ABS in bochten

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS in bochten

Post by OzzePaa »

F M wrote: Wel, als je een TomTom koopt, en je installeert TomTom Home, dan is er ergens een optie om het registreren van je tracklogs door TomTom uit te zetten. Als je dat niet goed genoeg gelezen hebt, staat het registreren inderdaad automatisch aan. TomTom gebruikt dat o.a. om de verkeersdichtheid te meten.

Bij Garmin weet ik het niet.
Jaja, dat heb ik wel door, FM :wink: Hoe je kan voorkomen dat de track "opgenomen" wordt in een Garmin weet ik net als jij niet ... Maar het ging 'm erover dat het toestel die data "doorgeeft" :war: ("ze geven alles door wat je gedaan hebt" :blink: :?: )
Je zou kunnen opperen dat dat zou kunnen gebeuren als je de Zumo aan de PC hangt en Garmin Express opstart ... weinig plausibel denk ik. Er zou "in het kader van de privacy" dan tenminste een disclaimer moeten aanhangen dat dat, met je toestemming, kan gebeuren. Let op : ik maak me geen illusie over welke data er allemaal wel niet bv naar MS verstuurd wordt door Windows, maar dat mijn trackdata int geniep "ergens" naartoe gestuurd wordt lijkt me wat overdreven.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ABS in bochten

Post by bompa »

Ik heb is gehoord dat als je je garmin zou kunnen registeren bij google Earht, om indien je garmin zou worden gestolen ,dat je dan thuis zou kunnen zien waar je garmin zich zou bevinden als ze hem terug opzetten .maar meer weet ik er ook niet van.

Bij garmin zal dat ook wel zo zijn , want als je een nieuwe koopt zeggen ze gewoonlijk toch dacht ik, de garantie gaat in wanneer je hem de eerste keer inschakelt dacht ik. Bij garmin zullen ze dat ook wel kunnen zien als ze willen volgens mij.


--------------------------------------


Maar die abs voor in de bochten ,dan moet volgens ik denk toch de rest zeer goed in orde zijn denk ik,en niet gelijk ik er eentje had waar die elektronica soms is uitviel voor je er op kan vertrouwen, ik heb er het laatste halfjaar nog een paar gesproken die daar ook mee zaten te sukkelen , Maar is den elektronica in orde dan is dat abs voor in den bocht een goede zaak.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

ABS in bochten

Post by pingu »

bompa wrote:Ik heb is gehoord dat als je je garmin zou kunnen registeren bij google Earht, om indien je garmin zou worden gestolen ,dat je dan thuis zou kunnen zien waar je garmin zich zou bevinden als ze hem terug opzetten .maar meer weet ik er ook niet van.
Ik zou niet weten hoe dat bij mijn Zumo 220 zou moeten werken. Die heeft nl. geen dataverbinding... Ok, als ik die aan mijn PC hang en dan "registreer" in GarminExpress, dan zou Garmin in theorie kunnen nagaan dat de Zumo met dit serienummer voordien al op naam van iemand anders geregistreerd stond.

Maar... ik heb mijn Zumo tweedehands gekocht, en GarminExpress heeft geen kik gegeven ivm voorgaande registratie of zo.
bompa wrote:Bij garmin zal dat ook wel zo zijn , want als je een nieuwe koopt zeggen ze gewoonlijk toch dacht ik, de garantie gaat in wanneer je hem de eerste keer inschakelt dacht ik. Bij garmin zullen ze dat ook wel kunnen zien als ze willen volgens mij.
De "time of first fix" wordt in het toestel zelf opgeslagen. Als je die dus naar Garmin opstuurt, kunnen ze dat controleren om te kijken of er nog garantie is.
bompa wrote:Maar of die daar iets mee doen naar de wetgeving toe, volgens mij niet ,ik heb ook een garmin op mijne fiets en ik rij daar dikwijls mee door natuurparken waar je niet met de moto door mag , maar ik gebruikte het zelfde gps ook op mijne enduro tot twee jaar geleden nog, en soms nu nog op mijne Tenere maar er heeft er hier nog geen een aan de deur gestaan zo van manneke da mag je niet meer doen daar rijden .

Met die wegen allemaal op te slagen hebben ze denk ik, de optie kronkelroutes bij tomtom en bij garmin de Onroutekaart kunnen maken denk ik he.
Mochten ze daar "naar de wetgeving toe" iets mee doen, zonder je daarvoor op voorhand toestemming te vragen, dan zouden ze ferm in de problemen komen peis ik.

Voor TomTom is dat dacht ik anders. De TomTom's met iQ / Live (of hoe dat ook heet) Routes / Traffic etc. hebben w?l een dataverbinding (GPRS/3G). Zo'n TomTom stuurt dan regelmatig (anonieme) gegevens over positie, snelheid,... door naar de TomTom servers. Die gegevens worden o.a. gebruikt voor het bepalen van verkeersdrukte, files, etc. En in Nederland was/is het blijkbaar zo dat TomTom een akkoord had met de politie voor het delen van die informatie. Informatie die de politie dan gebruikt(e) om daar te gaan flitsen waar de "gemiddelde TomTom gebruiker" te snel reed...

Koeno
Posts: 3202
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ABS in bochten

Post by Koeno »

pingu wrote: Ik zou niet weten hoe dat bij mijn Zumo 220 zou moeten werken. Die heeft nl. geen dataverbinding...
das wat kort door de bocht, uw gps connecteert toch met sattelieten hoog in de lucht?
dat is waarschijnlijk al meer als data verbinding genoeg om al uw gegevens door te sturen naar wie "zij" ook willen...

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

ABS in bochten

Post by frederikw »

Koeno wrote:
pingu wrote: Ik zou niet weten hoe dat bij mijn Zumo 220 zou moeten werken. Die heeft nl. geen dataverbinding...
das wat kort door de bocht, uw gps connecteert toch met sattelieten hoog in de lucht?
dat is waarschijnlijk al meer als data verbinding genoeg om al uw gegevens door te sturen naar wie "zij" ook willen...
Jouw toestel ontvangt enkel, gegevens naar de sateliet sturen doet een (standaard) gps niet.

Koeno
Posts: 3202
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ABS in bochten

Post by Koeno »

frederikw wrote:
Koeno wrote:
pingu wrote: Ik zou niet weten hoe dat bij mijn Zumo 220 zou moeten werken. Die heeft nl. geen dataverbinding...
das wat kort door de bocht, uw gps connecteert toch met sattelieten hoog in de lucht?
dat is waarschijnlijk al meer als data verbinding genoeg om al uw gegevens door te sturen naar wie "zij" ook willen...
Jouw toestel ontvangt enkel, gegevens naar de sateliet sturen doet een (standaard) gps niet.
Ik speel gewoon het samenzweringscomplot mee hoor...
maar hoe zeker ben jij dat het enkel ontvangen is? Alleh, niet aanvallend bedoeld, maar 'tlijkt mij perfect mogelijk? )

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ABS in bochten

Post by bompa »

pingu wrote:
bompa wrote:Ik heb is gehoord dat als je je garmin zou kunnen registeren bij google Earht, om indien je garmin zou worden gestolen ,dat je dan thuis zou kunnen zien waar je garmin zich zou bevinden als ze hem terug opzetten .maar meer weet ik er ook niet van.
Ik zou niet weten hoe dat bij mijn Zumo 220 zou moeten werken. Die heeft nl. geen dataverbinding... Ok, als ik die aan mijn PC hang en dan "registreer" in GarminExpress, dan zou Garmin in theorie kunnen nagaan dat de Zumo met dit serienummer voordien al op naam van iemand anders geregistreerd stond.

Maar... ik heb mijn Zumo tweedehands gekocht, en GarminExpress heeft geen kik gegeven ivm voorgaande registratie of zo.
bompa wrote:Bij garmin zal dat ook wel zo zijn , want als je een nieuwe koopt zeggen ze gewoonlijk toch dacht ik, de garantie gaat in wanneer je hem de eerste keer inschakelt dacht ik. Bij garmin zullen ze dat ook wel kunnen zien als ze willen volgens mij.
De "time of first fix" wordt in het toestel zelf opgeslagen. Als je die dus naar Garmin opstuurt, kunnen ze dat controleren om te kijken of er nog garantie is.
bompa wrote:Maar of die daar iets mee doen naar de wetgeving toe, volgens mij niet ,ik heb ook een garmin op mijne fiets en ik rij daar dikwijls mee door natuurparken waar je niet met de moto door mag , maar ik gebruikte het zelfde gps ook op mijne enduro tot twee jaar geleden nog, en soms nu nog op mijne Tenere maar er heeft er hier nog geen een aan de deur gestaan zo van manneke da mag je niet meer doen daar rijden .

Met die wegen allemaal op te slagen hebben ze denk ik, de optie kronkelroutes bij tomtom en bij garmin de Onroutekaart kunnen maken denk ik he.
Mochten ze daar "naar de wetgeving toe" iets mee doen, zonder je daarvoor op voorhand toestemming te vragen, dan zouden ze ferm in de problemen komen peis ik.

Voor TomTom is dat dacht ik anders. De TomTom's met iQ / Live (of hoe dat ook heet) Routes / Traffic etc. hebben w?l een dataverbinding (GPRS/3G). Zo'n TomTom stuurt dan regelmatig (anonieme) gegevens over positie, snelheid,... door naar de TomTom servers. Die gegevens worden o.a. gebruikt voor het bepalen van verkeersdrukte, files, etc. En in Nederland was/is het blijkbaar zo dat TomTom een akkoord had met de politie voor het delen van die informatie. Informatie die de politie dan gebruikt(e) om daar te gaan flitsen waar de "gemiddelde TomTom gebruiker" te snel reed...

Bij google Earth dat heb ik is gelezen en nadien nog gehoord van iemand die slimmer is dan ik als het de pc en gps , als die dan dat zegt tegen mij geloof ik dat. ik heb dat zelf niet geprobeerd . en ga dat ni doen ook niet


Ik heb die Onroute kaart die is hetzelfde als die kronkelwegen , daar ben ik wel zeker van dat ze die ritten over die wegen niet zelf gereden hebben , wat dat krijg je op 15 jaar niet klaar om die allemaal te rijden, en het zijn wegen die motorrijders gereden hebben en graag rijden volgens hun uitleg ,en met mooie wegen groen te maken en te verbinden op een kaart denk niet dat ze daar toestemming voor moeten vragen

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ABS in bochten

Post by bompa »

[quote="pingu"][quote="bompa"]
Soms staat dat hier 2x doe je een weg zijn ze allebei weg :confused2:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ABS in bochten

Post by bompa »

pingu wrote:
bompa wrote:Ik heb is gehoord dat als je je garmin zou kunnen registeren bij google Earht, om indien je garmin zou worden gestolen ,dat je dan thuis zou kunnen zien waar je garmin zich zou bevinden als ze hem terug opzetten .maar meer weet ik er ook niet van.
Ik zou niet weten hoe dat bij mijn Zumo 220 zou moeten werken. Die heeft nl. geen dataverbinding... Ok, als ik die aan mijn PC hang en dan "registreer" in GarminExpress, dan zou Garmin in theorie kunnen nagaan dat de Zumo met dit serienummer voordien al op naam van iemand anders geregistreerd stond.

Maar... ik heb mijn Zumo tweedehands gekocht, en GarminExpress heeft geen kik gegeven ivm voorgaande registratie of zo.
bompa wrote:Bij garmin zal dat ook wel zo zijn , want als je een nieuwe koopt zeggen ze gewoonlijk toch dacht ik, de garantie gaat in wanneer je hem de eerste keer inschakelt dacht ik. Bij garmin zullen ze dat ook wel kunnen zien als ze willen volgens mij.
De "time of first fix" wordt in het toestel zelf opgeslagen. Als je die dus naar Garmin opstuurt, kunnen ze dat controleren om te kijken of er nog garantie is.
bompa wrote:Maar of die daar iets mee doen naar de wetgeving toe, volgens mij niet ,ik heb ook een garmin op mijne fiets en ik rij daar dikwijls mee door natuurparken waar je niet met de moto door mag , maar ik gebruikte het zelfde gps ook op mijne enduro tot twee jaar geleden nog, en soms nu nog op mijne Tenere maar er heeft er hier nog geen een aan de deur gestaan zo van manneke da mag je niet meer doen daar rijden .

Met die wegen allemaal op te slagen hebben ze denk ik, de optie kronkelroutes bij tomtom en bij garmin de Onroutekaart kunnen maken denk ik he.
Mochten ze daar "naar de wetgeving toe" iets mee doen, zonder je daarvoor op voorhand toestemming te vragen, dan zouden ze ferm in de problemen komen peis ik.

Voor TomTom is dat dacht ik anders. De TomTom's met iQ / Live (of hoe dat ook heet) Routes / Traffic etc. hebben w?l een dataverbinding (GPRS/3G). Zo'n TomTom stuurt dan regelmatig (anonieme) gegevens over positie, snelheid,... door naar de TomTom servers. Die gegevens worden o.a. gebruikt voor het bepalen van verkeersdrukte, files, etc. En in Nederland was/is het blijkbaar zo dat TomTom een akkoord had met de politie voor het delen van die informatie. Informatie die de politie dan gebruikt(e) om daar te gaan flitsen waar de "gemiddelde TomTom gebruiker" te snel reed...

Dat over google Earth dat heb ik is gelezen en nadien nog gehoord van iemand die slimmer is dan ik(dan moet je daar ni echt heel veel van kennen :grin: ) als het over pc en gps gaat (maar dat ging toen over de 550 ), als die dan dat zegt tegen mij geloof ik dat. ik heb dat zelf niet geprobeerd . en ga dat ni doen ook niet


Ik heb die Onroute kaart die is hetzelfde als die kronkelwegen , daar ben ik wel zeker van dat ze die ritten over die wegen niet zelf gereden hebben , wat dat krijg je op 15 jaar niet klaar om die allemaal te rijden, en het zijn wegen die motorrijders bereden hebben en graag rijden volgens hun uitleg ,en met mooie wegen groen te maken en te verbinden op een kaart denk niet dat ze daar toestemming voor moeten vragen

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS in bochten

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: Ik speel gewoon het samenzweringscomplot mee hoor...
maar hoe zeker ben jij dat het enkel ontvangen is? Alleh, niet aanvallend bedoeld, maar 'tlijkt mij perfect mogelijk? )
Natuurlijk zal dat wel gaan als er een ZENDER in het toestel zit en software om die data over bv HTTP t sturen ... maar dan zullen de kosten van het verzenden toch wel voor de fabrikant zijn peizk ... ik ga er inallegeval gene kopen waar een SIM-kaart voor 3 of 4G in kan/moet.
P.S. : ik heb het hier over een "normaal" autonoom GPS-apparaat h? ... geen GPS-software in een smartphone met A-GPS ondersteuning. Die kunnen natuurlijk zenden wat ze willen ... kijk maar eens in de installatie-voorwaarden van zowat alle APP's.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ABS in bochten

Post by bompa »

Maar nu is iets anders :grin: voor die abs voor in de bochten ,dan moet volgens ik denk toch de rest zeer goed in orde zijn ,en niet gelijk ik er eentje had waar die elektronica soms is uitviel voor je er op kan vertrouwen, ik heb er het laatste halfjaar nog een paar gesproken die daar ook mee zaten te sukkelen , Maar is den elektronica in orde dan is dat abs voor in den bocht een goede zaak.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS in bochten

Post by F M »

OzzePaa wrote:
F M wrote: Wel, als je een TomTom koopt, en je installeert TomTom Home, dan is er ergens een optie om het registreren van je tracklogs door TomTom uit te zetten. Als je dat niet goed genoeg gelezen hebt, staat het registreren inderdaad automatisch aan. TomTom gebruikt dat o.a. om de verkeersdichtheid te meten.

Bij Garmin weet ik het niet.
Jaja, dat heb ik wel door, FM :wink: Hoe je kan voorkomen dat de track "opgenomen" wordt in een Garmin weet ik net als jij niet ... Maar het ging 'm erover dat het toestel die data "doorgeeft" :war: ("ze geven alles door wat je gedaan hebt" :blink: :?: )
Neen, je hebt me niet helemaal begrepen. Het gaat om de registratie door het bedrijf TomTom van wat je gereden hebt. Maar ik dacht dat die registratie gebeurt, telkens je de TomTom aan je PC en aan TomTomHome hangt.
I am confused. Oh no, maybe not!

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

ABS in bochten

Post by diskeletlietje »

ik begrijp nog steeds de meerwaarde van een tracklog niet bij ongeval-analyse :dontknow:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS in bochten

Post by OzzePaa »

F M wrote: Neen, je hebt me niet helemaal begrepen. Het gaat om de registratie door het bedrijf TomTom van wat je gereden hebt. Maar ik dacht dat die registratie gebeurt, telkens je de TomTom aan je PC en aan TomTomHome hangt.
Awel jawel, zei ik nie dat dat mogelijks ook wel zou kunnen als je een Garmin aan de PC hangt en Garmin Express opent (of dat doetem zelf al zeker :war: ) net als bij de TomTom ... dat dus al die trackske van al die motards hun gereden rittekes schoon geklasseerd in een datacenter opgeslagen worden en (complotscenario-gewijs) aan de "instanties" zouden kunnen worden overgemaakt.
Maar dat (dixit Bas) die gegevens van mijne Zumo zomaar door de ether naar eendert wie gestuurd zouden worden : tarara-dzjing :zotteke:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

ABS in bochten

Post by kirikoe »

:dontknow: Is de GPS nu uit de bocht gegaan omdat hij geen ABS had ?

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS in bochten

Post by Bas »

OzzePaa wrote: Awel jawel, zei ik nie dat dat mogelijks ook wel zou kunnen als je een Garmin aan de PC hangt en Garmin Express opent (of dat doetem zelf al zeker :war: ) net als bij de TomTom ... dat dus al die trackske van al die motards hun gereden rittekes schoon geklasseerd in een datacenter opgeslagen worden en (complotscenario-gewijs) aan de "instanties" zouden kunnen worden overgemaakt.
Maar dat (dixit Bas) die gegevens van mijne Zumo zomaar door de ether naar eendert wie gestuurd zouden worden : tarara-dzjing :zotteke:
Wel, doordat je log standaard aanstaat kunnen ze je snelheid zien op een PC en waar je precies reed.
Ook kunnen ze eraan zien wie fout of niet fout was.

Dit is een enorm probleem, want de precisie van een GPS kan meer dan 10m afwijken, soms wel 100m.
Als een rechter je GPS als bewijs gaat aanvaarden, bewijs dan maar eens dat het je schuld niet is.
DNA is bv ook niet 100% zeker, maar rechters nemen het wel aan voor waar.
Doe jezelf een lol en zet je log AF!!!! Je zal de eerste en zeker niet de laatste zijn die ze daarop gaan veroordelen als ze kunnen.
Maar als je GPS bv een snelheid van 200KM/u geeft in de log, leg het dan maar eens uit..... :lol:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS in bochten

Post by OzzePaa »

Ja natuurlijk :roll: ... de tracklog zit in de GPS (nogal evident) en kan, als je de GPS aan een PC hangt, uitgelezen worden. Ik doe niks anders na een dagtoerke :P ... Als "ze" je GPS in beslag nemen kunnen "ze" dat inderdaad ook ... Uit de trackloggegevens (snelheid, tijdstip en plaats) op zich moete toch al ne straffe zijn om uit te maken "wie er in fout is" denk' :war:
Maar het leek alsof je bedoelde dat die data zomaar door de ether /het internet :dontknow: konden worden "doorgestuurd" ... beetje zottekes dadde :wink: Ik heb het dan wel over een losse navigatie-GPS als TomTom of Zumo ... niet over navigatiesoftware die je op een smartphone gebruikt :!:
De nauwkeurigheid van de GPS (en in casu ook de tracklog) hangt trouwens af van het aantal satellieten waar het toestel een lock op heeft en wordt "miswijzing" genoemd. Een routeplanner in een smartphone is dikwijls nauwkeuriger, omdat die (als je het hebt aanstaan) ook grondstations gebruikt om de exacte positie te bepalen.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS in bochten

Post by F M »

Bas wrote:Doe jezelf een lol en zet je log AF!!!!
Hoe doe je dat ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS in bochten

Post by OzzePaa »

F M wrote:
Bas wrote:Doe jezelf een lol en zet je log AF!!!!
Hoe doe je dat ?
Hij bedoelt misschien "verberg de triplog", zodat je (op een Garmin) het blauwe lijntje niet ziet op scherm, FM :dontknow:
Of misschien kan het met ??n of andere software w?l ... 'k weet dat dus niet, heb er ook nog niks over gelezen ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

ABS in bochten

Post by diskeletlietje »

zonder die tracklog weten ze ook al hoe snel er gereden werd bij een crash ... ik zie nog steeds geen gevaar om mijn tracklog op de garmin te laten aan staan ?

Post Reply