Tikkend geluid: ketting?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Tikkend geluid: ketting?

Post by Borniet »

Vanmorgen onderweg naar Brussel hoorde ik vanaf mijn 5e en 6e versnelling een tikkend/slepend geluid, tsjik tsjik tsjik.
Ik had vlak ervoor een heel klein stukje "off road" gereden (20 meter of minder), dus ik dacht dat er wat zand of ander vuil aan de zijkant van mijn band hing. Maar na enkele km's was het er nog steeds, en voelde ik een soort van "krak" in mijn voetsteunen. Toen ben ik even gestopt, maar niets te zien, ook niets dat loshing of zo. Dus heel voorzichtig verdergereden, zoveel mogelijk rechts, tussen de vrachtwagens, en maar goed proberen luisteren. Blijkt dat hij het enkel doet bij gas bij-geven, het tsjikkend geluid. De krak heb ik nog een 3 keer gevoeld/gehoord (totaal 4 keer op 100km). Ik ben dan nog eens gestopt, en heb toen gezien dat de ketting behoorlijk slap hangt (lees: ik kan de speling niet meten, want ik kan ze helemaal tot vanboven tegen de dinges duwen (arm?)). Die was nochtans 3 weken geleden bij het onderhoud nagekeken (of dat had ik tenminste gevraagd).
Zou het toch van de ketting zijn? Wat anders? Alle ide?en en tips welkom!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Tikkend geluid: ketting?

Post by OzzePaa »

Ben wel geen kettingspecialist wegens allemaal Kardan-brommers op den hof, maar "helemaal tegen de "dinges" kunnen duwen" lijkt me niet zoals het hoort :roll: Misschien hebben ze tijdens tonderhoud wel "nagekeken" maar niet genoeg :wink: "nagespannen"
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Tikkend geluid: ketting?

Post by the riding man »

Eerst je hele moto volledig schoonmaken, zodat alle zand en vuiligheid van het off-road stukje eraf is en je beter zicht krijgt op de staat van de moto. Vervolgens de ketting aanspannen en smeren, is echt niet moeilijk zelf te doen, zelfs al doe je dat voor het eerst. En nogmaals gaan rijden en zien of het weg is of niet. Ongeacht of het dan weg is of niet, je ketting is op zijn einde aan het lopen als hij in enkele weken tijd van goed gespannen naar helemaal slap is gegaan, is een duidelijk teken dat ze dringend moet vervangen worden.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Tikkend geluid: ketting?

Post by OzzePaa »

:stupid:

Zoals TRM zegt, Bj?rn ... had je al niet 30.000km op de teller :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Tikkend geluid: ketting?

Post by Borniet »

Ik heb eerst nog een 6000km met een demo-Duke gereden, dus mijn eigen Duke heeft er 24.000km op staan :-) Maar da's natuurlijk ook al een hele hoop...
Ik heb net het achtertandwiel eens bekeken, en de tanden beginnen eerder scherp van vorm te worden, da's dacht ik ook een teken van slijtage?
Ik denk inderdaad dat ik TRM zijn advies ga opvolgen, aanspannen, en dan maar eens laten vervangen!

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

als ze achteraan al scherp beginnen worden dan kunt ge u waarschijnlijk prikken aan het voortandwiel ! Controleer dat maar eens !

Gelijk hoe : span de ketting inderdaad maar op. Zoek daarvoor onderaan in 't midden het strakste punt en stel daarop de goeie kettingspanning in (check uw boekske of de sticker). Verdraai dan uw wiel en zoek het slapste punt (onderaan in 't midden). Als ge dat slapste punt tot tegen uw achterbrug kunt duwen is uw ketting op en versleten. Wat na 24.000km inderdaad een realistische mogelijkheid is.

User avatar
zappa
Posts: 4501
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Tikkend geluid: ketting?

Post by zappa »

kettingen :sterrekes: hoe meer ge daar naar kijkt hoe meer ge "dinges" begint te zien :mrgreen:

Wat ook kan voorvallen (zelf voor gehad) dat de ketting toch iets te strak opgespannen is door de mechanieker, en als je dan nogal enthousiast door een put vlamt of van een drempel afsjeest, er ineens een paar schakels wat "uittrekken" door te weinig speling en die kunnen al eens een tikkende geluid veroorzaaken.
sig nature

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Tikkend geluid: ketting?

