Sv650s

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Post by Kwakkel »

Heb mij onlangs een SV650S van '99 gekocht om nog maar eens te downsizen en meer "funbike" te hebben.
't is m'n 2e Sv, toen ik 19 was heb ik er ook eentje gehad en was daar gigantisch content van op alle vlak.

Nu bij de 2e had ik het gevoel in lagen toeren bijzonder weinig kracht te hebben. Alsof het blok al ferm versleten was, terwijl er amper 40.000km er staan.
Dus besloten om een dynojetkit stage1 en k&n luchtfilter te steken en laten afstellen op de testbank. Een gekeurde open uitlaat met db killer had ik nog liggen en heb ik doen passen.
Testbankgrafieken bewezen dat de moto erg slecht was afgesteld en nu met de kit een heel mooie curve heeft + 72 achterwiel pk's heeft, wat een erg mooi resultaat is voor een moto met opgegeven 70 krukas pk's.
Soit, tot daartoe alles goed. Ik ga mijn moto afhalen en rij zonder problemen naar huis. Wel recht naar huis want 't regende oude wijven en er lag net een nieuwe voorband op, dus eens gaan testen zat er niet in.

Gisteren wou ik een ritje gaan doen, startte hem en moest vrij veel choke gebruiken, wat normaal niet echt nodig is. Eens gestart liep hij erg troebel, constant terug in toeren vallen, luchtfilterscheten, bij handmatig gas geven viel hij stil.
Toch maar vertrokken en na 2 keer stil te vallen Image toch de baan op. In lage toeren liep hij ?cht niet goed, bokken, bokken en nog eens bokken. Wel gasrespons, geen gasrespons, v???l gasrespons Image
Terug naar huis gereden, tank eraf en heel de boel eens nagekeken of die mannen alles wel (goed) hadden aangesloten. Niks gevonden, enkel een paar slangen deftiger weggewerkt zodat niks kan knellen.

Vandaag dan terug toerke gaan doen. Eerst weer slecht starten, maar redelijk snel een normale vrijloop.
Kon ook deftig vertrekken, maar echt lekker draaide hij niet.
Eens gaan tanken, bandendruk nagekeken en dan eens 't gas erop.
vanaf 4000 toeren geen probleem meer en in hogere toeren effe een wow effect gehad. Zo vlammen voor een 650cc Image
Eens warm geen last meer van slecht draaien in lage toeren, terug zoals het moet. Maar nu begint de uitlaat op een oorlogsgebied te lijken, backfire alom!
Een beetje backfire is ok, dit is er over. Zelfs bij een constante snelheid en gasstand knalt hij.

Dus mijn gedacht, die staat v??l te rijk.
Verzuipt die zichzelf bij koude motor in lage toeren?
TPS sensor kapot?
zou toch niet mogen na een testbankafstelling? Of bougies?
Was me wel opgevallen dat gisteren 1 uitlaatbocht kouder stond dan de andere. Vandaag waren die beiden gloeiend heet.
En toen ik hem ging afhalen had ik van dit alles geen last. Direct staten, mooi draaien, geen backfire. Heeft slechts 1 week stil gestaan...

help? Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Sv650s

Post by Blackbert »

Heb je een uitdraai van die testbankruns? Staat daar ook 't grafiekske op van het lucht/brandstofmengsel? Dat kan je al een aanduiding geven of hij te rijk staat.
Wat wel zou kunnen. Te arm waarschijnlijk niet, zoals door valse lucht. Tenzij je iets over 't hoofd gezien hebt bij je controle.

In alle geval: je hebt waarschijnlijk mogen betalen voor de afstelling, en ze is niet goed. Efkes terug daarheen dus.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Sv650s

Post by Muug »

gewoon ne keer bellen en horen wat ze zeggen inderdaad

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Sv650s

Post by Kwakkel »

Ik heb geen gegevens van de lucht/naft verhouding, enkel pk en koppel grafieken.
En heb dat via een garagist gedaan, die op zijn beurt mijn moto ergens in holland op de testbank is gaan zetten. Dus heb geen gegevens van die testbankmannen.

Heb daarnet de moto eens laten draaien met de tank omhoog en startte al veel beter, maar hoorde heel duidelijk "scheten" van de carbs. Het luchtfilterhuis is ook heel vettig, dus die smijten veel mengsel terug volgens mij. Aan wat kan dat liggen?

