geen zin in ....

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

geen zin in ....

Post by zappa »

.....Ik wel na zeker 3 maanden nikske, maar de batterij van Tuur duidelijk niet :duimneer:

Rzz Rzz Rzz, maar geen brom brom, dat bleef uit, en in een poging om me toch te verwittigen, gaf Tuur op z'n dashboard : soft batt, en het ging blijkbaar niet over dat sukkel vleermuisje die ik vorig weekend gevonden heb :confused:

Den optimate dan maar aan dat voorzien kabeltje... niks... dat kabeltje/stekkertje zit daar voor de show vrees ik :S

't boekske erbij: die schel rechts eraf, rood op de "teut" en zwart op een vijs.... tjah optimate, gaf eerst oranje ( leuk ) maar dan rood :duimneer:

dan maar met start kabels aan den otto .....

van de eerste keer BROM !!!

maar hij viel terug stil... :dontknow:

toch nog een keer met wat gas erbij de aandacht houden ? ja dat ging goed,

gas los : terug niks meer... :roll:

nog ??n poging, en ja toen bleef Tuur draaien op stationair :thumbsup:

Ben dan maar anderhalf uurtje , dik 100km mee gaan rijden en nu maar hopen dat hij blijft startten ?
sig nature

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

geen zin in ....

Post by Jopet »

Ik denk dat Tuur vooral boos was omdat je hem 3 maanden aan de kant geschoven hebt....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

Misschien best toch maar is aan de optimate hangen en goed laten opladen

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

geen zin in ....

Post by Muug »

drie maanden !
Schaam op u !
en gelijk bompa zegt : dien druppellader er ne keer MINSTENS 24u aan hangen.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

geen zin in ....

Post by zappa »

zal hem d'r nog eens aanleggen, moet daarvoor wel terug zijne zijkant open vijzen, want de optimate kabel + aansluiting die ze er van m'n smt op hebben overgezet, doet niks, wie weet is die nog wel verbonden :confused2:

En aan de kleur van de lampjes zal ik wel zien of de batterij het terug leuk begint te vinden :wink:
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

zappa wrote:zal hem d'r nog eens aanleggen, moet daarvoor wel terug zijne zijkant open vijzen, want de optimate kabel + aansluiting die ze er van m'n smt op hebben overgezet, doet niks, wie weet is die nog wel verbonden :confused2:

En aan de kleur van de lampjes zal ik wel zien of de batterij het terug leuk begint te vinden :wink:
Mijne 990 hang ik aan de optimate in de winter in het 12v stopcontact op zijn dashboard , en dat marsjeert goed

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

geen zin in ....

Post by zappa »

bompa wrote:
Mijne 990 hang ik aan de optimate in de winter in het 12v stopcontact op zijn dashboard , en dat marsjeert goed
Hij was ok deze morgen, optimate gaf volle batterij aan.

Maar hoe koppel je die optimate aan die sigarettenaansteker stekker ? Moet je dan die vierkant wit fiche er afdoen en zo'n sigarettenstekker kopen / op aansluiten? :dontknow:
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

geen zin in ....

Post by F M »

Je bedoelt aan de kant van de optimate ? Heeft die zo geen stekker erbij? Mijn Optimate heeft die wel.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

geen zin in ....

Post by zappa »

F M wrote:Je bedoelt aan de kant van de optimate ? Heeft die zo geen stekker erbij? Mijn Optimate heeft die wel.

ja "ne teut" op de optimate, we hebben juist zo'n witte fiche en rood+zwart nijpklem .....

Zal ne keer zoeken naar de doos, wie weet...
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

geen zin in ....

Post by Muug »

wat er aan accessoires bij een optimate zit kan verschillen hoor, hangt af van 't jaar waarin je die koopt.

@ zappa : als je zo'n sigaretteaansterker hebt dan kan dat kabeltje dat aan de polen van de accu gevezen zit, eraf gehaald worden.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

zappa wrote:
bompa wrote:
Mijne 990 hang ik aan de optimate in de winter in het 12v stopcontact op zijn dashboard , en dat marsjeert goed
Hij was ok deze morgen, optimate gaf volle batterij aan.

