geen zin in ....

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

zappa wrote:
bompa wrote:
Mijne 990 hang ik aan de optimate in de winter in het 12v stopcontact op zijn dashboard , en dat marsjeert goed
Hij was ok deze morgen, optimate gaf volle batterij aan.

Maar hoe koppel je die optimate aan die sigarettenaansteker stekker ? Moet je dan die vierkant wit fiche er afdoen en zo'n sigarettenstekker kopen / op aansluiten? :dontknow:
Ik heb mij zo een stekker gekocht , omdat er bij mij allen een groot model bij zat en den deze kan je voor de grote en de kleine gebruiken
https://lh4.googleusercontent.com/-qCP3 ... .jpg?gl=BE

Bij mijne KTM draai ik dat roode stukje er vanaf ,en dan heb je het kleine stekker model.
Voorbeeld
https://lh3.googleusercontent.com/-r6EK ... .jpg?gl=BE

https://lh5.googleusercontent.com/--3Jm ... .jpg?gl=BE

Ik heb die stekker maar vast aan de optimate gezet, ik gebruik die toch voor niks anders .
Bij die stekker is het middelste pinnetje de plus + en de buitenste plaatjes de min -

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

geen zin in ....

Post by Bas »

Ik heb ook zo'n Optimate, maar naar mijn idee is het niet verstandig de batterij er meer dan 24 uur aan te hangen.
Voorheen deed ik dat wel en kon regelmatig een nieuwe batterij gaan steken.
Nu ik gestopt ben met die Optimate en af en toe, 1x per maand, de batterij eraan hang voor een dag heb ik geen defecte batterijen meer.

De Optimate is wel te vertrouwen om de conditie van de batterij aan te geven, en rood is nieuwe batterij kopen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

geen zin in ....

Post by duibhce Kaelann »

Ik hang altijd zo eentje op de motor:
Image

Die gaat rechstreeks aan de optimate. En voor andere doeleinden (GSM/Drift/Batterypack opladen, elektrische pomp, ...) heb ik steeds deze in de tanktas zitten:
Image

afhankelijk van de nood, in combinatie met dit:
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

Bas wrote:Ik heb ook zo'n Optimate, maar naar mijn idee is het niet verstandig de batterij er meer dan 24 uur aan te hangen.
Voorheen deed ik dat wel en kon regelmatig een nieuwe batterij gaan steken.
.
Nooit last van gehad

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

geen zin in ....

Post by Bas »

Ik doe het niet meer en zet ze geladen weg en laad maar 1x per maand.
Ze kunnen namelijk bevriezen en als dat gebeurd kan je een nieuwe kopen.
Is me al meermaals overkomen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

geen zin in ....

Post by duibhce Kaelann »

bompa wrote:Nooit last van gehad
Hetzelfde hier. Nooit last van gehad. Een druppellader is net gemaakt om voor lange tijd batterijen aan te hangen. Als je die daarvoor niet gebruikt kan je evengoed een goedkope gewone lader gaan gebruiken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

Inderdaad ze kunnen bevriezen, mijn moto's staan in een onverwarmde garage , daar vriest het bijna even hard in of ze staan buiten,en ik heb nog nooit een bevroren batterij in de moto gehad die ik aanhangen had, maar wel eentje die ik gewoon in mijn garage staan had en niet opgeladen was, vroeger op het werk die machines stonden in de winter gewoon buiten vb bulldozers , kranen en zo verder, nooit eentje gehad met bevroren batterijen ,zolang ze maar niet plat waren.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

geen zin in ....

Post by Bas »

De Optimate is niet een gewone druppellader, het ding doet wel iets meer dan dat.
En als hij de "test" cyclus doet bij -20C (of eerder) , dan loop je de kans op bevriezing.
Hier bij ons halen we elke winter die temperaturen, ook deze winter zaten we er al dicht in de buurt.
Te veel batterijen moeten vervangen om het nog te doen.

Lees zelf maar wat die allemaal doet: http://www.onderhoudslader.be/informatie/optimate.php

In de "test" modus loopt die 5 minuten lang stroom te trekken.
En als hij denk dat de boel niet goed is knalt die er maar liefst 22V op.

Heel dat verhaal daar stemt mij niet erg gerust, zeker omdat er negens iets over temperaturen vermeld staat.