Post by Borniet »

Muug wrote:Als ge dat slapste punt tot tegen uw achterbrug kunt duwen is uw ketting op en versleten.
Yup, dat lukt, en dan heb ik nog ketting over :ohmy:

@Zappa: Da's ook nog wel een goeie tip om te onthouden! Maar ik denk in dit geval dat ze echt te weinig spanning heeft dan ;-)

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

tijd voor een andere ketting dan , ?n tandwielen :P

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Tikkend geluid: ketting?

Post by Borniet »

Vanmiddag al eens een telefoontje gedaan naar KTM Racing Center Deurne, ik smijt hem daar seffens binnen se!
Nu de afstand Brussel-Deurne nog overbruggen zonder dood te gaan aan mijn hart van dat getjik... ;-)

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by petervdc »

Muug wrote:tijd voor een andere ketting dan , ?n tandwielen :P
Klopt het dat als je je voortandwiel sneller vervangt, de ketting dan langer meegaat ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

gosh
wete, het voortandwiel slijt het snelst volgens mij, dan het achtertandwiel en de ketting gaat volgens mij het langste mee. Maar ze slijten samen in en als ze alledrie nieuw zijn rij je ook het zachtst, schakel je het soepelst, heb je de minste trillingen. Ik heb altijd al alles tegelijk vervangen, met ??n grote uitzondering : de KTM. Daarop heb ik al ne keer alleen het VTW vervangen omdat ik van 't gedacht was dat mijn ketting en mijn achtertandwiel nog perfect in orde was. Maar de KTM is sowieso ne raren op da vlak.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Tikkend geluid: ketting?

Post by Tom Thumper »

petervdc wrote:
Muug wrote:tijd voor een andere ketting dan , ?n tandwielen :P
Klopt het dat als je je voortandwiel sneller vervangt, de ketting dan langer meegaat ?
Nope! Sleet van ketting en tandwielen zijn op elkaar ingespeeld. Een versleten ketting op een nieuw tandwiel veroorzaakt snellere sleet van dat nieuwe tandwiel. Als je dan de versleten ketting gaat vervangen op het nog niet echt versleten tandwiel, gaat het tandwiel de ketting sneller laten slijten...

Altijd per set vervangen dus. Off-road rijders wisselen vaak het voorste tandwiel na elke rit. Op die manier slijten de tandwielen gelijkmatig met de ketting en gaat het geheel langer mee.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Tikkend geluid: ketting?

Post by den Bullet »

Muug wrote:gosh
wete, het voortandwiel slijt het snelst volgens mij, dan het achtertandwiel en de ketting gaat volgens mij het langste mee.
...
Bij onze 125'skes is het toch omgekeerd: die kettingsets gaan hoop en al 4.500 km mee, en dan is de ketting en achtertandwiel op; het voorste tandwiel vertoont dan praktisch geen slijtage.

Maar dat kan uiteraard afhangen van de fabrikant; wij kopen de bij RAD de AFAM-kits ? ?51-en-een-sjiek.

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by F M »

4.500 km ? :w00t: :oogrollen: :mottig:

Na 28.000 km zijn ze bij mijne KTM vervangen.

Ik weet nu al 100% zeker dat de volgende motor opnieuw ene met cardan zal zijn.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by petervdc »

F M wrote:Na 28.000 km zijn ze bij mijne KTM vervangen.

Ik weet nu al 100% zeker dat de volgende motor opnieuw ene met cardan zal zijn.
All? gij, is dat nu zooo erg ? Regelmatig es smeren, en iedere 25000vervangen.
Keep going

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Tikkend geluid: ketting?

Post by den Bullet »

F M wrote:4.500 km ? :w00t: :oogrollen: :mottig:

...
't Is dan ook maar een veredeld fietskettinkske ...

Da 's 't enigste nadeel van die brommerkes; voor de rest :headbang:

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Tikkend geluid: ketting?

Post by Stefke »

den Bullet wrote: Maar dat kan uiteraard afhangen van de fabrikant; wij kopen de bij RAD de AFAM-kits ? ?51-en-een-sjiek.
afam is ook rommel eerste klas... :unsure:

Koeno
Posts: 3197
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Tikkend geluid: ketting?

Post by Koeno »

den Bullet wrote:
F M wrote:4.500 km ? :w00t: :oogrollen: :mottig:

...
't Is dan ook maar een veredeld fietskettinkske ...

Da 's 't enigste nadeel van die brommerkes; voor de rest :headbang:
mijne cbr 125 heeft er zeker 9000km mee gedaan, en was toen nog in goeie staat toen ik hem verkocht...

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Tikkend geluid: ketting?

Post by den Bullet »

Stefke wrote: afam is ook rommel eerste klas... :unsure:
De eerste kettingset (af-fabriek) heeft 't ni langer volgehouden

Post Reply