Z1000 '76
'k Ga de rest van het proces hier verderzetten, ge kunt hier grotere foto's posten . Da's ook meteen de enige reden hoor.
Korte samenvatting :
Mijne nieuwe aanwinst :
Ne Z1000 van 1976. Ergens in de 50.000km, waarvan de laatste van die kilometers in 1991 gereden zijn .
Beetje werk aan dus maar da's dan ook weer net de bedoeling . Hij is in rijdende toestand opzij gezet en de batterij is er al een paar jaar uit. Best wel een interessant modelleke, historisch gezien dan : de eerste 1000cc in opvolging van de legendarische Z900.
Aanschouw al die pracht :
De bedoeling is om naar iets dergelijks toe te werken (is't gedacht op dit moment althans) :
http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Dir ... 000a1-77(2" onclick="window.open(this.href);return false;).jpg
Kuip slopen, volledige demontage, zandstralen, ophangingsstukken van de kuip van het frame slijpen, laten poederlakken, vanalles herchromeren, herspuiten,...
Een origineel of replica 4 naar 2 uitlaatsysteem vinden zal nog ??n van de grotere uitdagingen zijn, voor de rest is alles nog vlot te verkrijgen of herstelbaar.
'k Weet weer wat doen
Korte samenvatting :
Mijne nieuwe aanwinst :
Ne Z1000 van 1976. Ergens in de 50.000km, waarvan de laatste van die kilometers in 1991 gereden zijn .
Beetje werk aan dus maar da's dan ook weer net de bedoeling . Hij is in rijdende toestand opzij gezet en de batterij is er al een paar jaar uit. Best wel een interessant modelleke, historisch gezien dan : de eerste 1000cc in opvolging van de legendarische Z900.
Aanschouw al die pracht :
De bedoeling is om naar iets dergelijks toe te werken (is't gedacht op dit moment althans) :
http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Dir ... 000a1-77(2" onclick="window.open(this.href);return false;).jpg
Kuip slopen, volledige demontage, zandstralen, ophangingsstukken van de kuip van het frame slijpen, laten poederlakken, vanalles herchromeren, herspuiten,...
Een origineel of replica 4 naar 2 uitlaatsysteem vinden zal nog ??n van de grotere uitdagingen zijn, voor de rest is alles nog vlot te verkrijgen of herstelbaar.
'k Weet weer wat doen
Nil volentibus arduum
Re: Z1000 '76
Betteke gaaze gegeven.
Ik ga mij weer moeten inhouden of hij is volgend jaar in't voorjaar al af...en dan moetek weer op zoek naar iets nief ...
In ieder geval : dit wordt de "werkvorm", zullen we maar zeggen :
is dus minus 5 ton lelijke Rickman-kuip, rotverroest kofferrek en nog rotter verroeste Marshall uitlaat. Die laatste ging er gelukkig zonder al te veel vodden af.
Dat Givi topkofferke daarentegen mag blijven, splinternieuw opgepoets en staat nie mis op ne Funduro .
Hetgeen er op de foto's staat is ondertussen ook al niet meer, de demontage is begonnen. Tegenvaller van de dag was het achterste chrom? spatbord. Onder de (niet-originele) opgeschroefde plaat waar het achterste kofferrek opzat was alles zo rot als maar kan. Nekeer bezien of dat kan op-en dichtgelast worden. Zoniet komt er nog iets bij op de lijst...
Ik ga mij weer moeten inhouden of hij is volgend jaar in't voorjaar al af...en dan moetek weer op zoek naar iets nief ...
In ieder geval : dit wordt de "werkvorm", zullen we maar zeggen :
is dus minus 5 ton lelijke Rickman-kuip, rotverroest kofferrek en nog rotter verroeste Marshall uitlaat. Die laatste ging er gelukkig zonder al te veel vodden af.
Dat Givi topkofferke daarentegen mag blijven, splinternieuw opgepoets en staat nie mis op ne Funduro .
Hetgeen er op de foto's staat is ondertussen ook al niet meer, de demontage is begonnen. Tegenvaller van de dag was het achterste chrom? spatbord. Onder de (niet-originele) opgeschroefde plaat waar het achterste kofferrek opzat was alles zo rot als maar kan. Nekeer bezien of dat kan op-en dichtgelast worden. Zoniet komt er nog iets bij op de lijst...
Nil volentibus arduum
Re: Z1000 '76
Het afbreken en catalogeren verloopt redelijk vlotjes :
Er hangen nog wat prullen aan die nog moeten capituleren alvorens den blok eruit kan, zijnde de startmotor (piece of cake), de ketting (piece of cake) en de bobijnen. Die laatste zijn echter geen piece of cake. Zitten vastgevezen met mijn meest favoriete bouten aller tijden : kruiskoppen. En die kruiskoppen zitten onder nen zodanige hoek dat ik mij afvraag hoe die daar ooit ingevezen zijn (frame zit volledig in de weg) want ik krijg daar genen enkele schroevendraaier tussen. Bovendien zitten ze -als vanzelfsprekend- muurvast geroest. Enfin, 't zijn dat soort kleine uitdagingen die een restauratie spannend maken h?.
En zo geraakt er weer een werkbank vol met dingen die bij de gemiddelde schoonmoeder volgende spontane reaktie uitlokken (en dees is echt gene zever) : "Zeg, wij gaan morgen naar't containerpark. Als we iets moeten meenemen moetget maar zeggen h?."
Er hangen nog wat prullen aan die nog moeten capituleren alvorens den blok eruit kan, zijnde de startmotor (piece of cake), de ketting (piece of cake) en de bobijnen. Die laatste zijn echter geen piece of cake. Zitten vastgevezen met mijn meest favoriete bouten aller tijden : kruiskoppen. En die kruiskoppen zitten onder nen zodanige hoek dat ik mij afvraag hoe die daar ooit ingevezen zijn (frame zit volledig in de weg) want ik krijg daar genen enkele schroevendraaier tussen. Bovendien zitten ze -als vanzelfsprekend- muurvast geroest. Enfin, 't zijn dat soort kleine uitdagingen die een restauratie spannend maken h?.
En zo geraakt er weer een werkbank vol met dingen die bij de gemiddelde schoonmoeder volgende spontane reaktie uitlokken (en dees is echt gene zever) : "Zeg, wij gaan morgen naar't containerpark. Als we iets moeten meenemen moetget maar zeggen h?."
Nil volentibus arduum
Re: Z1000 '76
Afbraak voor 95% klaar.
In ware verongeluk -euh- doe-het-zelf stijl oplossing gevonden voor het blok-frame obstakel.
Vork eruit, boelke op zijne flank gelegd, blokske losgemaakt en het frame er gewoon vanover getild :
Gaat ook goed werken bij het opnieuw monteren, anders dikke kans dat het frame serieus geschonden geraakt.
Nekeer herschikken en hersorteren (ongeveer 3/4 van de stukken liggen er bijeen) :
Tot nu toe de manual nog niet eens opengedaan ...
In ware verongeluk -euh- doe-het-zelf stijl oplossing gevonden voor het blok-frame obstakel.
Vork eruit, boelke op zijne flank gelegd, blokske losgemaakt en het frame er gewoon vanover getild :
Gaat ook goed werken bij het opnieuw monteren, anders dikke kans dat het frame serieus geschonden geraakt.
Nekeer herschikken en hersorteren (ongeveer 3/4 van de stukken liggen er bijeen) :
Tot nu toe de manual nog niet eens opengedaan ...
Nil volentibus arduum
Re: Z1000 '76
Tijd om eens iets constructiefs te doen. Of in dit geval : laten doen.
Ik heb vanzeleven al frames volledig met de hand opgeschuurd, gegrondverfd, kleuren, aflakken,....
Maar dees frame is daar niet geschikt voor. V??l te veel onbereikbare hoekjes en kantjes.
Ik heb niet veel verfproducten meer op dit moment, dus moet ik die allemaal gaan bijkopen.
Daarenboven blijft ge altijd met een kwaliteit zitten waar ge niet teveel tegen moogt stoten of krassen.
Gelukkig bestaan er vantegenwoordig betere alternatieven : laten zandstralen en poederlakken. Volledig blank metaal, en dan
de verf erop waardoor ge een bijna kras-en stootvrije kwaliteit krijgt. En dit voor minder dan de prijs van de verfproducten
indien ik het zelf zou doen. Moest ik verder niet te lang over nadenken...
De onderdelen preppen voor poederlakkerij vergt al genoeg tijd : alle gaten en glijstukken die niet mogen gespoten worden moeten afgedekt
worden met andere metalen stukken (of hout, indien het dik genoeg is), en nadien hebt ge zowieso wat werk om de verf terug van schroefdraad
te tappen of te draaien. Maar da's nooit erg, dan staat alle schroefdraad tenminste weer proper.
Balhoofd dichtmaken bvb : 2 plaatjes dun ijzer, een tige erdoor en klaar :
Het geheel der stukken ? poederlaquer :
Morgen gaan halen.
Ik heb vanzeleven al frames volledig met de hand opgeschuurd, gegrondverfd, kleuren, aflakken,....
Maar dees frame is daar niet geschikt voor. V??l te veel onbereikbare hoekjes en kantjes.
Ik heb niet veel verfproducten meer op dit moment, dus moet ik die allemaal gaan bijkopen.
Daarenboven blijft ge altijd met een kwaliteit zitten waar ge niet teveel tegen moogt stoten of krassen.
Gelukkig bestaan er vantegenwoordig betere alternatieven : laten zandstralen en poederlakken. Volledig blank metaal, en dan
de verf erop waardoor ge een bijna kras-en stootvrije kwaliteit krijgt. En dit voor minder dan de prijs van de verfproducten
indien ik het zelf zou doen. Moest ik verder niet te lang over nadenken...
De onderdelen preppen voor poederlakkerij vergt al genoeg tijd : alle gaten en glijstukken die niet mogen gespoten worden moeten afgedekt
worden met andere metalen stukken (of hout, indien het dik genoeg is), en nadien hebt ge zowieso wat werk om de verf terug van schroefdraad
te tappen of te draaien. Maar da's nooit erg, dan staat alle schroefdraad tenminste weer proper.
