Normaal olieverbruik

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Normaal olieverbruik

Post by KlaasN »

Kan iedereen die zin heeft zijn olieverbruik posten?
Ik ben benieuwd.

Mijn motor is een Cb Seven Fifty van 1998 en zit nu op 0,5 op 3000 km

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Normaal olieverbruik

Post by Stefke »

Ik zou het niet weten wat de motoren hier verbruiken. Als het peil richting minimum aan't zakken is vul ik bij. Verder niet te veel zorgen over maken... :ricky:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Normaal olieverbruik

Post by petervdc »

Stefke wrote:Ik zou het niet weten wat de motoren hier verbruiken. Als het peil richting minimum aan't zakken is vul ik bij. Verder niet te veel zorgen over maken... :ricky:
Idem hier
Keep going

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Normaal olieverbruik

Post by den Bullet »

Met den 125 nog nooit moeten bijvullen en nog maar 1 oloewissel gedaan. 'k Heb nu een goei 16k ...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Normaal olieverbruik

Post by OzzePaa »

Den FJR nog nooit iet bij moeten kappen tussen twee.
Gertruud is een Beierse ... danwettetwel h? :wink: Maar een :yikes: probleem :yikes: is dat van geen kanten :blbl:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Normaal olieverbruik

Post by the riding man »

Zowel de Honda sh300i als cbr250r: bij rustig stadsverkeer en woon/werk hooguit een halve liter per onerhoudsinterval, ik vulde niet bij tussenin
bij af en toe snelweg ertussen met gas planch? kon die halve liter richtig de liter gaan, maar dat was dan ook het maximale verbruik dat ik ooit gemeten heb op 10000km tijd.

Honda nc750d (integra) geen druppel verbruik, traject maakte niet uit, nooit verbruik gemeten.

ktm adventure 990, speciale manier van oliepeil te meten. Motor moest warm gereden zijn, motor afzetten, een minuut wachten, weer stationair laten draaien, afzetten en onmiddellijk meten. Of hoe was het nu ook al weer? Enfin, nooit 2x achter elkaar hetzelfde peil kunnen bekomen dus ik kan daar geen betrouwbare conclussie op plakken.

ktm duke 390, eerste 1000 kilometers is het peil van maximum naar net onder het maximum gegaan. Weet niet exact hoeveel verbruik dat zou geweest zijn maar het is in elk geval het vermelden niet waard.

En van de R1200rt lc kan ik al helemaal nog niks zeggen want die is nog splinternieuw en nog lang geen 1000km.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Normaal olieverbruik

Post by TRooPER »

the riding man wrote:
En van de R1200rt lc kan ik al helemaal nog niks zeggen want die is nog splinternieuw en nog lang geen 1000km.
en het kan evengoed zijn, dat die zelfs het meeste verbruikt....
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Normaal olieverbruik

Post by Muug »

vroeger van mijn moto's waar de olie in 't carter zat wist ik dat heel goed, maar met deze KTM hier, met zijn dry sump-systeem is het een merde om het peil te bepalen en dus weet ik het niet. :blink:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Normaal olieverbruik

Post by bompa »

O maar op mijne KDX 250 en Husqvarna 250 had ik altijd een bus olie bij,vastgemaakt op het stuur ,ik vertrok niet zonder busje olie :grin:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Normaal olieverbruik

Post by the riding man »

Muug wrote:vroeger van mijn moto's waar de olie in 't carter zat wist ik dat heel goed, maar met deze KTM hier, met zijn dry sump-systeem is het een merde om het peil te bepalen en dus weet ik het niet. :blink:
Awel das dus wat ik bedoel he, had ik ook met mijne ktm adventure zoals ik hierboven schreef. Meerdere keren achter elkaar peil meten was telkens een andere uitslag. Een geluk dat die niet direct stuk gaat door met de te weinig olie te rijden, in tegenstelling tot de Yapanners.