Maar hoe koppel je die optimate aan die sigarettenaansteker stekker ? Moet je dan die vierkant wit fiche er afdoen en zo'n sigarettenstekker kopen / op aansluiten? :dontknow:
Ik heb mij zo een stekker gekocht , omdat er bij mij allen een groot model bij zat en den deze kan je voor de grote en de kleine gebruiken
https://lh4.googleusercontent.com/-qCP3 ... .jpg?gl=BE

Bij mijne KTM draai ik dat roode stukje er vanaf ,en dan heb je het kleine stekker model.
Voorbeeld
https://lh3.googleusercontent.com/-r6EK ... .jpg?gl=BE

https://lh5.googleusercontent.com/--3Jm ... .jpg?gl=BE

Ik heb die stekker maar vast aan de optimate gezet, ik gebruik die toch voor niks anders .
Bij die stekker is het middelste pinnetje de plus + en de buitenste plaatjes de min -

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

geen zin in ....

Post by Bas »

Ik heb ook zo'n Optimate, maar naar mijn idee is het niet verstandig de batterij er meer dan 24 uur aan te hangen.
Voorheen deed ik dat wel en kon regelmatig een nieuwe batterij gaan steken.
Nu ik gestopt ben met die Optimate en af en toe, 1x per maand, de batterij eraan hang voor een dag heb ik geen defecte batterijen meer.

De Optimate is wel te vertrouwen om de conditie van de batterij aan te geven, en rood is nieuwe batterij kopen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

geen zin in ....

Post by duibhce Kaelann »

Ik hang altijd zo eentje op de motor:
Image

Die gaat rechstreeks aan de optimate. En voor andere doeleinden (GSM/Drift/Batterypack opladen, elektrische pomp, ...) heb ik steeds deze in de tanktas zitten:
Image

afhankelijk van de nood, in combinatie met dit:
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

Bas wrote:Ik heb ook zo'n Optimate, maar naar mijn idee is het niet verstandig de batterij er meer dan 24 uur aan te hangen.
Voorheen deed ik dat wel en kon regelmatig een nieuwe batterij gaan steken.
.
Nooit last van gehad

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

geen zin in ....

Post by Bas »

Ik doe het niet meer en zet ze geladen weg en laad maar 1x per maand.
Ze kunnen namelijk bevriezen en als dat gebeurd kan je een nieuwe kopen.
Is me al meermaals overkomen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

geen zin in ....

Post by duibhce Kaelann »

bompa wrote:Nooit last van gehad
Hetzelfde hier. Nooit last van gehad. Een druppellader is net gemaakt om voor lange tijd batterijen aan te hangen. Als je die daarvoor niet gebruikt kan je evengoed een goedkope gewone lader gaan gebruiken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

Inderdaad ze kunnen bevriezen, mijn moto's staan in een onverwarmde garage , daar vriest het bijna even hard in of ze staan buiten,en ik heb nog nooit een bevroren batterij in de moto gehad die ik aanhangen had, maar wel eentje die ik gewoon in mijn garage staan had en niet opgeladen was, vroeger op het werk die machines stonden in de winter gewoon buiten vb bulldozers , kranen en zo verder, nooit eentje gehad met bevroren batterijen ,zolang ze maar niet plat waren.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

geen zin in ....

Post by Bas »

De Optimate is niet een gewone druppellader, het ding doet wel iets meer dan dat.
En als hij de "test" cyclus doet bij -20C (of eerder) , dan loop je de kans op bevriezing.
Hier bij ons halen we elke winter die temperaturen, ook deze winter zaten we er al dicht in de buurt.
Te veel batterijen moeten vervangen om het nog te doen.

Lees zelf maar wat die allemaal doet: http://www.onderhoudslader.be/informatie/optimate.php

In de "test" modus loopt die 5 minuten lang stroom te trekken.
En als hij denk dat de boel niet goed is knalt die er maar liefst 22V op.

Heel dat verhaal daar stemt mij niet erg gerust, zeker omdat er negens iets over temperaturen vermeld staat.

Ik heb een FAQ gevonden over de Optimate en daar staat te lezen:

FAQs
Q #1: Can the OptiMate be left permanently connected to a battery when the vehicle is
stored?
A #1: Yes, we recommend it.
However, the environment the vehicle is stored in should be at room temperature.

Google op dit en je ziet de PDF: "Battery Myth busters and important OptiMate facts"

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

geen zin in ....

Post by petervdc »

Bas wrote: En als hij de "test" cyclus doet bij -20C (of eerder) , dan loop je de kans op bevriezing.
Hier bij ons halen we elke winter die temperaturen, ook deze winter zaten we er al dicht in de buurt.
Euh, waar is "hier" dan ? -20...
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

geen zin in ....

Post by bompa »

Ik zou zeggen hang de moto in winter gewoon aan als je hem niet om de 2 weken gebruikt ,daar dienen die toestelletjes tenslotte voor en verder veel plezier met ritjes te rijden want van da welles nietes spelletje daar gaat hij zeker niet van starten :wink:

Post Reply