aja, dat zelf onderhouden, zo gaat het verder.....

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Post by TRooPER »

gisteren nog maar eens wat verder "gezelfdsleuteld"

nieuwe ketting : check
nieuwe tandwielen (met loctite vast): check
remmen voor + achter revisie, pistonnekes volledig uit, proper maken, terug in, verse DOT4: check
terug onroad velgen erin: bijna check

na het oppoetsen van de velgen + spaken, toch hier en daar een "andere klank" bij het tikken tegen de spaken
ongeveer allemaal tot dezelfde klank gekregen, voorwiel terug in.
Er zit een kleine deuk in velg, en het loopt klein beetje scheef, ik zou er eens een meetklok moeten tegenhouden,
maar het zal toch ong 2-3mm verschil opzitten.
Mocht dit mijn offroadvelg zijn, zou ik mij daar minder zorgen over maken, maar voor de onroad probeer ik deze toch
graag opnieuw recht te krijgen.

mijn idee hoe ik het verder zelf moet doen:
-wiel in voorvork,
-meetklok op vaste steun tot net niet tegen de velg laten lopen,
-op de plaats waar het tegen de velg aansleept, de spaak wat meer of minder spanning toelaten
(of moet dit aan de spaak op 180? van de speling? )
-klok aan andere kant van velg plaatsen en opnieuw controleren,
Dit voor zijdelingse slag uit te krijgen,
maar ga ik bij de correctie van verschillende spaken geen ander effect verkrijgen: namelijk hoogteslag?

graag uw commentaar voor spaken richten,



en ook tips voor het mooi opkuisen van de voorvorkdichtingen zijn welkom,
er bestaan zo van die plastiek hulpmiddeltjes om de voorvorkdichtingen van vuil te ontdoen zonder de
circlips aan de rubbers te moeten losmaken, zijn er alternatieven? boetvlootje deksel met een haakje?
of toch maar de beschermrubbers erafhalen en proper opkuisen.
brakecleaer kan geen kwaad voor voorvorkdichtingen ?


er zitten nu van die accordeon plastiek beschermers om de voorvorkpoten,
en ik heb neopreen lange kousen liggen,
zouden deze beter zijn als ik ze goed toestrap met tie-raps, het ziet er alleszinds beter uit.
maar ik weet niet of ze even waterdicht zijn dan de plastiek accordeonbeschermers,


to do:
nog teen en tander Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Triple
Posts: 240
Joined: 05 Oct 2010 07:06

Re: aja, dat zelf onderhouden, zo gaat het verder.....

Post by Tom Triple »

gisteren nog maar eens wat verder "gezelfdsleuteld"

nieuwe ketting : check
nieuwe tandwielen (met loctite vast): check
remmen voor + achter revisie, pistonnekes volledig uit, proper maken, terug in, verse DOT4: check
terug onroad velgen erin: bijna check

na het oppoetsen van de velgen + spaken, toch hier en daar een "andere klank" bij het tikken tegen de spaken
ongeveer allemaal tot dezelfde klank gekregen, voorwiel terug in.
Er zit een kleine deuk in velg, en het loopt klein beetje scheef, ik zou er eens een meetklok moeten tegenhouden,
maar het zal toch ong 2-3mm verschil opzitten.
Mocht dit mijn offroadvelg zijn, zou ik mij daar minder zorgen over maken, maar voor de onroad probeer ik deze toch
graag opnieuw recht te krijgen.

mijn idee hoe ik het verder zelf moet doen:
-wiel in voorvork,
-meetklok op vaste steun tot net niet tegen de velg laten lopen,
-op de plaats waar het tegen de velg aansleept, de spaak wat meer of minder spanning toelaten
(of moet dit aan de spaak op 180? van de speling? )
-klok aan andere kant van velg plaatsen en opnieuw controleren,
Dit voor zijdelingse slag uit te krijgen,
maar ga ik bij de correctie van verschillende spaken geen ander effect verkrijgen: namelijk hoogteslag?

