Tikkend geluid: ketting?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Muug
Posts: 11776
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

:jodeman:
bij mijn wijlen R80GS loopt de cardan droog in haar behuizing en bij mij is daar ne keer olie beginnen uitlekken :mad: Bleek de dichting van de uitgaande as van de versnellingsbak (maw het gat in de v-bak langswaar de cardan aangedraaid wordt) compleet kapot te zijn, en de halve versnellingsbak was dus leeggelopen in die cardanbehuizing!!!!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by F M »

OzzePaa wrote:
Muug wrote:de keuze voor cardan of ketting hangt eigenlijk af van de kwestie "man of miet". Bij elke mens zijn beide aspecten steeds in een bepaalde verhouding aanwezig en de verhouding ertussen is persoonsgebonden. Het is die verhouding tussen uw "man"-deel en uw "miet"-deel die uw keuzepatroon zal bepalen. Ben je dus meer "man" dan "mietje" dan ga je voor een ketting. Je kan deze theorie op zo ongeveer alles toepassen. Bvb kamperen of Bed & Breakfast, een simpele japanse gezinswagen of een Landrover, een rijtjeshuis of een zelfverbouwde hoeve, een job als zelfstandige of een vast jobke als ambtenaar, etc etc etc :book:
Ik zal u straks eens :whip: met een ketting en daarna mee ne kardan :motten: ... eens zien met welke van de twee ge u het meeste man houdt :blbl: :grotelach:
:lol: :gieren:

:kouvanu: (oei dat is te veel mietje denk ik :oops: )
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Tikkend geluid: ketting?

Post by OzzePaa »

Iefke wrote:Woehaha, cardanrijders zijn mietjes :gieren: Wel Muug, voor mij nooit nog ne cardan. Daar stond ik in Pilos, Zuid - Griekenland met mijne zogezegde Bayerische Kwaliteits Motoren Werke, zonder olie in mijne pond...Dichtingske naar de zak en een mooi zoomend geluid en dan klak, vast. Naar Alexandri? vertrekken met den boot ging nog, maar dan kon ik ter voet verder. Nooit meer dus :sterrekes: Een ketting verkopen ze overal, tot in Timboektoe, en de BMW...effe Appeldoorn bellen :stomstom:
Is logisch : omdadde gij gemiddeld vijf vande 12 maanden in die contrei?n rondrijdt koopte gene cardanfiets :pijlr: takkoord :!: Als ik een toerke ga doen naar ZuidWest Polinesi? pak' ook ene mee ketting. :wink: :lipsrsealed2:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Tikkend geluid: ketting?

Post by Bij »

Muug wrote::jodeman:
bij mijn wijlen R80GS loopt de cardan droog in haar behuizing en bij mij is daar ne keer olie beginnen uitlekken :mad: Bleek de dichting van de uitgaande as van de versnellingsbak (maw het gat in de v-bak langswaar de cardan aangedraaid wordt) compleet kapot te zijn, en de halve versnellingsbak was dus leeggelopen in die cardanbehuizing!!!!
Daarom da ik terug naar nen ouweren typ ben gegaan met ne cardan in een oliebad.... veel minder miserie mee :peepwall:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Tikkend geluid: ketting?

Post by bompa »

Ik heb er anders ook al bij enkele geweten (niet bij mij gelukkig) waar de ketting van brak, en vanvoor ophoopte (opstropte),en dan wilde niet weten wat je allemaal ziet en vind onder de moto :confused2: en kom je niet toe met ander kamwielen en ketting

Bij alles zijn er voor en nadelen.Ik heb er gehad met cardan en met ketting ,aan geen van beiden nadelen aan ondervonden. :grin:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Tikkend geluid: ketting?

Post by TRooPER »

Muug wrote:de keuze voor cardan of ketting hangt eigenlijk af van de kwestie "man of miet". Bij elke mens zijn beide aspecten steeds in een bepaalde verhouding aanwezig en de verhouding ertussen is persoonsgebonden. Het is die verhouding tussen uw "man"-deel en uw "miet"-deel die uw keuzepatroon zal bepalen. Ben je dus meer "man" dan "mietje" dan ga je voor een ketting. Je kan deze theorie op zo ongeveer alles toepassen. Bvb kamperen of Bed & Breakfast, een simpele japanse gezinswagen of een Landrover, een rijtjeshuis of een zelfverbouwde hoeve, een job als zelfstandige of een vast jobke als ambtenaar, etc etc etc :book:
en als ge niet kunt kiezen, wat ben je dan : de "moderne man" ?
:waardeloos:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Tikkend geluid: ketting?

Post by Wipr »

Je mag altijd eens stoppen hier op weg van of naar Brussel. Wil wel eens naar je ketting kijken en aanspannen mocht je daar een probleem mee hebben.

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Tikkend geluid: ketting?

Post by Borniet »

Wipr wrote:Je mag altijd eens stoppen hier op weg van of naar Brussel. Wil wel eens naar je ketting kijken en aanspannen mocht je daar een probleem mee hebben.
Thanks Wipr! Da's heel fijn om te weten! Van waar ben je ongeveer?
Ondertussen ben ik terug gesteld, ik heb hem bij KTM Deurne binnengegooid, en ze hebben er een nieuw setje op gelegd. Ineens een tandje meer laten steken. Het kost me 3km/u aan "top"snelheid, maar hij geraakt wel een stuk makkelijker op snelheid.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Tikkend geluid: ketting?

