Vwala...bij de Funduro is dat ook een beetje een procedure wegens droog carter.Er is nu een keer een verschil tussen een nat en een droog carter. Een nat carter is uw uw stokske in da ding steken en kijken, bij en droog carter is er net een beetje meer aandacht nodig.
Oliepeil controleren wat doe ik fout
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
Nil volentibus arduum
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
Maar dat wil niet zeggen dat er niet meer met KTM's gelachen mag worden h?!
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
Ik doe alleen aan lachen OP den ktm"lachen met KTM"
Moet dat met 't peilstokske? er zit toch een vensterke waar ge uw oliepeil ziet? Ik kijk daar niet meer naar, dat moet maar zien dat in orde is, heb nog garantie
sig nature
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
Ik zou daar toch maar naar kijken want als je zonder olie valt gaat de garantie daar niet in tussenkomen. In het onderhoudsboekje staat duidelijk dat je voor elke rit ofzo je oliepeil moet controleren. Als je dat niet doet, ben je de sigaar wat de garantie betreft en dan gaan die van KTM misschien wel met jou lachen.Ik doe alleen aan lachen OP den ktm"lachen met KTM"
Moet dat met 't peilstokske? er zit toch een vensterke waar ge uw oliepeil ziet? Ik kijk daar niet meer naar, dat moet maar zien dat in orde is, heb nog garantie
Het is mogelijk dat er bij jou een vensterke is maar dat zou me verwonderen, de andere LC8 blokken hebben een peilstokje, een venstertje bij een droog carter heeft weinig zin, net omdat de olie niet in het reservoir blijft zitten maar voor een deel terugloopt naar het blok en bijgevolg heb je na even stilstaan een niveau dat te laag is volgens het vensterke. Maar misschien kijk je naar het reservoir van de remvloeistof, dat heeft meestal wel een vensterke.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
remvloeistof is dat niet op 't stuur? a nee in't boekske zie ik dat raar blokje met rond venstertje is achterIk zou daar toch maar naar kijken want als je zonder olie valt gaat de garantie daar niet in tussenkomen. In het onderhoudsboekje staat duidelijk dat je voor elke rit ofzo je oliepeil moet controleren. Als je dat niet doet, ben je de sigaar wat de garantie betreft en dan gaan die van KTM misschien wel met jou lachen.
Het is mogelijk dat er bij jou een vensterke is maar dat zou me verwonderen, de andere LC8 blokken hebben een peilstokje, een venstertje bij een droog carter heeft weinig zin, net omdat de olie niet in het reservoir blijft zitten maar voor een deel terugloopt naar het blok en bijgevolg heb je na even stilstaan een niveau dat te laag is volgens het vensterke. Maar misschien kijk je naar het reservoir van de remvloeistof, dat heeft meestal wel een vensterke.
[color=#FF8000:2sasas1g]oliepeil nakijken volgens 't boekske [/color:2sasas1g]: (en zal 't beginnen in't oog houden maar iedere keer ik de ketting laat aanspannen vraag ik dat in de garage om al de rest ne keer te bekijken, zou ook preventief moeten zijn?)
[color=#FF8000:2sasas1g]motor starten laten warmlopen-rijtemp-6 balkjes.. motor uit, moto horizontaal verticaal neerzetten niet zijstandaard. (middenbok dieknieheb) motoroliepeil op het oliekijkglas aflezen...[/color:2sasas1g]
dat is een lang vensterke aan de zijkant in een vierkantachtig zwart blokje ondervoor de motor, den carter? (gok)
Peilstokje dat staat niet in 't boekje (of ik kijk erover )
sig nature
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
Op de Adv is dat met een stokske, de SE en SM en varianten hebben een vensterke in de olietank, ook bekend als "vierkantachtig zwart blokje".
Omdat het een droog carter is zou die blok zonder problemen blijven draaien met ongeveer 1liter olie ipv de 3liter die er normaal inzit. Hoor ik weleens vertellen.
Omdat het een droog carter is zou die blok zonder problemen blijven draaien met ongeveer 1liter olie ipv de 3liter die er normaal inzit. Hoor ik weleens vertellen.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
TRX had ook droog carter was met venster, TDM900 had 900cc versie van dat blok en dat was met peilstok .
Ook een gedoe om dat correct te meten.
Ik had de beste meting als ik (echt) gereden had, dus na een rit, dan 5 minuutjes laten afkoelen (dus ideaal om motokledij uit te spelen bij thuiskomen) en dan controleren....
Ook een gedoe om dat correct te meten.
Ik had de beste meting als ik (echt) gereden had, dus na een rit, dan 5 minuutjes laten afkoelen (dus ideaal om motokledij uit te spelen bij thuiskomen) en dan controleren....
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
En dan staat er in het onderhoudsboekje dat je voor de garantie v??r elke rit het oliepeil moet nazien....TRX had ook droog carter was met venster, TDM900 had 900cc versie van dat blok en dat was met peilstok .
Ook een gedoe om dat correct te meten.
Ik had de beste meting als ik (echt) gereden had, dus na een rit, dan 5 minuutjes laten afkoelen (dus ideaal om motokledij uit te spelen bij thuiskomen) en dan controleren....
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
als ge dat na de vorige rit doet is dat toch ook voor uwe ritEn dan staat er in het onderhoudsboekje dat je voor de garantie v??r elke rit het oliepeil moet nazien....
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
-
- Posts: 1658
- Joined: 04 Nov 2009 12:22
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
Zou het kunnen dat je mij verkeerd verstaan hebt? Je verliest uw garantie natuurlijk niet omdat je uw oliepeil niet zou nakijken. Maar als je zonder olie valt gaat de schade die veroorzaakt werd door het zonder olie vallen niet onder de garantiebepalingen vallen omdat je volgens het onderhoudsboekje moet nakijken of je voldoende olie hebt. De oorzaak van het zonder olie vallen kan natuurlijk wel op de garantie van de constructeur verhaald worden. Dixit mijn Yamahadealer.En dan staat er in het onderhoudsboekje dat je voor de garantie v??r elke rit het oliepeil moet nazien....
En om eerlijk te zijn bij mijn Tiger kijk ik er ook niet naar, dat staat altijd op hetzelfde niveau en dat is dus niet plezant om na te kijken. Bij de Rudy met zijn BMW-allures is dat een ander verhaal.
Me gusta la moto, me gustas tu.
Re: Oliepeil controleren wat doe ik fout
als ge dat na de vorige rit doet is dat toch ook voor uwe ritEn dan staat er in het onderhoudsboekje dat je voor de garantie v??r elke rit het oliepeil moet nazien....
Duibdinges is mee . Controleren na je rit en indien nodig direct bijvullen, zo staat em altijd klaar voor het volgende ritje .