Cilinders... ontstekingstijdstip of zoiets.

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Post by Wipr »

Ik heb M&T nog eens gekocht en het artikel (of toch de fotootjes bekeken) van de eventuele 6 cilinder van BMW.

Het principe van een ??ncilinder begrijp ik. Weet min of meer hoe een motor werkt maar wat ik niet begrijp is het volgende.

Bijv een Parallell-twin. Hoe bewegen de pistons zich toz van elkaar. Gaan ze gelijktijdig op en neer of maken ze een tegengestelde beweging.

Wie de foto van de BMW 6 cilinder kan zien in M?T (daarvoor moete 4.90? neergelteld hebben Image ) zie je dat piston (1-6)(2-5)(3-4) dezelfde stand hebben.

Ik dacht dat in een multicilinder de pistonstand tijdens de werking nooit hetzelfde is dan de/een andere piston in dat motorblok.

Dus in het geval van de parallelle twin. Had ik gedacht dat ??n piston onderaan de cilinder zou zijn terwijl de andere bovenaan was.

Wie legt me dit eens uit. Of kunnen beiden gevallen waar ze beiden op en neer bewegen en tegengesteld.

Als ze gelijktijdig op en neer bewegen, waarom kiest men er dan voor om een tweecilinder te maken. Hetzelfde als die 6cilinder. Ik zou afgaande van die foto zeggen. Als ze dan toch per twee dezelfde beweging maken waarom halveer je het aantal cilinders dan niet.....

Misschien een stomme vraag maar ik geraak er niet uit.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Cilinders... ontstekingstijdstip of zoiets.

Post by duibhce Kaelann »

hangt af van de krukas he.

bvb bij een TDM/TRX paralleltwin zit er 270? tussen de twee aanhechtingspunten van de cylinders op de krukas. Bij de BMW 800cc (van de F650 en en F800 modellen) parallel twins gaan die gelijk op en neer en heb je om de beurt ontsteking. Aan de krukas habgt dan wel een behoorlijk lijvig vlieggewicht om de trillingen te dempen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Cilinders... ontstekingstijdstip of zoiets.

Post by Tom Thumper »

Kort om te beginnen, dan kunnen andere later aanvullen, dat is leuker.

Bij een eencilinder 4-takt, want daar spreken we over als we tot bij die 6-cilinder moeten komen, gaat de zuiger 2 keer op en neer om 1 keer arbeid te hebben. De kruk as moet dus twee keer draaien maar heeft slechts ??n arbeidsmoment. Dat wil dus zeggen dat de zuiger hij een keer op een neer gaat en de de krukas een volledige toer doet en alleen energie verbruikt.

Als ze daar een tweede cilinder bij zetten, doen ze dat met de bedoeling om die slag op te vangen en gaan die twee cilinders samen om en neer zodat de ene arbeid levert en de andere niet zodat die kracht mooi gespreid wordt en er bij elke toer van de krukas arbeid geleverd wordt. Maar nog altijd moeten die zuigers naar boven met de kracht die ze moeten halen uit de arbeid die al geleverd werd.

Een vier cilinder dus. Twee cilinders boven, ??n levert arbeid als hij naar beneden gaat, de andere zuigt vers lucht-benzine mengsel aan. Van de twee die van beneden naar boven gaan gaat er ene het mengsel samendrukken, de andere duwt de verbrande gassen naar buiten. De zuiger kan dus naar boven terwijl de andere arbeid levert. Dat wil dus zeggen dat je door de vier cilinders 2 arbeidsmomenten hebt op 1 toer van de krukas en die momenten zijn mooi verdeeld over die ene toer dat de krukas maakt, om de 180? dus.

Nu moet je eens gaan kijken naar de meest all roads, V-twins dus die de arbeid dus niet mooi gespreid leveren, maar op 270? van elkaar, dus twee keer tamelijk snel na elkaar en dan weer een langere tijd niet. Ook de parallelle twins zoals in de super tenere of de Triumph Scrambler staan de zuigers niet schoon naast elkaar maar weer op die 270?. Dat is dus gedaan om die wat meer van die brute kracht te geven, twee keer stevig kloppen en een beetje wachten om dan weer twee keer stevig te kloppen. Tijdens dat wachten moment kunnen de banden dan weer even meer grip te krijgen, om dan er weer een goei lap op te geven. Ook op het circuit wordt dat gebruikt en noemt men dat een 'big bang' of weer die V-twin zoals Ducati die gebruikt.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Cilinders... ontstekingstijdstip of zoiets.

Post by Tom Thumper »

hangt af van de krukas he.

bvb bij een TDM/TRX paralleltwin zit er 270? tussen de twee aanhechtingspunten van de cylinders op de krukas. Bij de BMW 800cc (van de F650 en en F800 modellen) parallel twins gaan die gelijk op en neer en heb je om de beurt ontsteking. Aan de krukas habgt dan wel een behoorlijk lijvig vlieggewicht om de trillingen te dempen.
Dat vliegwiel zit daar dus niet alleen om de trillingen te dempen maar ook om voldoende energie te hebben om de krukas meer dan ??n toer te laten ronddraaien zonder dat er een nieuw arbeidmoment gekomen is.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Cilinders... ontstekingstijdstip of zoiets.

Post by Theo »

of heel kort gezegd: het is niet omdat ze in dezelfde stand staan dat ze op dat moment hetzelfde doen: de ene cylinder kan aan een compressieslag bezig zijn terwijl de andere een werkslag levert.

Post Reply