Oliefilter

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Oliefilter

Post by Droopy »

Is er een verschil tussen een gewone oliefilter en een K&N oliefilter :?: :dontknow:

Bij RAD is, voor mijn cbf, een K&N oliefilter ? 3,96 duurder en zit er een moer op die het installeren en verwijderen makkelijker maken.

Dat een K&N luchtfilter verschil maakt voor je motor weet ik maar een betere oliefilter kan je motor toch geen boost geven of heb ik het fout? :war:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Oliefilter

Post by the riding man »

Zou dat niet gewoon de merknaam zijn die je bijbetaald? all? ik weet het niet zeker. Stel misschien de vraag eens aan RAD zelf, die hun service naar antwoorden op vragen is heel erg goed.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Oliefilter

Post by Bas »

Mijn VFR's hebben gewoon het Honda filter, die gaat na verluid 50kkm mee.
Op geen enkel moment ga ik denken over K&N domweg omdat de VFR-filters enorm groot zijn.
Ik ken niemand waar het bij een VFR een boost geeft.

En een oliefilter, neem gewoon de standaard, je moet die toch bij elke oliewissel vervangen.
Mijn mijn VFR's is dat om de 10000km.

Een filter laten steken maar wel de olie vervangen is beetje dom, want je olie (gefilterd) kan makkelijk 50000 a 100000 meegaan voor het echt slecht begint te worden.
Je filter niet, als die verstopt raakt dan gaat je motor eraan.

Ik doe elke 10000km gewoon olie + oliefilter en dat was het dan, Honda schrijft het ook zo voor.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Oliefilter

Post by Muug »

voor 't merk moet altijd betaald worden
soms h??l veel meer
voorbeeldjes :
ik kocht bij een motowinkel remblokken voor de achterrem van de GS. Ongeveer 55 euro. Vond ik nogal veel. :yikes: Toen werd ik door iemand van 't bmw-forum gecontacteerd of ik geen interesse had in wat remblokken en luchtfilter en oliefilters die hij over had van toen hij een 1100GS had. Wel, da was 16 euro voor een setje.... gelukkig heeft de motowinkel mijn ongebruikte remblokken teruggenomen.
Idem met diverse olie- en luchtfilters. Meestal komen de witte producten uit dezelfde fabriek als de merkproducten.
Maar het strafste komt nu :
In Zele zit een bedrijfje dat motor-olie en remolie en wat nog allemaal van olie van Castrol en Belray en nog andere op flessen trekt. Ik kan mij zo voorstellen dat die daar een paar silo's heeft staan op zijn erf.... :yikes: En hij doet daarnaast eigenlijk ook zijn eigen merkske : MacOil. Die mensen zeggen dat al die olie 't zelfde is, enkel de kleur en de verpakking verschilt...en de prijs ook.... Een voorbeeldje : een pulleke remolie van Belray van 200 ml kost om en bij de 10 euro. Ewel, een LITER remolie van Macoil ook...
Nog een verhaalke : gehoord van Steven Casaer : in heel Europa is maar ??n (of waren het er twee?) fabriek(en) die veren voor schokbrekers maken. Ze maken die voor WP, Ohlins, Hyperpro, etc etc etc .... Ne keer een veer gemaakt is met een bepaalde karakteristiek, is die gewoon gelijk voor elk merk, behalve de kleur dan, en de eraan verbonden prijs... let wel, ik heb het enkel over de veer, niet over de demping !
En zo zullen er wel nog histories zijn waar de kleine man niets van af weet !

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Oliefilter

Post by Stefke »

Muug wrote:voor 't merk moet altijd betaald worden
soms h??l veel meer
voorbeeldjes :
ik kocht bij een motowinkel remblokken voor de achterrem van de GS. Ongeveer 55 euro. Vond ik nogal veel. :yikes: Toen werd ik door iemand van 't bmw-forum gecontacteerd of ik geen interesse had in wat remblokken en luchtfilter en oliefilters die hij over had van toen hij een 1100GS had. Wel, da was 16 euro voor een setje.... gelukkig heeft de motowinkel mijn ongebruikte remblokken teruggenomen.

En zo zullen er wel nog histories zijn waar de kleine man niets van af weet !
Een deftig setje TRW-blokken moet te vinden zijn voor 35 euro.
maar echt goedkope en merkloze spullen laat ge toch beter liggen...

http://www.automotive-werkplaats.nl/tec ... remblokken

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Oliefilter

Post by the riding man »

Muug wrote: Nog een verhaalke : gehoord van Steven Casaer : in heel Europa is maar ??n (of waren het er twee?) fabriek(en) die veren voor schokbrekers maken. Ze maken die voor WP, Ohlins, Hyperpro, etc etc etc .... Ne keer een veer gemaakt is met een bepaalde karakteristiek, is die gewoon gelijk voor elk merk, behalve de kleur dan, en de eraan verbonden prijs... let wel, ik heb het enkel over de veer, niet over de demping !
En zo zullen er wel nog histories zijn waar de kleine man niets van af weet !
Fabrieksbezoek bij WP door Motoplus, ze zeggen dat alles van WP binnenshuis gebeurt te Mattighoven-Munderfing :dontknow: .
http://www.motoplus.nl/magazine/uitgave ... wp-vering/
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Oliefilter

Post by Koeno »

Muug wrote: Nog een verhaalke : gehoord van Steven Casaer : in heel Europa is maar ??n (of waren het er twee?) fabriek(en) die veren voor schokbrekers maken. Ze maken die voor WP, Ohlins, Hyperpro, etc etc etc .... Ne keer een veer gemaakt is met een bepaalde karakteristiek, is die gewoon gelijk voor elk merk, behalve de kleur dan, en de eraan verbonden prijs... let wel, ik heb het enkel over de veer, niet over de demping !
Gevaarlijk om zoiets te zeggen...

klein voorbeeld met een beetje zelfde verhaal...
Bij ons maken ze chocolade voor eigen bedrijf en voor de concurrentie...
voor eigen bedrijf en concurrentie maken ze melk chocolade...
maar het recept is totaal verschillend (ook al ziet het allemaal bruin en smaakt het allemaal naar chocolade)....

't kan evengoed zijn dat WP, Ohlins, Hyperpro elk hun type veer laat maken in die ene fabriek.
En dat die fabriek evengoed 1001 recepten heeft om veren te maken...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Oliefilter

Post by Muug »

@ TRM en Koeno : van elk verhaal dat vertelt wordt, moet altijd verondersteld worden dat het niet compleet of anders gedeeltelijk onjuist is. :lipsrsealed2: Dus ook mijn verhalen en diegene die anderen vertellen, en dus ook dat artikel in MotoPlus bvb. Wij leven niet meer in tijden waarin ??n enkel bedrijf alles in zijn eigen huis laat maken bvb... ik kan me niet voorstellen dat WP de machines heeft om ijzer te laten smelten en dat in spiralen te laten gieten bvb, of om ijzeren staven efkes te gaan plooien tot spiralen.... neen, die spiralen kopen ze gewoon in, en het kan inderdaad goed zijn dat ze die ergens in een fabriek volgens hun eigen specs laten maken. Rotax bvb god weet voor hoeveel merken die motoren bouwen ...

Wat de chocoladefabriek in Wieze betreft (heb je het daarover?) : die maken inderdaad voor vele tientallen anderen chocolade, volgens de eisen van de klant. Ik ken iemand - vaag - die in 't labo werkt waar de recepturen op punt worden gesteld.

't is 't zelfde met boter bvb, ??n fabriek maakt ook voor verschilllende klanten boter...

Interessant artikel over de remschijven trouwens !

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Oliefilter

Post by Wipr »

Je moet het zover niet gaan zoeken hoor. Vleeswaren of slaatjes voor op de boterham en ga zo maar eeuwig door. Zo gaat het met onderdelen voor auto's tot moeren enz enz, medicatie, ...... Eigenlijk alles wat commercieel is en heel veel geconsumeerd wordt...... Bijna allemaal in dezelfde fabriek gemaakt en soms zit daar een klein verschil in.

Stom voorbeeldje maar bijvoorbeeld Kip Curry van Aldi en Kip Curry van een merk worden in dezelfde fabriek gemaakt. Het merkproduct zal meer mayonaise toevoegen voor de smaak maar in wezen in het hetzelfde. Straffer nog. Dat van de Aldi is dan goedkoper en GEZONDER voor je lichaam en je portemonnee. En zo gaat het maar door en door.

Gepatenteerde onderdelen, toepassingen enz kunnen de prijs opdrijven en uniek zijn qua samenstelling maar zelfs dat is na jaaaaren ook voorbij en wordt nagemaakt.

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Oliefilter

Post by Marreke »

Muug wrote: Nog een verhaalke : gehoord van Steven Casaer : in heel Europa is maar ??n (of waren het er twee?) fabriek(en) die veren voor schokbrekers maken. Ze maken die voor WP, Ohlins, Hyperpro, etc etc etc .... Ne keer een veer gemaakt is met een bepaalde karakteristiek, is die gewoon gelijk voor elk merk, behalve de kleur dan, en de eraan verbonden prijs... let wel, ik heb het enkel over de veer, niet over de demping !
En zo zullen er wel nog histories zijn waar de kleine man niets van af weet !
Klopt niet helemaal. De componenten en de afstelling/opbouw van het binnenwerk is verschillend bij elk merk.
Het is mogelijk dat er 1 of 2 fabrieken zijn die de componenten fabriceren, maar dat zijn enkel de componenten en de assemblage is uiteindelijk hetgeen wat de vering maakt.

Net zoals dat veel ECU's van motoren door Mitsubishi gemaakt worden, maar dat maakt het nog altijd heel andere ECU's tegenover elkaar.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Oliefilter

Post by duibhce Kaelann »

Marreke wrote:Klopt niet helemaal. De componenten en de afstelling/opbouw van het binnenwerk is verschillend bij elk merk.
Is dat niet wat Muug zei? De "veer voor een schokbreker", dus niet de schokbreker (en zijn binnenwerk).
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Oliefilter

Post by Muug »

dat klopt, het klopt wat ik zei :smash: :mrgreen:

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Oliefilter

Post by Droopy »

Het eerlijke antwoord van RAD : :thumbsup:

Bedankt voor uw bericht. Neen, buiten de gemakkelijke schroefdop is er
geen verschil tussen een K&N en een Champion oliefilter.


Inmiddels zitten de K&N oliefilter erop en 3,8 liter verse Eurol fully synthetic er in. :grin:
De schroefdop is idd een stuk gemakkelijker en, wat een toeval, het logo van K&N performance staat nogal opvallend op de oliefilter. :Pyndn:
Mijn versnellingsplaten zijn alleszins blij met de verse olie, het schakelen gaat precies weer iets soepeler. :grin:
Met andere woorden, ik had iets sneller de olie moeten verversen. :oops:


ps : De (grijze) velgenstrips zijn inmiddels ook in bestelling. :P

Het mindere nieuws is dat ik de CBR 125 nog eens van stal heb gehaald maar twee jaar stilstaan is dus niet zo goed voor een batterij... 0.8 volt en blijkbaar is mijn batterijlader gdvd ook naar de knoppen. :angry:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Oliefilter

Post by the riding man »

Het heeft er totaal niks mee te maken, maar gewoon omdat ik ne curieuzeneuzeposterpot ben. Heb jij lang met je cbr125 gereden en welk bouwjaar is die? Zelfde voor de cbf, is dat ne 500?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:Oliefilter

Post by duibhce Kaelann »

Droopy wrote:Het mindere nieuws is dat ik de CBR 125 nog eens van stal heb gehaald maar twee jaar stilstaan is dus niet zo goed voor een batterij... 0.8 volt en blijkbaar is mijn batterijlader gdvd ook naar de knoppen. :angry:
Ik neem aan dat je meer argumenten hebt om tot die conclusie te komen dan dat die batterij met 0.8V niet meer correct opgeladen geraakte?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re:Oliefilter