@Trooper,

alle boxers verbruiken olie of het zou geen boxer zijn. Maar de nieuwe generatie LC"s zou wel het minste verbruiken van allemaal. Ik kom hier later nog op terug.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Normaal olieverbruik

Post by pingu »

Den FZ6 vroeger verbruikte geen druppel. Of toch in elk geval zo weinig druppels dat ik het nooit gemerkt heb.
De Tiger 1050 verbruikte net genoeg dat ik die zo halverwege tussen twee onderhoudsbeurten moest bijvullen.
De Tiger 800 weet ik nog niet zo direct. Op 8000km moeten bijvullen, maar nu staan er 17000 op en nog niet opnieuw moeten bijgieten. 't zullen Engelse kuren zijn denk ik.
In elk geval zolang dat niet grootte-orde 1L per paar duizend km verbruikt, of evt. nog andere "symptomen" heeft (warmlopen vb) zou ik me niet al teveel zorgen maken.

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Normaal olieverbruik

Post by den Bullet »

the riding man wrote: ...
alle boxers verbruiken olie of het zou geen boxer zijn.
...
Alle motoren verbruiken olie; de ene al wat meer dan de andere :geek:

Bij mijn 1150 GS vulde ik af en toe wat bij, maar dat was niet uit te drukken in liters om de zoveel duizend km; ik schat een half literke om de 3/4000 km.

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Normaal olieverbruik

Post by toeternietoe »

Er zijn geen zekerheden meer. Mijn GS lc verbruikt tot hiertoe niks olie. :bowdown:
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Normaal olieverbruik

Post by Koeno »

the riding man wrote:Een geluk dat die niet direct stuk gaat door met de te weinig olie te rijden, in tegenstelling tot de Yapanners.
Kunt ge deze toch even toelichten, want ksnap em precies ni goe?

Mijn sevenfifty moet ik tussen beurten niet eens bijvullen :)
op zijn 23 jaar geen noemenswaardig verlies, dat is dan iets wat Japanners wel kunnen ;)

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Normaal olieverbruik

Post by the riding man »

Koeno wrote:
the riding man wrote:Een geluk dat die niet direct stuk gaat door met de te weinig olie te rijden, in tegenstelling tot de Yapanners.
Kunt ge deze toch even toelichten, want ksnap em precies ni goe?
Eigenlijk ben ik niet technisch genoeg onderlegd omdat dat correct toe te lichten. Maar het heeft te maken met het dry sump systeem dat (voor zo ver ik weet) enkel bij de ktm adventure wordt toegepast. Dat blok loopt perfect op een minimum olie niveau. Ik dacht dat die theoretisch gezien met een halve liter olie zou kunnen rijden zonder schade. Waar elke andere motor (ik noemde Yapanners om het vergelijk duidelijk te stellen, maar je kan eigenlijk elke andere motor nemen) gewoon zou vastlopen. Omwille van dat zelfde bijzondere olie systeem op de adventure is het ook (zoals Muug ook al schreef) moeilijk om het juiste olieniveau vast te stellen (de olie zakt direct naar onder, terwijl je de olie moet meten als die bovenaan in het vaatje zit). Dus ook de manier van olie niveau meten is volkomen anders dan bij een Yapanner met oliecarter. Begrijpelijk dat je het niet goed snapt, en heeft dus niks te maken dat je sevenfifty al dan niet verbruikt. Wel met het feit dat de adventure gewoon met heel weinig olie kan rijden, zoals ik dus schreef. Als je het fijne er wil van weten, dan kan je deze vraag best eens op het lc8 forum stellen en meerbepaald aan Dr Bean.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Normaal olieverbruik

Post by the riding man »

Koeno wrote:
the riding man wrote:Een geluk dat die niet direct stuk gaat door met de te weinig olie te rijden, in tegenstelling tot de Yapanners.
Kunt ge deze toch even toelichten, want ksnap em precies ni goe?

Mijn sevenfifty moet ik tussen beurten niet eens bijvullen :)
op zijn 23 jaar geen noemenswaardig verlies, dat is dan iets wat Japanners wel kunnen ;)
Aan uw opmerking te lezen is het inderdaad duidelijk dat je het niet snapt :grin: . En dat is u vergeven want ik ben zelf ook niet technisch genoeg onderlegd omdat dat correct toe te lichten :wink: . Maar het heeft te maken met het dry sump systeem dat (voor zo ver ik weet) enkel bij de ktm adventure wordt toegepast. Dat blok loopt perfect op een minimum olie niveau. Ik dacht dat die theoretisch gezien met een halve liter olie zou kunnen rijden zonder schade. Waar elke andere motor (ik noemde Yapanners om het vergelijk duidelijk te stellen, maar je kan eigenlijk elke andere motor nemen) gewoon zou vastlopen. Omwille van dat zelfde bijzondere olie systeem op de adventure is het ook (zoals Muug ook al schreef) moeilijk om het juiste olieniveau vast te stellen (de olie zakt direct naar onder, terwijl je de olie moet meten als die bovenaan in het vaatje zit). Dus ook de manier van olie niveau meten is volkomen anders dan bij een Yapanner met oliecarter, waar de olie net moet zakken om correct te meten en dus het tegenovergestelde is. Als je het fijne er wil van weten, dan kan je deze vraag best eens op het lc8 forum stellen en meerbepaald aan Dr Bean.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Normaal olieverbruik

Post by duibhce Kaelann »

er zijn ook Jappen met een dry sump motor hoor. De Honda CB750 was er zo eentje en mijn Yam TRX850 is ook een dry sump. Ook de TDM (850 en 900) zijn dry sump. En er zijn er ongetwijfeld nog meer.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Normaal olieverbruik

Post by diskeletlietje »

maar neen ktm is niet de enige :shock:

de olie word rond gepompt en sproeit op de te smeren plaatsen ?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Normaal olieverbruik

Post by Muug »

ter verduidelijking ivm dry sump : de olie zit in een relatief hoog geplaatst vaatje en wordt onder druk rond gepompt. Je kan daardoor inderdaad met een minimum aan olie rondrijden, want wel extra slijtig is voor dat beetje olie natuurlijk. Bij "wet sump" motorblokken zit alle olie gewoon onderaan in de moteur en die wordt aangezogen en doorgepompt. Bovendien wordt een groot deel van de smering uit "spatsmering" en dat moet je h??l letterlijk nemen : de draaiende onderdelen van de motor slaan letterlijk door de olie die zo gigantisch hard wordt rondgeslingerd en zo veel onderdelen smeert. Is er t? weinig olie dan gaat er dus g??n spatsmering zijn ?n het aanzuigen zal ook erg slecht gebeuren. Met mis?rie tot gevolg. Ook bij een dry sump motor zal er wel wat spatsmering zijn, maar meer dan een half litertje olie zit er niet in de onderkant van het motorblok.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Normaal olieverbruik

Post by Koeno »

Muug wrote:ter verduidelijking ivm dry sump : de olie zit in een relatief hoog geplaatst vaatje en wordt onder druk rond gepompt. Je kan daardoor inderdaad met een minimum aan olie rondrijden, want wel extra slijtig is voor dat beetje olie natuurlijk. Bij "wet sump" motorblokken zit alle olie gewoon onderaan in de moteur en die wordt aangezogen en doorgepompt. Bovendien wordt een groot deel van de smering uit "spatsmering" en dat moet je h??l letterlijk nemen : de draaiende onderdelen van de motor slaan letterlijk door de olie die zo gigantisch hard wordt rondgeslingerd en zo veel onderdelen smeert. Is er t? weinig olie dan gaat er dus g??n spatsmering zijn ?n het aanzuigen zal ook erg slecht gebeuren. Met mis?rie tot gevolg. Ook bij een dry sump motor zal er wel wat spatsmering zijn, maar meer dan een half litertje olie zit er niet in de onderkant van het motorblok.
maar naar de uitleg van TRM, kan dry sump al op een theoretische halve liter draaien?
Maar als die halve liter ook aan de onderkant zit, dan gok ik dat er net iets meer in de motor moet zitten?

khad al gehoord van dry sump, maar nog nooit meer over gelezen.
wel intersting dinges :)

Post Reply