Tikkend geluid: ketting?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Tikkend geluid: ketting?

Post by OzzePaa »

petervdc wrote:
F M wrote:Na 28.000 km zijn ze bij mijne KTM vervangen.

Ik weet nu al 100% zeker dat de volgende motor opnieuw ene met cardan zal zijn.
All? gij, is dat nu zooo erg ? Regelmatig es smeren, en iedere 25000vervangen.
Ja :!: ... Ik behang zelfs niet elke 10 jaar mijn living vanhaar ... wat zou ik dan elk jaar een kettingset op nen brommer vervangen, laat staan elke vijf voet met smeerbuske aan de gang, ... been there, done that, seen that :wink: :icon:
Alst er nu geen alternatief was ... tja : oliewissel moet ook h?, maar zolang er "interessante" brommers zijn met die andere secundaire overbrenging :pijlr: FM zijn gedacht : never chained again :headbang:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Tikkend geluid: ketting?

Post by diskeletlietje »

moest een cardan zo duur niet zijn zou den Ben zijn Monique een nieuw kettingslet gekregen hebben :sterrekes:

geef mij maar een ketting ... nog een beetje spelen met de verhouding voor achterste kettingwiel en is het kapot of versleten ga je niet dood door de prijs :wink:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Tikkend geluid: ketting?

Post by the riding man »

F M wrote:4.500 km ? :w00t: :oogrollen: :mottig:

Na 28.000 km zijn ze bij mijne KTM vervangen.

Ik weet nu al 100% zeker dat de volgende motor opnieuw ene met cardan zal zijn.
Goh, ik zou er mijn motokeuze niet laten van af hangen. Dat smeren is echt vlug gedaan, en elke 25 a 30000km vervangen reken ik bij normale sijtage en onderhoudskosten die bij een moto horen. Als uwe cardan in de soep draait na de garantieperiode hebt ge v?????l meer kosten zenne. Ik heb nu ene met en ene zonder cardan.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by F M »

the riding man wrote:
F M wrote:4.500 km ? :w00t: :oogrollen: :mottig:

Na 28.000 km zijn ze bij mijne KTM vervangen.

Ik weet nu al 100% zeker dat de volgende motor opnieuw ene met cardan zal zijn.
Als uwe cardan in de soep draait na de garantieperiode hebt ge v?????l meer kosten zenne..
Als...
Elke 25.000km.
:denk:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Tikkend geluid: ketting?

Post by OzzePaa »

diskeletlietje wrote:moest een cardan zo duur niet zijn zou den Ben zijn Monique een nieuw kettingslet gekregen hebben :sterrekes: ...............
:luvjoe: :motten: :gieren:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

de keuze voor cardan of ketting hangt eigenlijk af van de kwestie "man of miet". Bij elke mens zijn beide aspecten steeds in een bepaalde verhouding aanwezig en de verhouding ertussen is persoonsgebonden. Het is die verhouding tussen uw "man"-deel en uw "miet"-deel die uw keuzepatroon zal bepalen. Ben je dus meer "man" dan "mietje" dan ga je voor een ketting. Je kan deze theorie op zo ongeveer alles toepassen. Bvb kamperen of Bed & Breakfast, een simpele japanse gezinswagen of een Landrover, een rijtjeshuis of een zelfverbouwde hoeve, een job als zelfstandige of een vast jobke als ambtenaar, etc etc etc :book:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Tikkend geluid: ketting?

Post by OzzePaa »

Muug wrote:de keuze voor cardan of ketting hangt eigenlijk af van de kwestie "man of miet". Bij elke mens zijn beide aspecten steeds in een bepaalde verhouding aanwezig en de verhouding ertussen is persoonsgebonden. Het is die verhouding tussen uw "man"-deel en uw "miet"-deel die uw keuzepatroon zal bepalen. Ben je dus meer "man" dan "mietje" dan ga je voor een ketting. Je kan deze theorie op zo ongeveer alles toepassen. Bvb kamperen of Bed & Breakfast, een simpele japanse gezinswagen of een Landrover, een rijtjeshuis of een zelfverbouwde hoeve, een job als zelfstandige of een vast jobke als ambtenaar, etc etc etc :book:
Ik zal u straks eens :whip: met een ketting en daarna mee ne kardan :motten: ... eens zien met welke van de twee ge u het meeste man houdt :blbl: :grotelach:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

:bleiten: :grotegrijns

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Tikkend geluid: ketting?

Post by Iefke »

Woehaha, cardanrijders zijn mietjes :gieren: Wel Muug, voor mij nooit nog ne cardan. Daar stond ik in Pilos, Zuid - Griekenland met mijne zogezegde Bayerische Kwaliteits Motoren Werke, zonder olie in mijne pond...Dichtingske naar de zak en een mooi zoomend geluid en dan klak, vast. Naar Alexandri? vertrekken met den boot ging nog, maar dan kon ik ter voet verder. Nooit meer dus :sterrekes: Een ketting verkopen ze overal, tot in Timboektoe, en de BMW...effe Appeldoorn bellen :stomstom:
Ashetmorvooruitgaat!

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by petervdc »

Iefke wrote:Wel Muug, voor mij nooit nog ne cardan. Daar stond ik in Pilos, Zuid - Griekenland met mijne zogezegde Bayerische Kwaliteits Motoren Werke, zonder olie in mijne pond...Dichtingske naar de zak en een mooi zoomend geluid en dan klak, vast. Naar Alexandri? vertrekken met den boot ging nog, maar dan kon ik ter voet verder. Nooit meer dus :sterrekes: Een ketting verkopen ze overal, tot in Timboektoe, en de BMW...effe Appeldoorn bellen :stomstom:
Yep, foto's genoeg van ne dikke gsa in the middle of nowhere met gebroken cardan... kost meer dan 150euro (kettingset) peis ik
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Tikkend geluid: ketting?

Post by Muug »

:jodeman:
bij mijn wijlen R80GS loopt de cardan droog in haar behuizing en bij mij is daar ne keer olie beginnen uitlekken :mad: Bleek de dichting van de uitgaande as van de versnellingsbak (maw het gat in de v-bak langswaar de cardan aangedraaid wordt) compleet kapot te zijn, en de halve versnellingsbak was dus leeggelopen in die cardanbehuizing!!!!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Tikkend geluid: ketting?

Post by F M »

OzzePaa wrote:
Muug wrote:de keuze voor cardan of ketting hangt eigenlijk af van de kwestie "man of miet". Bij elke mens zijn beide aspecten steeds in een bepaalde verhouding aanwezig en de verhouding ertussen is persoonsgebonden. Het is die verhouding tussen uw "man"-deel en uw "miet"-deel die uw keuzepatroon zal bepalen. Ben je dus meer "man" dan "mietje" dan ga je voor een ketting. Je kan deze theorie op zo ongeveer alles toepassen. Bvb kamperen of Bed & Breakfast, een simpele japanse gezinswagen of een Landrover, een rijtjeshuis of een zelfverbouwde hoeve, een job als zelfstandige of een vast jobke als ambtenaar, etc etc etc :book:
Ik zal u straks eens :whip: met een ketting en daarna mee ne kardan :motten: ... eens zien met welke van de twee ge u het meeste man houdt :blbl: :grotelach:
:lol: :gieren:

:kouvanu: (oei dat is te veel mietje denk ik :oops: )
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Tikkend geluid: ketting?

Post by OzzePaa »

Iefke wrote:Woehaha, cardanrijders zijn mietjes :gieren: Wel Muug, voor mij nooit nog ne cardan. Daar stond ik in Pilos, Zuid - Griekenland met mijne zogezegde Bayerische Kwaliteits Motoren Werke, zonder olie in mijne pond...Dichtingske naar de zak en een mooi zoomend geluid en dan klak, vast. Naar Alexandri? vertrekken met den boot ging nog, maar dan kon ik ter voet verder. Nooit meer dus :sterrekes: Een ketting verkopen ze overal, tot in Timboektoe, en de BMW...effe Appeldoorn bellen :stomstom:
Is logisch : omdadde gij gemiddeld vijf vande 12 maanden in die contrei?n rondrijdt koopte gene cardanfiets :pijlr: takkoord :!: Als ik een toerke ga doen naar ZuidWest Polinesi? pak' ook ene mee ketting. :wink: :lipsrsealed2:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Tikkend geluid: ketting?

Post by Bij »

Muug wrote::jodeman:
bij mijn wijlen R80GS loopt de cardan droog in haar behuizing en bij mij is daar ne keer olie beginnen uitlekken :mad: Bleek de dichting van de uitgaande as van de versnellingsbak (maw het gat in de v-bak langswaar de cardan aangedraaid wordt) compleet kapot te zijn, en de halve versnellingsbak was dus leeggelopen in die cardanbehuizing!!!!
Daarom da ik terug naar nen ouweren typ ben gegaan met ne cardan in een oliebad.... veel minder miserie mee :peepwall:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Tikkend geluid: ketting?

Post by bompa »

Ik heb er anders ook al bij enkele geweten (niet bij mij gelukkig) waar de ketting van brak, en vanvoor ophoopte (opstropte),en dan wilde niet weten wat je allemaal ziet en vind onder de moto :confused2: en kom je niet toe met ander kamwielen en ketting

Bij alles zijn er voor en nadelen.Ik heb er gehad met cardan en met ketting ,aan geen van beiden nadelen aan ondervonden. :grin:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Tikkend geluid: ketting?

Post by TRooPER »

Muug wrote:de keuze voor cardan of ketting hangt eigenlijk af van de kwestie "man of miet". Bij elke mens zijn beide aspecten steeds in een bepaalde verhouding aanwezig en de verhouding ertussen is persoonsgebonden. Het is die verhouding tussen uw "man"-deel en uw "miet"-deel die uw keuzepatroon zal bepalen. Ben je dus meer "man" dan "mietje" dan ga je voor een ketting. Je kan deze theorie op zo ongeveer alles toepassen. Bvb kamperen of Bed & Breakfast, een simpele japanse gezinswagen of een Landrover, een rijtjeshuis of een zelfverbouwde hoeve, een job als zelfstandige of een vast jobke als ambtenaar, etc etc etc :book:
en als ge niet kunt kiezen, wat ben je dan : de "moderne man" ?
:waardeloos:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Tikkend geluid: ketting?

Post by Wipr »

Je mag altijd eens stoppen hier op weg van of naar Brussel. Wil wel eens naar je ketting kijken en aanspannen mocht je daar een probleem mee hebben.

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Tikkend geluid: ketting?

Post by Borniet »

Wipr wrote:Je mag altijd eens stoppen hier op weg van of naar Brussel. Wil wel eens naar je ketting kijken en aanspannen mocht je daar een probleem mee hebben.
Thanks Wipr! Da's heel fijn om te weten! Van waar ben je ongeveer?
Ondertussen ben ik terug gesteld, ik heb hem bij KTM Deurne binnengegooid, en ze hebben er een nieuw setje op gelegd. Ineens een tandje meer laten steken. Het kost me 3km/u aan "top"snelheid, maar hij geraakt wel een stuk makkelijker op snelheid.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Tikkend geluid: ketting?

Post by Wipr »

Woon vlakbij de CraeyBeckxtunnel in Antwerpen. Eigenlijk van Brussel komende vlak voor de tunnel de afslag pakken en dan in de afslag rechts aanhouden. Vanaf daar paar minuten vandaan dus.
De mijne mag binnen een kleine 200km eens op bezoek in Deurne.

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Tikkend geluid: ketting?

Post by Marreke »

Ongeveer 45.000 km's gedaan. Regelmatig de ketting ingevet en bijgesteld. Regelmatige controle van ketting en tandwielen is net zo normaal als bandenspanning, bandenslijtage en olie controleren.
Nieuwe ketting en/of tandwielen is nog niet nodig. En dat voor een racer pur sang!
Banden zijn wel onlangs vernieuwd.

Post Reply