Post by Droopy »

the riding man wrote:Het heeft er totaal niks mee te maken, maar gewoon omdat ik ne curieuzeneuzeposterpot ben. Heb jij lang met je cbr125 gereden en welk bouwjaar is die? Zelfde voor de cbf, is dat ne 500?
De cbr125 is eigenlijk van mijn vrouw maar af en toe durf ik daar ook wel een toerke mee rijden, door allerlei omstandigheden heeft die nu 2 jaar stil gestaan. :P
De cbf is een 600 en ze zijn allebei van 2004 en nog met een lekkere carburator. :grin:



duibhce Kaelann wrote:
Ik neem aan dat je meer argumenten hebt om tot die conclusie te komen dan dat die batterij met 0.8V niet meer correct opgeladen geraakte?
Je zin is een beetje ingewikkeld Duib :oops: maar mijn conclusie is dat het mijn eigen domme fout is om die batterij twee jaar niet op te laden. Dat de batterijlader stuk is is gewoon stom toeval. :wink:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:Re:Oliefilter

Post by duibhce Kaelann »

Droopy wrote:Je zin is een beetje ingewikkeld Duib :oops: maar mijn conclusie is dat het mijn eigen domme fout is om die batterij twee jaar niet op te laden. Dat de batterijlader stuk is is gewoon stom toeval. :wink:
Ik vroeg me gewoon af waarom je denkt dat de lader ook stuk is.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re:Re:Oliefilter

Post by Droopy »

duibhce Kaelann wrote:
Ik vroeg me gewoon af waarom je denkt dat de lader ook stuk is.
ah (sorry). :grin:

Het controlelichtje van de lader gaf na enkele seconden geen teken van leven meer en meten is weten, die 0.8 volt in de batterij bleef maar 0.8.
Dan hebben we de meter rechtstreeks op de lader gezet en daar bleek 0.0 volt door te komen. :sick:
Nu, het was zo'n goedkoop dingetje van een bepaalde Duitse discountwinkel. :blink:
Een denkpiste is dat door het lage voltage van de batterij de lader in kortsluiting is gegaan.
Er is ook niets in te zien en een zekering zit er ook niet in. :dontknow:
Containerpark dus...
Ondertussen heb ik gezien dat de batterijen bij RAD aan -20% staan deze maand en een standaard lader kost daar ook niet teveel. Piet zal binnenkort weer een online bestelling krijgen. :wink:

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Oliefilter

Post by Droopy »

Even mijn vorige post vervolledigen. :grin:

Maandag ben ik nog eens bij RAD langsgeweest en ze hebben daar blijkbaar geen batterijen voor de 125. :ermm:
Vermits ik daar toch was heb ik maar een nieuw batterijladertje gekocht. (die had ik sowieso nodig).
De Doden tot leven wekken kan ik helaas niet, na twee dagen laden gaf de batterij ipv 0.8 volt toch 10.6 volt maar meer viel er ook niet in te pompen. :whistling:

Vandaag ben ik nog eens bij Hein-Gericke langsgegaan en, ja hoor, batterijen voor de 125 bij de vleet en momenteel staan ze in promo aan -50%. :blob1: (= ?24,94 voor de gelbatterij)

De batterij heb ik inmiddels gemonteerd en na twee jaar stilstaan waren er toch maar vier pogingen nodig om weer leven in de brouwerij te krijgen. De oliewissel is inmiddels ook klaar. Nu nog verse benzine gaan tanken en de cbr kan ook weer vrolijk rondsnorren. :ricky:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Oliefilter

Post by Bas »

Je had ook gewoon de batterij even aan je auto-batterij (zonder te starten!) kunnen hangen voor een kwartier of zo en dan even meten.
Velen denken dat dit niet mag, maar het mag wel.
Enkel moet je oppassen dat je auto niet gestart is, want dan kan de stroom te hoog oplopen.
Zo heb al diverse malen motoren met een lege batterij gestart.

Al moet je weten dat een batterij met een paar cellen in sluiting voor vuurwerk kunnen zorgen, dus best een zekering van bv 10A opnemen in de startkabel.

Post Reply