Post by Wipr »

Woon vlakbij de CraeyBeckxtunnel in Antwerpen. Eigenlijk van Brussel komende vlak voor de tunnel de afslag pakken en dan in de afslag rechts aanhouden. Vanaf daar paar minuten vandaan dus.
De mijne mag binnen een kleine 200km eens op bezoek in Deurne.

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Tikkend geluid: ketting?

Post by Marreke »

Ongeveer 45.000 km's gedaan. Regelmatig de ketting ingevet en bijgesteld. Regelmatige controle van ketting en tandwielen is net zo normaal als bandenspanning, bandenslijtage en olie controleren.
Nieuwe ketting en/of tandwielen is nog niet nodig. En dat voor een racer pur sang!
Banden zijn wel onlangs vernieuwd.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by F M »

Marreke wrote:Regelmatig de ketting ingevet en bijgesteld. Regelmatige controle van ketting en tandwielen is net zo normaal als bandenspanning, bandenslijtage en olie controleren.
Vandaar dat ik een mietjesmoto met cardan wil. :mad:
I am confused. Oh no, maybe not!

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Tikkend geluid: ketting?

Post by Marreke »

Te lui om dingen te controleren F M?
Ook met een mietjesmotor met cardan moeten bandenspanning en bandenslijtage regelmatig gecontroleerd worden. Net als je olie.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Tikkend geluid: ketting?

Post by Wipr »

Je zou verwachten dat de cardantechniek verbetert (lees eenvoudiger en sterker) maar je leest toch nog te vaak de cardanas perikelen.

Ketting is een rompslomp als je veel rijdt en mocht ik veel meer rijden dan liever cardan (of riem misschien?)
Maar dat is een eigen keuze
De VFR800 had toch ook al 45000km's met dezelfde ketting en tandwielen.

User avatar
Muug
Posts: 11776
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

Torsiekrachten zijn een pak moeilijker te beheersen dan trekkrachten, vandaar dat cardans nog steeds zwaar zijn. En haakse overbrengingen kosten ook veel power, ongeacht hoe slim en doordacht ze die ontwerpen, en er zijn zo twee : aan het achterwiel en aan de versnellingsbak. Want de uitgaande as van de v-bak ligt haaks op de lengte-as van de moto, alsook de achterwielas, terwijl de cardanas net evenwijdig loopt met de lengteas van de moto. Enkel bij de oude K-serie van BMW waar het blok niet dwars was ingebouwd maar in de lengte, was er maar ??n, omdat krukas, versnellingsbakas en cardanas in ??nzelfde lengte lagen.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by F M »

Marreke wrote:Te lui om dingen te controleren F M?
Inderdaad. Te lui.
En te onzeker, want hoe velen ook zeggen hoe je ziet of de ketting goed aangespannen is, blijft dat voor mij als technisch onbenul nog altijd een groot vraagteken. Zelfs nu de nieuwe ketting gelegd is, durf ik nog altijd niet zeggen of die spanning nu goed is of niet.

Voor mensen zoals ik hebben ze die cardan uitgevonden, denk ik. En de automatische bandenspanningsmeter. En de automatische waarschuwing voor te laag oliepeil. Alleen de diepte van het bandenprofiel is zelfs voor mij gemakkelijk te controleren. :pom:
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by petervdc »

F M wrote:Alleen de diepte van het bandenprofiel is zelfs voor mij gemakkelijk te controleren. :pom:
Oef ;-)
Keep going

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Tikkend geluid: ketting?

Post by Borniet »

petervdc wrote:
F M wrote:Alleen de diepte van het bandenprofiel is zelfs voor mij gemakkelijk te controleren. :pom:
Oef ;-)
Zoals op de fiets vroeger zeker? Als je de draad ziet zitten is het tijd voor een nieuwe ;-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Tikkend geluid: ketting?

Post by Wipr »

F M wrote:
Marreke wrote:Te lui om dingen te controleren F M?
Inderdaad. Te lui.
En te onzeker, want hoe velen ook zeggen hoe je ziet of de ketting goed aangespannen is, blijft dat voor mij als technisch onbenul nog altijd een groot vraagteken. Zelfs nu de nieuwe ketting gelegd is, durf ik nog altijd niet zeggen of die spanning nu goed is of niet.

Voor mensen zoals ik hebben ze die cardan uitgevonden, denk ik. En de automatische bandenspanningsmeter. En de automatische waarschuwing voor te laag oliepeil. Alleen de diepte van het bandenprofiel is zelfs voor mij gemakkelijk te controleren. :pom:
Lang gaat het precies niet duren vooraleer er een nieuwe komt he :wink:
En waarom niet he....."morgen" is t gedaan dus als het kan waarom ni, waarom ni :Pyndn:
Denk dat de 1190 een plezant ding voor je is voor even maar niet voor jouw leven.
Toch de Trophy 1200 dan maar?

Post Reply