Ik heb een FAQ gevonden over de Optimate en daar staat te lezen:

FAQs
Q #1: Can the OptiMate be left permanently connected to a battery when the vehicle is
stored?
A #1: Yes, we recommend it.
However, the environment the vehicle is stored in should be at room temperature.

Google op dit en je ziet de PDF: "Battery Myth busters and important OptiMate facts"

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

geen zin in ....

Post by petervdc »

Bas wrote: En als hij de "test" cyclus doet bij -20C (of eerder) , dan loop je de kans op bevriezing.
Hier bij ons halen we elke winter die temperaturen, ook deze winter zaten we er al dicht in de buurt.
Euh, waar is "hier" dan ? -20...
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

Ik zou zeggen hang de moto in winter gewoon aan als je hem niet om de 2 weken gebruikt ,daar dienen die toestelletjes tenslotte voor en verder veel plezier met ritjes te rijden want van da welles nietes spelletje daar gaat hij zeker niet van starten :wink:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

geen zin in ....

Post by Muug »

jongens,
gelieve het verschil te maken tussen
a) de accu maanden aan een stuk opladen met een druppellader (wat effectief geen goed idee is) (vroeger toch niet, bij de eerste optimates, misschien is dat al opgelost met de allernieuwste)
en
b) ?ne keer de accu opladen (reanimeren) gedurende 24 of 36 uur
:wink:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

geen zin in ....

Post by F M »

petervdc wrote:
Bas wrote: En als hij de "test" cyclus doet bij -20C (of eerder) , dan loop je de kans op bevriezing.
Hier bij ons halen we elke winter die temperaturen, ook deze winter zaten we er al dicht in de buurt.
Euh, waar is "hier" dan ? -20...
:stupid:
Nog nooit meegemaakt zelfs.
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

Ik al wel :confused2: van oud op nieuw ,jaren geleden zelfs - 24, ik had toen drinkwater uit de grond met een stork, stork stond in de vroegere stal , rond en op de stork had ik afgezet met isomo platen van 3cm dik? Ik had een heel isomokast rond de stork gemaakt ,we komen s'morgens thuis , willen wat koffie zetten ,geen water ni meer, stork stuk gevroren :confused2: namiddag de stork ontdooid en gebraseerd en 't was terug in orde :grin:

En zo kan ik nog wel wa doorgaan, op't werk 14 dagen stil in de winter, water niet van de verwarming gelaten ,buizen stuk gevroren een paar platte batterijen het scheel los afgevroren toen we na 14 dagen terug arriveerden, nadien buizen gemaakt en gewoon een vat antivries bij op de verwarming gedaan en dan kon je die op de verlofdagen in de winter gewoon stilzetten zonder stukken te hebben

Maar we wijken af van het ander probleem

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

geen zin in ....

Post by Bas »

F M wrote:
petervdc wrote:
Bas wrote: En als hij de "test" cyclus doet bij -20C (of eerder) , dan loop je de kans op bevriezing.
Hier bij ons halen we elke winter die temperaturen, ook deze winter zaten we er al dicht in de buurt.
Euh, waar is "hier" dan ? -20...
:stupid:
Nog nooit meegemaakt zelfs.
Ik heb hier in Limburg al -36,4C meegemaakt.
Maar dat is extreem, echter -20C is niet abnormaal in Leopoldsburg, het gebeurd bijna elke winter.
Deze winter zaten we er opnieuw zeer dicht tegen, een paar dagen -15C, waren er niet veel, maar ze waren er.

Geen idee waar je zit, maar hier op het Kempisch-plateau kan het wreed koud worden, en in de zomer zelfs enorm warm.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

geen zin in ....

Post by Tom Thumper »

Bas wrote:
F M wrote:
petervdc wrote:
Euh, waar is "hier" dan ? -20...
:stupid:
Nog nooit meegemaakt zelfs.
Ik heb hier in Limburg al -36,4C meegemaakt.
Maar dat is extreem, echter -20C is niet abnormaal in Leopoldsburg, het gebeurd bijna elke winter.
Deze winter zaten we er opnieuw zeer dicht tegen, een paar dagen -15C, waren er niet veel, maar ze waren er.

