ik vind het ook al ver gekomen wanneer telkens een smiley nodig is om sarcasme te herkennen...Werner wrote:Ik dacht dat een smiley hier totaal overbodig was ... nee dus
hellingshoek abs
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
hellingshoek abs
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
hellingshoek abs
meen je het nu of nietduibhce Kaelann wrote:ik vind het ook al ver gekomen wanneer telkens een smiley nodig is om sarcasme te herkennen...Werner wrote:Ik dacht dat een smiley hier totaal overbodig was ... nee dus
- toeternietoe
- Posts: 233
- Joined: 21 Jun 2011 17:35
hellingshoek abs
Ik zat eigenlijk met dezelfde vraag als Zwiep en was dus zeer benieuwd naar de uitleg. Het antwoord van Raketman zegt wel al iets, maar laat me toch op mijn honger zitten. Ik dacht dat ABS razendsnel ingrijpt op het ogenblik dat de grip wegvalt (wiel vertraagt of blokkeert) en dan weer remt. Op gladde ondergrond met minder grip gebeurt dat sneller dan op goede ondergrond. Op hellingshoek zal het ook sneller ingrijpen omdat je sneller grip verliest bij het remmen. Waarom dan nog een hellingshoekmeter nodig is, is mij helemaal niet duidelijk. Waarom is er dan bv geen regensensor en ijzelsensor?Raketman wrote:ABS is initieel gemaakt om in te grijpen op voorwaartse/draaiende slip, en niet op zijwaarts schuivende slip. Door de combinatie met een hellingshoeksensor wordt de ABS-ecu wijsgemaakt dat er minder voorwaartse grip aanwezig is waardoor hij dus ook rechtstreeks gaat reageren op de grootte van de hellingshoek.
Die hellingshoeksensor was er vroeger niet, waardoor ABS in bochten geen rekening kon houden met verminderde grip omwille van een bepaalde hellingshoek.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)
Re:hellingshoek abs
Wanneer je remt tijdens het rechtdoor rijden, is er enkel grip nodigen de richting van je motor.
Kort gezegd: er zijn2 krachten, 1 voorwaarts door de snelheid en verplaatsing van de motor en 1 neerwaartse kracht door het gewicht van de moto die de band op den asfalt duwt.
Onder helling is er 1 kracht meer, de zijdelingse kracht of de middelpuntvliedende kracht.
Nu de factor grip wordt verdeelt over de verschillende krachten die worden uit geoefend op de band.
Het spreekt voor zicht dat de neerwaartse kracht op de, asfalt de grip verhoogd, de zijdelingse en voorwaartse kracht de grip verlaagd.
Onder hellingshoek druk de motor minder verticaal op het asfalt dan wanneer ge recht op rijdt, dus de grip wordt al kleiner. De zijdelingse kracht knabbelt ook al aan de grip. Hieruit volgt dus dat de voorwaartse kracht veel kleiner moet zijn dan om dezelfde hoeveelheid grip over te houden dan wanneer men recht op rijdt (daar is namelijk de neerwaartse kracht het hoogst en de zijdelingse kracht is 0).
T is makkelijker uit te leggen op een white board, maar hoop dat je er iets aan hebt.
BTW. Ik heb wat gefoefeld met de kracht richtingen om het niet te moeilijk te maken vooraleer de experten mijn op de vingers tikken
Kort gezegd: er zijn2 krachten, 1 voorwaarts door de snelheid en verplaatsing van de motor en 1 neerwaartse kracht door het gewicht van de moto die de band op den asfalt duwt.
Onder helling is er 1 kracht meer, de zijdelingse kracht of de middelpuntvliedende kracht.
Nu de factor grip wordt verdeelt over de verschillende krachten die worden uit geoefend op de band.
Het spreekt voor zicht dat de neerwaartse kracht op de, asfalt de grip verhoogd, de zijdelingse en voorwaartse kracht de grip verlaagd.