'k ga zoiezo eens terug langs om te gaan klagen bij die garagist, want tijdens het testrijden is mijn linker remklauw losgekomen.
Hebben ze waarschijnlijk niet goed vastgezet na 't vervangen van mijn voorband. Heb allersinds geluk gehad want heel de boel was geblokkeerd. Image
En het kabeltje voor de relantie te regelen zat aan de verkeerde kant ergens tussen gepropt, terwijl daar een beugeltje is voorzien aan de andere kant.

Ik had er geen zin meer in om alles zelf te doen + heb niet voor alles 't juist gereedschap. Maar als ik mijne moto op zo'n manier terugkrijg heb ik zin om mij deftig gereedschap aan te schaffen en die zelfstandigen links te laten liggen.
'k was nochtans content van die gast, al jarenlang. Maar dingen zoals losse remklauwen zijn geen kleine fouten maar, dat had heel anders kunnen aflopen Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Sv650s

Post by TRooPER »

wat ik zou controleren,

-luchtfilter checken/vervangen
-carb cleanen
-aansluitingen van carb zien of er geen luchtlekken zijn (dus alle rubbers es duwen en checken op scheurtjes, ...)
-naft toevoer controleren
-ralenti op punt stellen

waarschijnlijk een carb probleem,
dat lost zichzelf niet altijd gemakkelijk op en al gemerkt dat garagisten er niet altijd veel goesting en tijd willen insteken.
als ge het zelf niet kunt, bij een betrouwbare moto tuner binnenbrengen en blijven bij staan , is mijn advies.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Sv650s

Post by Blackbert »

"ergens in Holland" doet direct denken aan Ruud Fredriks (tovami), maar die heeft een zodanige reputatie dat zo'n resultaat niet echt daar vandaan lijkt te komen.

die andere fratsen, terug. blijven bijstaan. eens opgelost serieus keet schoppen.

wat Trooper zegt: luchtlekken zoeken. als ik mij goed herinner heeft Dinike zo 's een gevonden bij een SV. haarscheurtje in het rubber tussen carb en blok. onzichtbaar. starten en terwijl hij draait remmenreiniger op die rubbers (en alle andere plaatsen waar hij valse lucht kan trekken). beetje zuinig mee zijn, je hoort het direct als hij dat binnentrekt.

desnoods: mototech in Wetteren. dynobank en verstand van zaken. ge moogt gewoon mee in dat kot tijdens de test.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Sv650s

Post by Stefke »

ge hebt gewoon 1 cylinder te weinig! Image triple rules! Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Sv650s

Post by Muug »

tijdens het testrijden is mijn linker remklauw losgekomen.
dingen zoals losse remklauwen zijn geen kleine fouten maar, dat had heel anders kunnen aflopen Image
Ik heb zo al via de telefoon staan roepen van col?re tegen de dealer. Toen ik 's morgens op mijn werk aankwam hoorde ik klingeldelingeldeling. E?n remklauw los, de ander nog met ??n boutje vastekes. En ik had juist een half uur autostrade achter de rug. Maar ah, ge hoort die mensen zo hun schouders ophalen als ge van uw oren maakt. Triestig.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Sv650s

Post by Muug »

Beest is van '99 trouwens, inderdaad perfect mogelijk dat
1) rubbers verstorven zijn en valse lucht doorlaten
2) dat er veel "gom" in de carbs is losgekomen en nu overal tussen zit en daardoor het mengsel zwaar om zeep helpt. E?n of zelfs twee keer ultrasoon reinigen is hier de boodschap.

Tja, oud beestje, misschien al lang stilgestaan.... dan komen de kosten. Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Sv650s

Post by TRooPER »

Beest is van '99 trouwens, inderdaad perfect mogelijk dat
1) rubbers verstorven zijn en valse lucht doorlaten
2) dat er veel "gom" in de carbs is losgekomen en nu overal tussen zit en daardoor het mengsel zwaar om zeep helpt. E?n of zelfs twee keer ultrasoon reinigen is hier de boodschap.

Tja, oud beestje, misschien al lang stilgestaan.... dan komen de kosten. Image

stilstaan is voor niets of niemand goed , altijd overal Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Sv650s

Post by Kwakkel »

Wel, op de papieren staat idd tovami, de kerel die mijn garagist zijn circuitbeesten ook afstelde vroeger, dus lijkt me idd raar met zo'n reputatie.
Rubbers zijn vervangen, die vielen naar 't schijnt letterlijk uit elkaar. Ook de rubbers als koppelstuk van carbs naar luchtfilter zijn nieuw. Daarom heeft hij wat langer bij de garage gestaan, die moesten besteld worden.
Luchtfilter is een splinternieuwe k&n. Ze hebben er wel 6 grote gaten extra in moeten boren om voldoende lucht te krijgen.
Naft krijgt hij genoeg, de slangetjes zijn doorzichtig en knellen nergens. Geen luchtbellen te zien.
relantie staat op 1200 toeren.

Enkel de rubbers tussen carbs en blok heb ik nog niet nagekeken.
Vuile carbs zou wel straf zijn aangezien ze de sproeiers enzo hebben vervangen, dus moesten uit elkaar. Dan kuist ge die toch eens uit....normaal gezien.
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Sv650s

Post by Kwakkel »

ge hebt gewoon 1 cylinder te weinig! Image triple rules! Image

De sprint ST staat hier nog hoor Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Sv650s

Post by laouen »

ge hebt gewoon 1 cylinder te weinig! Image triple rules! Image
of ene teveel... thumpers rulen ook Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Sv650s

Post by Muug »

Wel, op de papieren staat idd tovami, de kerel die mijn garagist zijn circuitbeesten ook afstelde vroeger, dus lijkt me idd raar met zo'n reputatie.
Rubbers zijn vervangen, die vielen naar 't schijnt letterlijk uit elkaar. Ook de rubbers als koppelstuk van carbs naar luchtfilter zijn nieuw. Daarom heeft hij wat langer bij de garage gestaan, die moesten besteld worden.
Luchtfilter is een splinternieuwe k&n. Ze hebben er wel 6 grote gaten extra in moeten boren om voldoende lucht te krijgen.
Naft krijgt hij genoeg, de slangetjes zijn doorzichtig en knellen nergens. Geen luchtbellen te zien.
relantie staat op 1200 toeren.

Enkel de rubbers tussen carbs en blok heb ik nog niet nagekeken.
Vuile carbs zou wel straf zijn aangezien ze de sproeiers enzo hebben vervangen, dus moesten uit elkaar. Dan kuist ge die toch eens uit....normaal gezien.
allez hij is goe gesoigneerd geweest. Image Maar toch weer vreemd dat ze de rubbers tussen carbs en motorblok niet in ene keer vervangen. Als die aan de kant van de luchtfilterkast uit elkaar vallen, tja, die zijn toch even oud als al de rest?

Verder vind ik het van hier uit mijne stoel bekeken ook vreemd dat er zes grote gaten moeten worden geboord in een luchtfilter "om meer lucht binnen te krijgen". Dat wijst toch op een groot ademhalingsprobleem?

MIjn gedacht? Met dat Blackbert spreekt van dinike, ik zou zo zeggen praat eens met diene mens. Heeft jaren aan Suzuki's gewerkt. Dinike is ne stielman van den ouwe stempel: een mix van buikgevoel, stielkennis, gezond verstand en koppigheid. Hij. Moet. En. Zal. Dat. Probleem. Oplossen. Geen idee of hij hier een account heeft, maar anders heeft hij zeker ene op motorsite.be. En in afwachting google raadplegen. Zoeken en zoeken in meerdere talen.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Sv650s

Post by laouen »

spannend is het wel!

De avonturen van Kwakkel en de bokkige SV650 Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Sv650s

Post by Muug »

En als ze dat doen en uw rekening de helft doen stijgen, vind ge hem nen afzetter...
African, gelieve niet in mijn naam te spreken.

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: Sv650s

Post by Kwakkel »

Had al aan dinike gedacht. Die heeft destijds aan mijne 1e Sv gezocht naar een elektrisch probleem en die was idd vastberaden.
Zal hem eens contacteren en hopelijk heeft hij tijd en goesting...

Wel jammer dat zo'n stielmensen stillaan uitsterven Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Sv650s

Post by Wipr »

Staat nog een rode sv650 van hetzelfde jaar op 2dehands en de minpuntje dat aangegeven worden zijn. Carburatoren moeten gereinigd worden want staat al twee jaar stil.

Verleidelijk want zouden maar 18000 km op staan maar been there done that met de BMW R850R. Ook zo lang stilgestaan en niks als miserie mee gehad. Stonden bij aankoop 8800km op voor 10jaar oud.

Foto'ke Image

Post Reply