Z1000 '76

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Post by Raketman »

'k Ga de rest van het proces hier verderzetten, ge kunt hier grotere foto's posten Image . Da's ook meteen de enige reden hoor.

Korte samenvatting :


Mijne nieuwe aanwinst :

Image

Ne Z1000 van 1976. Ergens in de 50.000km, waarvan de laatste van die kilometers in 1991 gereden zijn Image .
Beetje werk aan dus maar da's dan ook weer net de bedoeling Image . Hij is in rijdende toestand opzij gezet en de batterij is er al een paar jaar uit. Best wel een interessant modelleke, historisch gezien dan : de eerste 1000cc in opvolging van de legendarische Z900.

Aanschouw al die pracht :

Image

Image

Image

Image

De bedoeling is om naar iets dergelijks toe te werken (is't gedacht op dit moment althans) :

http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Dir ... 000a1-77(2" onclick="window.open(this.href);return false;).jpg

Kuip slopen, volledige demontage, zandstralen, ophangingsstukken van de kuip van het frame slijpen, laten poederlakken, vanalles herchromeren, herspuiten,...
Een origineel of replica 4 naar 2 uitlaatsysteem vinden zal nog ??n van de grotere uitdagingen zijn, voor de rest is alles nog vlot te verkrijgen of herstelbaar.
'k Weet weer wat doen Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Betteke gaaze gegeven.
Ik ga mij weer moeten inhouden of hij is volgend jaar in't voorjaar al af...en dan moetek weer op zoek naar iets nief Image ...

In ieder geval : dit wordt de "werkvorm", zullen we maar zeggen :

Image

Image

is dus minus 5 ton lelijke Rickman-kuip, rotverroest kofferrek en nog rotter verroeste Marshall uitlaat. Die laatste ging er gelukkig zonder al te veel vodden af.
Dat Givi topkofferke daarentegen mag blijven, splinternieuw opgepoets en staat nie mis op ne Funduro Image .

Hetgeen er op de foto's staat is ondertussen ook al niet meer, de demontage is begonnen. Tegenvaller van de dag was het achterste chrom? spatbord. Onder de (niet-originele) opgeschroefde plaat waar het achterste kofferrek opzat was alles zo rot als maar kan. Nekeer bezien of dat kan op-en dichtgelast worden. Zoniet komt er nog iets bij op de lijst...
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Het afbreken en catalogeren verloopt redelijk vlotjes :

Image

Er hangen nog wat prullen aan die nog moeten capituleren alvorens den blok eruit kan, zijnde de startmotor (piece of cake), de ketting (piece of cake) en de bobijnen. Die laatste zijn echter geen piece of cake. Zitten vastgevezen met mijn meest favoriete bouten aller tijden : kruiskoppen. En die kruiskoppen zitten onder nen zodanige hoek dat ik mij afvraag hoe die daar ooit ingevezen zijn (frame zit volledig in de weg) want ik krijg daar genen enkele schroevendraaier tussen. Bovendien zitten ze -als vanzelfsprekend- muurvast geroest. Enfin, 't zijn dat soort kleine uitdagingen die een restauratie spannend maken h?.

En zo geraakt er weer een werkbank vol met dingen die bij de gemiddelde schoonmoeder volgende spontane reaktie uitlokken (en dees is echt gene zever) : "Zeg, wij gaan morgen naar't containerpark. Als we iets moeten meenemen moetget maar zeggen h?."

Image

Image

Image

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Afbraak voor 95% klaar.

In ware verongeluk -euh- doe-het-zelf stijl oplossing gevonden voor het blok-frame obstakel.
Vork eruit, boelke op zijne flank gelegd, blokske losgemaakt en het frame er gewoon vanover getild :

Image

Image

Gaat ook goed werken bij het opnieuw monteren, anders dikke kans dat het frame serieus geschonden geraakt.
Nekeer herschikken en hersorteren (ongeveer 3/4 van de stukken liggen er bijeen) :

Image

Image

Tot nu toe de manual nog niet eens opengedaan Image ...
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Tijd om eens iets constructiefs te doen. Of in dit geval : laten doen.

Ik heb vanzeleven al frames volledig met de hand opgeschuurd, gegrondverfd, kleuren, aflakken,....
Maar dees frame is daar niet geschikt voor. V??l te veel onbereikbare hoekjes en kantjes.
Ik heb niet veel verfproducten meer op dit moment, dus moet ik die allemaal gaan bijkopen.
Daarenboven blijft ge altijd met een kwaliteit zitten waar ge niet teveel tegen moogt stoten of krassen.

Gelukkig bestaan er vantegenwoordig betere alternatieven : laten zandstralen en poederlakken. Volledig blank metaal, en dan
de verf erop waardoor ge een bijna kras-en stootvrije kwaliteit krijgt. En dit voor minder dan de prijs van de verfproducten
indien ik het zelf zou doen. Moest ik verder niet te lang over nadenken...

De onderdelen preppen voor poederlakkerij vergt al genoeg tijd : alle gaten en glijstukken die niet mogen gespoten worden moeten afgedekt
worden met andere metalen stukken (of hout, indien het dik genoeg is), en nadien hebt ge zowieso wat werk om de verf terug van schroefdraad
te tappen of te draaien. Maar da's nooit erg, dan staat alle schroefdraad tenminste weer proper.

Balhoofd dichtmaken bvb : 2 plaatjes dun ijzer, een tige erdoor en klaar :

Image

Het geheel der stukken ? poederlaquer :

Image

Image

Image

Morgen gaan halen.
Nil volentibus arduum

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Z1000 '76

Post by Mario »

Indrukwekkend voor een technische nitwit als ik. Image

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Z1000 '76

Post by diskeletloetje »

Wat ik me afvraag: waarom staat daar een doos Tena? Image
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Z1000 '76

Post by Muug »

Image

Tot nu toe de manual nog niet eens opengedaan Image ...
Alleen al de geordende wijze waarop gij alle gedemonteerde stukken en brokken etaleert, enkel en alleen om er een fotoke van te nemen, bewijst dat er bij u nen fermen hoek af is. Image

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Z1000 '76

Post by petervdc »

Ik had hier een reactie gezet, en nu is die weg Image Image Image Image Image
Keep going

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Wat ik me afvraag: waarom staat daar een doos Tena? Image
Die komt van de mediotheek van haar werk, curieuzeneus Image
Nil volentibus arduum

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Z1000 '76

Post by petervdc »

..., bewijst dat er bij u nen fermen hoek af is.
Tjah. Image
En gij werkt daarmee samen... Image
Wat zegt dat dan ? Image
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Z1000 '76

Post by Blackbert »

hoelang amuseert gij u al met zo'n projectjes? in jaren. ik sta precies een beetje achter.

Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Z1000 '76

Post by Cotthem »

Image Image
"...the path is the destination"

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

@Bert : een jaar of 10-12 denk ik...

@Cotthem : die collectie ga'k nie beginnen fotograferen zenne, met ge maar eens naar komen zien bij gelegenheid Image

De poederlakkerij heeft kennelijk ewa vertraging...'t is dat het niet dringend is natuurlijk.

Dus maar begonnen met de chrom?-afdeling te sorteren en offertekes uit te sturen Image ...

Image

Image

Image

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Prijzen voor chromage zijn binnen...slik Image .
Maja, wat moet dat moet nu eenmaal h? Image ...

Ondertussen nog wat prutswerk, zoals er nog tientallen prutswerkskes zullen zijn :
ophangbouten voor het frame/voetsteunen.

Van links naar rechts : ne gekuiste, ne vuile, ne kapotte en ne nieuw gedraaide.

Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Z1000 '76

Post by Muug »

Ik had hier een reactie gezet, en nu is die weg Image Image Image Image Image
zeker dat ge op 't goeie knopke gedrukt hebt? Ik zit er alleszins voor niks tussen. Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Z1000 '76

Post by Raketman »

Wel, ik lever mijn onderdelen ontvet binnen. Voor de rest moeten ze daar hunne plan mee trekken...polieren op voorhand heeft weinig tot geen nut denk ik, want het oude chroom gaat er toch volledig af, tesamen met eventuele oxidatie. Daarna wordt dat vernikkeld en verchroomd, eindpolieren gebeurt ook door het bedrijf zelf.

In ieder geval brengen zulke offertes ook positieve dingen voort, ben zonet klaar met minstens den helft van de stukken op te polieren.
En die gaan dus nog zo dienen Image . Den hoop die oxidatie volledig door de chroom heeft is nog groot genoeg Image ...
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Z1000 '76

Post by Wipr »

@cotthem: kan het niet dat ik een radiogeleide auto heb van TAMIYA?

@RAKET: Ik ben wel curieus naar de kostprijs van het poedercoaten, als dat geweten mag worden en waar je hebt laten doen?

Eens het terug in elkaar zetten wordt zal het snel gaan denk ik. Dan zie je tenminste toch al resultaat.

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Z1000 '76

Post by Cotthem »

@cotthem: [color=#BF0000:16p496cg]kan het niet dat ik een radiogeleide auto heb van TAMIYA? [/color:16p496cg]

@RAKET: Ik ben wel curieus naar de kostprijs van het poedercoaten, als dat geweten mag worden en waar je hebt laten doen?

Eens het terug in elkaar zetten wordt zal het snel gaan denk ik. Dan zie je tenminste toch al resultaat.

Wiprke, met u kan alles h? Image
"...the path is the destination"

Post Reply