Onder hellingshoek druk de motor minder verticaal op het asfalt dan wanneer ge recht op rijdt, dus de grip wordt al kleiner. De zijdelingse kracht knabbelt ook al aan de grip. Hieruit volgt dus dat de voorwaartse kracht veel kleiner moet zijn dan om dezelfde hoeveelheid grip over te houden dan wanneer men recht op rijdt (daar is namelijk de neerwaartse kracht het hoogst en de zijdelingse kracht is 0).
T is makkelijker uit te leggen op een white board, maar hoop dat je er iets aan hebt.
BTW. Ik heb wat gefoefeld met de kracht richtingen om het niet te moeilijk te maken vooraleer de experten mijn op de vingers tikken
hellingshoek abs
Waar ABS werkt maakt niet uit.Werner wrote:Zwiep jongen, ik denk dat je vanalles over het hoofd ziet, doch niet getreurd,
Bas zal je in de kortste keren eens klaar en duidelijk uitleggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Het zorgt er enkel voor dat je banden niet gaan slippen.
Als je remt in een bocht moet je nog altijd sturen, met of zonder ABS, als je dat niet kan ga je onderuit.
Kijken is de boodschap, kijk naar waar je wilt gaan, als het wegdek niet glad is of je slipt niet, dan maak je goede kans weg te komen met de schrik.
Kijk je met of zonder ABS naar het gevaar, dan knal je er bovenop. Met een auto maak je meer kans.
Met motor moet je blijven kijken waar je heen wilt en dan hopen dat je rechtop blijft.
ABS of geen ABS, maakt geen bal uit....je moet kijken waar je heen wilt....kijk je naar een boom dan knal je erop in een noodsituatie.
hellingshoek abs
Euh...
Heeft die loser echt niet door dat gans het forum hem vierkant uitlacht ?
Ist koppigheid ? Dom ?
Heeft die loser echt niet door dat gans het forum hem vierkant uitlacht ?
Ist koppigheid ? Dom ?
Keep going
hellingshoek abs
Kijk, jij bent Westvlaming h?, wel 'kgontekir azzo zeggen: jet elletuuten of j? ginne oftewel:
't fienste is zien oar.
Daar hoeft geen smiley bij zeker?
't fienste is zien oar.
Daar hoeft geen smiley bij zeker?
hellingshoek abs
Werner wrote:@ petervdc: zie je wel
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do .
hellingshoek abs
goeien uitleg van harald, maar grip is grip veel of niet, een blokkerend wiel wordt gededecteerd of dat nu onder hellingshoek is of niet en de remkracht wordt verminderd... nog steeds geen sluitend antwoord dus
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN
Re:hellingshoek abs
Zou het niet kunnen dat de hellingshoeksensor op de gevoeligheid van de remkracht inspeelt?
Dat de druk die kan opgebouwd worden onder helling op je remmen gereduceerd wordt? En in plaats van meet wanneer de slip intreedt, gewoon rekent waar de grens zou liggen, en hierdoor de de maximale remdruk regelt.
Dat de druk die kan opgebouwd worden onder helling op je remmen gereduceerd wordt? En in plaats van meet wanneer de slip intreedt, gewoon rekent waar de grens zou liggen, en hierdoor de de maximale remdruk regelt.
Re:hellingshoek abs
Yep, denk dat ook.Harald wrote:Zou het niet kunnen dat de hellingshoeksensor op de gevoeligheid van de remkracht inspeelt?
Dat de druk die kan opgebouwd worden onder helling op je remmen gereduceerd wordt? En in plaats van meet wanneer de slip intreedt, gewoon rekent waar de grens zou liggen, en hierdoor de de maximale remdruk regelt.
En mss ook samenwerkt met tractiecontrole.
Maximale vertraging rekening houden met hellingshoek, daar bestaan wel algoritmes of logica voor, zullen ze id software ingebouwd hebben.
Keep going
Re:hellingshoek abs
en ondertussen ook het soort wegdek, merk en type van banden ?
