ABS in bochten

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ABS in bochten

Post by bompa »

Maar nu is iets anders :grin: voor die abs voor in de bochten ,dan moet volgens ik denk toch de rest zeer goed in orde zijn ,en niet gelijk ik er eentje had waar die elektronica soms is uitviel voor je er op kan vertrouwen, ik heb er het laatste halfjaar nog een paar gesproken die daar ook mee zaten te sukkelen , Maar is den elektronica in orde dan is dat abs voor in den bocht een goede zaak.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS in bochten

Post by F M »

OzzePaa wrote:
F M wrote: Wel, als je een TomTom koopt, en je installeert TomTom Home, dan is er ergens een optie om het registreren van je tracklogs door TomTom uit te zetten. Als je dat niet goed genoeg gelezen hebt, staat het registreren inderdaad automatisch aan. TomTom gebruikt dat o.a. om de verkeersdichtheid te meten.

Bij Garmin weet ik het niet.
Jaja, dat heb ik wel door, FM :wink: Hoe je kan voorkomen dat de track "opgenomen" wordt in een Garmin weet ik net als jij niet ... Maar het ging 'm erover dat het toestel die data "doorgeeft" :war: ("ze geven alles door wat je gedaan hebt" :blink: :?: )
Neen, je hebt me niet helemaal begrepen. Het gaat om de registratie door het bedrijf TomTom van wat je gereden hebt. Maar ik dacht dat die registratie gebeurt, telkens je de TomTom aan je PC en aan TomTomHome hangt.
I am confused. Oh no, maybe not!

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

ABS in bochten

Post by diskeletlietje »

ik begrijp nog steeds de meerwaarde van een tracklog niet bij ongeval-analyse :dontknow:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS in bochten

Post by OzzePaa »

F M wrote: Neen, je hebt me niet helemaal begrepen. Het gaat om de registratie door het bedrijf TomTom van wat je gereden hebt. Maar ik dacht dat die registratie gebeurt, telkens je de TomTom aan je PC en aan TomTomHome hangt.
Awel jawel, zei ik nie dat dat mogelijks ook wel zou kunnen als je een Garmin aan de PC hangt en Garmin Express opent (of dat doetem zelf al zeker :war: ) net als bij de TomTom ... dat dus al die trackske van al die motards hun gereden rittekes schoon geklasseerd in een datacenter opgeslagen worden en (complotscenario-gewijs) aan de "instanties" zouden kunnen worden overgemaakt.
Maar dat (dixit Bas) die gegevens van mijne Zumo zomaar door de ether naar eendert wie gestuurd zouden worden : tarara-dzjing :zotteke:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

ABS in bochten

Post by kirikoe »

:dontknow: Is de GPS nu uit de bocht gegaan omdat hij geen ABS had ?

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS in bochten

Post by Bas »

OzzePaa wrote: Awel jawel, zei ik nie dat dat mogelijks ook wel zou kunnen als je een Garmin aan de PC hangt en Garmin Express opent (of dat doetem zelf al zeker :war: ) net als bij de TomTom ... dat dus al die trackske van al die motards hun gereden rittekes schoon geklasseerd in een datacenter opgeslagen worden en (complotscenario-gewijs) aan de "instanties" zouden kunnen worden overgemaakt.
Maar dat (dixit Bas) die gegevens van mijne Zumo zomaar door de ether naar eendert wie gestuurd zouden worden : tarara-dzjing :zotteke:
Wel, doordat je log standaard aanstaat kunnen ze je snelheid zien op een PC en waar je precies reed.
Ook kunnen ze eraan zien wie fout of niet fout was.

Dit is een enorm probleem, want de precisie van een GPS kan meer dan 10m afwijken, soms wel 100m.
Als een rechter je GPS als bewijs gaat aanvaarden, bewijs dan maar eens dat het je schuld niet is.
DNA is bv ook niet 100% zeker, maar rechters nemen het wel aan voor waar.
Doe jezelf een lol en zet je log AF!!!! Je zal de eerste en zeker niet de laatste zijn die ze daarop gaan veroordelen als ze kunnen.
Maar als je GPS bv een snelheid van 200KM/u geeft in de log, leg het dan maar eens uit..... :lol:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS in bochten

Post by OzzePaa »

Ja natuurlijk :roll: ... de tracklog zit in de GPS (nogal evident) en kan, als je de GPS aan een PC hangt, uitgelezen worden. Ik doe niks anders na een dagtoerke :P ... Als "ze" je GPS in beslag nemen kunnen "ze" dat inderdaad ook ... Uit de trackloggegevens (snelheid, tijdstip en plaats) op zich moete toch al ne straffe zijn om uit te maken "wie er in fout is" denk' :war:
Maar het leek alsof je bedoelde dat die data zomaar door de ether /het internet :dontknow: konden worden "doorgestuurd" ... beetje zottekes dadde :wink: Ik heb het dan wel over een losse navigatie-GPS als TomTom of Zumo ... niet over navigatiesoftware die je op een smartphone gebruikt :!:
De nauwkeurigheid van de GPS (en in casu ook de tracklog) hangt trouwens af van het aantal satellieten waar het toestel een lock op heeft en wordt "miswijzing" genoemd. Een routeplanner in een smartphone is dikwijls nauwkeuriger, omdat die (als je het hebt aanstaan) ook grondstations gebruikt om de exacte positie te bepalen.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS in bochten

