Tikkend geluid: ketting?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by petervdc »

Muug wrote:tijd voor een andere ketting dan , ?n tandwielen :P
Klopt het dat als je je voortandwiel sneller vervangt, de ketting dan langer meegaat ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

gosh
wete, het voortandwiel slijt het snelst volgens mij, dan het achtertandwiel en de ketting gaat volgens mij het langste mee. Maar ze slijten samen in en als ze alledrie nieuw zijn rij je ook het zachtst, schakel je het soepelst, heb je de minste trillingen. Ik heb altijd al alles tegelijk vervangen, met ??n grote uitzondering : de KTM. Daarop heb ik al ne keer alleen het VTW vervangen omdat ik van 't gedacht was dat mijn ketting en mijn achtertandwiel nog perfect in orde was. Maar de KTM is sowieso ne raren op da vlak.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Tikkend geluid: ketting?

Post by Tom Thumper »

petervdc wrote:
Muug wrote:tijd voor een andere ketting dan , ?n tandwielen :P
Klopt het dat als je je voortandwiel sneller vervangt, de ketting dan langer meegaat ?
Nope! Sleet van ketting en tandwielen zijn op elkaar ingespeeld. Een versleten ketting op een nieuw tandwiel veroorzaakt snellere sleet van dat nieuwe tandwiel. Als je dan de versleten ketting gaat vervangen op het nog niet echt versleten tandwiel, gaat het tandwiel de ketting sneller laten slijten...

Altijd per set vervangen dus. Off-road rijders wisselen vaak het voorste tandwiel na elke rit. Op die manier slijten de tandwielen gelijkmatig met de ketting en gaat het geheel langer mee.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Tikkend geluid: ketting?

Post by den Bullet »

Muug wrote:gosh
wete, het voortandwiel slijt het snelst volgens mij, dan het achtertandwiel en de ketting gaat volgens mij het langste mee.
...
Bij onze 125'skes is het toch omgekeerd: die kettingsets gaan hoop en al 4.500 km mee, en dan is de ketting en achtertandwiel op; het voorste tandwiel vertoont dan praktisch geen slijtage.

Maar dat kan uiteraard afhangen van de fabrikant; wij kopen de bij RAD de AFAM-kits ? ?51-en-een-sjiek.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by F M »

4.500 km ? :w00t: :oogrollen: :mottig:

Na 28.000 km zijn ze bij mijne KTM vervangen.

Ik weet nu al 100% zeker dat de volgende motor opnieuw ene met cardan zal zijn.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by petervdc »

F M wrote:Na 28.000 km zijn ze bij mijne KTM vervangen.

Ik weet nu al 100% zeker dat de volgende motor opnieuw ene met cardan zal zijn.
All? gij, is dat nu zooo erg ? Regelmatig es smeren, en iedere 25000vervangen.
Keep going

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Tikkend geluid: ketting?

Post by den Bullet »

F M wrote:4.500 km ? :w00t: :oogrollen: :mottig:

...
't Is dan ook maar een veredeld fietskettinkske ...

Da 's 't enigste nadeel van die brommerkes; voor de rest :headbang:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Tikkend geluid: ketting?

Post by Stefke »

den Bullet wrote: Maar dat kan uiteraard afhangen van de fabrikant; wij kopen de bij RAD de AFAM-kits ? ?51-en-een-sjiek.
afam is ook rommel eerste klas... :unsure:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Tikkend geluid: ketting?

Post by Koeno »

den Bullet wrote:
F M wrote:4.500 km ? :w00t: :oogrollen: :mottig:

...
't Is dan ook maar een veredeld fietskettinkske ...

Da 's 't enigste nadeel van die brommerkes; voor de rest :headbang:
mijne cbr 125 heeft er zeker 9000km mee gedaan, en was toen nog in goeie staat toen ik hem verkocht...

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Tikkend geluid: ketting?

Post by den Bullet »

Stefke wrote: afam is ook rommel eerste klas... :unsure:
De eerste kettingset (af-fabriek) heeft 't ni langer volgehouden

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Tikkend geluid: ketting?

Post by OzzePaa »

petervdc wrote:
F M wrote:Na 28.000 km zijn ze bij mijne KTM vervangen.

Ik weet nu al 100% zeker dat de volgende motor opnieuw ene met cardan zal zijn.
All? gij, is dat nu zooo erg ? Regelmatig es smeren, en iedere 25000vervangen.
Ja :!: ... Ik behang zelfs niet elke 10 jaar mijn living vanhaar ... wat zou ik dan elk jaar een kettingset op nen brommer vervangen, laat staan elke vijf voet met smeerbuske aan de gang, ... been there, done that, seen that :wink: :icon:
Alst er nu geen alternatief was ... tja : oliewissel moet ook h?, maar zolang er "interessante" brommers zijn met die andere secundaire overbrenging :pijlr: FM zijn gedacht : never chained again :headbang:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Tikkend geluid: ketting?

Post by diskeletlietje »

moest een cardan zo duur niet zijn zou den Ben zijn Monique een nieuw kettingslet gekregen hebben :sterrekes:

geef mij maar een ketting ... nog een beetje spelen met de verhouding voor achterste kettingwiel en is het kapot of versleten ga je niet dood door de prijs :wink:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Tikkend geluid: ketting?

Post by the riding man »

F M wrote:4.500 km ? :w00t: :oogrollen: :mottig:

Na 28.000 km zijn ze bij mijne KTM vervangen.

Ik weet nu al 100% zeker dat de volgende motor opnieuw ene met cardan zal zijn.
Goh, ik zou er mijn motokeuze niet laten van af hangen. Dat smeren is echt vlug gedaan, en elke 25 a 30000km vervangen reken ik bij normale sijtage en onderhoudskosten die bij een moto horen. Als uwe cardan in de soep draait na de garantieperiode hebt ge v?????l meer kosten zenne. Ik heb nu ene met en ene zonder cardan.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by F M »

the riding man wrote:
F M wrote:4.500 km ? :w00t: :oogrollen: :mottig:

Na 28.000 km zijn ze bij mijne KTM vervangen.

Ik weet nu al 100% zeker dat de volgende motor opnieuw ene met cardan zal zijn.
Als uwe cardan in de soep draait na de garantieperiode hebt ge v?????l meer kosten zenne..
Als...
Elke 25.000km.
:denk:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Tikkend geluid: ketting?

Post by OzzePaa »

diskeletlietje wrote:moest een cardan zo duur niet zijn zou den Ben zijn Monique een nieuw kettingslet gekregen hebben :sterrekes: ...............
:luvjoe: :motten: :gieren:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

de keuze voor cardan of ketting hangt eigenlijk af van de kwestie "man of miet". Bij elke mens zijn beide aspecten steeds in een bepaalde verhouding aanwezig en de verhouding ertussen is persoonsgebonden. Het is die verhouding tussen uw "man"-deel en uw "miet"-deel die uw keuzepatroon zal bepalen. Ben je dus meer "man" dan "mietje" dan ga je voor een ketting. Je kan deze theorie op zo ongeveer alles toepassen. Bvb kamperen of Bed & Breakfast, een simpele japanse gezinswagen of een Landrover, een rijtjeshuis of een zelfverbouwde hoeve, een job als zelfstandige of een vast jobke als ambtenaar, etc etc etc :book:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Tikkend geluid: ketting?

Post by OzzePaa »

Muug wrote:de keuze voor cardan of ketting hangt eigenlijk af van de kwestie "man of miet". Bij elke mens zijn beide aspecten steeds in een bepaalde verhouding aanwezig en de verhouding ertussen is persoonsgebonden. Het is die verhouding tussen uw "man"-deel en uw "miet"-deel die uw keuzepatroon zal bepalen. Ben je dus meer "man" dan "mietje" dan ga je voor een ketting. Je kan deze theorie op zo ongeveer alles toepassen. Bvb kamperen of Bed & Breakfast, een simpele japanse gezinswagen of een Landrover, een rijtjeshuis of een zelfverbouwde hoeve, een job als zelfstandige of een vast jobke als ambtenaar, etc etc etc :book:
Ik zal u straks eens :whip: met een ketting en daarna mee ne kardan :motten: ... eens zien met welke van de twee ge u het meeste man houdt :blbl: :grotelach:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

:bleiten: :grotegrijns

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Tikkend geluid: ketting?

Post by Iefke »

Woehaha, cardanrijders zijn mietjes :gieren: Wel Muug, voor mij nooit nog ne cardan. Daar stond ik in Pilos, Zuid - Griekenland met mijne zogezegde Bayerische Kwaliteits Motoren Werke, zonder olie in mijne pond...Dichtingske naar de zak en een mooi zoomend geluid en dan klak, vast. Naar Alexandri? vertrekken met den boot ging nog, maar dan kon ik ter voet verder. Nooit meer dus :sterrekes: Een ketting verkopen ze overal, tot in Timboektoe, en de BMW...effe Appeldoorn bellen :stomstom:
Ashetmorvooruitgaat!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by petervdc »

Iefke wrote:Wel Muug, voor mij nooit nog ne cardan. Daar stond ik in Pilos, Zuid - Griekenland met mijne zogezegde Bayerische Kwaliteits Motoren Werke, zonder olie in mijne pond...Dichtingske naar de zak en een mooi zoomend geluid en dan klak, vast. Naar Alexandri? vertrekken met den boot ging nog, maar dan kon ik ter voet verder. Nooit meer dus :sterrekes: Een ketting verkopen ze overal, tot in Timboektoe, en de BMW...effe Appeldoorn bellen :stomstom:
Yep, foto's genoeg van ne dikke gsa in the middle of nowhere met gebroken cardan... kost meer dan 150euro (kettingset) peis ik
Keep going

Post Reply