Werkplaats DVD

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

Werkplaats DVD

Post by Hagar »

Een vestigingsattest heb je nodig om je te kunnen vestigen als zelfstandige, bv om een garage open te houden.
Sommigen volgen alleen daarvoor al een opleiding.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Werkplaats DVD

Post by the riding man »

Hagar wrote:Een vestigingsattest heb je nodig om je te kunnen vestigen als zelfstandige, bv om een garage open te houden.
Sommigen volgen alleen daarvoor al een opleiding.
Volgens mij heb je daarvoor een bewijs van bedrijfsbeheer nodig en voor sommige beroepen een bewijs van beroepskennis. Bedrijfsbeheer kan je nooit bekomen in avondschool, daarvoor dien je steeds examen gaan af te leggen bij de centrale examen commissie (fod economie). Voor de beroepskennis kan ik wel aannemen dat een succesvolle avondschoolstudie kan volstaan. Maar om dat nu een vestigingsattest te noemen vind ik een beetje misleidend.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Werkplaats DVD

Post by Muug »

@TRM : als je een beroepsopleiding volgt in avondschool, met bedrijfsbeheer erbij, zoals de stiefzoon van Hager daar in Veurne, dan kan je u vestigen als zelfstandige. Al uw papieren zijn dan in orde. (okok, vestigingsattest en zo is natuurlijk achteraf te regelen eh)
@Hagar: dank voor de update over Veurne. Die mensen daar zijn al minstens twintig jaar dik in orde, ik ken iemand dat daar gevolgd heeft die nadien inderdaad zelfstandige motorhandelaar is geworden. Wat de motortechniek bij Syntra in Aalst betreft - als die daar nog doorgaat: Dinike heeft daar nog les gegeven, minstens tot in 2012. Hij deed dat graag en hij deed dat zeker en vast erg goed. En er stonden daar schoon Kawa's om aan te werken. Dus dat leek daar wel in orde. Maar eigenlijk zouden we 't aan Dinike zelf moeten vragen.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Werkplaats DVD

Post by the riding man »

Muug wrote:@TRM : als je een beroepsopleiding volgt in avondschool, met bedrijfsbeheer erbij, zoals de stiefzoon van Hager daar in Veurne, dan kan je u vestigen als zelfstandige. Al uw papieren zijn dan in orde. (okok, vestigingsattest en zo is natuurlijk achteraf te regelen eh)
Je slaat de dingen door elkaar. Het vestigingsattest (= beroepenkennis) is net niet achteraf te regelen. Als erkende avondschool zal inderdaad het bewijs van deelnemen/slagen van de cursist wel volstaan. Maar dit kan evengoed op een andere manier worden bewezen, bv je werkt al jaren in een garage als hulpmecanieker, je baas verklaard dit op papier en vergezeld van bv je loonbrieven is dit evengoed bewijskrachtig genoeg om je te kunnen inschrijven. Dit is namelijk enkel nodg voor beroepen waarvoor men voldoende beroepenkennis moet kunnen aantonen alvorens je je kan inschrijven bij het KBO (motomachanieker valt daar inderdaad onder). Bedrijfsbeheer wordt wel gegeven in de avondschool, maar heeft geen enkele wettelijke omkadering. Het is louter een voorbereiding op het offici?le examen bij de examen commissie. Je kan bij de Fod economie GRATIS een cursus aanvragen ter voorbereiding. Er is niks mis met dit in avondschool te volgen, de leraar zal altijd meer details en toelichting kunnen geven dan wat je enkel in letterkes in een cursus ziet staan, zolang je maar beseft dat het enkel een voorbereiding betreft (de avondschool doet dit soms anders uitschijnen, en daar kan ik niet tegen!)

En hoezo al je papieren zijn in orde??? Welke papieren heb je het over? Heel je dossier wordt nu gelukkig centraal samengesteld bij de kruispuntbank van ondernemingen om alles veel vlugger en eenvoudiger te laten verlopen dan vroeger. Maar je moet je nog altijd zelf gaan inschrijven en de documenten (laten) aanvragen. Daar doet de avondschool niks voor jou hoor, en ook maar normaal, het ene heeft niks met het andere te maken.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Werkplaats DVD

Post by Muug »

:?: ik kan het natuurlijk verkeerd op hebben. Om bepaalde beroepen te oefenen moet je aantoonbare kennis hebben van bedrijfsbeheer en beroepskennis. Ik dacht - en denk - dat erkende opleidingen zoals gegeven zoals Syntra, en waarbij je natuurlijk slaagt, u effectief een papierke opleveren die dat allemaal aantonen. Uw verklaring - veel jaren ervaring en een bewijs van uw vorige baas - klinkt ook redelijk. :-) Maar voor dat bedrijfsbeheer zijn extra examens voor aparte commissies echt niet meer nodig als ge bij Syntra examen hebt afgelegd. Moest dat zo zijn, dan zouden die Syntra-opleidingen heel rap geen succes meer hebben vrees ik. :dontknow:

Dat inschrijven (ondernemingsnummer aanvragen bvb) is vaneigens iets aparts, dat weet ik wel. :-)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Werkplaats DVD

Post by Koeno »

Ik moet eens kijken, maar ik denk dat ik een attest van bedrijfsbeheer heb,
gehaald op hoge school (in richting informatica).

en daar kwam alleszins geen speciale commisie aan te pas,
maar ik kan nu enorm mis zijn.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Werkplaats DVD

Post by Muug »

Koeno wrote:Ik moet eens kijken, maar ik denk dat ik een attest van bedrijfsbeheer heb,
gehaald op hoge school (in richting informatica).

en daar kwam alleszins geen speciale commisie aan te pas,
maar ik kan nu enorm mis zijn.
Ook ik, met mijn studie, moet geen extra bewijs van bedrijfsbeheer afgeven indien ik zelfstandig wil worden (been there, done that). Het "niveau" van mijn studies is voldoende "bewijs" van mijn kennis, hoewel ik daar nooit ook maar ??n keer het woord boekhouden heb horen vallen. :oogrollen:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Werkplaats DVD

Post by Borniet »

Muug wrote:
Koeno wrote:Ik moet eens kijken, maar ik denk dat ik een attest van bedrijfsbeheer heb,
gehaald op hoge school (in richting informatica).

en daar kwam alleszins geen speciale commisie aan te pas,
maar ik kan nu enorm mis zijn.
Ook ik, met mijn studie, moet geen extra bewijs van bedrijfsbeheer afgeven indien ik zelfstandig wil worden (been there, done that). Het "niveau" van mijn studies is voldoende "bewijs" van mijn kennis, hoewel ik daar nooit ook maar ??n keer het woord boekhouden heb horen vallen. :oogrollen:
Same here, bij sommige hogere of middelbare opleidingen zit "bedrijfsbeheer" inbegrepen (ook hier, nooit enig woord daarover gehoord), zo ook bij mijn opleiding informatica. En het was bij mij ook voldoende om zelfstandig te mogen beginnen...

Post Reply