Tikkend geluid: ketting?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by F M »

Marreke wrote:Regelmatig de ketting ingevet en bijgesteld. Regelmatige controle van ketting en tandwielen is net zo normaal als bandenspanning, bandenslijtage en olie controleren.
Vandaar dat ik een mietjesmoto met cardan wil. :mad:
I am confused. Oh no, maybe not!

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Tikkend geluid: ketting?

Post by Marreke »

Te lui om dingen te controleren F M?
Ook met een mietjesmotor met cardan moeten bandenspanning en bandenslijtage regelmatig gecontroleerd worden. Net als je olie.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Tikkend geluid: ketting?

Post by Wipr »

Je zou verwachten dat de cardantechniek verbetert (lees eenvoudiger en sterker) maar je leest toch nog te vaak de cardanas perikelen.

Ketting is een rompslomp als je veel rijdt en mocht ik veel meer rijden dan liever cardan (of riem misschien?)
Maar dat is een eigen keuze
De VFR800 had toch ook al 45000km's met dezelfde ketting en tandwielen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

Torsiekrachten zijn een pak moeilijker te beheersen dan trekkrachten, vandaar dat cardans nog steeds zwaar zijn. En haakse overbrengingen kosten ook veel power, ongeacht hoe slim en doordacht ze die ontwerpen, en er zijn zo twee : aan het achterwiel en aan de versnellingsbak. Want de uitgaande as van de v-bak ligt haaks op de lengte-as van de moto, alsook de achterwielas, terwijl de cardanas net evenwijdig loopt met de lengteas van de moto. Enkel bij de oude K-serie van BMW waar het blok niet dwars was ingebouwd maar in de lengte, was er maar ??n, omdat krukas, versnellingsbakas en cardanas in ??nzelfde lengte lagen.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by F M »

Marreke wrote:Te lui om dingen te controleren F M?
Inderdaad. Te lui.
En te onzeker, want hoe velen ook zeggen hoe je ziet of de ketting goed aangespannen is, blijft dat voor mij als technisch onbenul nog altijd een groot vraagteken. Zelfs nu de nieuwe ketting gelegd is, durf ik nog altijd niet zeggen of die spanning nu goed is of niet.

Voor mensen zoals ik hebben ze die cardan uitgevonden, denk ik. En de automatische bandenspanningsmeter. En de automatische waarschuwing voor te laag oliepeil. Alleen de diepte van het bandenprofiel is zelfs voor mij gemakkelijk te controleren. :pom:
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by petervdc »

F M wrote:Alleen de diepte van het bandenprofiel is zelfs voor mij gemakkelijk te controleren. :pom:
Oef ;-)
Keep going

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Tikkend geluid: ketting?

Post by Borniet »

petervdc wrote:
F M wrote:Alleen de diepte van het bandenprofiel is zelfs voor mij gemakkelijk te controleren. :pom:
Oef ;-)
Zoals op de fiets vroeger zeker? Als je de draad ziet zitten is het tijd voor een nieuwe ;-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Tikkend geluid: ketting?

Post by Wipr »

F M wrote:
Marreke wrote:Te lui om dingen te controleren F M?
Inderdaad. Te lui.
En te onzeker, want hoe velen ook zeggen hoe je ziet of de ketting goed aangespannen is, blijft dat voor mij als technisch onbenul nog altijd een groot vraagteken. Zelfs nu de nieuwe ketting gelegd is, durf ik nog altijd niet zeggen of die spanning nu goed is of niet.

Voor mensen zoals ik hebben ze die cardan uitgevonden, denk ik. En de automatische bandenspanningsmeter. En de automatische waarschuwing voor te laag oliepeil. Alleen de diepte van het bandenprofiel is zelfs voor mij gemakkelijk te controleren. :pom:
Lang gaat het precies niet duren vooraleer er een nieuwe komt he :wink:
En waarom niet he....."morgen" is t gedaan dus als het kan waarom ni, waarom ni :Pyndn:
Denk dat de 1190 een plezant ding voor je is voor even maar niet voor jouw leven.
Toch de Trophy 1200 dan maar?

Post Reply