graag uw commentaar voor spaken richten,



en ook tips voor het mooi opkuisen van de voorvorkdichtingen zijn welkom,
er bestaan zo van die plastiek hulpmiddeltjes om de voorvorkdichtingen van vuil te ontdoen zonder de
circlips aan de rubbers te moeten losmaken, zijn er alternatieven? boetvlootje deksel met een haakje?
of toch maar de beschermrubbers erafhalen en proper opkuisen.
brakecleaer kan geen kwaad voor voorvorkdichtingen ?


er zitten nu van die accordeon plastiek beschermers om de voorvorkpoten,
en ik heb neopreen lange kousen liggen,
zouden deze beter zijn als ik ze goed toestrap met tie-raps, het ziet er alleszinds beter uit.
maar ik weet niet of ze even waterdicht zijn dan de plastiek accordeonbeschermers,


to do:
nog teen en tander Image
Ahum, ik begin hier gewoon uitleg te geven over zelfsleutelen... wiel rechten moet gebeuren hoe je het beschrijft maar of daar dan genen hoogsteslag in komt? geen idee.

Brakecleaner zou ik niet op rubber gebruiken, eerder wd40.

Wat die neopreen kousen betreft, die zijn langs geen kanten waterdicht maar dat maakt niet echt uit, het vocht dat er in komt gaat er ook weer uit. Het vuil houden ze wel tegen waardoor uw voorpoten beschermd blijven. Als die dingen niet kapot gaan tenminste, daar komen ook ladders in al in nylon kousen en dan moeten die vervangen worden.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Re: aja, dat zelf onderhouden, zo gaat het verder.....

Post by Iefke »

Hoogteslagen wegwerken zonder de band te demonteren is zo wie zo onmogelijk. Als je wiel een ei is, is het meestal om zeep. Zijdelingse slagen daarentegen zijn een minder probleem. Koop een gepaste spaaksleutel en check eerst eens het volledige wiel of dat er geen losse spaken tussen zitten. Als dat het geval is draai deze dan bij, maar verdeel de spanning als hij vastkomt over de aangrenzende spaken. Bij een losse spaak zit er een slag in het wiel aan de overkant. Dus slag naar links, spaken rechts bijdraaien en verdelen over een drietal spaken, waarbij je het meeste druk zet op de spaak recht tegenover de slag. Hierna opnieuw checken en als het echt erg is opletten dat je het wiel niet uit het center trekt. Zet ergens een klem op je vork of spatbord zodat je een vast meetpunt hebt. Zo'n micrometer gaat ook, maar je kan hier gerust zelf wat in elkaar knutselen. Normaal zou je een wiel zeker na de eerste duizend kilometer eens moeten nakijken en dan nog eens een paar duizend kilometer verder, maar ik denk niet dat er dealers zijn die dit doen.
Ashetmorvooruitgaat!

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: aja, dat zelf onderhouden, zo gaat het verder.....

Post by Blackbert »

WD40 is ook niet zo rubbervriendelijk als we denken, heb ik ergens gelezen.
Maar de stofkappen kan je toch uit de buitenpoten prutsen om te kuisen? De oliedichtingen daaronder zou ik met rust laten.

Soit, zo'n kousen zitten al 10000-en km om de binnenpoten van de LC8, over heel de lengte. Gaan er heel af en toe eens af, ter controle: altijd tiptop. 't Zijn er wel volledig dichte, waarvoor de poten gedemonteerd moeten worden, niet van die dingen met velcro.
grease up your baby for a ball on the hill

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Re: aja, dat zelf onderhouden, zo gaat het verder.....

Post by Iefke »

Inderdaad, WD 40 vreet rubber op, allez maakt het wak, beter kerosine gebruiken. Dat werkt ook perfect om je ketting mee te poetsen, in combinatie met een oude nylon panty van madam Image
Ashetmorvooruitgaat!

Post Reply