Dempen uitlaat

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Post by petervdc »

Hoe kan ik de Yoshimura uitlaat minder lawaai laten maken ? DIe zit op de drz die ik net gekocht heb...
Keep going

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Dempen uitlaat

Post by Blackbert »

[url]

Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dempen uitlaat

Post by Muug »

google?

rivetten uitboren aan ene kant. Die kant lostrekken. Binnenste eruit halen. Ouwe rotte glaswol wegsmijten. Nieuwe glaswolmat - vers gekocht - aanbrengen. Boel weer toe rivetteren.

Uitleg voor een Wings-uitlaat met fotokes : http://www.Image.si/ver3/slikarije/WINGS-instalation-maintenance.pdf

Maar hoe zit het met de kosten-baten-analyse? Ik bvb had beter een nieuwe Wings-uitlaat gekocht, want 2dehands-Wings + nieuwe glaswol = bijna even duur als nieuwe Image. Image

ah bert was me voor

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dempen uitlaat

Post by petervdc »

[url]

Image
thx !
Keep going

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dempen uitlaat

Post by petervdc »

Ik vind een standaard 2de handse uitlaat voor 75 euro...
Pff, mss die yoshi te koop zetten dan ? Image

Tzal me evenveel kosten als dempingwol & al het werk, toch ?
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Dempen uitlaat

Post by TRooPER »

en pakt geen gewone glaswol uit uw garage, dat fikt naar het schijnt gewoon op, op den duur,


ik heb nog een stukske keramische glaswol liggen van de dichting van mijn dubbelwandige schoorsteenbuizen,
zou dat ook kunnen lukken (op termijn de xr650r pijp ook es van vers wol voorzien)
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dempen uitlaat

Post by petervdc »

Klopt het, dat als ik een standaard uitlaat erop steek, dat dan sproeiers moeten aangepast worden ?
Kvraag me ook af wat het kostenplaatje gaat zijn, de huidige stiller maken, of een standaard 2dehands kopen...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dempen uitlaat

Post by Muug »

bij nen deftige moto is het zo : enkel demper veranderen --> carbs niet aanpassen.
bij nen enduro weet ik dat niet.

Verder moet gij natuurlijk zelf kiezen wat ge wilt doen. Daarin kunnen wij u niet helpen.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Dempen uitlaat

Post by TRooPER »

meestal is andere uitlaat toch, ten minste de carb herinstellen of naalden veranderen.
dat komt soms neer op +3 tot +10pk winst en gewichtsverlies
maar een andere uitlaat vraagt ook veelal meer lucht, dus luchtfilter moet meer open....

dat is allemaal theorie......
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dempen uitlaat

Post by Muug »

andere uitlaat is niet hetzelfde als andere demper !

mannekes toch, waar is uw kennis ! Dempers en zo dienen om de drukpulsen van de uitlaatgassen te regelen, zodat het ene moment de uitlaatgassen snel en volledig de verbrandingskamer kunnen verlaten (worden "weggezogen" en op het andere moment het nieuwe brandbare mengsel niet de uitlaat instroomt (omdat de pulsen tegenduwen) voor het verbrand is.

Bij straatmoto's gaat het zo : de hele uitlaatlijn veranderen --> alles aanpassen. Want moto kan beter ademen dus moeten de carbs/injectie volgen. Bij gewone demper vervangen hangt het een beetje van de demper af. Is het een open of een gewone vervangdemper?

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dempen uitlaat

Post by petervdc »

Tis een volledig open uitlaat zoals ik kan zien (ik kan er helemaal door kijken), er zit een Keihin carbu in die geregeld is daarnaar door racing center deurne of zo.
Zoals ik het hoor moet ik ofwel alles aanpassen, ofwel laten zoals het is, want als ik er dempingswol of whatever insteek, heeft dat invloed op het totale traject ?

En nee, ik weet het verschil niet tussen demper & uitlaat.
Tis een Yoshimura die erop zit, enfin, staat toch zo op de stikker die op da spel hangt... Image
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dempen uitlaat

Post by Muug »

... bij 2tact is het zo dat de vorm van de uitlaat bocht pulsen veroorzaakt die voor tegen druk zorgen , ik dacht dat bij 4tact de uitgaande kleppen dit overbodig maakt ?
alee verrijk ons met kennis Image
ge hebt gelijk, maar ook bij 4takten is het belangrijk. Bij een draaiende motor is er altijd op een gegeven moment "klepoverlap", op dat moment staan in- en uitlaatkleppen van dezelfde cylinder tegelijk open. Zo wordt er "tocht" gecre?erd doorheen de cylinder. Langs de uitlaatkleppen ontsnappen de uitlaatgassen, dat geeft een onderdruk in de cylinder zodat het verse mengsel sterker wordt aangezogen. Vanzelfsprekend riskeer je met die "tocht" ofwel dat er uitlaatgassen achterblijven in de cylinder (als de uitlaatgassen te rap sluiten), ofwel ontsnapt er onverbrand mengsel naar de uitlaat (als de uitlaatgassen te laat sluiten). Met dat ne moto een dynamisch ding is dat dan weer rap draait en dan weer traag, hebben beide fenomen plaats (niet tegelijk natuurlijk).

Image

Image

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dempen uitlaat

Post by Muug »

Peter
als ge er niks van kent zijt ge beter dat ge eraf blijft. Image

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Dempen uitlaat

Post by Stefke »

(als de [color=#0000BF:1p3ahso2]uitlaatgassen[/color:1p3ahso2] te rap sluiten), ofwel ontsnapt er onverbrand mengsel naar de uitlaat (als de [color=#0000BF:1p3ahso2]uitlaatgassen[/color:1p3ahso2] te
uitlaat[color=#40FF00:1p3ahso2]kleppen[/color:1p3ahso2] bedoel je... Image
als ge er niks van kent zijt ge beter...[/size:1p3ahso2] Image

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dempen uitlaat

Post by petervdc »

Peter
als ge er niks van kent zijt ge beter dat ge eraf blijft. Image
Ik snap de ballen van gans uwen uitleg Image
En tis ne mechanieker die eraan werkt, ikke niet, ik kijk/help/betaal alleen maar...
Soit, mss eerst es opvullen met wol, en zien wat het geeft ?
Er moet i?ts gebeuren, asociaal luid vind ik nie goe.
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Dempen uitlaat

Post by TRooPER »

Peter
als ge er niks van kent zijt ge beter dat ge eraf blijft. Image
Ik snap de ballen van gans uwen uitleg Image
En tis ne mechanieker die eraan werkt, ikke niet, ik kijk/help/betaal alleen maar...
Soit, mss eerst es opvullen met wol, en zien wat het geeft ?
Er moet i?ts gebeuren, asociaal luid vind ik nie goe.
plakt er ne sticker van KTM op, sommigen maken veel minder lawaai
Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Dempen uitlaat

Post by duibhce Kaelann »

Soit, mss eerst es opvullen met wol, en zien wat het geeft ?
Als ge ze dan toch openhaalt zou ik er ineens nen DB-killer insteken ook.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply