Husqvarna TR650 Terra modificaties

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Allez, op algemeen verzoek zal ik hier een topicske beginnen voor de preparaties van onze Terra's. Verwacht niets wereldschokkends. De meeste zaken die ik wil gaan doen zijn gebaseerd op idee?n opgedaan op allerlei fora (cafehusky en advrider voornamelijk).

Maar goed, het begint dus allemaal met een standaard Terra (of twee):
Image

Eentje was bij aankoop al voorzien van een OEM carterbescherming en van bredere voetsteunen. De andere is 100% standaard.

De rest zal hier ter zijner tijd wel beschreven worden Image

Voor het gemak een lijstje met de reeds uitgevoerde modificaties:
- Famsa tanktas
- Tutoro kettingsmeersysteem met gemodificeerde druppelaar
- Schakelpedaal modificatie
- verwijdering overdrukklep benzinetank
- Oxford handvatverwarming
- Scheffelmeier Image plate en SW Motech valbaren
- Symtec heated grip pads
- Barkbusters VPS handkappen
- SW Motech middenbok
- falende tandwiellagers
- DIY kettingsmeersysteem
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by petervdc »

Interessant !
Keep going

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by vet on wheels »

Ik ben benieuwd....
Verras ons Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by F M »

Om te beginnen zou ik al eentje in een ander kleurtje steken. Kwestie van ze uit mekaar te kennen.

Of misschien in grote letters 'XTZ' erop zetten ? Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

De mijne is wel tot??l anders als die van Sofie, h?. Der plakt een stickerke van de 110th anniversary op. Image

En ik ben al druk bezig geweest om te zien welke extra's van de XTZ ook op de Terra passen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by laouen »

De mijne is wel tot??l anders als die van Sofie, h?.
jah echt wel een heeeeel groot verschil Image Image
Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voor we ons ne keer vergissen van motor en hoe lang het dan gaat duren voor we dat ook effectief door gaan hebben Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Muug »

wel, diene met het schapevelleke is van u, Laouen. Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by frederikw »

Prachtige keuze van moto's!
Ik volg Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Een mens moet ergens beginnen, ik heb dus afgelopen weekend al enige tijd in de garage doorgebracht. Maar die motoren staan hier nog maar van zaterdag, dus voorlopig is er nog weinig impressionants te melden hoor.

Ik ben begonnen met de rubbers van de stepjes af te halen. Die zijn toch nergens goed voor Image

Ook al de permanente Optimate laadstekker ge?nstalleerd. Niet alleen om de batterij gemakkelijk te kunnen laden, maar vooral omdat die stekker gebruikt wordt om onderweg de GSM en de Scala Rider aan op te laden.

En ook de Garmin Zumo mount staat al op het stuur, met de kabels proper weggewerkt achter de kleine beetjes kuip die er zijn. Nog niet aangesloten op de batterij, want ik heb er andere plannen mee...

Verder was ik behoorlijk tevreden van de Famsa tanktas op de Tenere en het zou zonde zijn die niet meer te kunnen gebruiken. Maar dat is een heel specifieke base plate voor de Tenere, dus ging er toch wel wat paswerk aan te pas gekomen. Mits de juiste instelling van de riem rond het balhoofd komt het gat voor de tankdop redelijk goed overeen.
Image

Maar de buizen van het subframe van de Terra zijn dunner als die van de Tenere. En de velcro straps die daaraan vast gemaakt moeten worden moest ik op de Tenere al tot op het uiterste aanspannen om vast te zitten. Op de Terra flapperden die dus gewoon wat rond het frame. Maar verder was de hoek van de straps en de positie van de tanktas goed. Dus de schaar in de velcro en tie-wraps in de plaats.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by F M »

En ook de Garmin Zumo mount staat al op het stuur, met de kabels proper weggewerkt achter de kleine beetjes kuip die er zijn. Nog niet aangesloten op de batterij, want ik heb er andere plannen mee...
Maak een mens niet zo nieuwsgierig. Vertel toch gewoon wat je van plan bent ! Image
Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Blackbert »

softgrip handgrepen, handkappen met alu beugel, klapspiegels, ... Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Muug »

softgrip handgrepen, handkappen met alu beugel, klapspiegels, ... Image
een schapevelleke...

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by petervdc »

En ook de Garmin Zumo mount staat al op het stuur, met de kabels proper weggewerkt achter de kleine beetjes kuip die er zijn. Nog niet aangesloten op de batterij, want ik heb er andere plannen mee...
Maak een mens niet zo nieuwsgierig. Vertel toch gewoon wat je van plan bent ! Image
Image
Batterij verplaatsen ?
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Maak een mens niet zo nieuwsgierig. Vertel toch gewoon wat je van plan bent ! Image
Image
Tut, tut. Geduld is een schone deugd. Image
En plannen evolueren.

Maar in dit geval ligt het al redelijk vast en is de bestelling al geplaatst. Na jarenlang op verschillende motoren gepruld te hebben met aparte kabeltjes, een losse relais, allerlei soorten klemmetjes en veel electrical tape, deze keer toch beslist van het wat properder aan te pakken.

Image Image

Met de Fuzeblock kan je tot 6 elektrische apparaten aansluiten. Door de plaatsing van de zekering per apparaat kan je instellen of dat apparaat steeds stroom moet krijgen of enkel wanneer het contact op staat.

