'k ga de moto wat onderhouden

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Post by Muug »

Duh,

de KTM staat al stil sinds de "Moos"-rit. De avond zelf heb ik hem "proper" gemaakt, lees 50kg modder er af gespoten zodat hij binnen kon staan, maar sindsdien heb ik er niks mee gedaan.

Maar alle onderdelen zijn nu binnen, dus ik ga hem eens lekker soigneren.

- een nieuw voortandwiel (1 tandje kleiner)
- plastieken framebescherming net boven de voetsteunen
- gewone banden laten steken
- oliewissel en filterkes kuisen
- uitlaatdichtingen van demper vervangen
- voorvork eruit en balfhoofdlagers opnieuw vervangen
- Smeernippel van mijn osco-smeersysteem op betere plaats steken
- middenbok demonteren en goed smeren
- alles opkuisen, opkuisen, opkuisen en opkuisen !
- de nieuwe achterremschijf ga ik nog wat laten liggen want de oude is nog niet genoeg versleten.

Wanneer ik dat allemaal ga doen? Wel, ergens tussen twee verflagen door. Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Blackbert »

'k was al aan 't denken, onlangs. als uw balhoofdlagers eruit zijn, boor een gaatje in uw balhoofdbuis en draai daar een smeernippelke in. (op de juiste plaats, dat er geen kabelkes aan blijven hangen, maar dat ge er toch bij kunt zonder demonteren.) en dan regelmatig ne keer vet inpompen tot het er aan 2 kanten terug uitkomt.
is dat een goed of een slecht gedacht?
mijne kwak had van die nippels in de link v/d achterveer. nooit last mee gehad, ook niet na v??l rijden in een winter zoals deze.

bof, als ge dat nog een paar weken laat aanslepen hebben we ineens lesmateriaal. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Cotthem »

Bert uwe smily vanonder is hilarisch Image
"...the path is the destination"

User avatar
zappa
Posts: 4501
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by zappa »

Bert uwe smily vanonder is hilarisch Image
Image Image Image Image Image
sig nature

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Cotthem »

Bert uwe smily vanonder is hilarisch Image
Image Image Image Image Image
de smily in het onderschrift h? Zappake Image Image
"...the path is the destination"

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by fore »

Bert uwe smily vanonder is hilarisch Image
Image Image Image Image Image
de smily in het onderschrift h? Zappake Image Image
Image ... Ah ... nu ben ik ook mee ... ik dacht al ... Image Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Blackbert »

Was mij ook al aan 't afvragen of er gaten in mijn geheugen beginnen komen. Image



Image
grease up your baby for a ball on the hill

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Drummer »

Image Image Image Image

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Cotthem »

VETZAKSKES..... Image

Image
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Muug »

allez hop, we zijn er aan begonnen.

Achterwiel blinkt gelijk een spiegel. Ben er dan ook twee uur mee bezig geweest. Heb zelfs de remschijf losgemaakt om beter aan de spaken en de as te kunnen.
Achterbrug is ook ontvet en proper.

Eerste kosten zijn ook al gemaakt : 76 euro (zonder BTW dan nog) voor het lager in de kamwielunit Image
Andere kost : afgedraaide boutkop onderaan de achterbrug. Dat wordt dus uitboren. Een klusje voor Raketman dus.

Nog het voorwiel opkuisen, de hele voorvork proper zetten, dan de body van de motor proper zetten en voorts nog wat aanpassingen.

Het gaat deze week nog niet gedaan zijn dus.

En als 'm proper is ga ik proberen van niet meer in de modder te rijden. Da's veel te vies Image

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by petervdc »

Ik dacht al : een uur in de modder rijden is een dag kuiswerk.
Mijn niet gezien hoor (geeneen van dees twee eigenlijk)...
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Blackbert »

uwe pot elleboogvet is toch nog nie leeg? Image

en ja, ik heb dat gisteren ook gezien, die top gear dandy's in Roemeni?. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Muug »

uwe pot elleboogvet is toch nog nie leeg? Image
No way ! Gelukkig niet. Aan het achterwiel ben ik twee uur bezig geweest. Aan het voorwiel ben ik al een uur bezig. Nog een uur te gaan. Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Raketman »

Twee (2) uur aan uw achterwiel ? Wrijfde gij dat met het toppeke van uwe pink proper ofwa Image Image ....

Da mag zo smerig zijn als't wilt, 10min max Image
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Muug »

Twee (2) uur aan uw achterwiel ? Wrijfde gij dat met het toppeke van uwe pink proper ofwa Image Image ....

Da mag zo smerig zijn als't wilt, 10min max Image
Da klopt inderdaad, met de toppekes van mijn vingers. Spaakske per spaakske. En dan nog de naaf proper peuteren tot in de kleinste gaatjes. Geen idee hoe anders. Leg uit ! Zodat mijn rendement wat stijgt. Image (en mijn vingers minder zeer doen) Image

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Muug »

bon soit, allez hop,

de moto is eindelijk proper. Maar het was wel een avontuur. Alles bij elkaar toch een 20-tal uur aan zitten kuisen en prutsen (nieuw kamwiel plus nieuwe uitlaatdichtingen plus nieuwe positie voor smeersysteem) van Osco.

Maar het reinigen was de hoofdmoot.

Amai. Image

Ik ga nooit nog off-roaden in Brabantse moor. Image

Ik had eerst de wielen grondig, ZEER grondig gereinigd en dan gemonteerd zodat de KTM van zijn houtblokske kon. ENORM veel tijd verdaan aan het opkuisen van de achterbrug en MEGASUPERVEEL tijd bezig geweest met het reinigen van het subframe, en dan zeker die zone tussen de voetsteunen en de achterste uitlaatbochten. De modder op de uitlaatdempers ben ik zelfs gewoon met een steekmes beginnen afsteken.... Daarmee was de moto vanvoor proper en vanachter ook. Maar nog niet in 't midden. Dat was voor deze middag.

En 't was weer ne keer "amai". Eerst alle bekleding van de moto. Alles was precies in de modder gevallen. Image En nog steeds was alles bruin.... het frame, de moto, de luchtfilterkast, de kabelkes... Image Zelfs de luchtfilterkastmond was bruin. Sterker nog, het gras en de steentjes zaten tot tussen de twee cylinders Image Iemand moet dat er tussen gestoken hebben, dat kan niet anders Image

Afin, bon, na een uur frotten en prutsen binnen was ik het beu. De vloer was zo bruin als ne natten veldweg en nog zag ik het verschil niet. Straffer nog, ik zag het verschil niet meer tussen de handdoeken eronder en de modder erop... 'k heb dus heel dat spel naar buiten gerold, de tuinslag op onze heetwaterkraan aangesloten en dan heb ik een halfuurke zitten frotten en afspuiten. Dat ging al veel beter. Image

Dus nu is dat beestje ECHT proper. 't werd tijd. En waarschijnlijk is het dit jaar de laatste keer geweest dat ik hem gekuist heb. Image

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by fore »

Twee (2) uur aan uw achterwiel ? Wrijfde gij dat met het toppeke van uwe pink proper ofwa Image Image ....
met het borstelken van zijn scheermachien..... Image Image
Image ... en als 'm dat slijk wat 'telang' aan de moto laat hangen, dan groeit er gras op ... dan kan 'm ook z'n scheermaschien nog bezigen ...

Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by Blackbert »

Doede gij mee, Vetje zijn ritje, in februari. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4501
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: 'k ga de moto wat onderhouden

Post by zappa »

Doede gij mee, [color=#FF4000:3r7aj04g]Vetje zijn ritje[/color:3r7aj04g], in februari. Image
't is daar wel een schone streek, m?t bevers.

Is het nodig om soms de moto gedeeltelijk uit elkaar te halen om te kuisen?
Ik kuis hem alleen extereur, zo vermogelijk overal tussen.
Maar ik heb ergens een site gezien waar ze moto's voor uw ne keer volledig tip top zetten, (weet just niet meer waar)
sig nature

Post Reply