Soes RM125

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Post by Raketman »

I'm on a typin' spree, dus laat er ons nog eentje bijgooien.

An sich niks speciaals wat betreft het soort van herstelling, ware het niet dat het een ietwat extreem gevalleke was.

Ne maat koopt zich na jaren niet meer gereden te hebben, terug ne crossmoto. Nu heeft diene mens in zijne nog jongeren tijd redelijk competitief cross gereden. Dus koopt hij zich een okkazie competitiecrosser.

Dat het nen competitiecrosser is en gene "gewone", merkt ge aan een aantal specifieke dingen.

- Ondanks dat het maar-slechts-enkel nen 125cc is, is dat waanzinnig agressief en zelfs op het randje van intimiderend op de gasrespons Image

- Blijft niet draaien op ralenti. Heeft doodgewoonweg geen ralenti, ook geen ralentischoef op de carburator. Ge geeft dus ofwel gas, ofwel valt ge stil. De geburen spreken er nu nog over Image Image .

- Schitterende vering, aangepast T-stuk, 2-vinger remmen.

Het probleem was dat het stuur een betteke speling had.
"Kunde daar eens naar zien ?"

Betteke speling dus. Bleek een vork te zijn die de volle centimeter in alle richtingen kon bewegen in het balhoofd. In ALLE richtingen h? Image ...
Balhoofdlagers dus, niks speciaal.
En dan begint het : het T-stuk was niet origineel. Dat pastte waarschijnlijk niet perfect op de pen van het T-stuk, doe daar wat oxidatie bij (alu op alu) en ge zit met een muurvast T-stuk. Aan beschadigingen allerlei te zien was de vorige eigenaar al verschillende keren met de hamer bezig geweest.
Hier is't gelukt met 2 autokrikken, ne rubber hamer en nen heteluchtblazer.

Image

Van de lagers zelf heb ik geen foto's, want die lagen direct in 50 stukskes all over the place vanop het moment dat het T-stuk eruit kwam.
De schelpen zelf zeggen genoeg over de toestand :

Image

De onderste binnenschelp was nog erger. Ook daar had de vorige eigenaar reeds geweld geprobeerd om ze eraf te krijgen.
't Is echter kwestie van het juiste soort geweld te gebruiken Image :

Image

De restanten van het verkeerde soort geweld zijn goed te zien :

Image

Ziet er zoveel beter uit :

Image

Gemonteerd en klaar om terug over tafelbergen te vliegen :

Image

Next Image ...
Nil volentibus arduum

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Soes RM125

Post by zappa »

Herstel jij even vlug als dat je foto's neemt? Image
sig nature

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Soes RM125

Post by Kwakkel »

wat voor vet doet gij daar aan?
is dat gewoon lagervet?
heb dat nog nooit gezien dat rood.
wij gebruiken altijd van dat bruin/grijs lagervet... ook ni slecht ze Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Soes RM125

Post by Raketman »

Da is, euh

*gaat rap zien op de bus*

Fuchs Renolit BFX

Magisch productjeuh...
Nil volentibus arduum

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Soes RM125

Post by Cotthem »

Chris, zoude gij nie beter een motorzaak/depanagedienst beginnen Image
"...the path is the destination"

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Soes RM125

Post by Raketman »

Chris, zoude gij nie beter een motorzaak/depanagedienst beginnen Image
Nee, eigenlijk liever niet. Want dan komt daar de druk bij van moetens, en moet ge de mensen beginnen aanrekenen wat ge'r werkelijk aan spendeert van uren.
Dan kan ik u verzekeren dat het feit dat ge kwaliteit probeert te leveren ineens niet belangrijk meer is Image , enkel nog de prijs.
Nu is dat puur voor de fun, zonder stress en voor 't plezier, kan ik zelf kiezen in functie van de tijd die'k er voor over heb.
Nil volentibus arduum

Post Reply