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN
Re:hellingshoek abs
Traditioneel ABS houdt enkel rekening met blokkeren van de wielen in voorwaartse richting. Onder hellingshoek speelt echter ook mee dat wielen zijdelings kunnen wegslippen. Dat wordt door een klassiek ABS niet geregistreerd, en er wordt dus geen rekening mee gehouden. Zeker op een nat wegdek zal je met een klassiek ABS in een bocht veel kans hebben dat het voorwiel onderuit slipt. Het 'bochten-ABS houdt echter rekening met de hellingshoek, en zal bijgevolg sneller ingrijpen in de wetenschap dat de zijdelingse grip veel minder is.
Een tweede punt, dat bij droog wegdek ook van toepassing is, is het feit dat de motor bij hard remmen de neiging heeft 'recht' te komen, en daardoor je rijlijn wijzigt in een meer rechte lijn. Ook hier speelt de 'bochten'-ABS op in. Een sensor meet immers alle hoeken, rem- en acceleratiekrachten, en zal het te snel recht komen detecteren, en daardoor meer ingrijpen zodat de hellingshoek en rijlijn initieel behouden blijft, en bouwt dit af zodat de motor op een 'natuurlijke wijze' naar het einde van de remweg toch rechtop komt.
Een tweede punt, dat bij droog wegdek ook van toepassing is, is het feit dat de motor bij hard remmen de neiging heeft 'recht' te komen, en daardoor je rijlijn wijzigt in een meer rechte lijn. Ook hier speelt de 'bochten'-ABS op in. Een sensor meet immers alle hoeken, rem- en acceleratiekrachten, en zal het te snel recht komen detecteren, en daardoor meer ingrijpen zodat de hellingshoek en rijlijn initieel behouden blijft, en bouwt dit af zodat de motor op een 'natuurlijke wijze' naar het einde van de remweg toch rechtop komt.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re:hellingshoek abs
T is dus een vooropgestelde berekening en geen meeting van grip zoals het traditionele ABS?
Heeft er iemand eens geremd op natte kasseien in een bocht?
( niet doen voor mij h? )
Heeft er iemand eens geremd op natte kasseien in een bocht?
( niet doen voor mij h? )
Re:hellingshoek abs
'Grip' wordt nooit gemeten. Tenzij je daarmee bedoelt, het meten van een plots verschil in draaisnelheid van de wielen. Dat wordt nog altijd gemeten, maar de reactie erop wordt verfijnd door nog een pak andere gemeten parameters in de vergelijking te gooien.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re:hellingshoek abs
Idd grip kan niet onmiddellijk gemeten worden, slip dan weer wel.
De hoeveelheid slip dan weer wel door de plotse verandering in van de draaisnelheid van uw wiel(en).
Maar hoe ga je nu bepalen dat de zijdelingse slip te groot wordt? (Of de grip te weinig)
Dus mij gevoel zegt dat er gerekend wordt met een constante in de zware berekening die er voor zorgt dat je heel ver mag gaan alvorens over je maximale slip zit. De moment waar de slip overneemt van de grip en je verloren bent voor de moeite, of het punt waar ge volgens vele nen "echte" motard wordt
De hoeveelheid slip dan weer wel door de plotse verandering in van de draaisnelheid van uw wiel(en).
Maar hoe ga je nu bepalen dat de zijdelingse slip te groot wordt? (Of de grip te weinig)
Dus mij gevoel zegt dat er gerekend wordt met een constante in de zware berekening die er voor zorgt dat je heel ver mag gaan alvorens over je maximale slip zit. De moment waar de slip overneemt van de grip en je verloren bent voor de moeite, of het punt waar ge volgens vele nen "echte" motard wordt
Re:hellingshoek abs
Wel, daarvoor wordt de hellingshoek gemeten. Hoe groter de hellingshoek, hoe minder de zijdelingse grip. Daarvoor zal wel een wiskundige formule voor gebruikt worden.Harald wrote:Maar hoe ga je nu bepalen dat de zijdelingse slip te groot wordt? (Of de grip te weinig)
I am confused. Oh no, maybe not!