carburators eraf halen

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

carburators eraf halen

Post by Blackbert »

Right. Nee, niet van de KTM, da's makkelijk, dat zijn er maar 2, ze zijn groot en de rubbers tussen carbs en blok zijn soepel.

Maar er staat hier nog een 4-in-lijn ontmanteld, al veels te lang en die gaat echt niet proper draaien, als hij al wil starten. Dus moet die carburatorbank eraf. De manual zegt: rubbers aan de carbs laten, klemmen losmaken aan de motorzijde dus, en de carbs verwijderen.
Alle kabels en leidingen zijn los, de klemmen zijn los, en er zit geen beweging in. De volgende poging zal voorafgegaan worden door een spritz met iets vettig. Als dan nog de hele motorfiets beweegt eer er beweging in die carburators komt ...
Hoe hard mag je daar aan snokken, wrikken, een schroevendraaier of bandenlichter tussenzetten zonder de boel te beschadigen?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

carburators eraf halen

Post by Muug »

als de rubbers nog vastzitten aan 't blok ?n niet meer aan de carbs, dan ga je waarschijnlijk inderdaad WD40 nodig hebben. Want die alu van de carbs gaat nogal ferm "plakken" aan de rubbers volgens mij. De mond van de carbs heeft trouwens wellicht ??n of twee "ribbels" die passen in uitsparingen in die rubbers waardoor ze nog beter vastzitten. Ik denk dat je ook meer kans op slagen hebt door te wrikken van links naar rechts dan door ze parallel omhoog te trekken.
Kan je proberen : eerst wd40 erop, dan brede platte schroevendraaier tussen carb en rand van rubber, dan die schroevendraaier verdraaien en zo de carbs wat omhoog duwen. Tuurlijk de rubber of het alu niet kapotmaken.
Tijd en boterhammen jong.
En desnoods ze toch losmaken aan de motorkant eh, ik zie niet meteen in wat daar verkeerd aan zou zijn.

User avatar
Bij
Posts: 435
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

carburators eraf halen

Post by Bij »

Volgens mij kan je ook den truk met perslucht gebruiken. Laatst een ander stuur gezet op mijne velo en die handvatten zaten ook redelijk vast.
Op mijn perslucht pistool een dun tubeke gezet en schuin aangesneden dat die net onder de rubber ging. Dan de lucht open en alles kwam vanzelf los. :mrgreen:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

carburators eraf halen

Post by TRooPER »

de rubbers beetje warm maken dat ze soepeler worden,
met een spuitje (beetje dreft of wd40) proberen zorgen voor minder wrijving

ik denk dat ge daar toch redelijk wat moogt aan wringen,
heb op mijn lc4 met enkele carb toch vroeger ook redelijk wat mogen wringen om die proper los te krijgen.


er hangen toch geen stangen of kabels meer aan vast die iets in de weg zitten.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

carburators eraf halen

Post by Blackbert »

de rubbers moeten aan de carburators blijven, losmaken aan de motorzijde idd, dus.
't zal zoiets worden ja, WD40 of zeep en dan proberen loskrijgen, van links naar rechts of omgekeerd.
weet wel dat ze met een paar stevige 'latten' aan elkaar hangen, maar heb totaal geen zin om de gemeenschappelijke as die de vlinderkleppen bedient een nieuwe vorm te geven. of iets anders.
desnoods gaan ze eraan, die rubbers. nieuwe gaan geen arm kosten en na 17 jaar zal 't beste er ook wel af zijn.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply