
...en nog altijd beter dan stank voor dank...
"...the path is the destination"

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Koeno »

Topic even oprakelen...

Mijne CBR is voorzien van zo een lithium ion batterij.
Mijne CB is voorzien van een batterij die zelfs geen lamp meer kan laten branden (al hangt ze 2 weken aan de batterijlader).
Mijne GS heeft een gewone batterij die het wel nog doet.

Kortom, die van de CB moet vervangen worden... ergens dacht ik aan zo'n lithium ion batterij en dan direct een speciale lader erbij voor de cbr & cb te kunnen voorzien van stroom...
Maar als ik Raketman zijn verhaal lees doe ik het dus beter niet?

Kan beter voor de gewone batterij blijven gaan?
En de cbr dan maar levend houden zonder speciale lader?
Of zijn er druppelladers die beide type batterij kunnen in leven houden?

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Raketman »

Zowat alle consumer laders zijn ofwel voor loodhoudende batterijen, ofwel voor lithium. Het verschil in het laad-en onderhoudsproces is te verschillend. Optimate bvb heeft ook een aparte lader enkel voor lithium.
Voor die CB zou ik een gewone batterij nemen, eventueel een gesloten exemplaar (waar ge dus maar 1 keer een zuurpack in moet gieten en daarna afsluiten) voor het onderhoudsgemak...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Muug »

Tot op heden blijf ik net zoals Raketman voorstander van de gewone gesloten gelaccu. Net omwille van dat verhaal van die aparte lader. Gelijk Raketman zegt: die zijn totaal niet compatibel. Het laadproces van een Lithium-accu is totaal anders dan van een gewone accu. Een Li-accu is daarom ook veel kwetsbaarder.
En nu de hamvraag: als gij ergens in 't buitenland in panne zou staan met uw accu, en ze moeten dat ding jumpstarten of opladen: hoe groot is de kans dat ze daar over zo'n exotische Li-lader beschikken? Think about it. ;)

Post Reply