Balhoofd dichtmaken bvb : 2 plaatjes dun ijzer, een tige erdoor en klaar :
Het geheel der stukken ? poederlaquer :
Morgen gaan halen.
Nil volentibus arduum
Re: Z1000 '76
Indrukwekkend voor een technische nitwit als ik.
-
- Posts: 652
- Joined: 23 Oct 2009 14:06
Re: Z1000 '76
Wat ik me afvraag: waarom staat daar een doos Tena?
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...
Re: Z1000 '76
Alleen al de geordende wijze waarop gij alle gedemonteerde stukken en brokken etaleert, enkel en alleen om er een fotoke van te nemen, bewijst dat er bij u nen fermen hoek af is.
Tot nu toe de manual nog niet eens opengedaan ...
Re: Z1000 '76
Die komt van de mediotheek van haar werk, curieuzeneusWat ik me afvraag: waarom staat daar een doos Tena?
Nil volentibus arduum
Re: Z1000 '76
Tjah...., bewijst dat er bij u nen fermen hoek af is.
En gij werkt daarmee samen...
Wat zegt dat dan ?
Keep going
Re: Z1000 '76
hoelang amuseert gij u al met zo'n projectjes? in jaren. ik sta precies een beetje achter.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Z1000 '76
@Bert : een jaar of 10-12 denk ik...
@Cotthem : die collectie ga'k nie beginnen fotograferen zenne, met ge maar eens naar komen zien bij gelegenheid
De poederlakkerij heeft kennelijk ewa vertraging...'t is dat het niet dringend is natuurlijk.
Dus maar begonnen met de chrom?-afdeling te sorteren en offertekes uit te sturen ...
@Cotthem : die collectie ga'k nie beginnen fotograferen zenne, met ge maar eens naar komen zien bij gelegenheid
De poederlakkerij heeft kennelijk ewa vertraging...'t is dat het niet dringend is natuurlijk.
Dus maar begonnen met de chrom?-afdeling te sorteren en offertekes uit te sturen ...
Nil volentibus arduum
Re: Z1000 '76
Prijzen voor chromage zijn binnen...slik .
Maja, wat moet dat moet nu eenmaal h? ...
Ondertussen nog wat prutswerk, zoals er nog tientallen prutswerkskes zullen zijn :
ophangbouten voor het frame/voetsteunen.
Van links naar rechts : ne gekuiste, ne vuile, ne kapotte en ne nieuw gedraaide.
Maja, wat moet dat moet nu eenmaal h? ...
Ondertussen nog wat prutswerk, zoals er nog tientallen prutswerkskes zullen zijn :
ophangbouten voor het frame/voetsteunen.
Van links naar rechts : ne gekuiste, ne vuile, ne kapotte en ne nieuw gedraaide.
Nil volentibus arduum
Re: Z1000 '76
zeker dat ge op 't goeie knopke gedrukt hebt? Ik zit er alleszins voor niks tussen.Ik had hier een reactie gezet, en nu is die weg
Re: Z1000 '76
Wel, ik lever mijn onderdelen ontvet binnen. Voor de rest moeten ze daar hunne plan mee trekken...polieren op voorhand heeft weinig tot geen nut denk ik, want het oude chroom gaat er toch volledig af, tesamen met eventuele oxidatie. Daarna wordt dat vernikkeld en verchroomd, eindpolieren gebeurt ook door het bedrijf zelf.
In ieder geval brengen zulke offertes ook positieve dingen voort, ben zonet klaar met minstens den helft van de stukken op te polieren.
En die gaan dus nog zo dienen . Den hoop die oxidatie volledig door de chroom heeft is nog groot genoeg ...
In ieder geval brengen zulke offertes ook positieve dingen voort, ben zonet klaar met minstens den helft van de stukken op te polieren.
En die gaan dus nog zo dienen . Den hoop die oxidatie volledig door de chroom heeft is nog groot genoeg ...
Nil volentibus arduum
Re: Z1000 '76
@cotthem: kan het niet dat ik een radiogeleide auto heb van TAMIYA?
@RAKET: Ik ben wel curieus naar de kostprijs van het poedercoaten, als dat geweten mag worden en waar je hebt laten doen?
Eens het terug in elkaar zetten wordt zal het snel gaan denk ik. Dan zie je tenminste toch al resultaat.
@RAKET: Ik ben wel curieus naar de kostprijs van het poedercoaten, als dat geweten mag worden en waar je hebt laten doen?
Eens het terug in elkaar zetten wordt zal het snel gaan denk ik. Dan zie je tenminste toch al resultaat.
Re: Z1000 '76
@cotthem: [color=#BF0000:16p496cg]kan het niet dat ik een radiogeleide auto heb van TAMIYA? [/color:16p496cg]
@RAKET: Ik ben wel curieus naar de kostprijs van het poedercoaten, als dat geweten mag worden en waar je hebt laten doen?
Eens het terug in elkaar zetten wordt zal het snel gaan denk ik. Dan zie je tenminste toch al resultaat.
Wiprke, met u kan alles h?
"...the path is the destination"