Geen idee waar je zit, maar hier op het Kempisch-plateau kan het wreed koud worden, en in de zomer zelfs enorm warm.
Laten we er even historische cijfers bijhalen, dixit de site van het KMI

20-01-1940 In de vallei van de Lesse in Rochefort noteren we de laagste minimumtemperatuur van de eeuw in Belgi? : ?30,1?C. Elders in het land zakt het minimum tot ?22,2?C in Vilvoorde en tot ?25,5?C in Haacht.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

geen zin in ....

Post by Harald »

Ik zal binnen 2 weken is zien of ik Teske van uit het tuinhuisje terug naar de garage moet duwen, of dat ik haar kan starten en de tuin uitrijden.
Ze staat nog maar 4 maand eenzaam onder een dekentje in het niet verwarmd thuishuisje zonder enige compensatie van een of ander Opti-friendje.

Moet haar nog trakteren met een koppel nieuwe rubbertjes voor haar en mijn veiligheid, heb ik haar beloofd als ze terug onder de mensen komt.
Maar eerst haar bloeddrukje checken en andere gevoeilige zaakjes contoleren.

Ik heb er alle vertrouwen in dat ze het graag gaat hebben dat ik mijn benen nog eens over haar zachte rondingen sluit.
Wedden dat ze binnen de 3 streeltjes over haar haar *pieeeep* wrijf ze warm loopt van binnen en begint te spinnen.


:mrgreen:

Let's pray dat het niet meer gaat vriezen zodat de auto 's morgens niet moet ijsvrij maken

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

geen zin in ....

Post by zappa »

Tom Thumper wrote:
Bas wrote:
F M wrote: :stupid:
Nog nooit meegemaakt zelfs.
Ik heb hier in Limburg al -36,4C meegemaakt.
Maar dat is extreem, echter -20C is niet abnormaal in Leopoldsburg, het gebeurd bijna elke winter.
Deze winter zaten we er opnieuw zeer dicht tegen, een paar dagen -15C, waren er niet veel, maar ze waren er.

Geen idee waar je zit, maar hier op het Kempisch-plateau kan het wreed koud worden, en in de zomer zelfs enorm warm.
Laten we er even historische cijfers bijhalen, dixit de site van het KMI

20-01-1940 In de vallei van de Lesse in Rochefort noteren we de laagste minimumtemperatuur van de eeuw in Belgi? : ?30,1?C. Elders in het land zakt het minimum tot ?22,2?C in Vilvoorde en tot ?25,5?C in Haacht.
Bas werkt misschien bij Ijsboerke h? :mrgreen:
sig nature

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

geen zin in ....

Post by Bas »

Ik heb mijn eigen meters hangen en die komen gewoonlijk overeen met Kleine Brogel.
Die zijn al serieus laag geweest, veel lager dan goed is voor een mens.
Woon hier op het boeren buiten, daar meet je lagere waardes dan in de dorpskernen.

Hoe dan ook, je batterij bevriest aan die waardes als je probeert ontladen.
Optimate zelf zegt te laden (constant) aan room-temperature of te wel kamer-temperatuur en dat is rond de 20C.

Vandaar dat ik die niet meer gebruik om in de winter mijn batterij op peil te houden.
Vol stallen en als het wat warmer is starten en 15 minuten laten lopen, daar heb ik goede ervaring mee om de boel goed te houden.
Zo wordt de boel warm en verdrijft ook de vocht uit het geheel.
Ik doe dat 1 a 2 keer per maand.

Denk ervan wat wil, ik doe het zo.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

zappa wrote:...

't boekske erbij: die schel rechts eraf, rood op de "teut" en zwart op een vijs.... tjah optimate, gaf eerst oranje ( leuk ) maar dan rood :duimneer:
En geven de lichtjes nu al een groenere kleur

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

geen zin in ....

Post by zappa »

bompa wrote:
En geven de lichtjes nu al een groenere kleur
van morgen stonden ze op ok ( volgens mijn echtgenoot, ik vond het net iets te koud buiten om 7u :mrgreen: ) Hij heeft hem afgekoppeld en ik heb rond de middag gaan rijden en alles verliep zoals van te voor, tik en weg :thumbsup:

Nu even over die optimate, ik heb nog een kleine sigarette stekker liggen, zou ik (of misschien best iemand anders :confused2: ) een kabel van de optimate kunnen op aan sluiten?

Of is dat niet te doen, met + en - kabel die allebei zwart zijn?
sig nature

Post Reply