Z1000 '76

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Z1000 '76

Post by Wipr »

Whoehoeoeoe, is de Kawa al af? Image

Hoe ge het toch allemaal flikt! Knap!

Staat hij nu te koop of heb je een mooie glazen showroom met in het midden een relax waar je even tot rust komt tussen al dat gerenoveerd schoon?

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Te koop ? Zijde zot Image !
Minstens nog een jaar werk aan.
Vandaag weer ne stap in de goeie richting gezet, seffens wa foto's bijgooien.
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Blok zandstralen dus.

'k Had nog ??n praktisch probleem, en dat was het dichten van de uitlaatgaten.
Dan maar creatief met hout wezen :

Dit is geen Flintstone-replica van een steelgranaat, maar een stuk berk dat de eer en het genoegen gekregen heeft om zich in een draaibank te laten afdraaien tot exact 39mm. Toevallig past dat dan perfect in de uitlaatgaten.

Image

Niet zomaar in zijn geheel, maar wel op maat afgezaagd, met dichtingspasta ertussen en een stalen plakkaatje waarmee het op de originele draadeinden geklemd zal worden.

Image

Zoiets dus :

Image

Twee uur en ne lokale zandstorm later staat het er zo bij. Let niet op de covers zoals kleppendeksel, koppelingsdeksel, kickstarter, carterontluchtingspot,...Die zijn eigenlijk niet rechtstreeks meegestraald maar moeten er nu af zodat ze gepolierd kunnen worden.
Cylinderblok, cylinderkop en carter zijn exact zoals ik ze wou : redelijk donker en mat van kleur, zonder bloemkolen erop.
Paar dichtingen vervangen, kopmoeren polieren, volledig nieuwe set motorbouten, inlaat-en uitlaatkanalen opkuisen, kleppen regelen, carterpan eraf en oliezeef uitmesten...

Image

Image

Ik had het blok graag op mijn werkbank voor het buiten echt vuil weer werd, nu kan ik op mijn gemakske voort prutsen Image .
Nil volentibus arduum

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Z1000 '76

Post by Cotthem »

Image

Iets zegt mij, da gij wel wat interesse toont voor moto's Image
"...the path is the destination"

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Z1000 '76

Post by duibhce Kaelann »

hij doet in elk geval goed alsof Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Z1000 '76

Post by laouen »

wow, sjiek! Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Z1000 '76

Post by Tom Thumper »

Dat gaat hier dik in de sjakosj komen! Zegt dat ik het gezegd hem! Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Z1000 '76

Post by den Bullet »

Seg Raket, zandstraalt gij zelf en met welk materiaal?

Ik heb mij zoiet

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Seg Raket, zandstraalt gij zelf en met welk materiaal?
Een gewoon handstralerke en zandstraalzand (een grovere soort wit zand).

Uw machien spreekt mij precies ook wel aan...
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3442
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Z1000 '76

Post by Blackbert »

Maggekik ook eens komen kijken, na de Raket? Image
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Z1000 '76

Post by Wipr »

ja Raket,
dienen blok ziet er gelijk nief uit!
kwou dak der ook de tijd en het geduld voor had
Image

Zot, ikke, dat laat ik aan anderen over om daar over te oordelen.

Zo heb je die CB500F (goudgeel van kleur) toch volledig gerestaureerd en hem verkocht? Was het niet? Wat doe je ermee als je er dan klaar mee bent?

Dat apparaat dat Bullet daar laat zien lijkt mij ook wel iets.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Ik denk dat ge teen en tander dooreen klutst zenne.

Het enige goudgele dat hier ooit hersteld is, is Cron zijne Fazer.
De CB500 was nen blauwe. Normaal gezien was ik niet van plan om die te verkopen maar die is uiteindelijk naar mijnen beste maat zijn broer gegaan als eerste moto.

Deze is er ene die waarschijnlijk nooit weggaat.
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Image

Die lompe boeren die mijn zonnepanelen komen leggen zijn vonden het nodig om het motorblok, dat op houten blokken op mijn werkbank lag, te verschuiven.

Gevolg : motor van de blokken gevallen, bout afgebroken van mijn oliepomp die ik terug in het blok gevezen had om ze uiteen te kunnen houden Image ...

Op't eerste zicht geen onherstelbare schade, maar toch heel pissed nu Image .
Ik had dat blok zelf al voldoende uit de weg gelegd om aan de omvormer te kunnen dacht ik zo. Probleem is dat mijn vader er net niet was op dat moment, we hebben het dus niet gezien. Maar toen ik mijn garage daarjuist binnenkwam zag ik direct dat er iets niet juist was. Mijnen duurste momentsleutel stak ook onder het blok, tesamen met nog ander gerief Image .

Nekeer rustig nadenken hoe ik dat verder ga laten aflopen...maar als ze dienen degoutante p? met zijn brilleke nog ene keer langs hier sturen ben ik in staat om nekeer efkes h??l persoonlijk te worden Image Image .
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3442
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Z1000 '76

Post by Blackbert »

langs ne kant spijtig dat em die 100kg niet op zijn poten gekregen heeft. Image

die gaan natuurlijk in alle toonaarden ontkennen dat ze dat nog maar aangeraakt hebben. maar u een beetje kennende vindt ge wel een manier om ze zichzelf er te laten inlullen. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Z1000 '76

Post by Kwakkel »

toch ongelooflijk dat er altijd mensen zijn die hun poten niet kunnen thuishouden en aan iets moeten komen waar ze ni aan moeten zijn.
Het ergst van al is dat ze dan nog niet eens de verantwoordelijkheid opnemen en toegeven dat ze brokken gemaakt hebben.

'k zou ook behoorlijk pissed zijn Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Stefke
Posts: 2906
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Z1000 '76

Post by Stefke »

:x

Die lompe boeren die mijn zonnepanelen komen leggen zijn vonden het nodig om het motorblok, dat op houten blokken op mijn werkbank lag, te verschuiven.

Gevolg : motor van de blokken gevallen, bout afgebroken van mijn oliepomp die ik terug in het blok gevezen had om ze uiteen te kunnen houden Image ...
oesje, dat is cut, ge wist precies waarom ge thuis wou blijven... Image Image

ik kwam hier eigenlijk een linkse posten, kan misschien interessant zijn om eea uit te wisselen
http://www.kapaza.be/Motoren/Kawasaki/2 ... Z1000.html

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Nog wat verdergeprutst aan de motor. Op een paar olielekjes na was er technisch eigenlijk niks mis mee, dus het was merendeels optisch werk.

Het kleine drama met het omvallen is beperkt gebleven tot het verwijderen van een stuk afgebroken bout. Dat het carter niet gescheurd is mag een klein mirakel heten, gezien de kwaliteit van het gietwerk. Ook daar heb ik het ??n en ander over bijgeleerd de laatste week. Maar seffens meer daarover.

Stuk afgebroken bout ligt linksonder.
Image

Onderaan begonnen met de carterpan. Daar lag nen drab in van bijna 20 jaar en de aldaar aanwezige O-ringen hadden ook hun beste tijd gehad. Zoals de zowat 15 vervangen O-ringen in het hele blok trouwens.

Image

Image

Wat wou ik er verder aan doen : alle motordeksels eraf en schoon poulieren (kickstarter, koppeling, alternator, carter, kleppendeksel, carterontluchting, kettingdeksel). Gezien het gehele blok alu is, zou dat geen probleem mogen opleveren. Helaas Image ...

Bij het poulieren van de eerste 2 deksels bleek al snel dat het wel mogelijk is om alles perfect glad en zelfs blinkend te krijgen, maar er zit een soort van schijn in het materiaal. Ge kunt zelfs bijna spreken van vlekken. Ik mocht poulieren zoveel ik wou, die vlekken gingen niet weg. Ze verplaatsten zich hooguit naar een ander deel van het stuk maar eruit krijgen, ho maar. Zelfs niet na 2 polierborstels en nen halve pot Belgom.

Tot er iemand langskwam die zijn metalen kent...en mij wist te vertellen dat het soort aluminium hier gebruikt, geen zuiver aluminium is maar een legering. Daarom dus dat die vlekken erin zitten : dat zijn plaatsen waar de legering iets minder alu bevat. En dat stuk kunt ge dan ook niet dezelfde glans geven dan de rest. Verder valt het ook enorm op welke grove gietfouten er overal inzitten. Zowel in de carterdelen als de deksels. 't Is eigenlijk erg Image Image ...
Als ze perfect moeten zijn dan wordt het chromeren. Maar daar heb ik geen zin in. In feite wordt ge hier gewoon geconfronteerd met het beeld van een Kawasaki van de jaren 70 : knullige kwaliteit, daar waar op dat moment BMW bvb veel gavere en beter afgewerkte blokken afleverde.

Rechterkant van het blok (schijn is goed te zien) :

Image

Alternatorkant is iets beter :

Image

En klaar...juist nog nieuwe bougies en de bouten van het kleppendeksel ontbreken nog, die komen volgende week pas binnen.
De kleppen staan goed, juist de distributiekettingspanner moest bijgesteld worden (geen automatische !).

Image

Image

Blok morgen nekeer van de tafel heffen en dan terug in't frame mikken. De kabelboom terughangen, daarna de carbs onder handen nemen en beginnen aan de vork...
Nil volentibus arduum

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Z1000 '76

Post by den Bullet »

...en mij wist te vertellen dat het soort aluminium hier gebruikt, geen zuiver aluminium is maar een legering. Daarom dus dat die vlekken erin zitten : dat zijn plaatsen waar de legering iets minder alu bevat. En dat stuk kunt ge dan ook niet dezelfde glans geven dan de rest.

...
Zwart verven Image Image

Post Reply