Problemen balhoofd KTM 990 Adventure

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Problemen balhoofd KTM 990 Adventure

Post by Iefke »

Bij mijn vorig onderhoud werd bij Motocare mijn balhoofd in garantie vervangen, wegens, vraag me niet hoe, ingeslagen. Niet leuk met zo'n putteke rondrijden dat je op den duur dwingt van rechtdoor te rijden :duimneer: nu, 8000 km later van hetzelfde laken en broek. Moest ik nu nog continue wheelies trekken of als ne vlammende bliksem door elke veldweg vliegen...niets daarvan. Dus, ofwel zijn die balhoofden geen fluit waard, ofwel worden ze verkeerd afgesteld. Nog iemand met hetzelfde probleem en is er misschien iemand die een betere kwaliteit van balhoofden kent? Ik ben 2000 km geleden nog langs de garage geweest met de mededeling dat ik precies opnieuw een putteke voelde, maar zij voelden niets. Vandaag mijn wiel eruit gehaald bij het poetsen en als ik met mijn stuur draaide voelde ik inderdaad dat er weer schade was... :furious3:
Ashetmorvooruitgaat!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Problemen balhoofd KTM 990 Adventure

Post by Muug »

is een oud zeer
zoek maar eens op het lc8.nl forum, je zal diverse topics erover vinden
bij mijn perfecte probleemloze KTM 950 Adventure van 2005 is het het enige relatief regelmatig weerkerende euvel.
Dat komt oa door de onorthodoxe manier waarop KTM dat balhooft aanspant.
Bij japanners is er een moer waarmee je de lagers handvast aandraait, die zit onder de bovenste kroonplaat. En boven de kroonplaat zit nog een moer die je dan lekker hard aandraait.
Bij KTM is er ??n enkele moer bovenop de kroonplaat en die moet met heel veel gevoel worden aangedraaid. En na de eerste 500km moet je die opnieuw controleren. En dan na 1000km nog eens. Dan heb je veel kans dat het een paar tienduizend kilometer zal meegaan.
't is een klein offer in ruil voor een reuzemoto.
Maar ik heb dus ondertussen al speciaal gereedschap gekocht om die lagers er gemakkelijk uit te kloppen en om de nieuwe grondig door en door te smeren. Ik wil u desgewenst dat gereedschap wel ne keer uitlenen.
Je hoeft trouwens niet pers? dure KTM-lagers te kopen (geen idee meer of ze echt heel duur zijn). Je kan die lagers gelijk waar kopen als je de nummer ervan hebt.

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Problemen balhoofd KTM 990 Adventure

Post by Iefke »

Merci Muug! Inderdaad verschrikkelijk plezante motor :thumbsup: Ik heb zelf al eens gekeken hoe dat je dat balhoofd afregelt en dat is ongeveer het systeem van een A-headset van uit de mountainbike. Die kroonplaat dient eigenlijk als borging. Als je de lagers eruit moet kloppen, betekent dit dat gans de fourche eruit moet, leuk :headbang: Nu, dat gereedschap is dat zo'n gesplitte buis die je door de kop van het frame trekt om de lagers eruit te slaan? Dan heb je ook een pers nodig om ze evenwijdig te monteren. Die heb ik nog wel liggen. Ik was zaterdag nog eens een toerke aan de kanten van Waver gaan doen en mijn beestje zag er niet uit, dus gisteren het ??n en het ander gedemonteerd voor een grondige poetsbeurt. Kreeg ik ook al in de gaten dat de tanden van mijn voorste tandwielen na 7000 km al beginnen krom te trekken. :yikes: Zou er toch iets met mijn rechterhand schelen? :rayof:
Ashetmorvooruitgaat!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Problemen balhoofd KTM 990 Adventure

Post by TRooPER »

als ze door uw dealer nieuwe lagers zijn ingezet, en die zijn na 500-1000km niet opnieuw afgesteld, dan hebben ze waarschijnlijk iets te veel speling gekregen, en dan zal dat langzaam aan terug aan het inkloppen zijn op de buitenschalen telkens ge uw voorvork laat inveren bij remmen, putten, ...

Als het enkel aan de buitenschalen gelegen is, kan je deze buitenschalen eventueel een kwartslag draaien, draai ze tot waar je zeker bent dat uw stuur geen uitslag meer heeft. Dan voel je het putteke niet meer. Als uw lagers al te veer mee ingesleten zijn, zal dit trucje niet meer helpen.

als je nieuwe lagers wilt steken, koop een deftig merk, geen aftermaket spul ? la "allballs"
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Problemen balhoofd KTM 990 Adventure

Post by Iefke »

Merci Trooper, I'll keep that in mind :thumbsup:
Ashetmorvooruitgaat!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Problemen balhoofd KTM 990 Adventure

Post by Muug »

Timken bvb
't is inderdaad een gesplitte buis, superhandig ding.
Erin meppen doe ik trouwens nog ambachtelijk : ik leg een passende lagerschaal tegen de nieuwe en zo tik ik die goed op zijn plaats. En je hoort aan de klank van de slag perfect of het nieuwe lager mooi op zijn plaats ligt.

Post Reply