bompa wrote:Ik heb is gehoord dat als je je garmin zou kunnen registeren bij google Earht, om indien je garmin zou worden gestolen ,dat je dan thuis zou kunnen zien waar je garmin zich zou bevinden als ze hem terug opzetten .maar meer weet ik er ook niet van.
Ik zou niet weten hoe dat bij mijn Zumo 220 zou moeten werken. Die heeft nl. geen dataverbinding... Ok, als ik die aan mijn PC hang en dan "registreer" in GarminExpress, dan zou Garmin in theorie kunnen nagaan dat de Zumo met dit serienummer voordien al op naam van iemand anders geregistreerd stond.
Maar... ik heb mijn Zumo tweedehands gekocht, en GarminExpress heeft geen kik gegeven ivm voorgaande registratie of zo.
bompa wrote:Bij garmin zal dat ook wel zo zijn , want als je een nieuwe koopt zeggen ze gewoonlijk toch dacht ik, de garantie gaat in wanneer je hem de eerste keer inschakelt dacht ik. Bij garmin zullen ze dat ook wel kunnen zien als ze willen volgens mij.
De "time of first fix" wordt in het toestel zelf opgeslagen. Als je die dus naar Garmin opstuurt, kunnen ze dat controleren om te kijken of er nog garantie is.
bompa wrote:Maar of die daar iets mee doen naar de wetgeving toe, volgens mij niet ,ik heb ook een garmin op mijne fiets en ik rij daar dikwijls mee door natuurparken waar je niet met de moto door mag , maar ik gebruikte het zelfde gps ook op mijne enduro tot twee jaar geleden nog, en soms nu nog op mijne Tenere maar er heeft er hier nog geen een aan de deur gestaan zo van manneke da mag je niet meer doen daar rijden .
Met die wegen allemaal op te slagen hebben ze denk ik, de optie kronkelroutes bij tomtom en bij garmin de Onroutekaart kunnen maken denk ik he.
Mochten ze daar "naar de wetgeving toe" iets mee doen, zonder je daarvoor op voorhand toestemming te vragen, dan zouden ze ferm in de problemen komen peis ik.
Voor TomTom is dat dacht ik anders. De TomTom's met iQ / Live (of hoe dat ook heet) Routes / Traffic etc. hebben w?l een dataverbinding (GPRS/3G). Zo'n TomTom stuurt dan regelmatig (anonieme) gegevens over positie, snelheid,... door naar de TomTom servers. Die gegevens worden o.a. gebruikt voor het bepalen van verkeersdrukte, files, etc. En in Nederland was/is het blijkbaar zo dat TomTom een akkoord had met de politie voor het delen van die informatie. Informatie die de politie dan gebruikt(e) om daar te gaan flitsen waar de "gemiddelde TomTom gebruiker" te snel reed...