Koelvloeistofniveau fluctueert

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Koelvloeistofniveau fluctueert

Post by Iefke »

Eigenlijk hoort een mens voor zich uit te kijken wanneer hij met de motor rijdt, maar toen ik daarnet mijn niveau van mijn koelvloeistof reservoir van mijn Adventure 990 in de gaten kreeg bij het rijden, zag ik dat stijgen van 3/4 tot boven het maximum, en dit enkel bij belasting, dus niet als ik in neutraal sta en aan mijn gas zit te lurken, dan bougeert het niveau niet :war: Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit op gelet en het kan dus doodnormaal zijn en abnormaal water verbruiken doet hij niet. Weet er iemand of dit normaal is of niet?
Ashetmorvooruitgaat!

Tom Triple
Posts: 240
Joined: 05 Oct 2010 07:06

Koelvloeistofniveau fluctueert

Post by Tom Triple »

Dat is normaal, water wordt warm en zet dan zoals alle stoffen uit. Het reservoir is eigenlijk een vat waar het teveel aan koelvloeistof (door de warmte) naar toe loopt. Is het blok koud, loopt de koelvloeistof terug. Biij koude motor vullen en nooit tot aan het maximum vullen. Er is dan voldoende ruimte in het reservoir om het teveel aan vloeistof op te vangen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Koelvloeistofniveau fluctueert

Post by Iefke »

Mijn water reageert dus op de gas. Mijn niveau stijgt inderdaad iets wanneer hij warm heeft, maar wanneer ik gas geef, en enkel onder belasting, gaat mijn niveau tot boven het maximum en zakt opnieuw als ik schakel. Het is niet dat er ergens water uitspuit door overdruk, maar ik vond het raar dat het enkel onder belasting het geval is, in neutraal mag ik gas geven zoveel ik wil, dan gebeurt er niets. :stomstom:
Ashetmorvooruitgaat!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Koelvloeistofniveau fluctueert

Post by Harald »

Ge moet eens kijken wanneer ge een noodstop doet.
Zou dan het niveau niet kunnen zakken tot aan het minimum?

:wink:

De oplossing is in de basiswetten van de wetenschap terug te vinden.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Koelvloeistofniveau fluctueert

Post by Muug »

Iefke wrote:Mijn water reageert dus op de gas. Mijn niveau stijgt inderdaad iets wanneer hij warm heeft, maar wanneer ik gas geef, en enkel onder belasting, gaat mijn niveau tot boven het maximum en zakt opnieuw als ik schakel.
Gelijk ze dan zeggen : gij zijt bezig met een "join de culasse" te krijgen. Afin, zo ging dat toch in de tijd van onze grootvaders. Ge geeft gas, ge bouwt druk op, die druk zoekt zich een weg, en duwt op dichtingen allerhande. Als er ergens ??n zwak plekske is dan geeft die dichting mee. Maar aan de andere kant van die dichting zit koelwater, dus dat koelwater wordt weggeduwd, en hop, ge ziet het niveau stijgen. Kan ook gewoon de dichting van uw kleppendeksel zijn die het aan het begeven is.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Koelvloeistofniveau fluctueert

Post by OzzePaa »

Heeft inderdaad alle schijn van een op hande zijnde kapotte "zwijn de kulas" te zijn ... Vroeger kon je dan aan de radiatordop zijn een oily smurrie zien hangen (of wast aan de olievuldop) :dontknow: : duurde dan niet lang meer of de kulasdichting was aan vefanging toe :wink: :roll:
Geen goe nieuws dus , in het worst case scenario :sterrekes:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Koelvloeistofniveau fluctueert

Post by duibhce Kaelann »

er zijn systemen waarmee je vrij eenvoudig kan testen op uitlaatgassen in de koelvloeistof.
bvb: http://www.youtube.com/watch?v=QjUkh7SZu5c
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Koelvloeistofniveau fluctueert

Post by Iefke »

Ik had al zoiets gedacht...Hij moet toch binnen om kleppen te stellen, dus moeten ze de rest ook maar eens controleren zeker. Pech onderweg na 30000 km onbezorgd brommen. :bleiten:
Ashetmorvooruitgaat!

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Koelvloeistofniveau fluctueert

Post by Raketman »

Gelukkig staat den Adventure niet bepaald gekend als ne moto die er in grote getallen zijn zwijndecullasses doordraait, maar wel als ne moto die graag zijn waterpomp verkracht. En het begin van lekkende waterpompasdichtingen (ol?) laten zich soms ook aankondigen door fluctuaties van het koelvloeistofpeil aangezien er druk-en olieverlies kan zijn langs die waterpompas. Kijkt nekeer goed in het vatje of er al geen begin te zien is van grijze smurrie(vlekjes)...dat is meestal de volgende fase.
Nil volentibus arduum

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Koelvloeistofniveau fluctueert

Post by Iefke »

:thumbsup: Merci Raketman! Ik was eens langs mijn garage gereden met mijn ijzer en daar vertelden ze me hetzelfde. Tot nu toe is er nog niks te zien, maar we houden het in de gaten. Mijne 990 heeft 30000 km en het is naar het schijnt sterk variabel, maar dat joinke van die waterpomp moet eraan ergens tussen de 30 ? 50 duizend km. Zolang het dat maar is :ricky: Binnenkort weer kleppekes laten nakijken, dure grap bij een Adventure trouwens, en dan moeten ze de rest ook maar eens nakijken. Ik ga er ineens maar eens van profiteren om mijn SAS eraf te gooien, zodat ik van al die rubberen slangenwinkel af ben. Zo winnen we hopelijk nog wat aan souplesse, hoewel dat met de Akra's en zijn mapping al beter is. En morgen hangen er terug Pirelli's onder :headbang:
Ashetmorvooruitgaat!

Post Reply