Vorige week besteld in de VS, ik verwacht 'm deze week in de bus. En dan zou de Terra klaar moeten zijn voor een enkele toys:
- GPS
- verwarmde handvaten
- een setje auiliary LED lichten (nog te bepalen welke dit gaan worden)

Verder van't weekend ook al een hoop spulletjes van de Tenere afgevezen en gepast. En daar hebben we ook weer wat uit geleerd. Zo passen de Pivotpegz voor de Tenere niet op de Terra. De hoek is wel dezelfde en de maat van de bout is ook geljikaardig. Maar op de Tenere staan ze dichter tegen het frame waardoor de stop korter is. Als ik die op de Terra installeer klappen ze gewoon naar beneden Image
De Tutoro is ondertussen ook al overgezet. Plaatsing wel wat anders moeten doen omdat de ketting aan de rechterzijde zit.

Nog in de pipeline (had Bert al goed geraden):
- handkappen zijn een must
- double take spiegels op Ram mounts zijn een optie. Al geven de standaard spiegels wel een behoorlijk goed zicht.

De handgrepen blijven voorlopig dezelfde. Maar er is al een custom Image plate in bestelling en ook valbaren en middenbok.
Verder nog op de planning: kofferrek en topkofferdrager. In die laatste is er niet zoveel keuze omdat de meeste oplossingen voor de Terra monteren op het bestaande plastieken rekje. En dat heeft bij andere TR rijders al bewezen van niet stevig genoeg te zijn voor bagage te dragen bij off-road gebruik. Het design ervan is niet ideaal doordat de ophangpunten ver van het draagvlak afzitten. Het draagvlak wordt totaal niet ondersteund en steekt als een soort cantilever uit. De plastic is daarvoor niet stevig genoeg. Die moet dus volledig vervangen worden.

Het zadel lijkt me voorlopig comfortabel genoeg. Voor lange ritten heb ik graag een redelijk hard zadel. Schapevelleke voorlopig dus niet.

Batterij verplaatsen is geen optie wegens zeer weinig ruimte onder het zadel (daar zit de tank). Eventueel een kleinere batterij steken (genre Shorai) zodat er wat meer ruimte is voor die 2 meter plastic darm die ik steeds bij heb voor benzine over te pompen.

Er is wel nog een compartiment onder de kont, voorzien voor een alarmsysteem. Enkel te openen met 3 Torx bouten onder het zadel. De CDI zou naar daar kunnen verhuizen om nog wat extra plaats te maken onder het zadel. Maar dan moet het wel beter waterdicht gemaakt worden. Nu zijn er aan de zijkanten 6 sleuven voorzien om het geluidssignaal van het alarm door te laten.

Er zijn ook enkele kant-en-klare systemen beschikbaar om de standaard extreem arme fueling te verhelpen. Maar die zijn behoorlijk duur. Op Cafehusky heb ik een veel goedkoper idee opgedaan. Door de standaard luchttemperatuursensor te vervangen door een aantal in parallel geplaatste resistoren kom je tot een fueling curve die zeer dicht aanleunt bij de ideale die je kan verkrijgen met een Power Commander. Een beetje knutselwerk, maar zeker iets om te overwegen.
Image

De katalisatoren zullen er op termijn waarschijnlijk ook aan moeten geloven. Dat produceert wat minder warmte en voorkomt problemen met minder zuivere benzine in sommige streken. Maar die zijn redelijk gemakkelijk uit te boren.

De tool tubes van op de Tenere zullen ook nog wel overgebouwd worden van zodra er een kofferrek op de Terra staat.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by TRooPER »

[quote="duibhce Kaelann"
Image[/quote]



PPsssssssssssssssssssssssssssssssst, stop maar , uw potjen is al vol

Image







Image kon het niet laten Image haha, adventure riders met een plaspotje voor onderweg Image


mijn excuus om uw schone start van den topic te bevuilen met flauwe humor
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by den Bullet »

...

Batterij verplaatsen is geen optie wegens zeer weinig ruimte onder het zadel (daar zit de tank). Eventueel een kleinere batterij steken (genre Shorai) zodat er wat meer ruimte is voor die 2 meter plastic darm die ik steeds bij heb voor benzine over te pompen.

...
Motobatt?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Motobatt?
Eventueel. Maar die is in afmetingen even groot als een Yuasa (die wel al wat kleiner is dan de standaard batterij van BMW die in de Terra steekt)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Muug »

hij zal meer gaan verbruiken dus, als je die tempsensor gaat bedriegen.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by TRooPER »

Motobatt?
Eventueel. Maar die is in afmetingen even groot als een Yuasa (die wel al wat kleiner is dan de standaard batterij van BMW die in de Terra steekt)
odyssey pc310 ? wel opletten want blijkbaar niet bruikbaar met gewone laders
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by den Bullet »

Motobatt?
Eventueel. Maar die is in afmetingen even groot als een Yuasa (die wel al wat kleiner is dan de standaard batterij van BMW die in de Terra steekt)
Tiens, over 't algemeen zijn ze kleiner dan de originele batterijen; ze leveren er zelfs spacers bij om aan die grootte te komen ...

Post Reply