Post by F M »

Bas wrote:Doe jezelf een lol en zet je log AF!!!!
Hoe doe je dat ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS in bochten

Post by OzzePaa »

F M wrote:
Bas wrote:Doe jezelf een lol en zet je log AF!!!!
Hoe doe je dat ?
Hij bedoelt misschien "verberg de triplog", zodat je (op een Garmin) het blauwe lijntje niet ziet op scherm, FM :dontknow:
Of misschien kan het met ??n of andere software w?l ... 'k weet dat dus niet, heb er ook nog niks over gelezen ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

ABS in bochten

Post by diskeletlietje »

zonder die tracklog weten ze ook al hoe snel er gereden werd bij een crash ... ik zie nog steeds geen gevaar om mijn tracklog op de garmin te laten aan staan ?

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

ABS in bochten

Post by Borniet »

diskeletlietje wrote:zonder die tracklog weten ze ook al hoe snel er gereden werd bij een crash ... ik zie nog steeds geen gevaar om mijn tracklog op de garmin te laten aan staan ?
Ik denk dat het gevaar hem eerder zit in de rest van de logs. Alle bewijsmaterialen moeten door alle partijen van de rechtszaak ingezien kunnen worden. Al reed jij op het moment van de crash maat 65km/u terwijl je daar max 70 mag, en was je daar dus in je recht, als je de rest van je traject aan 200km/u reed, dan kan men dat misschien gebruiken om je in diskrediet te brengen.
Of het effectief zo kan, dat weet ik niet (ben geen advocaat, ik weet alleen dat ons "rechtsysteem" nogal krom is ;-) )

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS in bochten

Post by F M »

Daarom nog eens de vraag: hoe zet je die uit ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

ABS in bochten

Post by Borniet »

F M wrote:Daarom nog eens de vraag: hoe zet je die uit ?
Men neme een voorhamer of zware baksteen...

Nee, sorry, een serieus antwoord kan ik hier niet op geven.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS in bochten

Post by OzzePaa »

F M wrote:Daarom nog eens de vraag: hoe zet je die uit ?
Zonder in de Garmin software/firmware te peuteren : volgensmij niet mogelijk h? Frans :geek:
Je kan de "opgenomen" data wel van het toestel verwijderen als je 'm aan de PC hangt (en windows' verkenner instelt de "hidden" en "system" maps te laten zien) Ook daarbij de "archive-map" niet vergeten :wink: ... maar vermijden dat er broodkruimels gestrooid worden gaanie :icon:
De reset-feature wist enkel je gemiddelde snelheid (bewogen en totaal), aantal afgelegde km's, tijd gereden en gestopt. De maximum snelheid is een aparte reset.
En dat weet jij ook allemaal wel denk ik ... :wink:

Voor de nog niet helemaal mee-zijnden : een beke uitleg over de track/trip-log :pijlr:

Question: What is a trip log and how does it work on a nuvi or zumo device?
Answer:
Trip logs are points automatically stored when the GPS device is locked onto a satellite signal and moving. It is the electronic equivalent of laying down a "breadcrumb trail" to mark the path that has been traveled.
Your nuvi or zumo can store 10,000 points before it begins the process of archiving additional logs.* Beyond 10,000 points the device moves the oldest trip data into an internal archive file. Up to 20 archive files can be stored internally on the unit. This means, depending on space available, that the device can store over 200,000 points of trip data.
Note: Archived trip log information is not visible on the device itself, but can be used and seen with Garmin?s MapSource product. You can open individual archives to view in MapSource by following the steps below:
Open the Garmin device drive located in My Computer. [Note: If using a Mac, the Garmin drive will be located on the Desktop.]
Open the Garmin folder.
Open the GPX folder.
Open the Archive folder.
Each archived GPX file can be opened in the MapSource program.
Note: While some Garmin devices such as the zumo come with the necessary mapping software to install MapSource, it will be necessary to purchase a Garmin mapping product in order to view an archived log from your device on your computer.
*The Archive file feature can be found on the following devices:
nuvi 500 series
nuvi 705 series
nuvi 800 series
nuvi 805 series
nuvi 12/13/14/1600 series
nuvi 3700 series
zumo 200/400/500/600 series
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS in bochten

Post by F M »

Neen, dat wist ik niet :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

ABS in bochten

Post by pingu »

Borniet wrote:
diskeletlietje wrote:zonder die tracklog weten ze ook al hoe snel er gereden werd bij een crash ... ik zie nog steeds geen gevaar om mijn tracklog op de garmin te laten aan staan ?
Ik denk dat het gevaar hem eerder zit in de rest van de logs. Alle bewijsmaterialen moeten door alle partijen van de rechtszaak ingezien kunnen worden. Al reed jij op het moment van de crash maat 65km/u terwijl je daar max 70 mag, en was je daar dus in je recht, als je de rest van je traject aan 200km/u reed, dan kan men dat misschien gebruiken om je in diskrediet te brengen.
Of het effectief zo kan, dat weet ik niet (ben geen advocaat, ik weet alleen dat ons "rechtsysteem" nogal krom is ;-) )
Zelfs al reed jij op het moment van de crash 80 ipv de op die plaats toegelaten 70, dan nog betekent dat niet dat jij automatisch "in fout" bent / gesteld wordt. Het is nl. niet omdat je een overtreding beging, dat je aansprakelijk bent voor het ongeval. Dat is alleen maar zo als die overtreding de oorzaak was van het ongeval. Wat wel kan, is dat de rechter jouw overtreding als "mede-oorzaak" interpreteert. In welk geval ge een gedeelde aansprakelijkheid aan uw been hebt.

Maar ne goeie advocaat kan in elk geval nooit kwaad :-)

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

ABS in bochten

Post by pingu »

OzzePaa wrote:
F M wrote:Daarom nog eens de vraag: hoe zet je die uit ?
Zonder in de Garmin software/firmware te peuteren : volgensmij niet mogelijk h? Frans :geek:
Je kan de "opgenomen" data wel van het toestel verwijderen als je 'm aan de PC hangt (en windows' verkenner instelt de "hidden" en "system" maps te laten zien) Ook daarbij de "archive-map" niet vergeten :wink: ... maar vermijden dat er broodkruimels gestrooid worden gaanie :icon:
Dat heet dan vooruitgang allee. Heb net effe gecontroleerd op mijn Zumo220: alleen "verbergen" kan, idd. Op mijne Quest was het wel degelijk mogelijk om het "opnemen" (het strooien van de broodkruimeltjes dus) van die tracklog uit te zetten. Net zoals ge herberekenen, ??k bij het importeren van een route, kon uitzetten... Op een toestelleke van -tig jaar oud...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS in bochten

Post by OzzePaa »

pingu wrote: Zelfs al reed jij op het moment van de crash 80 ipv de op die plaats toegelaten 70, dan nog betekent dat niet dat jij automatisch "in fout" bent / gesteld wordt. Het is nl. niet omdat je een overtreding beging, dat je aansprakelijk bent voor het ongeval. Dat is alleen maar zo als die overtreding de oorzaak was van het ongeval. Wat wel kan, is dat de rechter jouw overtreding als "mede-oorzaak" interpreteert. In welk geval ge een gedeelde aansprakelijkheid aan uw been hebt.

Maar ne goeie advocaat kan in elk geval nooit kwaad :-)
Inderdaad ... dat heet "oorzakelijk verband".
Men zou zoals aangegeven door Pingu wel kunnen oordelen dat, omdat je sneller reed dan toegestaan, de uit-het-zijstraatje-komende tegenpartij niet juist kon verwachten/inschatten dat je zo snel bij hem zou zijn. En die hogere snelheid dus een medebepalende factor zou kunnen zijn van de oorzaak vh ongeval. En er dus bv een fifty-fifty uitspraak van komt.

Daartegenover staat dan weer dat je, 'k weet nie hoeveel keer al, juist omdat je wat sneller reed, de potenti?le plek des onheils al voorbij waart, en je overtreding dus eigenlijk een ongeval vermeden heeft ... :mrgreen: :lol: :Pyndn:
(vind het nie direct, maar er staat ergens een leuk filmke over deze denkpiste op 't Net)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS in bochten

Post by Bas »

F M wrote:
Bas wrote:Doe jezelf een lol en zet je log AF!!!!
Hoe doe je dat ?
In de Garmin: Instellingen -> Toestel -> Reisgeschiedenis -> Vinkje weghalen

Kies voor de zekerheid ook "Wis reisgeschiedenis", dan ben je zeker dat er niks te zien is.

Dit is leuk voor op vakantie, maar als je even op het gas wilt hangen waar het niet mag laat je het beter uit.

Dit staat dus standaard aan, en veel mensen weten het niet, maar de politie wel.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

ABS in bochten

Post by duibhce Kaelann »

Op mijn Garmin Monterra kan ik tracks opnemen effectief uitzetten, niet enkel verbergen. Ik kan op het toestel ook effectief opgenomen tracks verwijderen. En de enige keer dat die tracks naar ergens doorstuurt is wanneer ik aanvink (staat standaard uit) om tracks te delen met Garmin Connect.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply