Schakelprobleem

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Post by Stefke »

Zaterdag een schakelprobleemke gehad. Er viel met mijn kreng nog te rijden in vierde en vijfde versnelling, voor de rest niks meer. Eerst gedacht aan doffe versnellingsbakellende waar BMW een patent op heeft voor sommige modellen. Maar algauw had ik een vermoeden dat het probleem bij het linksysteem van het schakelpedaal zou liggen. Dus in vijfde versnelling naar huis gereden Image , erg vervelend om zo vanuit stilstand te vertrekken, gaf wel het betere scootergevoel... Image .Spannend maar tof is anders.

Image

Enfin vandaag het linksysteem opengeprutst en jawel, de hele handel stond kurkdroog.
Image

Image

Met behulp van tandenborstel, oorstaafjes en WD40 schoongemaakt.
Van nieuw (NULON L90) vet voorzien en het zaakje terug gemonteerd. Testritje gemaakt en schakelt terug als een mes in de boter Image

Helaas moet ik het asje van het schakelpedaal zelf ook nog eens van vet voorzien want ik kreeg de inbusbout niet los. E?n inbussleutel afgebroken en de bout zal ik moeten uitboren. Image
Image

Maar dat is een werkske voor volgende week.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Schakelprobleem

Post by Blackbert »

allez, weer goed voor 100k zonder naar om te zien Image
grease up your baby for a ball on the hill

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Schakelprobleem

Post by TRooPER »

Der wordt hiere nie gelachen met de duurzaamheid van geejessen !
zei de gs-ploegboer
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Schakelprobleem

Post by fore »

Wa is ne GS??? Image Image Image
Image ... Image ... Grosse sheisse ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Schakelprobleem

Post by Stefke »

Helaas moet ik het asje van het schakelpedaal zelf ook nog eens van vet voorzien want ik kreeg de inbusbout niet los. E?n inbussleutel afgebroken en de bout zal ik moeten uitboren. Image
Nog eens goesting gevonden zie. En een gouden tip gekregen van mijnen dealer. De bout moet niet geboord worden, zo loskrijgen zal ook niet lukken want de bout zit vast met Loctite. Ik moet de bout dus verwarmen om de lijm te doen smelten. Dus even met de verfstripper opwarmen en kijk de bout kwam los.

bout met loctite
Image

kurkdroog
Image

het geheel
Image

ook hier schoongemaakt met WD40 en terug ingevet. Schakelt fluisterstil en terug boterzacht nu. Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Schakelprobleem

Post by Blackbert »

Danku voor de loctite tip!
grease up your baby for a ball on the hill

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Schakelprobleem

Post by Kwakkel »

Die locktite opwarmen, gaat dat altijd?
er is toch locktite die tegen hitte kan?
die paarse dacht ik...
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Schakelprobleem

Post by Theo »

Altijd handig om op te letten: laat de motor in tweede staan en gooi alle stukken in de topkoffer na demontage: als alles goed gaat vind je alles makkelijk terug, gaat er iets mis of je krijgt het niet meer in elkaar geprutst: topkoffer dicht en je kan met de hele handel makkelijk tot bij de BMW-dealer rijden.
Image Image Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Schakelprobleem

Post by TRooPER »

Altijd handig om op te letten: laat de motor in tweede staan
in tweede... ha, maar de mijne start niet als ie niet in neutraal staat :/ of is daar ook een truukske voor?
ne keer kijken naar de sensor van uw middenbok, zijpikkel ?
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Schakelprobleem

Post by F M »

Altijd handig om op te letten: laat de motor in tweede staan
in tweede... ha, maar de mijne start niet als ie niet in neutraal staat :/ of is daar ook een truukske voor?
Met ingetrokken koppeling moet ie ook starten, tenzij die sensor kapot is.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply