R 80 projectje

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Post by Bij »

Zoals gezegd bij de voorstelling den R80 ex politie moto en pekelfiets van de vorige eigenaar.
Image
Bedoeling was om te beginnen met hem van zijn kuip te ontdoen en dan is effe grondig poetsen en beginnen bollen. Later in de koude periodes een en ander ombouwen om een soort van supermotard of scrambler machientje te maken. Image
Deze week na het beeindigen van de brandhoutkap in het bos tijd gevonden om met de demontage te beginnen. Na demontage van de onderkuip kom ik dit dus tegen
Image
Kader los door Image
na het inwinnen van info heb ik 2 oplossingen
Lassen of een andere kader.
In beide gevallen gaan we dus voor een volledige heropbouw da past dus echt ni in het voorziene budget.
het zal dus een langzaam projectje worden...... Image
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: R 80 projectje

Post by TRooPER »

Damn, dat kan tegenvallen,

particulier gekocht? of dealer


dat is zeker niet leuk om tegen te komen , bij een motorsloop eens zoeken naar een kader,
moeten er wel genoeg van te vinden zijn zeker.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R 80 projectje

Post by F M »

Is dat eigenlijk niet iets dat hoort bij de 'onzichtbare gebreken' ? Kan je de koop dus niet ongedaan maken? Als je dat zou willen, dus.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

Wel, 't is particulier gekocht.
Met de kuip gemonteerd is dit niet te zien tenzij je gans onder de moto gaat liggen. wat ik dus niet gedaan heb Image
Je zou dit kunnen katalogeren onder verborgen gebreken, maar ja ik heb hier dan ook niet veel geld voor betaald dus is dit eigenlijk meer een morele tegenvaller. Image

Ondertussen heb ik al enige reactie vanuit de club. Ik ga eerst nog wat verder demonteren zodat het type frame goed zichtbaar is. Van een afbraak moto zou ik dan het frame kunnen hebben. Image

Dit heeft het voordeel dat de aanpak iets grondiger kan en zal gebeuren maar dat het beschikbare budget ontoereikend gaat zijn. dus zal alles wat vertraging oplopen.
Het motorblok en de boite zijn echt wel goed dus daar denk ik niet van veel extra kosten te hebben. De rest zullen we de komende weken wel zien.
Eerts eens wat plaats maken in de kelder om gedemonteerde onderdelen te stockeren. Image
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: R 80 projectje

Post by Raketman »

Boeiend, dat frame Image ...

Kan bijna niet anders dan van een accident zijn (misschien wel in dienstverband), en nadien opgebouwd met stukken van nen andere. Kaders met papieren genoeg te vinden voor deze types...
Nil volentibus arduum

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

jaja Bart, de wereld is soms klein h? Image
Morgen doen we weer wat verder.
Aangezien die kuip toch zijn beste tijd heeft gehad gaat die ineens mee naar het containerpark.
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

Voila se nog eens een update

na de tegenslag met de kader begonnen met een en ander te demonteren
Image

Image

Ondertussen ook nog ne kader kunnen versieren Image
Image
Kader is er ene van een R100RS bj 1978.
Nu kan ik dus beginnen met da te schuren en terug te voorzien van een likje verf en terwijl de verf droogt kan ik dan den andere verder demonteren. Image
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: R 80 projectje

Post by Raketman »

Ik zou mij daar niet mee bezighouden, maar eerder alle frame-delen demonteren die ge wilt gebruiken en dan de hele handel laten poederlakken.
Dat is het snelst, meest kwalitatieve en goedkoopst. Tenzij ge dat frame met spuitbuskes gaat zitten bekliederen Image Image . Maar dan moet ge in rekening brengen het binnen de 2 jaar weer begint te roesten of de verf eraf loopt na een paar keer morsen met benzine.
En eerlijk gezegd, als ge spreekt van Siebenrock kits en andere vorken is de prijs van het poederlakken bijna marginaal te noemen...

Ik heb mijn frame van mijn R100 destijds nog zelf geschuurd/grondlaag/filler-verharder/kleur/satijnvernis-verharder gezet. Is eens tof als experiment, maar later heb ik enkel nog laten poederlakken. Dat R100 frame heeft al overal kraskes en schilfkerkes verf af (montage, herstellingskes nadien,...). 'k Heb al dikwijls goesting gehad om hem weer te demonteren en het frame te laten herdoen. Om over de prijs van de produkten nog te zwijgen Image Image : daar zijt ge gemakkelijk 280-300? aan kwijt vantegenwoordig.

'k Zou zeggen, maak eens een totaalfotoke van alle frame-delen die gedaan moeten worden, dan vraag ik eens een prijske waar ik altijd ga (als u dat interesseert h?)...
Nil volentibus arduum

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

Beste Raketman,
natuurlijk interesserd mij da Image

Momenteel ben ik nog een gevecht aan het leveren met een uitlaatmoer Image
Als die los is en de uitlaten eraf dan kan het achter frame en de achterbrug er ook af.
dus dan zal ik u eens een fotoke toesturen. Image

alvast merci.
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: R 80 projectje

Post by Raketman »

't Is niks, we kunnen maar eens informeren h? (hoewel ik wel een idee heb van grootorde prijs).

Frame, subframe, middenbok, zijpoot, achterbrug (zonder de cardan !). Ik denk niet dat er nog andere dingen zullen zijn zoals een kopkuipbeugel of zijbeugels voor een onderkuip ?
Nil volentibus arduum

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

't Is niks, we kunnen maar eens informeren h? (hoewel ik wel een idee heb van grootorde prijs).

Frame, subframe, middenbok, zijpoot, achterbrug (zonder de cardan !). Ik denk niet dat er nog andere dingen zullen zijn zoals een kopkuipbeugel of zijbeugels voor een onderkuip ?
Inderdaad da is het voornaamste het wordt een naked bike. Image (kuipen da's voor janetten Image )

ge moogd die grootorde prijs anders wel effe in ne PB of mail steken zenne dan weet ik toch al een richting. Zal waarschijnlijk ook een beteke kleurafhankelijk zijn (het moet RAL oragne worden)
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

Dit weekend weer tijd gehad om aan den brommer te sleutelen.
Eerst is natuurlijk de schrijnwerker begonnen met een mobiel werkplatformke te maken met overschotten van een betonplexplaat en wa duimse planken zodat de brommer toch ook op 1 wiel nog te verplaatsen is.

Image

Image

Zo kan ik hem dus terug properkes in zijnen hoek zetten om toch de nodige doorgang in de garage te behouden.

Ondertussen het achterwiel eruit gehaald, het spatbord en de remschoenen verwijderd.
Morgen weer verder met olie aflaten van de cardan en de eindaandrijving.dan kan de achterbrug en het subframe eraf.
Die heb ik nodig om prijs te vragen voor het poederlakken.

We blijven dus bezig en langzaam maar zeker zal den deze afgebroken geraken.... om nadien weer opgebouwd te worden.
Zo ver zijn we dus al weer gevorderd
Image

groeten
Koen
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

Voila,
dees weekend weer wat vorderingen gemaakt. Kaderke is klaar nu de motor en de voorvork uit den oude vissen.
Dan kunnen we met dees
Image

verder doen
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R 80 projectje

Post by Muug »

ow
geel
da wordt ne Maya De Bij(na)-moto? Image

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

tja,
Da moest een beteke passen met da blauw van de naftbak en de spatborden h? Image Eigenlijk moest da van da KTM oranje zijn maar het is wa lichter uitgevallen Image

Trouwens ik had ne echte biekes GS maar die heb ik moeten verkopen voor een koekendoos maar ik zit nog met ne kader op overschot dus der ga na den deze toch terug nen biekes GS komen Image (Eerst maar is wa werk steken in het vinden van een andere woonst anders ga ik dat hier thuis weer ni verkocht krijgen Image )
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

Voila se vandaag weer is wa verder gedaan
Image
Blokske eruit gevist want 2 mei afspraak bij de boxermotorenclub om wa lekkende dichtingen te vervangen, nief wiellagerkes te plaatsen en de cardan terug in zijn behuizing te krijgen.

Morgen nog wa vechten met de centrale bout van de kroonplaat dan kan dit al terug in de niewe kader geplaats worden.
Vorkbenen ook nog wat proper maken en dan beginnen we terug op te bouwen Image
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: R 80 projectje

Post by TRooPER »

Voila se vandaag weer is wa verder gedaan
Image
Blokske eruit gevist want 2 mei afspraak bij de boxermotorenclub om wa lekkende dichtingen te vervangen, nief wiellagerkes te plaatsen en de cardan terug in zijn behuizing te krijgen.

Morgen nog wa vechten met de centrale bout van de kroonplaat dan kan dit al terug in de niewe kader geplaats worden.
Vorkbenen ook nog wat proper maken en dan beginnen we terug op te bouwen Image

en uw beste sleutelgerief om aan een boxer te werken is die grote witte tang ? Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

en uw beste sleutelgerief om aan een boxer te werken is die grote witte tang ? Image
helaba ni lachen he met mij hoog technologisch gerief he Image met die multifunctioneele takkenschaar kunde ook ellentrikdraad mee doorknippen Image

't belangrijkste is wel die krik om die moteur daaruit te krijgen Image
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R 80 projectje

Post by Bij »

ok 't is hier weer een tijdje stillekes gewest maar ik heb wel niet stil gezeten zenne.
Eerst en vooral al eens een toereke gedaan met de motor
Image

na de herstelling het boeltje terug in het nieuwe frame geplaatst
Image

toen werd het een regenzomer Image en had ik ni veel tijd om verder te prutsen maar toch kans gezien om tussen de vlagen door wa aan den brommer te werken Image

Image

Een paar weken geleden begon het toch weer serieus te kriebelen Image en onzen baas deed er een schepke bovenop want al mijne verlof van dit jaar moest opgenomen worden Image
Zo ziet hij er nu uit.

Image

ondertussen staan er ook al pinkers enzo op. Nu nog zorgen dat den ellentrik in orde komt en de uitlaat er nog op.
Remmerij wordt volgende week mee veder gedaan (de remleidingen worden dan gemaakt) .
jaja 't is hier de laatste rechte lijn ingegaan Image Image
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Post Reply