soigneren

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Post by zappa »

Ik heb vanmiddag grote Image ogen getrokken, zag door 't vensterke, dat het oliepeil nogal dicht bij 't onderste streepje stond Image Een kijkje in 't boekje genomen Image Onmiddelijk naar de garage gereden, Image met een bang hartje Image
Maar daar stelden ze me gerust Image dat als je bijna aan de onderhoudsbeurt zit, het normaal is dat er wat minder olie in zit Image En dat om de 7500 km onderhoud wat lang is, dat er beter nog ne oliewissel daar tussen zit. Ze hebben dat dus nu ook gedaan, olie af verse op, 10' werk 10euro. Wel, daarvoor wil ik niet meer met zo'n bang hart rond rijden. Image

Dus neem ik me voor om volgend schemaatje aan te houden :

Volgende groot onderhoud (nog 750 km) is op 15000 ook ketting laten nakijken.
dan na nog eens 4000km terug olie wissel en ketting laten aanspannen.
daar nog eens 3500km bij terug onderhoud van 7500 is dan 22500 + ketting.
dan terug na nog eens 4000km ne oliewissel....

Overdrijf ik (durf, Image volgens mijne man) of vergeet is iets?
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: soigneren

Post by Raketman »

Euh Image

10? voor nen oliewissel ? Zou dat niet eerder 100? zijn (wat trouwens meer dan genoeg is) ?
Daar moet ergens een dikke drie liter volsynthetisch in, de olie alleen al kost ergens rond de 50?...

In ieder geval is olie wisselen om de 4k bij den uwe totaal overdreven en nog totaler onnodig. Dat neigt zelfs naar zuivere geldverspilling Image .
Voor volsynthetische olie vind ik 7500 persoonlijk zelfs veel te snel, ik wissel om de 10k. Nu is er met die van mij al wel het ??n en ander fout gegaan,
maar olie verbruiken doet hij vooralsnog in nagenoeg onmerkbare hoeveelheden.
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: soigneren

Post by Blackbert »

't Waren misschien saloncondities? Image

Verder, helemaal met de Raket.

Als hij toch wat BMW-neigingen heeft, schaf u een literke olie aan en vul dat bij indien nodig.
Aja, bij een LC8 controleer je de olie als hij warm is, staat ook in dat boekske. kan wel het verschil maken tussen bijna minimum en dik ok.

Zo rap nie panikeren. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: soigneren

Post by Kwakkel »

Stond ge daarbij toen ze uw olie wisselde?
want idd, 10 euro is belachelijk weinig Image
Klinkt meer alsof ze er gewoon wat hebben bijgegoten tot het juiste peil...
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: soigneren

Post by zappa »

Nee ik stond er niet bij (doe dat nooit)

Maar 't zal wel maar wat bijvullen geweest zijn Image

Nu ik eens kijk op vorige rekening kost de olie 56 eurotjes Image

Lap daar gaan mijn goede soigneringsvoornemens Image

Had toch wel het gevoel dat "hij" vele vlotter en soepelder draaide (de motor, niet ik die ne bocht pak Image ) Na de olie toevoeging Image

Of zit dat ook tussen mijn oren Image ?
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: soigneren

Post by zappa »

't Waren misschien saloncondities? Image

Verder, helemaal met de Raket.

Als hij toch wat BMW-neigingen heeft, schaf u een literke olie aan en vul dat bij indien nodig.
Aja, bij een LC8 controleer je de olie als hij warm is, staat ook in dat boekske. kan wel het verschil maken tussen bijna minimum en dik ok.

Zo rap nie panikeren. Image
nee geen saloncondities Image

Hij stond warm, kwam van m'n werk, dikke 30 km.

Had wel al ne dag of 14 't gedacht dat hij luider en anders draaide, of mijn gehoor is er op vooruit gegaan Image Image
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: soigneren

Post by Stefke »

Overdrijf ik ?
bof met de auto durf ik dat eens om de 50k doen, bij de moto om de 20k en nu zelfs om de 30k. Image
maar die dingen zijn niet zo hoogtoerig en afbeulen staat ook niet direct in mijn woordenboek... Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: soigneren

Post by Raketman »

Over oliepeil-procedures kunt ge op't LC8 forum het ??n en ander weervinden. Meest betrouwbaar is de methode

- warm rijden
- afzetten, 10 min laten staan
- starten [i:1lrqo74b]zonder ergens aan te komen[/i:1lrqo74b], ??n minuut laten draaien
- peilen (vanzelfsprekend terwijl hij perfect verticaal staat)

Het geluid kan best veranderen...na elk onderhoud klinkt die van mij anders. Den uwe zijn kleppen moeten bijna voor de eerste keer nagekeken worden,
daar kan ook iets vandaan komen.
Nen LC8 heeft trouwens niet veel olie nodig om perfect te werken, da's het voordeel van dat dry-sump smeersysteem (droog carter gelijk ze zeggen).
Strikt theoretisch gezien (meen ik mij van ergens te herinneren) zou 900cc zelfs genoeg moeten zijn Image . De rest is reserve.
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: soigneren

Post by F M »

- starten [i:2oesuuam]zonder ergens aan te komen[/i:2oesuuam], ??n minuut laten draaien
Krijgt ge een afstandbediennig bij een KTM ? Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: soigneren

Post by duibhce Kaelann »

Nen LC8 heeft trouwens niet veel olie nodig om perfect te werken, da's het voordeel van dat dry-sump smeersysteem (droog carter gelijk ze zeggen).
Strikt theoretisch gezien (meen ik mij van ergens te herinneren) zou 900cc zelfs genoeg moeten zijn Image . De rest is reserve.
amai mijne TDM had een heleboel reserve dan met zijn 3,9 liter. Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: soigneren

Post by zappa »

- starten [i:mqofr0jd]zonder ergens aan te komen[/i:mqofr0jd], ??n minuut laten draaien
Krijgt ge een afstandbediennig bij een KTM ? Image

ja Image dezelfde van 't gras afrijden Image


BESLUIT;

Niet te vlug panikeren, in de buurt van 't streepke op 't venstertje is nog ok, geen geld weggooien aan pr?periodieke Image oliewissels, 't geluid ligt aan zijn kleppen.


MERCI Image
sig nature

Post Reply